27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حکایت سوزاندن مشروح مذاکرات قانون مدنی به روایت جوادطباطبایی به نقل از دکتر حسن افشار و محمد فاطمی
بسیار قابل تامل است
@rpourmohammadi
40.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
Against Judicial Activism
@rpourmohammadi
#معرفی_کتاب
چند کتاب نسبتاً خوب که اخیرا خواندم.
📌«حقوق طبیعی در اندیشه شیعی» نوشته آقای نکویی. این کتاب رساله دکتری ایشان بوده است. اگر از بین دوستان طلبه کسی بتواند باور به حقوق طبیعی یا پوزیتیویسم حقوقی را در منابع شیعی یا دیدگاه اندیشمندان امامیه ریشه یابی کند، کار جذابی خواهد بود.
📌پیشتر یک کتاب با عنوان «مفهوم قانون از منظر فقه امامیه و مکتب اثبات گرایی حقوقی» تألیف دکتر طحان نظیف و دکتر احسانی نوشته شده است اما اصلا کار جدی محسوب نمی شود.
@rpourmohammadi
46.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مصاحبه قاضی اسکالیا با رابینسون در مورد کتاب «Reading Law» یکی از مفید ترین مصاحبه هایی است که می توانید ببینید. در این مصاحبه، از قاضی اسکالیا (بنیانگذار نص گرایی آمریکایی) پرسش های مهمی در رابطه با نظریه تفسیری او پرسیده می شود.
📌در کتاب «اصول فقه تحلیلی؛ دفتر اول: تفسیر فقهی» در موارد متعددی به مقایسه دیدگاه قاضی اسکالیا با اصولیان امامیه پرداخته ایم.
📌ویدئو کامل مصاحبه را در این لینک مشاهده کنید:
https://www.aparat.com/v/jeci093
@rpourmohammadi
The 2024 Giorgio Levi Della Vida Conference at UCLA's Center for Near Eastern Studies
📌با حضور سید حسین مدرسی طباطبایی
@rpourmohammadi
حمایت قضائی از مطالبات ظالمانه بانک و عدالت اتفاقی
سید مصطفی محقق داماد
محمد درویشزاده
رئیس قوه قضائیه در بازدید از زندان چهارمحال و بختیاری با زندانی مواجه شد که در سال ۱۳۸۸ یک میلیارد تومان وام بانکی گرفته و سه میلیارد تومان بازپرداخت کرده است. با این حال، بدهی او به ۱۷ میلیارد تومان رسیده و ۱۱ سال است که در زندان است و حتی یک روز مرخصی نداشته است.، زیرا توان تأمین وثیقه مورد نیاز را نداشته و خانوادهاش نیز از هم پاشیده است. با رسانهای شدن این موضوع، بانک اعلام رضایت کرد و از نظر بانک این زندانی آزاد شد. اهمیت این رویداد ایجاب میکند که آن را امری اتفاقی ندانیم، وگرنه با این پرسش مواجه خواهیم شد که چرا ۱۱ سال قبل این اتفاق نیفتاد؟ و چه عواملی موجب شد که حل مساله تا این تاریخ به تأخیر بیفتد؟ برای این منظور باید به واکاوی ریشههای پدید آمدن این نمونهها در نظام قضائی بپردازیم، گستره و عمق فعلی این پدیده را بررسی کنیم.
مطالعه کامل در سایت روزنامه
@rpourmohammadi
__قانون مطبوعات 1326ق - 1908 م_.pdf
3.1M
📌فایل پیدیاف اولین قانون مطبوعات ایران مصوب ۱۸ بهمن ۱۲۸۶ شمسی. این قانون در مجلس شورای ملی در ۵۲ ماده تصویب شد و اساس کار مطبوعاتی قرار گرفت.
📌مطالعه این قانون خالی از لطف نیست و نشان میدهد که مردان قانون چه دیدگاهی به رسانه و روزنامهها داشتند و چگونه تلاش میکردند از رکن چهارم دموکراسی مراقبت کنند.
📌آنچه میبیند نسخه دستنویس این قانون است که در سال ۱۳۲۶ تقریر شده است.
@rpourmohammadi
🔸کتاب «نخستین کوشش های قانونگذاری در ایران» به اهتمام: سید علی آل داوود
📌دوستانی که علاقه مند به مطالعات تاریخ حقوق هستند، این کتاب بسیار قابل استفاده است. پیدا کردن کتاب در سایت ها کمی دشوار است، جهت خرید مستقیماً با نشر سخن تماس بگیرید
🔹سلسله کتاب هایی که تحت عنوان (نخستین کوشش های قانون گذاری در ایران) انتشار می یابد حاوی رساله ها و نوشته ها و لوایح حقوقی و قانونی است که از اوائل عهد قاجار تا پیدایش انقلاب مشروطه و اندکی پس از آن توسط حقوق دانان و مترجمان تجددگرا تالیف شده یا از زبان های اروپایی، ترکی و عربی به فارسی برگردانده شده است. بیشتر این رساله ها تا کنون به چاپ نرسیده و در برخی که انتشار یافته، اشاره و توجهی به دیدگاه حقوقی و اغراض پدیدآورندگان آن ها که همانا توجه دادن مردم و حکومت گران به ضرورت تصویب قوانین است، نشده است.اين كتاب مجموعهاي برگزيده از لوايح قانوني و پيشنهادي است كه از اواسط دوره قاجار به بعد به خصوص در دوران طولانی پادشاهی ناصرالدين شاه ترجمه و تدوين شده و اكثر آنها برای اجرا به شاه پيشنهاد گرديده است.
@rpourmohammadi
نظرات_اصلاحی_حضرت_آیت_الله_مرعشی_نجفی_در_باره_پیش_نویس_قانون_اساسی.pdf
13.52M
🔸نظرات اصلاحی آیت الله مرعشی نجفی بر پیش نویس قانون اساسی
@rpourmohammadi
🔸مشروطه خواهان می ترسیدند که مبادا محمد علی شاه فرمان مشروطیت را نقض کند، لذا از او خواستند تا پشت قرآن برای حفظ مشروطیت و قانون اساسی قسم یاد کند.
پی نوشت: متاسفانه در این سوگندنامه سخنی از ممنوعیت به توپ بستن مجلس نیامده است.
@rpourmohammadi
قانون بلژیک.rar
3.07M
🔸قانون بلژیک که توی مشروطه می گفتند ترجمه شده و قانون اساسی از روی اون نوشته شده، همین باید باشه.
@rpourmohammadi
🔸صفحه پایانی متن قانون اساسی در خبرگان قانون اساسی سال 1358 با امضای نمایندگان آن (تاریخ 58/8/24)
@rpourmohammadi
🔸«مجسمۀ او را باید مانند مجسمۀ فردوسی در تهران نصب کرد». این جملات را جعفری لنگرودی دربارۀ یکی از بزرگان گمنام تاریخ ایران، سید محمد فاطمی قمی، نویسنده اصلی قانون مدنی و از شاگردان میرزا حسن آشتیانی گفته است. یکشنبه هفته آینده (28 مرداد) سالروز درگذشت اوست. فهم امروز ایرانیان از قانون تا حد زیادی متأثر از مسیری است که او آغازگر آن بوده است.
🔸وی در یکشنبه ۱۰ رمضان ۱۳۶۴ق برابر با ۲۸ مرداد ۱۳۲۴ ش در ۷۰ سالگی در گذشت. او را در قبرستان شیخان قم دفن گردید. روزنوشتهای وی در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان "خاطرات سید محمد فاطمی قمی" توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی و با مقدمه رسول جعفریان به چاپ رسید.
@rpourmohammadi
سید محمد فاطمی قمی در مقام مترجم.pdf
1.73M
📌مقاله «سید محمد فاطمی قمی در مقام مترجم» تألیف رسول جعفریان
@rpourmohammadi
LAW_Volume 13_Issue 29_Pages 123-149.pdf
525.6K
📌نقش سید محمد فاطمی قمی در تدوین قانون مدنی ایران. تالیف سیدناصر سلطانی
@rpourmohammadi
تاریخچه تدوین قانون مدنی.pdf
220K
📌تاریخچه تدوین قانون مدنی تألیف دکتر بهرامی
@rpourmohammadi
📌ممکن است شخصی مجتهد مسلّم باشد اما تا کنون قرآن را لمس نکرده باشد.
علامه طباطبایی در المیزان می فرمایند:
«انك ان تبصرت فى أمر هذه العلوم وجدت أنّها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن اصلا حتى أنّه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا: الصرف و النحو و البيان و اللغة و الحديث و الرجال و الدراية و الفقه و الأصول فيأتى آخرها ثم لم يتضلع بها ثم يجتهد و يتمهر فيها و هو لم يقرأ القرآن و لم يمس مصحفا قطّ» (المیزان، ج5، ص276).
ترجمه: «اگر كسى با چشم بصيرت در اين علوم نگاه كند درمىيابد كه آنها چنان تنظيم شدهاند كه اصلاً به قرآن نيازى ندارند، حتى ممكن است كسى تمام اين علوم را بخواند، مانند، صرف، نحو، بيان، لغت، حديث، رجال، علم درايت، فقه و اصول و نهايت اين رشتهها را طى كند و صاحبنظرى ماهر شود با همه اينها نيازى به قرآن نداشته باشد و قرآن را نخواند و حتى مصحف را لمس نكند».
@rpourmohammadi