eitaa logo
روزنگار
777 دنبال‌کننده
46.7هزار عکس
10.1هزار ویدیو
864 فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزهای ، منتخبی از ، برگرفته از کتب ادعیه 🌟 هنگام قرائت قرآن با عقل خود توجه داشته باش که خداوند جل‌جلاله سخن خود را با زبان خود بر تو می‌خواند و تو به کلام مقدس او گوش فرا می‌دهی و به اندازۀ بخشش او بدان اعتراف کن و از خداوند بخواه که مراد خود از آداب، پندها و احکام یادشده در قرآن را به تو بفهماند. 📚 اقبال‌الاعمال، ج ۱، ‌ص ۳۰۵ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 «وَ لَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا» و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکُشید، جز بحق! و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولی او سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است! آیه ۳۳ @Roznegaar
حکم دیگرى که آیه بعد به آن اشاره می‌کند احترام خون انسان‌ها و حرمت شدید قتل نفس است، مى گوید: کسى که خداوند خونش را حرام کرده است به قتل نرسانید، مگر آنجا که به حق باشد (وَ لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ). احترام خون انسان‌ها و حرمت قتل نفس، از مسائلى است که همه شرایع آسمانى و قوانین بشرى در آن متفقند و آن را یکى از بزرگ ترین گناهان مى شمرند، ولى اسلام اهمیت بیشترى به این مسأله داده، تا آنجا که قتل یک انسان را همانند کشتن همه انسان ها شمرده است: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الاْ َرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً. حتى در اسلام براى کسانى که اسلحه به روى مردم بکِشند، مجازات سنگینى به عنوان محارب تعیین شده است که شرح آن در کتب فقهى آمده، و ما در ذیل آیه 33 سوره مائده به آن اشاره کردیم. نه تنها قتل نفس، بلکه کمترین و کوچک ترین آزار یک انسان از نظر اسلام، مجازات دارد و مى توان با اطمینان گفت: این همه احترام که اسلام براى خون، جان و حیثیت انسان قائل شده است در هیچ آئینى وجود ندارد. 🌺🌺🌺 ولى درست به همین دلیل، مواردى پیش مى آید که احترام خون برداشته می‌شود و آن در مورد کسانى است که مرتکب قتل و یا گناهى همانند آن شده اند، لذا در آیه فوق بعد از ذکر یک اصل کلّى در زمینه حرمت قتل نفس، بلافاصله با جمله إِلاّ بِالْحَقِّ این گونه افراد را استثناء مى کند. اصولاً، اسلام کسى را مجبور به پذیرش این آئین نمى کند، بلکه برخورد آن با پیروان آئین هاى دیگر، تنها یک برخورد منطقى توأم با بحث آزاد است. ولى اگر کسى اسلام را پذیرفت، و جزء جامعه اسلامى شد، و طبعاً از اسرار مسلمین آگاه گردید، سپس تصمیم گرفت از این آئین بازگردد و عملاً اساس نظام را تضعیف کند و تزلزل در ارکان جامعه اسلامى ایجاد نماید؛ مسلماً این کار، قابل تحمل نیست و با شرائطى که در فقه اسلامى آمده حکم آن اعدام است. البته احترام به خون انسان‌ها در اسلام، مخصوص مسلمان‌ها نیست، بلکه غیر مسلمانانى که با مسلمین سر جنگ ندارند و در یک زندگى مسالمت آمیز با آنها به سر مى برند، جان و مال و ناموسشان محفوظ است و تجاوز به آن حرام و ممنوع. سپس، به حق قصاص، که براى اولیاى دم ثابت است، اشاره کرده، مى گوید: کسى که مظلوم کشته شود براى ولىّ او سلطه قرار دادیم (سلطه قصاص قاتل) (وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً). اما در عین حال، او نباید بیش از حق خود مطالبه کند و در قتل اسراف نماید; چرا که او مورد حمایت است (فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً). آرى، اولیاى مقتول مادام که در مرز اسلام گام برمى دارند، و از حدّ خود تجاوز نکرده اند، مورد نصرت الهى هستند. این جمله اشاره به اعمالى است که در زمان جاهلیت بوده و در امروز نیز گاهى صورت مى گیرد که در برابر کشته شدن یک نفر از یک قبیله، قبیله مقتول خون هاى زیادى را مى ریزند. در عصر ما نیز گاهى جنایاتى رخ مى دهد که روى جانیان عصر جاهلیت را سفید مى کند، و ما شاهد این گونه صحنه ها مخصوصاً از ناحیه اسرائیل غاصب هستیم که هر گاه یک جنگجوى فلسطینى، سربازى از آنها را بکشد، بلافاصله بمب هاى خود را بر سر زنان و کودکان فلسطینى فرومى ریزند و گاه ده ها نفر انسان بى دفاع و بى گناه را در برابر یک نفر، به خاک و خون مى کشند. عین همین معنى را در جنگ تحمیلى که مزدوران بعث امروز بر ضد کشور اسلامى ما به راه انداخته اند، مشاهده مى کنیم، باشد که تاریخ آینده در این زمینه قضاوت کند. مسأله رعایت عدالت، حتى در مورد قاتل در آن حد و پایه است که در وصایاى امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: اى فرزندان عبدالمطلب! مبادا بعد از شهادت من در خون مسلمانان غوطه‌ور شوید و بگوئید: امیر مؤمنان کشته شد و به بهانه آن خون هائى بریزید، آگاه باشید! تنها قاتل من (عبد الرحمن بن ملجم مرادى) کشته خواهد شد. ذیل آیه ۳۳ @Roznegaar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد تفسیر کوتاه قرآن آیه ۳۳ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ذکر و یاد، علیه توطئه کتمان 👈🏻 در مقابل راهبرد دشمن در انکار «ایام الله» و ارزش‌های انقلابی چه باید کرد؟ 🔹 انقلاب اسلامی و روزهای بزرگِ تاریخ‌ساز «ایّام‌الله، روزهای جلوه‌ی ویژه‌ی خدای متعال است؛ گاهی نیّت مردم، همّت مردم، اراده‌ی مردم، یک چنین روزی را می‌آفریند» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ «روزهای بزرگ هر کشوری و هر ملّتی آن روزهایی است که یک حادثه‌ی الهی به وسیله‌ی مردم و با دست مردم در آن انجام گرفته است. ذَکِّرهُم بِاَیّامِ ‌الله؛ خداوند متعال در قرآن دستور میدهد به پیغمبر که آنها را به یاد ایّام‌الله بینداز. ایّام‌الله همین روزهای بزرگ تاریخ‌ساز است... نباید بگذاریم که این حوادث به دست فراموشی سپرده بشود.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ 🔹 انقلاب اسلامی ملّت ایران در مسیر حرکت خود، ایامی را رقم زده که دست قدرت خداوند در پیروزی مردم با ایمان نمایان شده است، روزهایی از جنس خدا، روزهایی ملقب به ایام الله؛ روزهایی همچون: قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در اعتراض به دستگیری امام خمینی قیام مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ در اعتراض به مقاله‌ی اهانت‌آمیز به امام خمینی قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ در چهلم شهدای ۱۹ دی قم واقعه‌ی کشتار مردم در روز ۱۷ شهریور ۵۷ توسط رژیم طاغوت و تمامی روزهای خونین انقلاب روز ۲۶ دی و فرار شاه از ایران بیعت نیروی هوایی ارتش با امام خمینی در ۱۹ بهمن سال ۵۷ تمام روزهای دهه‌‌ی فجر و روز ۲۲ بهمن که انقلاب در آن روز پیروز شد. انقلاب اسلامی پس از پیروزی نیز «روزهای نقطه‌ی عطف تاریخ و روزهای تاریخ‌ساز» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ را به همراه آورد و بسیار رقم خورد «روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ روز رأی ۹۹ درصدی مردم به جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۵۸، روزهای هشت سال دفاع مقدس، تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸، حضور بی‌نظیر مردم در انتخابات در دوران انقلاب اسلامی، حماسه‌ی نهم دی ۸۸ روز تشییع شهید حُججی، حضور میلیونی مردم در تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و روز سیلی موشکی سپاه و حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در دی‌ ماه ۹۸ از همان ایامی است که «نشانه‌اند، دلیل راهند.» تا ما به قدرت الهی ایمان بیاوریم. 🔹 بنابراین یوم الله روزی است که «دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند... روزهای تاریخ‌سازند، روزهای عادّی نیستند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ و از این‌رو شایسته یاد و بزرگداشت هستند چرا که «روزها تمام میشوند، لکن تأثیرات این روزها در زندگی ملّتها باقی میمانند؛ در روحیه‌ی ملّتها، در منش ملّتها، در مسیر ملّتها، آثاری که این روزها باقی میگذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🔺 توطئه فراموشی 🔹 این روزهای با عظمت و مردان و زنان تاریخ ساز آن، پیشران‌های مهم ایمانی و فرهنگی جامعه‌ی اسلامی بوده و هر کدام نشانه و بروز و ظهوری از قدرتِ الهی انقلاب اسلامی هستند. «[ایام الله] هر کدام یک مشعلی هستند که از نظر جریان باطل باید خاموش بشوند. جریان باطلی که در مقابل شما، در مقابل این ملّت، در مقابل این انقلاب قرار دارد، این مشعلها را برنمیتابد؛ اینها را باید نابود کند، مشعلها را خاموش کند.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 🔹 از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، دشمنان تلاش کرده‌اند تا با روش‌های مختلف، نقاط قوت نهضتِ انقلابی مردم ایران از جمله ایام‌الله را کتمان و انکار کنند: «راهبرد جریان باطل، کتمان ایّام‌الله یا کم‌رنگ کردن این‌جور حوادث است. راهبرد جریان باطل این است که نگذارد این جور روزها، این جور حادثه‌ها زنده بمانند، نورافشانی کنند. از نظر جبهه‌ی باطل این ایّام غالباً کتمان میشوند یا انکار میشوند.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ در واقع راهبرد دشمن در مواجهه با این ظرفیت و پشتوانه‌ی عظیم دینیِ انقلاب اسلامی مبتنی بر «فراموشی» است: «یک عدّه‌ای سعی میکنند این یوم‌الله‌های حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند، مسائل دیگری را مطرح کنند، شاید بتوانند این یاد این یوم‌الله بزرگ را تحت‌الشعاع قرار بدهند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🔺 وظیفه قرآنی در مقابل راهبرد کتمان 🔹 اما در مقابل راهبرد جنگ تمام عیار جریان باطل، نیروهای مومن و انقلابی و حزب‌اللهی چه وظیفه‌ای دارند و ما در این مبارزه تاریخی جریان حق و باطل، چه رسالتی داریم و چگونه باید عمل کنیم؟ 🔍 ادامه👇
🔍 ادامه 🔹 خداوند درباره‌ی مؤمنان می‌فرماید «ذَکِّرهُم بِأَیّامِ الله» به مؤمنان «ایام‌الله» را یادآوری کن، «اهمّیّت ایّام‌الله در اینجا معلوم میشود که موسی پیامبر عظیم‌الشأن الهی مأمور است که ایّام‌الله را به یاد مردم بیاورد. بعد میفرماید: إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبّارٍ شَکورٍ. ایّام‌الله آیه‌اند، نشانه‌اند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند و شکورند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ «قرآن ما را تعلیم میدهد؛ این یادهایی که در قرآن شده است: وَ اذکُر فِی‌ الکِتبِ ابراهیم؛ وَ اذکُر فِی ‌الکِتبِ موسی؛وَ اذکُر فِی ‌الکِتبِ اِدریس؛ وَ اذکُر فِی ‌الکِتبِ مَریَم؛ نباید بگذاریم فراموش بشود. قرآن به ما یاد میدهد که اینها را به یاد بیاور، اینها را تکرار کن.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ 🔹 یادآوری و به‌خاطرآوردن نعمت‌های الهی و به رخ کشاندن عظمت ایام‌الله و فرصت‌ها و دستاوردهایی که جبهه حق دارد کمک می‌کند تا با توطئه‌ی فراموشی و انکار مقابله شود: «شاید ده مورد یا بیشتر در قرآن این ‌جوری دارد: وَ اذکُر، وَ اذکُر. یک جاهایی هم که کتمان میکردند، پیغمبر خدا مأمور میشود از زبان اینها بیرون بکشد: وَ سئَلهُم عَنِ القَریَةِ الَّتی کانَت حاضِرَةَ البَحر مخفی میکنید قضیّه‌ی روز «سَبت» را؟ از آنها بپرس قضیّه‌ی آن تقلّبی که با خدا میخواستید انجام بدهید، سر خدا را کلاه بگذارید و خدای متعال شما را به قِرَده و خنازیر تبدیل کرد. میخواهید یادمان برود و ندانیم؟ وَ سئَلهُم عَنِ القَریةِ الَّتی کانَت حاضِرَةَ البَحر؛ از آنها بپرس و جواب بگیر؛ این منطقِ قرآن است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 🔹 براساس این راهبرد برآمده از بینش قرآنی، اینکه انسان «ایام‌الله» را بتواند بشناسد و نسبت به آنها شکرگزاری داشته باشد، همواره کمک خواهد کرد تا «ایام‌الله»دیگری پدید آورده شود: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ.... آیات سوره‌ی ابراهیم است، مکّی است؛ یعنی در آن وقتی که مسلمانها در اوج مبارزات و ایستادگی و مقاومت در مقابل جریان کفر قرار داشته‌اند، در آن وقت این آیات نازل شده است، به آنها مژده میدهد، به مردم میگوید که بدانید که خدای متعال ایّام‌اللّهی دارد، آن ایّام‌الله را به شما نصیب خواهد کرد؛ باید شما شکرگزار ایّام‌الله باشید. اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزی‌های بیشتری را در آینده خواهد داد.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ و از سوی دیگر «هرکدام از این ایام‌الله، از این روزهای به‌یادماندنی، روزهایی که در آن جلوه‌ای از عظمت و انسانیّت و فداکاری درخشیده است، وقتی که در هر سال تکرار میشود و به آن توجّه میشود، ذخیره‌ای بر ذخایر انقلاب افزوده میشود، استحکام بیشتری به پایه‌های انقلاب داده میشود.» ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ 🔹 کوتاه سخن اینکه ایام الله‌ و حوادث تحول‌آفرینِ تاریخی، سرمایه‌ی مردم مؤمن و انقلابی ایران است و «این را باید زنده نگه بداریم، این یک ثروت است.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
📝 | «امیدآفرینی» در میدانِ جهاد تبیین 🔍 مروری بر برخی توصیه‌های مهم رهبر انقلاب خطاب به مداحان 🔻 رهبر انقلاب طی دیدارهای سالانه مداحان همواره به موضوع استفاده صحیح و مناسب از فرصت و ظرفیت عظیم مداحی تأکید کرده و در همین زمینه توصیه‌هایی خطاب به مداحان داشته‌اند. در ادامه برخی از این توصیه‌ها که در سالیان اخیر مطرح شده‌اند را مرور می‌کنیم. ۱- در جنگ تبلیغاتی نقش‌آفرینی کنید یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب به نقش‌آفرینی فعال مداحان در عرصه‌ی مقابله با جنگ تبلیغاتی دشمنان برمی‌گردد: «در جنگ رسانه‌ای میان ما و دشمن، در این پیکار و کارزار فرهنگی و رسانه‌ای که وجود دارد بین جمهوری اسلامی و بین دشمنان، صدای رسای مدّاحان انقلابی کارساز بود... امروز هم ما با جبهه‌ی وسیع دشمن مواجه هستیم؛ آن روز صدای رسای شما خیلی کار کرد، امروز هم باید کار کند.»  ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ «جهاد تبیین» در هیئات مذهبی دقیقا برآمده از همین دغدغه است: «هیئت، محلّ جهاد تبیین است... حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن.» ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۲- تبیین معارف انقلاب اسلامی یکی دیگر از نکات مورد تأکید رهبر انقلاب خطاب به مداحان، استفاده از این ظرفیت برای معارف و ارزش‌های انقلاب اسلامی است: «آن چیزی که امروز پیش پای ملّت ما است، عبارت است از تبیین معارف انقلاب اسلامی... اهداف انقلاب را با دید روشن، با فکر باز، با اندیشه‌ی عمیق، در شعر بگنجانید و آن را با صدای خوش، با لحن خوش، با شیوه‌های هنری در جلسه القا کنید.»  ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ و در این زمینه جهت‌دهی مردم به سوی اهداف انقلاب یک اقدام مهم و ضروری است: «مردم را به سمت اهداف انقلاب، به سمت آنچه انقلاب به خاطر آن به راه افتاد -که ایجاد دنیای مؤمن، دنیای سالم، دنیای امن و امان برای انسان، دنیایی که به معنای واقعی کلمه مزرعه‌ی آخرت باشد- [راهنمایی کنید.]» ۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۳-توجه به امیدآفرینی یکی دیگر از نکات مورد تأکید رهبر انقلاب خطاب به مداحان موضوع امیدآفرینی است: «امروز مردم ما باید امید داشته باشند؛ اگر امید بود، حماسه خواهد بود... اگر چنانچه دل از امید خالی شد، فکر از منطق صحیح تهی شد، حماسه به وجود نمی‌آید... فضای بدبینی به وجود نیاید؛ فضای سوء ظن به وجود نیاید؛ فضای امید، فضای خوشبینی، فضای نگاه به چشم‌اندازها به وجود آید.» ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ ۴- گفتمان‌سازی پیرامون موضوعات موردنیاز جامعه توجه به موضوعاتی همچون ازدواج بهنگام و فرزندآوری به‌عنوان یکی از موضوعات مورد نیاز در جامعه‌ی اسلامی یکی دیگر از توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به مداحان در سالیان اخیر بوده است: «ازدواج بهنگام و بدون تأخیر یکی از کارهای لازم و واجب است؛ فرزندآوری و تکثیر نسل یکی از آن وظایف مهم و اساسی است... این مفاهیم بایستی در مدّاحی شما عزیزانِ مدّاح جایگاه شایسته‌ای را داشته باشد.» ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir