eitaa logo
هزار و یک نکته
239 دنبال‌کننده
216 عکس
31 ویدیو
23 فایل
یادداشتهای رسول چگینی جستارهایی در: تاریخ اسلام امامت تبیینی و تطبیقی پاسخ به شبهات وهابیت تلگرام: https://t.me/rsl_chegini اینستاگرام: https://www.instagram.com/rsl_chegini/ ارتباط با نویسنده: @Rsl_chegini110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آیا بیماری ها مسری هستند؟ در کانال دفتر آیت الله تبریزیان که منبع رسمی انتشار آراء و مواضع آقای تبریزیان است، مطلبی نقل شده که بسیار تعجب برانگیز است. در این کانال که تصویرش را در بالا میبینید ذکر شده: «پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به مردم، مسلمانان و علما میفرمایند چیزی بنام سرایت وجود ندارد، ولی آن ها می گویند ما حرف پزشکان را قبول داریم..... پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند: لا عَدوی ... مَن أعدی الأوّل. می فرمایند: سرایت در کار نیست، پس بیمار اول از کجا بیماری به او سرایت کرده؟!» نمیدانم این مطلب از خود آقای تبریزیان است و یا اطرافیانش نوشته اند. علی ای حال به نام ایشان تمام می شود. اینگونه استناد به روایت بدون توجه به فضای صدور روایت و سایر روایات معارض، خبر از اشکالی اساسی در دستگاه استنباط یک شخص دارد. آیا به صرف اینکه ظاهر این روایت دلیل بر عدم مسری بودن بیماری ها دارد، می توان با سایر روایات و ادله یقینی تجربی که سرایت بیماری را اثبات می کند، مخالفت کرد؟ البته از دیرباز این روایت در میان محدثان شیعه و سنی مورد اختلاف بوده است و نظر قاطبه علمای فریقین بر این است که اعراب جاهلی گمان می‌کردند بیماری خود به خود گسترش می‌یابد و این روایت در مقام بیان این نکته است که سرایت بدون مشیّت خدای تعالی امکان ندارد. ازْدی (م ۴۶۶ ق) در کتاب الماء (ج‏۲، ص۷۷۴) كه اولين كتاب لغت طبی است، به این موضوع تصریح میکند : «و معنى” لا عَدْوَى‏” أنّه نفى لِما کانت تعتقده العرب من أنّ المرض یُعدى بطبعه من غیر اعتقاد تقدیر الله». معنای لا عدوی این است که نفی می کند آن اعتقادی که عرب داشتند که مرض به خودی خود و بدون اعتقاد به تقدیر خداوند سرایت می کند. علامه مجلسی در شرح این روایت می نویسد: يمكن أن يكون المراد نفي استقلال العدوي بدون مدخلية مشيته تعالى، بل مع الاستعاذة بالله يصرفه عنه.» «ممکن است مراد نفی استقلال سرایت بدون مدخلیت مشیت خداوند باشد، بلکه با پناه بردن به خدا، بیماری از او دفع می شود.» علامه مجلسی، مرآة العقول، ج 26 ص 97. بنابراین این روایت درصدد نفی وجود بیماری مسری نیست، بلکه دیدگاه اعراب جاهلی را که برای غیر خدا قدرت استقلالی قائل بودند، را نفی می کند. اما روایات معارض که بر سرایت داشتن بیماری دلالت دارد: «لا یوردّن ذوعاهة علی مُصحّ»؛ مریض را بر سالم وارد نکنند «لا يورد ممرض على مصح»؛ مریش را بر سالم وارد نکنند «فر من المجذوم فرارك من الأسد»؛ از جذام فرار کن مانند فرار کردن از شیر. «إذا سمعتم بالطاعون بأرض فلا تدخلوها»؛ هرگاه شنیدید در سرزمینی طاعون گسترش یافته هرگز به آنجا نروید» . این روایات در کنار مسلمات تجربی بشر در پزشکی گویای سرایت داشتن بیماری است؛ بنابراین استناد به یک روایت برای اثبات سرایت نداشتن بیماری ها، با وجود روایات معارض و شواهد تجربی مخالف صحیح نیست. افزون بر اینکه بیان این مطالب در این زمان به نوعی وهن روحانیت میشود. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
چیستی، چگونگی، آغاز و انجام «ماء» در آیه «و کان عرشه علی الماء» از منظر فریقین.pdf
387.8K
📍 📗عنوان مقاله: چیستی، چگونگی، آغاز و انجام «ماء» در آیه «و کان عرشه علی الماء» از منظر فریقین 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: آیه هفتم سوره هود، خبر از قرار داشتن عرش الهی بر روی آب می دهد. مهم ترین ابهامات این آیه ماهیت، کیفیت، منشأ و غایت «ماءِ» در زیر عرش است. با مراجعه به منابع امامیه و عامه شاهد وجود روایات و آرای همگون و همگن هستیم و تنها در اجمال و تفصیل میان فریقین اختلاف دیده می شود. بر پایه روایات اهل بیت (ع) «ماء»، گوارایی است که ابتدا یاقوتی به وسعت هفت آسمان و زمین بوده و سپس تبدیل به آب شده و با درآمیختن باد و متصاعد شدن بخار از آن، تمام هستی از آن بخار آفریده شده است. با توجه به عدم وجود روایتی از پیامبر اکرم (ص) در منابع اهل سنت در مورد تفسیر این آیه و لزوم ارتباط با منبع وحیانی برای تفسیر آن، مشابهت دیدگاه افرادی چون ابن عباس، کعب الاحبار و وَهب بن مُنَبَّه با دیدگاه شیعه، خبر از تأثیرپذیری آنان از علوم اهل بیت(ع) می دهد. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🌐 معرفی سایت الفهرست؛ نقشه زمانی تاریخ اسلام سایت الفهرست به آدرس https://alfehrest.org از سایت هایی است که توانسته است با استفاده از نقشه و رویدادهای تاریخی، فضای جذابی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا به راحتی بتوانند دوره های مختلف تاریخی را به صورت جامع مورد مطالعه قرار دهند. این سایت در معرفی خود نوشته است: «الفهرست یک نقشه زمانی است که تاریخ تمدن اسلامی و دانشمندان آن را به شیوه ای مبتکرانه و تعاملی به نمایش می گذارد.» محدوده تاریخی این سایت از سال 80 تا سال 905 هجری قمری را در بر گرفته است و مهمترین رویدادها، علما، حکومت ها و شهرها را به نمایش می گذارد. شیوه استفاده از این سایت اینگونه است که با کلیک بر روی خط زمانی که در سمت راست تصویر مشاهده می کنید، اطلاعات دولت ها و شخصیت های برجسته در آن محدوده تاریخی نمایش داده می شود. راحتی دسترسی به اطلاعات، احساس تسلط پژوهشگر به همه دوره های تاریخی و گرافیک بالا را می توان از مزیت های این سایت در نظر گرفت. البته گرایش های فکری تولید کنندگان این سایت در ثبت وقایع و رویدادها تأثیر داشته است و برای نمونه در نام شخصیت هایی که تا سال 250 قمری ذکر کرده اند، نامی از اهل بیت پیامبر (ع) دیده نمی شود؛ این در حالی است که بخش مجزایی برای معرفی ائمه مذاهب اربعه و راویان حدیث مانند بخاری ایجاد شده است. همچنین نام خلیج فارس با عنوان مجعول خلیج الع-ر-ب-ی ثبت شده است که به اعتبار این نقشه زمانی خدشه وارد می سازد. ناگفته نماند مجموعه الفهرست نقشه های دیگری نیز تولید کرده است که در پست های آینده نسبت به معرفی آنها اقدام می شود. هرچند تا کنون آثار درخور تقدیری در مجموعه های شیعی تولید شده است، اما به نظر می رسد نوآوری و ابداعاتی که در زمینه انتشار علوم اسلامی در جهان عرب وجود دارد، چند گام جلوتر از تولیدات شیعی است که ضرورت استفاده از ابزارهای نوین را برای مجموعه های پژوهشی دوچندان می نماید. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی و نقد دیدگاه وهابیت، پیرامون موضوع «عبادت» از منظر روایات.pdf
1M
📍 📗عنوان مقاله: بررسی و نقد دیدگاه وهابیت، پیرامون موضوع «عبادت» از منظر روایات اهل بیت (علیهم السلام) 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: وهابیت مهمترین چالش جهان اسلام در سه قرن اخیر است که با تکفیر مسلمانان، امت اسلامی را چندپاره کرده و فرصتی برای دست‌اندازی دشمنان اسلام فراهم نموده است. آنان با شرک‌انگاری برخی امور از قبیل استغاثه، استشفاع و نذر، مسلمانان را بدتر از مشرکان عصر نزول توصیف می کنند. این سخن وهابیت برگرفته از مبنای فکری آنان در تعریف عبادت است که با دست بردن در آن، قصد و نیت را از تعریف عبادت خارج کرده و بسیاری از امور را به صرف تشابه ظاهری با افعال مشرکان، در زمره امور شرکی به-شمار آورده اند. در این مقاله، با مراجعه به روایات اهل بیت (علیهم السلام)، دیدگاه وهابیت درباره مفهوم عبادت مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و از این رهگذر، ثابت می شود که ائمه معصومین (علیهم السلام)، عبادت را بر دو رکن استوار دانسته اند؛ اول، خضوع و اطاعت و دوم، قصد و نیت. برای این منظور، روایات اهل بیت (علیهم السلام) با نگاه تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته و ماهیت عبادت از میان سخنان معصومان (علیهم السلام)، استخراج گردیده است. 💡تذکر: فایل ارائه شده با آخرین اصلاحات است و نسخه های دیگر این مقاله، مورد تأیید نیستند. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🕋 نام امیرالمؤمنین علیه السلام بر روی دیوار کعبه ✨نام کعبه با نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام پیوند خورده است و نمی توان یادی از بیت الله کرد و به ماجرای ولادت امیرالمؤمنین (ع) در کعبه نپرداخت. اما غیر از ماجرای ولادت امیرالمؤمنین (ع) در کعبه شریفه، برخی گزارش های تاریخی به ثبت نام مبارک امیرالمؤمنین (ع) بر روی دیوار کعبه اشاره کرده اند. 🔹عبدالجلیل قزوینی رازی متوفای حدود 570 قمری در کتاب «بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض» که به نام «النقض» شناخته می شود، گزارشی از وضعیت کعبه در دوران خود بیان می کند که بسیار قابل توجه است. 🔸ایشان در جواب به این ادعا که «در مساجد شیعه، نام خلفای اهل سنت نوشته شده است» و این را دلیل بر حقانیت آنان دانسته، پاسخ مفصلی داده است که در پایان به این نکته تصریح می کند: 🔖«و همه اصحابِ فريقين كه آنجا رسيده ‏اند ديده ‏اند كه بر ديوارِ كعبه نوشته: لا اله الّا اللَّه، محمّد رسول اللَّه، عليّ وليّ اللَّه. نامِ على به ولايت با شهادتين متّصل.» 📚عبدالجلیل قزوینی، النقض، تهران، 1358ش، ص 147. 🔹این عبارت ایشان بیانگر آن است که دست‌کم در سالهای منتهی به نگارش کتاب (560 قمری)، بر روی دیوار کعبه، شهادت به ولایت امیرالمؤمنین (ع) در کنار شهادت به یگانگی خداوند و رسالت حضرت محمد (ص) ذکر شده بوده و همگان آن را مشاهده می کرده اند. 🔸احتمالاً این سخن، به پرده کعبه اشاره دارد که شهادت‌های سه‌گانه بر روی آن نوشته بوده است. اینکه پرده منقش به شهادت‌های سه‌گانه چند سال کعبه را زینت داده است، به پژوهش مستقلی نیاز دارد. 🖌به نظر می رسد این پرده توسط فاطمیان بر کعبه آویخته شده است و مربوط به دوران درگیری میان فاطمیان و سلجوقیان است که بر سر خلافت عباسیان نزاع داشتند. سلاجقه به حمایت از عباسیان پرداختند و در مقابل فاطمیان ایستادگی کردند. تولیت مکه و مدینه در میان فاطمیان و سلجوقیان دست‌به‌دست می شد. در این سالها میان طرفداران فاطمیان و کاروان حجاج عراقی متعلق به سلجوقیان درگیری شدیدی ایجاد شد و در برهه هایی فاطمیان توانستند اداره مکه را در دست گیرند (فاسی، شفاء الغرام بأخبار البلد الحرام، ج 2 ص 280). برخی نقل کرده اند که وقتی فاطمیان مکه را در دست گرفتند، پرده ای برای کعبه مهیا کردند و مردم مکه نیز از آنان استقبال کردند (ابن الجوزی، المنتظم، ج 18 ص 155). از این گزارش ها فهمیده می شود فاطمیان اقداماتی برای تهیه پرده کعبه انجام داده اند و بعید به نظر نمی رسد که اعتقادات خود مبنی بر ولایت امیرالمؤمنین (ع) را بر روی پرده کعبه ثبت کرده باشند. 🙏ان شاءالله به زودی شاهد برافراشته شدن نام مولود کعبه بر روی بیت الله الحرام باشیم. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
▫️گر من از غصه این داغ بمیرم سهل است...🥀 وضعیتی که کودکان مظلوم غزه شبها سپری می کنند.😓 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰از مکافات عمل غافل مشو! سنت خداوندگار بر این استوار گشته که صالح و طالح را با چنگ زدن به اسباب طبیعی، به خواسته دل خود می رساند آنجا که فرمود: «کُلّاً نُمِدُّ، هولاء و هولاء مِن عطاءِ ربک» (اسراء: ۲۰). اما آدمی، فریفته و مغرور، در دل سودای نجاح دارد و در سر غوغای مفاز، سرخوش از جفت شدن دخل و خرج، عقد خویشاوندی خود با کردگار توانا را در مأذنه ها فریاد میزند آنجا که فرمود: «و کُل حزبٍ بما لَدَيهم فرحون» (مومنون: ۵۳). دیروز بر فراز مدار و امروز در سرای مغار و فردا جز سوء اثری برجای مانده، تطورات حیات نباتی گروهی است که حال و مآل را با قیل و قال طاق زده اند. روزی خنجر تکفیر در دست گرفته و صغیر و کبیر را لت‌وپار کردند و امروز زخمی دِشنه ای که خود تیز نمودند، انجس از کِلاب مَمطوره گشته اند. این سنت باری تعالی را نادیده گرفتند: «تلک الایام نُداوِلُها بین الناس» (آل عمران: ۱۴۰). مقصود از این سیاهه، آن روحانی‌نمای ماهواره نشین (اللهیاری) نیست که روزی با علما و مراجع درافتاد و هر رایتی را، علم ضلالت خواند و جز خود را شایسته قیادت ندانست و صیحه آسمانی ظهور را در شبکه اش جستجو می کرد، ولی امروز خود به طعمه ای برای دَدان روزگار بدل گشته؛ او تنها مایه عبرت است. مخاطب این گفتار، آن تفکری است که وام‌دار سلف ناخلف خود است اما خودبسنده‌تر از همیشه، تیغ از نیام کشیده و جز خودی را، لایق تسمیه مسلمانی نمی داند. این جرثومه ها مست از رتق و فتق امور، بر روی دُور افتاده و با تدارک کاستیهای هویتی خود، به ارضای این نفس خبیث مشغول‌اند. بدان و آگاه باش امروز که سرخوش از تنگ کردن دایره اسلام هستی، به زودی خودت نیز از این قافله جا خواهی ماند و خلف هایی تندخوتر و بی منطق‌تر از تو، عنان از کف ربوده و تو و هفت جد و آبادت را در ضحضاح نار سکنی دهند. و صدالبته تمام این ابتلائات بر این هدف است که باور کنیم: «تا نیایی گره از کار بشر وا نشود...» 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی دلالت امامت جماعت در مسجدالنبی بر جانشینی پیامبر صلی الله و علیه وآله.pdf
653.4K
📍 🔖عنوان مقاله: بررسی دلالت امامت جماعت در مسجدالنبی بر جانشینی پیامبر صلی الله و علیه وآله 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: از مهمترین ادله اهل سنت بر مشروعيت خلافت خلیفه اول نماز ابوبکر در زمان بیماری رسول خدا(ص) است. این دلیل بسیار مورد توجه اهل سنت قرار گرفته و آن را در زمره نخستین ادله روایی ذکر می کنند. در این گفتار با روش تحلیلی - توصیفی و با استناد به منابع حدیثی، کلامی و تاریخی اهل سنت، ماجرای نماز ابوبکر مورد کاوش علمی قرار می گیرد و نقدهای درونی و بیرونی این جریان بیان می شود. عدم وجود نص بر خلافت ابوبکر و عدم دلالت نیابت در نماز جماعت بر نیابت در خلافت از نقدهای بیرونی است که ناسازگاری این ماجرا با دیدگاه اهل سنت را به نمایش می گذارد. نقد درونی این جریان با طرح پرسشهایی ارائه می شود از قبیل چرایی تخلف و تعلل عایشه در برابر امر پیامبر(ص)؛ چرایی حضور پیامبر(ص) در نماز جماعت با وجود ناتوانی و ضعف شدید؛ چگونگی حکم اقامه شدن نماز توسط پیامبر(ص)، و عدم قصد پیامبر(ص) از نیابت نماز جماعت برای نیابت امامت جامعه که پذیرش این ماجرا را برای اهل سنت با چالش مواجه می سازد. جدای از اینکه پذیرش این ماجرا مستلزم اثبات مخالفت ابوبکر با دستور رسول خدا(ص) و عدم صلاحیت او و عمر برای زمامداری جامعه است که لازم است باورمندان به آن به لوازم این ماجرا نیز اعتقاد داشته باشند. 💡تذکر: عنوان پیشنهادی بنده «بازپژوهی دلالت نماز ابوبکر بر شایستگی جانشینی پیامبر(ص)» بوده است و عنوان کنونی از سوی سردبیر این نشریه انتخاب شده است. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔖پذیرش مقاله «معیارهای نظری تکفیر در جهان اسلام» در 37مین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی/ مهرماه 1402 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰تقریر محل نزاع در بحث «انتساب وهابیت به سلفیت» 🔹یکی از مباحث چالش برانگیز در حوزه وهابیت‌پژوهی، تسمیه این فرقه به سلفیت است. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد: برخی وهابیت را یکی از انشعابات سلفیه می دانند و برخی دیگر، سلفی نامیدن وهابیان را نادرست می خوانند. 🔸اختلافات موجود در این بحث به درازا کشیده شده و هر گروه برای تأیید دیدگاه خود، شواهد و قرائنی اقامه می کند. با نگاهی به ادله طرفین، به نظر می رسد برخی از اختلافات برخاسته از عدم درک صحیح صورت مسئله است. به همین جهت لازم است پیش از پرداختن به ادله طرفین، ابتدا محل نزاع به خوبی مشخص شود. 📍در مسئله انتساب وهابیت به سلفیت چند بحث وجود دارد: 1️⃣ اول: کاربست تاریخی اصطلاح سلفیه بر وهابیت 2️⃣ دوم: صحت‌سنجی کاربست اصطلاح سلفیه بر وهابیت 3️⃣ سوم: باید/نباید اطلاق اصطلاح سلفیه بر وهابیت 🔸محققان حوزه وهابیت‌شناسی لازم است نسبت به این سه مسئله پاسخ مناسبی به دست آورند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه به این پرسشها پاسخ دهیم باید بگوییم: 🖌اولین گام برای دستیابی به پاسخ مناسب، ارائه تعریف صحیحی از سلفیت و اثبات وجود/عدم آن است. این بحث نیز یکی از مباحث چالشی در این حوزه است که به منظور پرهیز از تطویل سخن، فرض را بر وجود سلفیت به عنوان یک منهج و نه فرقه می گذاریم. اگرچه این فرض دارای مناقشاتی است که در فرصت مقتضی بیان می شود. بنابراین، با فرض وجود منهجی به عنوان سلفیت، می توان این پاسخ ها را به مسائل پیش‌گفته بیان کرد: 1️⃣ پاسخ به مسئله اول: استعمال واژه سلفیت بر وهابیت، استعمال پسینی است و زمان شکل‌گیری وهابیت، این عنوان برای پیروان محمد بن عبدالوهاب به کار برده نشده است. اما در دوره سوم حکومت وهابیان، به منظور پیراستن دامان خود از جنایات وهابیت در دوره های پیشین، خودِ وهابیان این نام را بر خودشان به کار بردند و با صرف هزینه های هنگفت آن را در در مجامع علمی ترویج کردند. 2️⃣ پاسخ به مسئله دوم: کاربست این واژه بر وهابیت، نادرست و خالی از وجه است؛ زیرا آنچه از این عنوان فهمیده می شود، پیروان آن باید بر اساس اندیشه سلف اقدام کنند در حالی که مبانی فکری وهابیت که در حوزه توحید و شرک خلاصه می شود، هیچ جایگاهی در سلف ندارد. 3️⃣ پاسخ به مسئله سوم: بدون شک استفاده از واژه سلفیت افزون بر عدم مطابقت تسمیه با مسمی، به نوعی تطهیر چهره وهابیت است؛ زیرا با توجه به مقبولیت عنوان سلفیت نزد گروه هایی از اهل سنت، استفاده از این عنوان برای وهابیت موجب همسان‌انگاری وهابیت با سلفیت و توجیه‌پذیر نشان دادن اقدامات تکفیری وهابیت می شود. غیر از آنکه خوش‌خدمتی بی‌مزد و مواجب برای وهابیان می شود که تلاش می کنند ماهیت تکفیری اندیشه خود را در زیر نقاب سلفیت مخفی کنند. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰استغاثه امام خمینی (ره) به حضرت زهرا سلام الله علیها برای کنده شدن شر رضاخان 🔸آیت الله هادی عباسی خراسانی از علما و مدرسان شناخته شده قم در درس خارج مورخ 1402/09/05 خاطره ای از استاد خویش مرحوم آیت الله سید مصطفی خوانساری (م 1371ش) درباره استغاثه امام خمینی به حضرت زهرا سلام الله علیها نقل می کند که بسیار خواندنی است. آیت الله عباسی خراسانی می گوید: 🔹روزی در محضر استادم - حضرت حاج آقای سید مصطفی خوانساری (ره) - بودم. عرض کردم: «حدیثی بفرمایید که با سلسله سند به اعزه بگویم». فرمودند: «اگر کسی به مشکل خورد، حضرت مادرمان زهرا (سلام‌الله‌علیها) را واسطه قرار دهد و نماز استغاثه‌ی مادرمان را بخواند، جواب می‌دهد». گفتم: «تجربه‌ای دارید»؟ فرمودند: «بله، آخر هفته جمعه‌ها بیرون از قم می‌رفتیم و بحث داشتیم. من و امام (ره) و آقای گلپایگانی (ره) رفتیم. فرمودند: شما که انیسِ آقای بروجردی هستید، روایتی بخوانید. من روایت نماز استغاثه را برای آن‌ها خواندم. امام (ره) فرمودند: «بیایید برای کنده شدن شر رضاخان، نماز استغاثه به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را بخوانیم. نماز استغاثه را خواندیم. غروب که وارد قم شدیم، دیدیم شهر دگرگون است و مردم شادی می‌کنند که رضاشاه تبعید شد». 🆔 لینک منبع 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰 بعثت رسول خدا (ص)؛ بعثت اخلاق و انسانیت 📍قرآن مجید یکی از اهداف بعثت حضرت محمد (ص) را کامل کردن مکارم اخلاق معرفی کرده است. با مراجعه به سیره پیامبر اکرم (ص) شاهد فضائل اخلاقی فراوانی هستیم که برای همه جوامع بشری آموزنده است. در این فرسته به دو ماجرا درباره اخلاق پیامبر (ص) اشاره می کنیم که شیوه مواجهه با افراد دیگر و حتی حیوانات را آموزش می دهد. 1️⃣پوزش طلبی و جبران ناراحتی 🔸عبد الله بن أبي حَدرَد أسلمي می گوید: روزی سوار بر شتر از راهی عبور می کرم که پیامبر خدا (ص) را دیدم که از آن مسیر می گذشتند، ناگهان شتر من به شتر پیامبر برخورد کرد. پیامبر فریاد زد و پای ایشان آسیب دید و با چوب‌دستی خود پای مرا از خود دور کرد. ترسیدم و گمان کرد اکنون عذاب نازل می شود. از آنجا عبور کردم و نزد دوستانم رفتم. آنها گفتند پیامبر به دنبالت فرستاده بود. با خود گفتم همان که فکر می کردم! ولی اجابت نکردم. دوباره شخص دیگری از قریش به دنبال من آمد. با او نزد پیامبر رفتم. خیلی می ترسیدم. وقتی نزد رسول الله (ص) رسیدم، حضرت لبخند می زد و فرمود: دیروز تو را با چوب‌دستی اذیت کردم. این تکه از گوشت گوسفند را در ازای آن بگیر. آن را گرفتم و دیدم [گوشت بسیار ارزشمندی است]. 📗واقدی، المغازی، بیروت، دار الاعلمی، 1989م؛ ج 3 ص 940. 2️⃣ مهربانی در حق حیوانات 🔸هنگام عزیمت سپاه اسلام برای فتح مکه، رسول الله (ص) در مسیر، سگی ماده را دیدند که عوعو می کرد و به توله هایش شیر می داد. حضرت به یکی از اصحابشان (جُعَیل بن سُراقه) دستور دادند تا از اسب پیاده شود و مانند سپر در برابر آن سگ بنشیند تا عبور جمعیت باعث ترس سگ و توله هایش نشود و کسی از سپاهیان نیز آزاری به آنان نرساند. 📗واقدی، المغازی، بیروت، دار الاعلمی، 1989م؛ ج 2 ص 804. ✨اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وآلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وَآلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ✨ 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔻امام خمینی(ره): یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ‌ها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد 🇮🇷سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد🇮🇷 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔘 سلفیت چیست؟ 🔖 از مهم‌ترین مباحثی که در وهابیت‌پژوهی مورد توجه قرار می گیرد، رابطه میان وهابیت با سلفیت است. به منظور دستیابی به پاسخ این سؤال، لازم است نخست چیستی سلفیت را مورد بررسی قرار دهیم. 🔸سلفیت مصدری است که از ماده «سلف» به معنای تقدم و پیشگامی اخذ شده است. سلف وقتی در وصف جوامع انسانی استعمال می‌شود، به معنای جماعت متقدم است، و سلفِ هر کسی، پدران پیشین او هستند و جمع آن أسلاف و سُلّاف می‌شود. معانی دیگری که برای سلف برشمرده اند، در حقیقت به معنای گذشته و پیشین دلالت دارد مانند بیع سَلَف. 🔹در اصطلاح تعاریف متعددی برای سلف عنوان شده است. در بیشتر تعریفها به تقدم زمانی آنها توجه شده و در برخی تعاریف بر منهج علمی آنان تمرکز شده است. برای نمونه در تعریف سلف گفته شده: 👈 سلف شامل صحابه و تابعین است. 👈 سلف شامل صحابه و اعیان تابعین و ائمه دین است. 👈 صدر اول از تابعین سلف صالح هستند. 👈 سلف اهل قرون سه‌گانه از قبیل صحابه، تابعین و تابعین تابعین هستند. 👈 کسانی که قبل از سال 500 هجری بوده‌اند. 🔹با روشن شدن معنای سلف، می‌توان به معنای سلفی و سلفیه نیز پی برد؛ زیرا سلفی کلمه ای است که از ترکیب سلف با یاء نسبت تشکیل شده است، به معنای کسی یا چیزی که به سلف منسوب است. این عبارت وقتی صفت برای کلمه مؤنث به کار برده شود، به صیغه مؤنث رفته و گفته می‌شود الطریقة السلفیة. به نظر نمی رسد این استعمال مورد نظر ترویج دهندگان سلفیت باشد. 🔸استعمال دیگری برای سلفیت وجود دارد و آن در صورتی است که عبارت «سلفیت» به‌صورت مستقل به کار برده شود. در این استعمال، سلفیت مصدر صناعی است که از اضافه شدن یاء مشدده و تاء گِرد به آخر سلف، به وجود آمده است. بر این اساس سلفیة مانند جاهلیة و انسانیة مصدرهای صناعی هستند که برای دلالت بر اتصاف به خصائص و صفات موجود در اسامی ساخته شده‌اند. پس زید انسانیت دارد یعنی زید ویژگی های یک انسان را دارا است. همچنین وقتی گفته می‌شود عمرو در دوران جاهلیت به سر برده یعنی در زمانه ای که صفات جاهلی در آن دوران مشهود بوده است. ♨️ بنابراین سلفیت یعنی جریان و گرایشی که در آن بر بازگشت به سلف تأکید شده است. این استعمال از سلفیت در منابع متقدم مشاهده نشده است و در آثار ابن‌تیمیه نیز شواهدی برای آن نمی‌توان یافت... ⏱ در پستهای بعدی به پیشینه و نحوه پیدایش اصطلاح سلفیت می پردازیم. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بازنمایی «عبادت» از منظر اهل_بیت(ع) با تأکید بر چیستی و بایستگی آن.pdf
528.4K
📍 🔖عنوان مقاله: بازنمایی «عبادت» از منظر اهل‌بیت(ع) با تأکید بر چیستی و بایستگی آن 🔰چکیده: عبادت یکی از نیازهای فطری بشر است که شناخت نادرست آن، انسان را به پرستش معبودهای غیرحقیقی یا انجام عبادات بی‌محتوا و باطل وامی‌دارد. اهل‌بیت(ع) به‌عنوان سرآمدان معرفت و عبادت، شناخت کاملی از این گرایش باطنی انسان ارائه کرده‌اند که این مقاله به منظور دستیابی به ماهیت عبادت، روایات ایشان را کاویده است. از منظر اهل‌بیت(ع)، عبادت برترین گرایش‌ عقلی انسان است که از معرفت سرچشمه گرفته و ایمان را به ارمغان می‌آورد. مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده عبادت، خضوع و اطاعت، و قصد و نیت است. بایسته‌های عبادت در سه حوزه صحت، قبول و کمال پی‌جویی می‌شود. در منظومه معرفتی اهل‌بیت(ع)، مطابقت با کتاب و سنت، شرط صحت عبادت است. قبولی عبادت وابسته به وجود اخلاص و پذیرش ولایت اهل‌بیت(ع) است. شرط کمال عبادت نیز در دو ساحت ظاهری و باطنی قابل رهگیری است که اموری همچون مداومت بر عبادت، میانه‌روی در عبادت، مراعات قوای جسمانی و عدم تعارض با معیشت در بخش ظاهری، و خشوع و سکینه و خفا و عشق و بزرگ نشمردن عبادت در بخش باطنی موجب کمال عبادت خواهند بود. 📌 📌 (ع) 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰نمودار عبادت در روایات اهل بیت علیهم السلام 💢 در این نمودار، مهمترین مؤلفه های مفهوم از قبیل تعریف، فلسفه، آفات، اقسام، ارکان و شروط عبادت با استناد به روایات علیهم السلام استخراج گردیده است. 👌برای دستیابی به روایات مربوطه، به مقاله «بازنمایی عبادت از منظر اهل بیت (ع)» مراجعه فرمایید. 📌 (ع) 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔘رابطه میان ابن تیمیه و سلفیت در مطلب پیشین درباره چیستی سلفیت بیان کردیم که دو احتمال برای واژه «» قابل تصور است: 👈اول: صیغه مؤنث سلفی که به معنای منسوب به سلف است. 👈دوم: مصدر صناعی به معنای جریان و گرایشی که به دنبال بازگشت به فهم سلف است. 🔹 موارد متعددی از واژه «سلفیة» استفاده کرده است اما می‌توان مدعی شد، در هیچ‌یک از این موارد، سلفیت به معنای جریان و گرایش اراده نشده و تنها به معنای منسوب به سلف به کار رفته است. 🔸همه استعمالات "" در نوشته‌های ابن‌تیمیه بدین ترتیب است: 1️⃣ آثار السلفیه: ابن‌تیمیه در موارد متعددی آن را وصفی برای «آثار» به کار برده است، برای نمونه درباره فضیلت شب نیمه شعبان از این تعبیر استفاده کرده است. مراد او از «آثار السلفیة» مطالبی است که منسوب به سلف است. 2️⃣ طریقة النبویة السلفیة: از دیگر استعمالات سلفیه، وصف برای طریقه نبویه است. در این استعمالات نیز سلفیه به معنای منسوب به است و نه جریان فکری. 3️⃣ طریقة السلفیة: ابن‌تیمیه در مواضع دیگری از عبارت «الطریقة السلفیة» استفاده کرده است، مانند: کسانی که بر اساس نصوص الهی و شیوه سلفی و فطرت خدادادی که بندگان را بر پایه آن آفریده می‌گویند.... از اوصافی که در کنار سلفیه بیان شده، فهمید می‌شود مراد ابن‌تیمیه از این موارد، جنبه وصفی این الفاظ است که در آن به دنبال نسبت دادن این طریقه به خدا و شرع و عقل است مانند «الطریقة السلفیة الشرعیة الإلهیة» و «الطریقة العقلیة السلفیة الشرعیة الکاملة». 4️⃣مذهب السلفیه: ابن‌تیمیه در یک مورد از عبارت «مذهب السلفیه» استفاده کرده است که با مطالعه آن فهمیده می‌شود مراد او مذهب سلف است: بلکه جمهور مسلمانان این اسم را تأویل نمی‌کنند و این مذهب سلفیه و جمهور صفاتیه است. 5️⃣سلفیه در مقابل دیگر مذاهب: حتی در مواردی که ابن‌تیمیه سلفیه را در کنار دیگر مذاهب و گرایشهای فکری به کار برده نیز، نمی‌توان آن را به معنای یک جریان فکری به شمار آورد؛ زیرا فرقه‌نگاران هیچ اشاره‌ای به وجود جریانی در سده‌های نخستین اسلامی که با عنوان سلفیه شناخته شود و چنین اعتقادات مشترکی داشته باشند، نکرده‌اند، بنابراین مراد از سلفیه در این عبارات ابن‌تیمیه، همان سلف است. 🔸درنتیجه اگرچه ابن‌تیمیه همواره سلف را منهجی برگزیده دانسته و گفته است: «ویقال للطریقة السلفیة: الطریقة المُثلی.»، اما هیچگاه منهج و شیوه برگزیده خود را به‌عنوان منهج سلفیت معرفی نکرده است. 🔸شاگردان و معاصران ابن‌تیمیه نیز روش او را بازگشت به سلف دانسته اند اما به آن عنوان سلفیت نداده‌اند. 👤ابن قیم جوزیه (م 751 هـ) به‌عنوان مهم‌ترین شاگرد ابن‌تیمیه اصطلاح سلفیت را برای منهج ابن‌تیمیه به کار نبرده است. 👤ابن کثیر دمشقی (م 774 هـ) که بهره‌مندی از "عقیده سلفیه" را برای برخی علما گزارش کرده، نیز هیچگاه ابن‌تیمیه را به‌عنوان صاحب منهج سلفی معرفی نکرده است. 👤همچنین علم الدین بِرزالی (م 739 هـ)، جمال الدین مِزّی(م 742 هـ)، ابن عبدالهادی مقدسی (م 744 هـ)، ابوحفص بزّار (م 749 هـ)، شهاب الدین عمری (م 749 هـ)، از شاگردان مستقیم ابن‌تیمیه که تألیفات آنها قابل دسترسی است، از ابن‌تیمیه به‌عنوان صاحب منهج سلفیت نام نبرده اند. 🔅بنابراین کاربست اصطلاح به‌عنوان منهج و جریان عقیدتی که ابن‌تیمیه پایه‌گذار آن بوده، در زمان حیات او وجود نداشته، اما سلفیت به معنای سلف و پیشینیان استعمالات زیادی داشته است. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰مدعیان مهدویت در طول تاریخ 🖌مهدویت به معنای آمدن منجی در آخرالزمان از باورهای مشترک مسلمانان و دیگر ادیان الهی است. شیعیان معتقدند موعود، مهدی(ع) فرزند امام حسن عسکری(ع) است که در غیبت به سر می‌برد. با این حال افراد بسیاری ادعای مهدویت نموده‌اند. 🖌مدعیان مهدویت یا مُتَمَهدیان و یا مدعیان دروغین به افرادی گفته می‌شود که خود را به عنوان مهدی موعود معرفی کرده‌اند یا اینکه خودشان ادعایی نداشته‌اند اما دیگران آنها را مهدی می‌پنداشتند. 🛑 افرادی که خود مدعی مهدویت بوده‌اند: 👈 عبیدالله المهدی: در سال ۲۹۷ق به عنوان مهدی از افریقا قیام کرد و دولت فاطمیان را تشکیل داد که پس از ۲۷۰ سال منقرض گردید. او برای رسیدن به خلافت خود را مهدی خواند. 👈غلام‌احمد قادیانی: در سال ۱۸۲۶م از پنجاب هندوستان قیام کرد و ضمن ادعای مهدویت و سپس نبوت با سیک‌های آنجا جنگید و فرقه قادیانی را تشکیل داد. 👈سید علی‌محمد باب (زاده ۱۲۳۵ق): مؤسس آیین بابیت، او نخست ادعای بابیت کرد، سپس خود را باب مهدی منتظر معرفی نمود و پس از آن ادعای مهدویت و نبوت نمود. او در سال ۱۲۶۶ش در تبریز اعدام شد. 👈مهدی سودانی: محمد احمد بن عبدالله از رهبران ضد استعمار سودان (۱۳۰۷-۱۲۶۴ق) بود. او پس از تصرف خارطوم پایتخت سودان، ادعای مهدویت کرد. او در سال ۱۸۸۵م (۴ رمضان ۱۳۰۲ق) بر اثر بیماری از دنیا رفت و جسدش را در منزلش دفن کردند که بعدها به قبة‌‌المهدی مشهور شد. 👈مهدی هرغی: محمد بن عبدالله بن تومرت علوی حسنی (۴۸۵-۵۸۰ق) بود که در جبال مراکش سکونت داشت، در سال ۴۹۷ق با نام مهدی قیام کرد و بر اسپانیا تسلط یافت و سلسله موحدین را بنا نهاد. 🛑افرادی که دیگران آنها را مهدی می‌خواندند: 👈محمد بن حنفیه: گفته شده فرقه کیسانیه پس از مرگ محمد حنفیه فرزند امام علی(ع) ادعا کردند که او نمرده‏ است و مهدی است. 👈محمد بن عبداللّه محض: معروف به نفس زکیه در سال۱۴۵ق از مدینه قیام کرد و با نقشه منصور دوانیقی کشته شد. برخی ادعا کردند که او در کوه حاجر در منطقه نجد در غیبت به سرمی‌برد و او مهدی موعود است و در آینده ظهور خواهد کرد. 👈محمد بن عبدالله: فرزند منصور دوانیقی که منصور از روی رقابت با نفس زکیه، مردم را به مهدویت او دعوت می‌کرد. 👈عمر بن عبدالعزیز: سعید بن مسیب قائل به مهدویت او شد. 👈محمد بن قاسم بن عمر بن علی بن حسین: (درگذشت ۲۱۹ق) در دوره معتصم در طالقان قیام کرد و کشته شد. پیروان او درباره وی ادعای مهدویت کردند و مدعی شدند او نمرده و در آینده ظهور خواهد کرد. 👈محمد بن علی الهادی (ع): گروهی از شیعیان ادعای مهدویت درباره برادر امام حسن عسکری(ع) نموده و معتقد شدند او امام قائم است. 👈عبدالله بن معاویه: عبدالله در سال۱۲۷ق علیه حاکم کوفه قیام کرد و بر برخی از شهرهای ایران نظیر فارس، اصفهان و ری مسلط شد. او در سال ۱۳۰ق در زندان ابومسلم کشته شد. پس از کشته‌شدن او برخی وی را مهدی دانسته و مدعی شدند او زنده است و در کوه‌‎های اصفهان بسر می‌برد و در آینده ظهور می‌کند. 👈یحیی بن عمر: از نسل زید بن علی که در ایام مستعین بالله خلیفه عباسی سال ۲۵۹ق در کوفه قیام کرد، پس او را کشتند و سرش را از تن جدا نمودند. بعضی از جارودیه قائل به مهدویت او بودند. 👈موسی بن طلحه بن عبدالله: در زمان مختار بن ابی‌عبید در بصره قیام کرد و عده‌ای به عنوان مهدویت به او گرویدند. 👈الناصر لدین الله: از خلفای عباسی و متولد حدود سال ۵۵۰ق بود، سبط ابن تعاویذی در اشعاری وی را به‌عنوان مهدی منتظر ستوده است. 👈اسحاق سبتی: در دوران سلطنت سلطان‌محمد چهارم از سلاطین عثمانی در سال ۹۸۶ق به نام مهدویت قیام کرد. 👈سید احمد بریلوی: (زاده ۱۲۲۴ق) مشهور به مهدی وهابی: او در هند به تبلیغ وهابیت مشغول شد و به عنوان یکی از اولاد امام حسن مجتبی (امام دوم شیعیان) خود را معرفی نمود سپس علیه هندوها و سیک‌های پنجاب هند اعلام جنگ نمود و با برافروخته شدن آتش جنگ، کشته شد. ♨️نکته قابل توجه اینکه ادعای مهدویت از سوی افراد در دوره‌های مختلف، بیانگر اصالت اندیشه مهدویت در اسلام است. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰فرآیند شکل‌گیری دعاوی باطل مهدویت 🔸یکی از علمای اهل سنت که ادعای مهدویت برای یکی از حاکمان کرد، مرتضی زَبیدی (1145-1205ق) بود. محمد بن محمد بن محمد بن عبدالرزاق حسينى زبيدى حنفی ملقب به مرتضى، در شهر بلکرام در ایالت اوتار براديش هند به دنیا آمد. در کودکی با خانواده به یمن رفت و آنجا بزرگ شد. سپس برای تحصیل علم به حجاز رفت و در نهایت در مصر ساکن شد و همانجا از دنیا رفت. 🔹او در میان مردم دارای جایگاه ویژه ای شد به گونه ای که اهل مغرب اعتقاد داشتند کسی که به حج برود و نزد زبیدی نرود، حج او کامل نیست! او دارای تألیفات متعددی است که شناخته شده ترین آنها کتاب «تاج العروس» در لغت است. او به زبان فارسی، ترکی نیز مسلط بود. 🔻 در میان رویدادهای زندگی زبیدی، دو واقعه قابل توجه است: 1️⃣ عشق به زُبیده: زَبیدی در یمن با دختر ذوالفقار دمیاطی به نام «زُبیده» ازدواج کرد. او همسر خود را بسیار دوست می داشت. ولی همسر او در سال 1196ق در شام از دنیا رفت. اما عشق به زُبیده حتی پس از مرگ در دل زبیدی باقی ماند. او در سوگ همسر خود بسیار گریست و دستور داد برای قبر او که در جوار مرقد حضرت رقیه (س) بود، بارگاهی بسازند و با پرده و چراغ آنجا را زینت دهند و از مردم پذیرایی کنند. او در کنار قبر همسرش، قبری خرید و آنجا بیتوته میکرد و تا مدتها از فراق زبیده می گریست و وصیت کرد که او را در آنجا دفن کنند. 2️⃣ ادعای مهدویت برای احمد پاشا: احمد پاشا جزار (1135-1219ق) که به احمد بوسنیایی معروف است حاکم منطقه لبنان و فلسطین از امرای دولت عثمانی بود. وی بیش از سی سال بر سواحل شام حکومت کرد و با شیعیان سر ستیز داشت و بسیاری از عالمان شیعه را کشت یا تبعید کرد. سید محسن امین در اعیان الشیعه نمونه‌های بسیاری از جنایات وی را یاد کرده‌ است. 💢احمد پاشا مبارزاتی با فرانسوی ها داشت و برای بازپس گیری مناطق اسلامی تلاش کرد. این اقدامات اصلاحی احمد پاشا، باعث شد که زبیدی درباره او ادعای مهدویت کند. زبیدی رساله ای برای احمد پاشا نوشت و در آن بشارت داد که او همان مهدی منتظر است. احمد پاشا با پذیرش این ادعا، به ترویج آن پرداخت. او از دیدن آن رساله خیلی خوشحال شد و آن را در جای معینی قرار داد و به اطرافیان نشان می داد؛ هر کسی آن را می پذیرفت، او را گرامی می داشت و هر کسی انکار می کرد، او را از خود دور می نمود. ♨️بدین ترتیب، وجود زمینه های رفتاری در احمد پاشا و ادعایی که از سوی زبیدی مطرح شد، یکی از مدعیان مهدویت را به وجود آورد. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|