eitaa logo
روحُ القرآن
496 دنبال‌کننده
3 عکس
0 ویدیو
0 فایل
دقت های روحانی در قرآن کریم
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5942533191880410684.mp3
3.16M
‍ ‍ ♦️دقت روحانی در آیه ۴۶ انفال 🔻رائحه های باطنی وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوٓا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(۴۶ انفال) روح القرآن @ruho_alquran
روحُ القرآن
‍ ‍ ♦️دقت روحانی در آیه ۴۶ انفال 🔻رائحه های باطنی وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُو
‍ ‍ ♦️دقت روحانی در آیه ۴۶ انفال 🔻رائحه های باطنی وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوٓا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(۴۶ انفال) @ruho_alquran 🔹بسم الله رحمن الرحیم🔹 خداوند تبارک و تعالی در آیه ۴۶ سوره مبارکه انفال می فرماید: وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوٓا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(۴۶ انفال) ترجمه اولیه آیه واضح است خداوند و رسولش را اطاعت کنید و با یکدیگر اختلاف نکنید چرا که سست خواهید شد و به شکست خواهید رسید... در ترجمه های معمولی قرآن کریم «تَذْهَبَ رِيحُكُمْ» را به "قدرت و شوکت شما از بین می رود" معنا کرده اند که به نظر می رسد در این ترجمه مسامحه شده است. البته می توان به واسطه توضیحاتی این معنا را برای آن در نظر گرفت. نکته ای که وجود دارد این است که در روایت هم داریم از امام باقر علیه السلام که خطاب به مومنین و شیعیان خود می فرمایند: « وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ وَ أَرْوَاحَكُمْ » به خدا قسم که من ریح شما و روح شما را دوست دارم. در واقع نکته ای که در تذکر اخلاقی مهم آیه به ما داده می شود این است که ما با یکدیگر "تنازع" نکنیم. اگر بحث یا نکته ای داریم و یا اگر می خواهیم یکدیگر را متوجه و روشن کنیم نباید به "تنازع" کشیده شود. چرا که اگر به "تنازع و منازعه" کشیده شود قطعا با شکست مواجه خواهیم شد و به نتیجه نخواهیم رسید. این چیزی است که همگی آن را درک و مشاهده کرده ایم. نکته مهم تر در «تَذْهَبَ رِيحُكُمْ» به معنای روح شما یا درواقع رایحه وجودی شما، این می باشد که هرمومنی و هر انسانی رایحه معنوی دارد همانطور که ملائکه و بعضی از اعمال نیز در عالم مثال و صور مثالی دارای این رایحه می باشند. وقتی ما از عالم مثال سخن می گوییم صرفا سخن ما در رابطه با صورت ها و شکل ها نمی باشد ( ان شاءالله در آینده مفصل تر عرض خواهم کرد ) صور به معنای ادراک است و در ادراکات مثالی هر حقیقتی که در عالم دنیا وجود دارد در طَبَق و طور بالاتر از خودش، در عالم مثال و عوالم بالاتر و تا آنجایی که به نظر می رسد پایین تر از عوالم توحیدی هستند دارای رایحه می باشند. لذا مومنین ریحی دارند که برخواسته از آن روح و رَوحی است که در وجودشان جریان دارد. درواقع آن مصدر و حاصل مصدری که از روحانیت در وجودشان بر آن ها حاکم می شود ریح و رایحه ای می باشد که بسیار مهم است. در قرآن کریم مشاهده کردید که حضرت یعقوب علیه السلام می فرماید: « إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ » و یا پیغمبر اکرم صلوات الله و سلام علیه زمانی که در مدینه بودند درباره جناب اویس قرنی در قَرَن، می فرمایند من رایحه ای از رایحه های بهشت را از یمن حس می کنم . لذا نکته قابل توجه و قابل تامل این است؛ هر کدام از ما باطنی داریم که با اعمال و اعمال صالح خود رایحه هایی در عالم منتشر می کنیم در نتیجه موجودات دیگر مانند ملائکه و یا حتی در بعضی احوال، اجنه و افراد مومنی که ادراکات ماورایی دارند، نسبت به ما قضاوت های خاصی خواهند داشت. 🔸در هرصورت در تنازعات علاوه بر اینکه با شکست مواجه خواهیم شد روحانیت و رایحه معنوی خود را از دست خواهیم داد.🔸 ان شاءالله باطن و رایحه های ما معطر به مقام ولایت امیر المومنین علی علیه السلام باشد.