eitaa logo
هزار و یک نکته
267 دنبال‌کننده
241 عکس
35 ویدیو
24 فایل
یادداشتهای رسول چگینی جستارهایی در: تاریخ اسلام امامت اهل بیت علیهم السلام پاسخ به شبهات وهابیت تلگرام: https://t.me/rsl_chegini اینستاگرام: https://www.instagram.com/rsl_chegini/ ارتباط با نویسنده: @Rsl_chegini110
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 کشف دستخط امام رضا(ع) در یک مسجد تاریخی ساوه دستخط روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده. احتمالا وقتی علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به یکی از ستون‌های مسجدجامع ساوه نشسته تکیه داده بودند، آن را نوشته‌اند. امام هشتم شیعیان در این تنها دستخط کشف شده از او عبارتی را نوشته که بیانگر حضور ایشان در مسجد جامع ساوه بوده و در ادامه هم طلب مغفرت برای همه با ذکر نام پنج تن کرده‌است. ♨️ متن نوشته: 🔅حضر علی بن موسی اللهم اغفر [له] بحق محمد و علی و فاطمة و الحس[ن] و الحسین إحدی [و مأتین]🔅 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔖 گزارشی از جنایات فرهنگی بنی امیه در ترویج دشمنی با اهل بیت علیهم السلام (1) 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰گزارشی از جنایات فرهنگی بنی امیه در ترویج دشمنی با اهل بیت علیهم السلام (1) ✍️ رسول چگینی 🖌یکی از فقراتی که در زیارت عاشورا تأکید زیادی بر آن شده است، نفرین کردن بنی امیه است (اللهم العن بنی امیة). اگرچه نقش یزید بن معاویه در شهادت امام حسین علیه السلام و اسارت خاندان ایشان، برای صدور این لعن کفایت می کند، اما نمی توان همه جنایات بنی امیه را در ماجرای شهادت امام حسین علیه السلام در کربلا دانست. بلکه پیش از آن، اقدامات معاویه و پس از یزید، اقدامات فرهنگی که بنی امیه پایه‌ریزی کردند، آنها را مستحق لعن و نفرین کرده است. 💢 اگرچه در طول تاریخ، ریشه کن شدن بنی امیه و آشنایی مسلمانان با اسلام، موجب از بین رفتن بسیاری از بدعتهای بنی امیه شده، اما همچنان شاهد بروز برخی رفتارها هستیم که از دوران شوم بنی امیه به یادگار مانده است. برای نمونه می توان از مراسمی به نام «لعشور» در مراکش نام برد که در آن تجار بزرگ منطقه هدایایی که اغلب نقدی است، بین کودکان و مردان و زنان جوان توزیع می‌کنند که بر شادی این روز می‌افزاید. ♨️ با نگاهی به تاریخ، می توان به پیشینه این مراسم پی برد. ابوالفتح محمد بن علی بن عثمان کَراجُکی (م 449ق) از شاگردان شیخ مفید و شیخ طوسی، که به سرزمین‌های گوناگونی از جمله: مصر، مکه، صور، طرابلس و صیدا (از شهرهای شام) سفر داشته است، گزارشی از رسم ناپسند مردم مغرب به مناسبت روز عاشورا ارائه می دهد که به نظر می رسد تا به امروز نیز ادامه دارد: 🔸«کار مردم شگفت‌انگیز است، ازیک‌طرف ادعای دوستی و محبت با اهل‌بیت (ع) دارند و از طرف دیگر، در روزی که حسین (ع)دچار مصائب گردید، اعمالی از قبیل اعطای صدقه و انفاق و بخشش بر مستمندان و خریدن نمک یک سال به خاطر متبرک بودن این روز، پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و فخر نمودن به یکدیگر، استفاده از بوهای خوش و در اجتماع به همدیگر دست می‌دهند و این روز را تبریک می‌گویند و در این روز به مهمانی رفته و ضیافت فراوانی برپا می‌کنند؛ و از اینکه توانستند به جشن در این روز بپردازند، خداوند را شکر می‌نمایند؛ و دلیلشان این است که این روز از قبیل سایر روزها نیست بلکه روزی مخصوص هست که مناقب زیادی در آن به وقوع پیوست و ادعا می‌کنند که در چنین روزی خداوند، توبه آدم را پذیرفت. 🔹حال چطور هست که حق آدم در این روز باید ادا گردد و به جشن و شادی پرداخت ولی حق سید اولین و آخرین محمد خاتم (ص)که در مصیبت نوه و فرزند و ریحانه و نور چشمش و اهل‌بیتش که اسیر شده و مورد هتک حرمت قرار گرفتند، نباید ادا گردد؟؛ پس برخیز و در این روز با حزن و اندوه به سر ببر و اعمال آن را به نحو کامل انجام ده و کاش فرزندان، کینه‌های پدران خود را به ارث نمی‌بردند. 🔸از موارد عجیب اینکه شنیدم در مغرب شهری به نام قرطبه وجود دارد که در شب عاشورا مردم سر گاو مرده ای را بر روی چوبی قرار می دهند و در کوچه و خیابان می گردانند و بچه ها در اطراف آن جمع می شوند و کف می زنند و بازی می کنند و در مقابل خانه ها می ایستند و از اهالی خانه طلب غذا و طعام می کنند! و شیخی از اهل مغرب در قاهره برای من حدیث کرد که او خادم قاضی ابوسعید ابن العارفی بود و آن قاضی، در کودکی این سر گاو را در شب عاشورا می گرداند و این عمل را از فرط محبت به اهل بیت علیهم السلام و برتری آنها بر سایر مردمان می دانست. 🔹برخی از آنها در سرزمین شام: بنو سراویل و بنو سرج و بنو سنان و بنو محلی و بنو طشتی و بنو قضیبی و بنو درجی هستند. 👈 بنو سراویل: اولاد کسی بودند که لباس امام حسین علیه السلام را دزدید. 👈 بنو سرج: اولاد کسانی که اسبهای خود را بر روی پیکر امام حسین علیه السلام دَواندند. برخی از این اسبها را به مصر بردند و نعل اسبها را برای تبرک به در خانه آویزان کردند و این به سنتی برای آنان تبدیل شد و بیشتر درهای خانه ها نظیر این کار انجام دادند. 👈 بنو سنان: اولاد کسی که نیزه حامل رأس امام حسین علیه السلام را حمل کرد. 👈 بنو مکبّری: اولاد کسی که در پشت رأس امام حسین علیه السلام حرکت می کرد و تکبیر می گفت. 👈 بنو طشتی: اولاد کسی که طشت حاوی رأس امام حسین علیه السلام را حمل می کرد. 👈 بنو قضیب: اولاد کسی که قضیب را برای یزید لعنة الله آماده کرد تا با آن به دندانهای امام حسین علیه السلام بزند. 👈 بنو درجی: اولاد کسی که رأس امام حسین علیه السلام را در محله جیرون آویزان کرد.» 📕 ابوالفتح کراجکی، التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، ص 115. 🔅بی‌شک باقی ماندن این مراسمات، بیش از هر چیزی وظیفه را بر دوش عالمان مسلمان سنگین می کند که با روشنگری و تبیین حقایق، آنان را نسبت به پیامدها و فلسفه پیدایش این مراسمات آگاه سازند. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بحمدالله والمنة بار دیگر خداوند توفیق زیارت عتبات مقدسه در سامرا، کاظمین، نجف و کربلا را نصیب بنده کرد. از جوار مرقد مطهر امیرالمؤمنين علی بی ابی طالب علیه السلام در نجف اشرف دعاگوی همه شیعیان و محبان آن حضرت هستم.
📍در گفتگو با خبرگزاری ایسنا: 🔰اصول اخلاقی در سیره اجتماعی پیامبر(ص)؛ نیاز جامعه امروز 🎤 رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با لزوم نمود اخلاق اجتماعی پیامبر (ص) در جامعه، عنوان کرد: باید به این نکته دقت کنیم که طبق روایت مشهوری که عامه و خاصه نقل کرده‌اند، یکی از اهداف بعثت پیامبر (ص)، کامل کردن مکارم اخلاقی بوده است: «إنما بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مکارمَ الاخلاق» یا به نقل دیگری «إنما بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ صالح الاخلاق»؛ یعنی هدف از بعثت، کامل کردن اخلاق صالح بوده است؛ بنابراین، اخلاق سهم زیادی در تعالیم نبوی (ص) دارد. این کارشناس مذهبی با بیان اینکه منبع اخلاق رسول‌الله (ص) قرآن مجید است، گفت: در روایتی از همسر پیامبر (ص) پرسیده شد که اخلاق رسول‌الله (ص) چگونه بود؟ او پاسخ داد: «کان خُلقه القرآن»؛ (اخلاق پیامبر قرآن بود). وی افزود: مطابقت اخلاق نبوی (ص) با قرآن از این جهت اهمیت دارد که قرآن، مدرسه ادب و اخلاق است، رسول خدا (ص) درباره قرآن فرمودند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدَبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدَبَتَهُ مَا استَطَعتُم.»؛ (این قرآن ادبستان خداوند است پس تا آنجا که می‌توانید از این ادبستان بیاموزید). چگینی تاکید کرد: با نگاهی به سیره پیامبر (ص)، شاهد نمایان شدن مصادیق فراوانی از اخلاق اسلامی و قرآنی هستیم که لازم است آن را به عنوان الگویی پسندیده برای جوامع امروزی معرفی کنیم. 🔸اخلاق پیامبر (ص) با مخالفان فکری و رفتاری ایشان وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ابعاد اخلاقی پیامبر (ص) بسیار گسترده است، فقط به گوشه‌ای از این رفتارهای قرآنی که شاید امروز برای جامعه ما کارکرد بیشتری داشته باشد، اشاره می‌کنیم، اضافه کرد: اینکه رسول خدا (ص) چگونه با غیر همفکران خود رفتار کردند، برای ما بسیار مهم است تا ما نیز بدانیم چگونه با مخالفان و افراد غیرهمسوی خود رفتار کنیم. 🔹بخشش و بزرگواری چگینی تصریح کرد: عفو و بخشش از مهمترین رویکردهای پیامبر (ص) در مواجهه با مخالفان بوده است؛ حضرت چون به فکر ترویج توحید و یکتاپرستی بودند، هیچگونه حب و بغض شخصی را در این مسیر اعمال نمی‌کردند و برای رسیدن به اهداف والای قرآن، مخالفان و حتی دشمنان خود را به راحتی می‌بخشیدند. وی در ادامه گفت: این رفتار حضرت نیز برگرفته از تعالیم قرآن است. آنجا که حضرت یوسف (ع) پس از تحمل سختی‌های فراوان و فراق پدر و مادر، وقتی برادرانش نزد او آمدند، حضرت فرمود: «قَالَ لَا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ»؛ (امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست! خداوند شما را می‌بخشد؛ و او مهربانترین مهربانان است.) یعنی هرکاری با من کردید، همه را بخشیدم و خدا هم شما را می بخشد، به همین راحتی از همه دشمنی‌های برادرانش گذشت. چگینی در رابطه با نمونه رفتار رسول خدا (ص) با دشمنانشان، بیان کرد: وقتی در سال هشتم هجری، مکه را فتح کردند و در مقابل کعبه قرار گرفتند، سخنرانی کردند؛ مشرکین نگران بودند که پیامبر (ص) به تلافی این سال‌ها، آنها را مؤاخذه کند، زیرا هم زمانی که پیامبر (ص) در مکه بودند، مشرکان خیلی رسول الله (ص) و مسلمانان را اذیت می‌کردند، و هم زمانی که حضرت به مدینه رفتند، جنگ‌های متعددی از قبیل بدر، احد و خندق میان مسلمانان و مشرکان در گرفت و افراد زیادی کشته و شهید شدند. وی ادامه داد: مشرکان قریش از این کارنامه سیاه خود خبر داشتند و می‌دانستند که عرب، حتی حاضر است به خاطر قتل یک نفر، جنگ‌های فرسایشی و طولانی مدت انجام دهد، به همین جهت نگران بودند که پیامبر (ص) همه آن‌ها را قصاص کند؛ رسول الله (ص) از آنان پرسید: ای اهالی قریش، فکر می‌کنید من چه تصمیمی درباره شما می‌گیرم؟ مشرکان که دیگر از اخلاق پسندیده پیامبر (ص) خیلی شنیده بودند، گفتند: تصمیم خیری و خوبی می‌گیری ای برادر بخشنده! رسول الله (ص) در پاسخ همان سخنی که حضرت یوسف (ع) به برادرانش گفت، را به مشرکان فرمودند: «لا تثریب علیکم الیوم، اذهبوا فأنتم الطلقاء»؛ (امروز دیگر شما را ملامت و سرزنش نمی کنم؛ بروید که همه شما آزاد شده هستید.)، این رفتار کریمانه پیامبر (ص) موجب شد که اکثر مشرکان آن دوره، اسلام بیاورند و گسترش اسلام در سراسر مناطق جزیرة العرب شدت بیشتری گرفت.
🔹صبر و مماشات وی با اشاره به اینکه نکته دیگری که در سیره پیامبر (ص) قابل رهگیری است، صبر و مماشات حضرت با کسانی است که از جهت رفتاری، همسو با ایشان نبوده‌اند، اظهار کرد: روزی یک اعرابی به مسجد پیامبر (ص) وارد شد. ابتدا در گوشه‌ای ایستاد و نماز خواند، سپس دعایی کرد و بعد ایستاد و ادرار کرد؛ اصحاب پیامبر (ص) بسیار ناراحت شدند و می‌خواستند او را تنبیه کنند، اما رسول الله (ص) حتی اجازه ندادند که اصحاب مانع کار او شوند و وقتی کار اعرابی تمام شد، پیامبر (ص) دستور دادند ظرف آبی بیاورند و آن محل را بشورند. حضرت سپس فرمودند: «إنما بُعِثتم مُیسِّرین ولم تُبعَثوا مُعسِّرین»؛ (ما مبعوث شده‌ایم برای سهل و ساده‌گیری و نه برای سختگیری). چگینی اظهار کرد: غیر از مسأله سهل و سمحه بودن اسلام، بحث صبر حضرت در این ماجرا قابل الگوگیری است؛ زیرا این اعرابی، مسلمان بوده است و مواجهه پیامبر (ص) با یک مسلمان که اطلاع زیادی به مسائل دینی ندارد، بسیار درس‌آموز است؛ حضرت به جای اینکه برخورد تندی با آن اعرابی داشته باشد که چرا این کار را در مسجد انجام می دهی و او را از مسجد بیرون کنند، اجازه هیچ برخورد تندی به اصحاب نمی‌دهند و اجازه می‌دهند که آن شخص، خودش به اشتباهاتش پی ببرد، در روایات آمده پیامبر (ص) اعرابی را فراخواندند و به او توضیح دادند که مسجد، مکان دعا و نماز و قرائت قرآن است لذا مشاهده می‌کنیم که نهی از منکر پیامبر (ص) کاملاً به صورت فرهنگی و از هرگونه برخورد به دور بوده است. 🔹حفظ کرامت انسانی پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت بیان کرد: موضوع دیگری که در رفتار اجتماعی پیامبر (ص) نمایان است و لازم است جوامع امروزی از آن درس بگیرند، مسئله کرامت انسانی از منظر رسول الله (ص) است؛ پیامبر اکرم (ص) احترام فراوانی برای افراد قائل بودند و در روایتی فرمودند: «المؤمن اعظم حرمة من الکعبة» (حرمت مؤمن بیشتر از کعبه است) البته تصور نشود که حضرت تنها نسبت به مؤمنان این نگاه را داشتند، بلکه حتی نسبت به افرادی که ایمان کاملی نداشتند و یا مسلمان نبودند نیز حضرت به کرامت انسانی پایبند بودند. وی یادآور شد: در ماجرایی نقل شده یکی از تازه‌مسلمانان، مرتکب گناه فحشا شد و حد اسلام بر او جاری شد و از دنیا رفت وقتی مسلمانان از کنار جنازه او رد می شدند، برخی با انگشت تحقیر و سرزنش به او اشاره می‌کردند و شخصی تعبیر بدی درباره جنازه آن شخص کرد و گفت خدا این حیوان (الاغ) را لعنت کند؛ حضرت وقتی این سخن را شنیدند بسیار ناراحت شدند و فرمودند حق ندارید نسبت به دیگران از این تعابیر استفاده کنید، یعنی پیامبر (ص) حتی نسبت به کسی که برخی موازین شرع را زیر پا گذاشته نیز کمال احترام را قائل است و اجرای قانون اسلام را تنها در محدوده خودش لازم می‌داند و بیش از آن راضی نیستند که بی حرمتی به آن شخص انجام شود. چگینی افزود: در روایت دیگری نیز بیان شده که حضرت دستور داده بودند وقتی جایی نشسته‌اید و مراسم تشییع جنازه انجام شد، به احترام آن جنازه از جا برخیزید، روزی پیامبر (ص) در جمع صحابه نشسته بودند و جنازه شخص یهودی را تشییع می‌کردند وقتی به نزدیکی حضرت رسیدند، پیامبر (ص) ایستاد و صحابه نیز به احترام جنازه ایستادند. برخی صحابه گفتند: یا رسول الله، اما این جنازه شخصی یهودی بود؟ در واقع صحابه ناراحت شدند که چرا باید احترام غیر مسلمانان را مراعات کرد؛ اما رسول خدا (ص) پاسخ دادند: «ألیست نفسا»؛ (آیا آن یک انسان نیست؟) یعنی حضرت به احترام انسانیت آن شخص، ایستادند و به صحابه آموختند این کرامت انسانی را حفظ کنند و این اقدام پیامبر (ص) الگویی برای صحابه شد و بعد از آن به حفظ کرامت انسانی اهتمام داشتند. 🔹آینده‌نگری این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه مراد ما از آینده نگری آن معنای متداول در اذهان عموم نیست، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در اواخر سال دهم بعثت، بعد از وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه، برای تبلیغ و دعوت به طائف رفتند؛ زیرا مشرکان جرئت بیشتری نسبت به آزار آن حضرت پیدا کردند، از این رو رسول خدا (ص) درصدد استمداد از قبیله ثقیف که در طائف سکونت داشتند برآمدند و می‌خواستند با جلب نظر آنها، پشتیبان تازه‌ای برای پیشرفت دین خویش بدست آورند. چگینی در ادامه تصریح کرد: بزرگان طائف از یاری پیامبر(ص) سرباز زدند و جوانان شهر را ترغیب کردند که به پیامبر (ص) حمله کنند و آن‌ها نیز شروع به سنگ زدن به پیامبر (ص) کردند، آن چنان که پاهای پیامبر (ص) مجروح شد؛ این ماجرا برای پیامبر (ص) خیلی دشوار بود به گونه‌ای که سال‌ها بعد، وقتی از رسول‌الله (ص) پرسیده شد که سخت‌ترین روزی که بر شما گذشت، چه روزی بود، حضرت فرمود: همان روزی که به طائف رفتم.
وی یادآور شد: حضرت فرمودند: وقتی از طائف بازمی‌گشتم، ناگهان ابری بر روی سرم ظاهر شد، وقتی نگاه کردم دیدم جبرئیل است که ندا سر می دهد: خداوند سخن این قوم را نسبت به شما شنیده است و فرشته ای را امر کرده که هر دستوری بدهی آن را اجرا کند و آن قوم را عذاب کند، اما حضرت راضی به عذاب آن قوم نشدند و فرمودند: «بل أرجو أن یخرج الله من أصلابهم من یعبد الله وحده، لا یشرک به شیئا.»؛ (امید دارم که از نسل این افراد کسانی وجود داشته باشند که خداوند یگانه را بپرستند و مشرک نباشند) این آینده نگری پیامبر (ص) جواب داد و در سال‌های نه چندان دور، مردم طائف مسلمان شدند و این آرزوی پیامبر (ص) محقق شد. پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت، در پایان با بیان اینکه امیدواریم با الگوگیری از حضرت، رفتار اجتماعی خود را اصلاح و جهانیان را با اخلاق نبوی (ص) آشنا کنیم، تاکید کرد: حتی اگر احساس کردیم که در شخص مخالف ما، امکان اصلاح وجود ندارد، اما نباید ناامید شد بلکه باید با آینده نگری، همچنان بر اخلاق اسلامی پایبند بود و امید داشت که روزی ثمره اخلاق صحیح را برداشت خواهیم کرد. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مطرح شد: 🔰اصول اخلاقی در سیره اجتماعی پیامبر(ص)؛ نیاز جامعه امروز 🖌جهت مطالعه متن گفتگو به این آدرس مراجعه کنید: 👇👇👇👇 🆔 isna.ir/xdPB8W 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
جایگاه قصد و نیت در ارزیابی عبادات با مقایسه تطبیقی دیدگاه وهابیت با اهل سنت.pdf
452.6K
📍 📗عنوان مقاله: جایگاه «قصد و نیت» در ارزیابی عبادات با مقایسه تطبیقی دیدگاه وهابیت با اهل سنت 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: وهابیان که خود را بر منهج اهل سنت می دانند، با این ادعا که توسل به انبیاء و اولیاء پس از وفاتشان و حاجت خواهی از ایشان، عبادت دون الله محسوب می شود، حکم به تکفیر مسلمانان کرده اند. این برداشت آنان به جهت نادیده گرفتن جایگاه نیت در ارزیابی افعال مکلفان است. این در حالی است که در بازخوانی آثار اهل سنت این نکته به دست می آید که جایگاه نیت به میزانی است که حتی نیتِ بدون عمل یا عملِ مخالف با نیت نیز متعلق پاداش یا عقاب قرار می گیرد. همچنین تقسیم امور به عبادی و عادی برخاسته از جایگاه نیت در آن است. اشتراط نیت در اعمال نیز به تقسیم آنها به عبادت، تقرب و طاعت انجامیده است. بر این اساس توسل، استغاثه و استشفاع که جزء امور عبادی شمرده می شود، بدون در نظر گرفتن نیت فاعل، قابلیت ارزیابی ندارد. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 تصویر قدیمی از شهر نجف و گنبد حرم امیرالمؤمنین علیه السلام 📌فلکه و خیابان الرسول (شارع الرسول) نجف. در انتهای خیابان هم که گنبد طلایی حرم امیرالمومنین علیه‌السلام پیداست. 📆 این عکس مربوط به دهه ۷۰ میلادی است. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 تصویر قدیمی از شهر نجف و گنبد حرم امیرالمؤمنین علیه السلام 📌 از سمت انتهای بازار بزرگ (سوق الکبیر) 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📌معرفی کتاب 🔰نام کتاب: التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة 🖌نويسنده: ابوالفتح محمد بن على كراجكى (م 449ق) 🔸شخصیت نویسنده: سيد محسن امين در كتاب ارزشمند اعيان الشيعه درباره ايشان مى‏فرمايد:« ابو الفتح، محمد بن على بن عثمان كراجكى از برجسته‏ترين علما و فقها و متكلمين شيعه و رئيس مذهب، و صاحب تصنيفاتى ارزنده است. او آگاه به علم نحو، لغت، ستاره شناسى، پزشكى و شخصيتى متكلم، فقيه و محدث است و از شيخ مفيد، سيد مرتضى، شيخ طوسى و بسيارى از شاگردان آنان و برخى از شخصيت‏هاى اهل تسنن اجازه روايت دارد». 🔹محتواى كتاب‏: «التعجب» كتابى است كه در دفاع از موضوع امامت در مقابل اهل سنت نگاشته شده است. در اين كتاب مؤلف تناقضات و اغلاط عجيب و غريبى را كه در عقايد اهل سنت در باره اين مسأله رخ داده يادآور شده و به ابطال و ردّ آنان پرداخته است. 🔸انگيزه تأليف‏: يكى از مؤمنين در «امالى» شيخ مفيد به كتابى به نام «اطراف الدلائل و اوائل المسائل» برخورده بود كه بطور اختصار و كوتاه به برخى از اين نوع مناقضات و اغلاط پرداخته است. از اين رو از مؤلف درخواست كرد كه در اين باب به صورت وسيع و مبسوط وارد شده و در اين زمينه كتابى بنويسد. مؤلف در پى اجابت اين درخواست، كتاب «التعجب» را به رشته تحرير درآورد. 🔹ترتيب مطالب كتاب‏: كتاب در 17 فصل تنظيم گشته كه برخى از فصول آن عبارتند از: فصل: في ذكر أغلاطهم في الوصية فصل: في ذكر أغلاطهم في النص‏ فصل: في ذكر أغلاطهم في الاختيار فصل: في ذكر أغلاطهم في العصمة 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة - الشيخ أبوالفتح محمد بن علي الكراجكي.pdf
7.44M
📌 🔰نام کتاب: التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة 🖌نويسنده: ابوالفتح محمد بن على كراجكى (م 449ق) 📥دانلود رایگان 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📌به مناسبت روز ملی آتشنشان 💦توصیف آتشنشانی شهر لندن از زبان یک جهانگرد مسلمان 🖌 ميرزا ابوطالب اصفهانی (۱۲۲۱ - ۱۱۶۶ق) جهانگرد ایرانی‌تباری است که در لکهنو متولد شد و در همانجا پرورش یافت و با پیشنهاد یکی از دوستان انگلیسی خود، از كلكته با كشتى رهسپار لندن شد. پس از پشت سر نهادن 350 روز، به لندن رسید. دو سال و پنج ماه و پانزده روز در لندن به سير در آفاق و انفس پرداخت، و چهارده ماه ساكن محله خراباتيان لندن شد. روز هفتم صفر 1217 هجرى از لندن خارج مى شود و پس از يك سال و دو ماه و هشت روز راه پيمايى، روز پانزدهم ربيع الثانى 1218 به كلكته رسید و سرگرم تدوين سفرنامه خود شد. 🖌توصیف شهر لندن از زبان یک انسان شرقی که فاصله زیادی با فرهنگ آنان داشته، اطلاعات تاریخی و یافته های جذابی در اختیار خوانندگان قرار می دهد. برای نمونه آتش‌نشانان را اینگونه توصیف کرده است: 🔅 «ذكر قانون خاموش كردن آتش به جهت خاموش كردن آتش قاعده اى مقرر است كه آنچه از دزد مانده به رمال بايد داد. و آن اينكه متمولين هر «پرش»، يعنى قطعه اى از شهر مشتمل بر چند محله، آلتى، كه آب به سبب آن پنجاه گز مرتفع مى توان رسانيد و بر عراده اى منصوب است، ساخته، عمله معتبر، كه در تشويش آتشزدگى خيانت نكنند، نوكر كرده مهيا دارند و گوش بر آواز مى باشند. به مجرد آتش گرفتن خانه آن عراده ها بر اسبها بسته از هر طرف مى دوند؛ و فى الفور شعبه نهرها كه نشان محل آن [بر ديوار] هر كوچه نوشته [است] گشاده، از آن آلت آب بر آتش مى ريزند. گاهى آتش آن چنان [تيز] است كه سه چهار روز خاموش- نمى شود. بعد اطفاى آتش، كه خانه مرمت پذير نيست و البته از سر نو بايد ساخت و اسباب اكثر سوخته و بعضى شكسته و بعضى گم شده، به عمله آتش، فرقه اى كه اول رسيده اند صد روپيه يوميه، و ثانى نصف، و ثالث و رابع و غيره ثلث آن بايد داد. و خواه و ناخواه آن خسارت را بعد [خسارت] آتشزدگى قبول بايد كرد. با آنكه كثرت اين آتشزدگى به حدى است كه گاهى سه چهار روز پى هم، آتش در يكى از محلات شهر مى گيرد، تدارك و سد باب اين رخنه كه با تبديل اوضاع خانه سازى ممكن است نمى كنند.» 📗مسير طالبي، ص 283. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
آیت الله وحید.mp3
4.43M
📌با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس 🔰 صحبت های آیت‌الله وحید خراسانی در میان رزمندگان | شعبان ۱۳۶۴ه.ش: 🔹 انقلاب به وسیله شخص اوّل روحانیتِ تشیّع، کمر دنیا را شکست. 🔹 بزرگ‌مردی که رأس روحانیت شیعه است، شما را فراخوانده. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
دعوتنامه حضور در کنفرانس وحدت اسلامی با حضور رئیس جمهور محترم فردا یکشنبه ۱۴۰۲/۷/۹ سالن اجلاس سران - تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تنها فیلم به یادگار مانده از مرحوم علامه امینی رضوان الله تعالی علیه: 📣 باید متحد شد باید متفق شد... اهل سنت برادرهای ما هستند... اگر با برادران اهل سنت برادریم باید بگوییم برادر برادر را به جهنم نمی گذارد برود... 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
😂👌👌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|