eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
168 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📄فرآیند تدوین کتب درسی ✴️ هسته تعلیم و تربیت در تاریخ 22 فروردین ماه میزبان دکتر فارغ التحصیل علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) بود. ایشان با سابقه 25 ساله تدریس و فعالیت در آموزش و پرورش از سال 1382 به طور رسمی وارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این وزارت شد و در حال حاضر مدیریت گروه درسی قرآن و معارف اسلامی را بر عهده دارند. گروه درسی قرآن و معارف اسلامی شامل سه بخش قرآن، دینی و عربی است و قریب به 70 عنوان کتاب درسی برای دانش‌آموزان و کتاب راهنمای معلم برای آموزگاران و دبیران تولید می‌کند. 🔷فرایند 8 مرحله ای دکتر دلبری با عنوان اینکه این سازمان فقط عهده دار کتابهای رسمی است، فرایند 8 مرحله ای تولید کتابها را در درون یک برنامه جامع درسی که از پژوهش و نیازسنجی آغاز و به ارزشیابی پایانی از برنامه درسی ختم می گردد تشریح نمودند. 🔷تا پیش از سال 1370 تدوین کتب خارج از برنامه درسی –با نظر مولف و نظارت گروه مربوطه- صورت می یافت اما از این سال به بعد با طرح پروژه برنامه درسی در هر گروه، ساختار اولیه و موضوعات هر کتاب ابتدا به دقت در تدوین شده و پس از آن به مولفین واگذار می شود. بنابراین هر گروه، شوراهای برنامه درسی اختصاصی خود را دارد اما مشکل فعلی عدم ارتباط شورای برنامه درسی در گروههای مختلف است که با تدوین برنامه درسی ملی این مشکل برطرف خواهد شد و ارتباط گروههای درسی مختلف نیز با یکدیگر برقرار می گردد. 🔷مشکلات پیش روی تدوین کتب از مهمترین مشکلات پیش روی تدوین کتب در شرایط فعلی، بر کتابها و برنامه درسی و همچنین بودجه بسیار اندک سازمان است. با وجود حساسیت بسیار بالای تدوین و تالیف کتب، به طور معمول برای پروژه 6 تا 9 ماهه تدوین یک کتاب 150 صفحه ای مبلغی بیش از 2.5 میلیون تومان پرداخت نمی شود و کل بودجه سازمان برای پژوهش، شورا ، تالیف و ... یک کتاب حدود 30 میلیون تومان است. همچنین تصمیمات نسنجیده و ناگهانی مانند اجرای طرح 6،3،3 نیز اثرات زیانباری را برای این سازمان به همراه داشته است. 🔷ایشان در نهایت مهمترین بخش از مراحل 8 گانه تالیف کتب را، مرحله اول یعنی پژوهش و نیازسنجی دانستند. 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
📣📣📣 تجربه نگاری حوزه #سلامت با تاکید بر نقش علوم انسانی 🗓 چهارشنبه29 فروردین ماه ⏰ ساعت10:30 🏤 سالن شهیدمطهری(ره) ✅✅✅ #نشست_رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 امکان و امتناع در ایران 📌 قسمت آخر 🔶انتقاد ✴️انتقاد کجای رابطه و تعاملی که در دو قسمت قبل بیان شد، قرار دارد؟ ابتدا باید منظور از انتقاد و چگونگی صورت پذیرفتن آن در تاریخ معاصر ایران مشخص شود. مفهوم نقد، امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت و مشورت را در بر می‌گیرد. نقد است نه اصل؛ حالتی سلبی دارد نه ایجابی. در نقد قصد ما ساختن نیست، بلکه بیان ساخته شده است. 🔹بیان اشکالات ساختار باید به یک مبدل شود؛ مانند خود الزام ساخت ساختار. دو وجه تخصصی و عمومی نقد نیز باید در مکان‌ها و شرایط همگون با خود صورت پذیرند در غیر این صورت نه به هدف نقد خواهند رسید و نه نقد خواهند شد؛ بلکه صورتی از تخریب را شکل خواهند داد. 🔹اما در نقد ایرانی، تضاد و استقلال دولت و ملت از یکدیگر سبب می‌شود تا نقد نخبگان و ملت از دولت، بیشتر حالت عمومی داشته باشد؛ زیرا دولت آن‌ها را در مسائل داخل نمی‌کند تا تجربه عملی کسب نمایند. همچنین به سبب استقلال دولت از ملت، دولت زمینه پذیرش نقد را ندارد؛ چون نقد جامعه از دولت هنجار نیست و دولت قائل به‌نقد خود از سوی ملت و نخبگان نیست؛ حتی در جایی که نقد تخصصی است. فضای واسط هم جدی گرفته نمی‌شود. درنتیجه نقد آن‌ها تأثیرگذار نخواهد بود. 🔹این روحیه به پس از انقلاب اسلامی نیز رسوخ نمود. ساختار بر بخش عمده‌ای از مسئولین دوره پس از انقلاب اسلامی حاکم شده و روحیه آن‌ها را با عجین نمود. از سوی دیگر، نقد عمومی بر نقد تخصصی نیز همچون پیش از انقلاب چیره گشت. مردم‌گرایی پس از انقلاب اسلامی، ازجمله علل شدت یابی نقد عمومی بود؛ به‌نحوی‌که در مسائل کاملاً تخصصی نیز از عموم مردم نظرخواهی می‌شد. 🔹پس بر اساس میراث به‌جامانده از پیش از انقلاب اسلامی، نقد در کشور ما در هر دو سو دچار است؛ نه دولت دارای روحیه نقدپذیری است و نه آنچه روبروی دولت است مراعی شرایط نقد. 🔹اینکه مسئولین نظام باید جهت‌گیری و روحیه انقلابی را حفظ کنند، در این فضا به معنای ضرورت تلاش برای ادامه هدف نهادهای انقلابی اوایل انقلاب است؛ یعنی تلاش برای پیوستگی لایه‌لایه مثبت با جامعه. تغییر در فضای ارتباطی که نیاز مبرم کشور ماست. 🔹رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال پیش شان با هیئت دولت سه کلیدواژه در رابطه با نقد و نقادی بیان داشتند: منطق، انصاف و خونسردی. نبود تجربه و سابقه‌ی تضاد سبب شده تا این سه کلیدواژه در رابطه‌ی مدنظر این متن گم شوند. فضای کلی رابطه را در بر دارد. حاکم شدن منطق، به معنای اشتباه بودن استقلال دو سوی رابطه از یکدیگر است. این استقلال به نظام اجتماعی اسلامی که هدف غایی انقلاب اسلامی و دو بال جامعه‌ی اسلامی و دولت اسلامی است ضربه خواهد زد. 🔹 به نقاد اشاره دارد. واقع امر آن است که نقد غیرمنصفانه وجود ندارد. نقد غیرمنصفانه نام محترمانه تخریب است. اینکه تخریب تا این حد زیاد مشاهده می‌شود به سبب پندار جدایی و استقلال است. 🔹آیت‌الله خامنه‌ای در نقدپذیری را نیز مدنظر قرار داده‌اند. خونسردی یعنی صبر به هنگام روبرو شدن با اشکالات ساختاری که نقدشونده ساخته است. این خونسردی، سبب تعمق نقدشونده در مفاهیم نقد خواهد شد؛ تعمقی که قطعاً به نفع خود نقدشونده است. 🔶جایگاه محوری دولت 🔹نکته‌ای که باید بدان دقت نمود آن است که در هر ارتباطی که دولت یک سوی آن است، دولت قدرت بیشتری برای اداره فضای ارتباط دارد. در نقد نیز دولت اصل است؛ یعنی اگر ویژگی خونسردی نقدشونده از سوی دولت رعایت شود و نیز اگر دولت به هنگامی‌که در جایگاه نقاد قرار گرفته ویژگی انصاف را رعایت نماید، شرایط حاکم شدن منطق بر ارتباطِ مدنظر متن بیش‌ازپیش فراهم خواهد شد. علت این امر نیز در قدرت سیاسی دولت و همچنین قدرت تأثیرگذاری دولت بر ملت نهفته است؛ چراکه به گفته معصومین علیهم‌السلام، مردم روش زندگی خود را از مسئولین نظام سیاسی خود می‌آموزند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2070 🖇) 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2189 🖇) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 رزمایش، همایش، نمایش، شو ... ✴️تو فکر بودم که یکی از دوستام زنگ زد. خبر از برگزاری چهارمین رو داد و دعوتم کرد.با توجه به سوابق ذهنیم از این جور برنامه ها، خیلی حال و حوصله‌ش رو نداشتم برم ولی اصرار کرد که بیا حداقل همدیگه رو ببینیم. بهانه خوبی بود. قبول کردم. زمان برنامه نشون می‌داد که تدارک مفصلی دیده شده: 5 تا 9 شب بیست و پنجم دی ماه 96. 🔹وقتی رسیدم سالن همایش های صدا و سیما، ساعت حدود شش و نیم شب بود. نماز مغرب و عشاء خونده شده بود. بعد از اتمام هماهنگی‌های لازم و تشریفات، کارت ورود را گرفتیم و وارد لابی شدیم. چند بانوی جوان و آرایش کرده، پذیرای مهمانان بودند. همون آغاز کاری یه بسته به عنوان هدیه به همه می‌دادند؛ ذوق داشتم ببینم چیه. بازش کردیم یه ترمه خوش دوخت و یک نشریه تمام گلاسه 120 برگی، با عنوان "مدیران جهادی" بود. تورقی کردیم، توش پیام مدیران مختلف اعم از وزرا و سایرین در خصوص مدیریت جهادی بود. یک کار تمام با رنگ و لعاب شعاری. بستیم و گذاشتیمش کنار. فکر نکنم کسی بخوندش. مگه اونایی که پیام دادند و خانواده‌های وابسته. اونم ازین جهت که ببینن کارشناساشون چی با امضاشون نوشتن. @Rushdisu 🔹مجری برنامه که یکی از مجریان معروف صدا و سیما بود، سخنرانان مراسم را معرفی کرد. ابتدا سردار سپهر دبیرکل همایش و معاون هماهنگ کننده ولی فقیه در سپاه پاسداران خیر مقدم گفت و در مورد مدیریت جهادی توضیح داد. بعدش، دکتر پزشکیان، نائب رئیس مجلس حرفا و دردای همیشگی خودش در مبارزه با فساد به صورت عملی (و نه شعاری)، رو تأکید کرد. بعد از ایشون، وزیر صنعت چند کلامی از روی برگه در مورد (جُهد، جَهد، جهاد و مجاهده )سخن راند. بعد هم، سخنگوی دولت، دکتر نوبخت از عملکرد دولت دفاع کرد. تا اینجا چیز خاصی گیر حضار نیومد، همه سعی کردند حرفاشون رو به اسم مدیریت جهادی به خورد مخاطب بدن و سرهای مخاطبین هم کمی تکان تکان بخورد. 🔹هیچ کدام از چهره‌های علمی یا مردمی جهادی بین سخنرانان نبود تا حداقل به صورت نمایشی، مجلس رنگ و بو بگیره. در میان سخنرانی‌ها هم چیزی که توی ذوق می‌زد، پخش شرکت‌ها و اسپانسرهای برنامه بود که به عنوان میان برنامه پخش می‌شد و هیچ تناسبی با جهاد و مدیریت جهادی نداشت. 🔹برنامه بعد از سخنرانی‌ها، تقدیر از 10 خانواده شهید شاخص دستگاه‌ها و نهادها و 34 نفر از مدیران جهادی بود. هدیه همایش که اعلام شد،این بود: یک انگشتر متبرک رهبر معظم انقلاب به همراه لوح تندیس و یک هدیه نفیس (احتمالاً ترمه) از طرف حامی مالی همایش... 🔹مجری برنامه در خصوص مدیران جهادی اینگونه توضیح داد که یک سری شاخص به سازمان‌ها ارسال کردیم و از اونا خواستیم که با توجه به اونا، مدیر جهادی سازمان شون رو معرفی کنن.یعنی ملاک از ما ،انتخاب از شما،کی به کیه.[ اگه دوست داشتین دو سه بار جمله قبلی رو بخونین، همراه با اون، فاتحه‌ای هم برای مدیر جهادی و مدیریت جهادی ...] @Rushdisu 🔹در آخر تقدیرها هم از یه نویسنده مقاله تو زمینه مدیریت جهادی تقدیر شد بدون اینکه به مقاله شون اشاره‌ای بشه. 🔹آخر مراسم همه شرکت کننده‌ها جمیعاً به صرف شام دعوت شدند. یک شام خیلی خیلی ساده به صورت سلف سرویس با ۵ نوع غذا و انواع دسر و نوشیدنی ... همه چیز مراسم به همه چیزش می‌اومد ... می‌خواستم در مورد شام گیر بدم، گفتن اونم اسپانسر داره. برام جالبه، اسپانسر چه محلّل خوبیه. اصلاً همون رو باید به عنوان مدیر جهادی انتخاب کرد که هم جایزه می‌ده، هم مراسم می‌گیره، هم شام می‌ده، هم به همه حضار هدیه می‌ده... حقا چقدر ماهرانه یه مفهوم مقدس رو ، ضایع می کنیم و به روی مبارک خودمون هم نمیاریم. (متن کامل این نوشته در شماره جدید نشریه مدیریت جهادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ،مربوط به بهار ۹۷،منتشر شده است) ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄انقلاب در عربستان... ✴️ [این نوشته، بیست و هشتم فروردین ۹۷ نگاشته شده و بواسطه توقف فعالیت در تلگرام،با ده روز تاخیر،تقدیم می شود] 🔹عصر طولانی یه پنج شنبه بهاری بود. از صبح کار و جلسات متعددی داشتم؛ جوونایی از ارومیه اومده بودن و از گروه خودجوشی به نام "راهیان پیشرفت و تعالی" که برای شهر و استان‌شون تأسیس کرده بودن، می گفتن. یه سری بچه‌های خوش فکر هم از هیأت‌ ثارالله زنجان اومدن و با هم در مورد ویژگی های یه هیاتِ پایِ کارِ ، گپ و گفت داشتیم. دو سه نفر رو هم از یک گروه‌ جهادی که بعد از زلزله کرمانشاه، مدام اونجان و مشغول رتق و فتق امور و رسیدگی به مردمن، زیارت کردم. آخر سر هم با یک گروه از مستندسازا که مستندی در خصوص ایده امام برای ساخته بودن، جلسه داشتم. تو این مستند از ویژگی های مشترک و متمایز بسیج توی ایران، حشدالشعبی توی عراق، حزب الله توی لبنان، انصارالله توی یمن، فاطمیون توی افغانستان و زینبیون توی پاکستان حرف زده شده... به هر صورت روز پر شور و امیدی بود. از اون روزائی که می‌گیم برای همین، انقلاب کردیم. دم دمای غروب رسیدم منزل و نماز مغرب و عشاء رو خوندم. روی سجاده، چشام سنگین شد... @Rushdisu 🔹یهو دیدم شبکه خبر تلویزیون برنامه ش قطع شد و داره بزرگ تیتر می‌زنه "خبر فوری، خبر فوری" و بعدشم نوشت: "خبرها،حکایت از وقوع می‌کند" و حواله داد مخاطب رو به خبرهای تکمیلی. خودم رو جمع و جور کردم و زدم بیرون، ببینم چه خبره. توی کوچه ،یکی از همسایه‌هایِ چند خونه اون طرف تر مشغول ترمیم چاله‌ای بود که چند سال جلوی در خونه ش سبز بود و هر وقت بهش می‌گفتم :"این رو یه کاریش کنین"، می‌گفت :" شهرداریه، وظیفه من نیست، مالیات و عوارض می‌دیم که این کارا رو کنن." حالا خودش مشغول ترمیم چاله بود. سلام کردم و گفتم: "آخر به زحمت افتادینا ؟!" گفت: "نه بابا، وظیفه مه، تاخیر شد، حلال کنین، دیدم اگه نکنم آخرپای بچه‌های خودم می‌ره توش و مصیبتی میشه ..." 🔹با تعجب از این تغییر رفتار راهمو ادامه دادم. کمی جلوتر، رسیدم به سوپری محل و با خودم گفتم بذار حالا که اینجام، دو سه قلم خرید رو برا خونه انجام بدم. دیدم تلویزیون مغازه روشنه و شبکه خبر هنوز داره "خبر فوری" می ره، گفتم: "احمد آقا شکر هست خدمتتون؟"، دیدم به عکس بیشتر موقعا، با احترامی زیاد گفت: "بله سه نوع داریم که قابل شما رو هم نداره. یه نوعش از اون دو تا بهتره و مرغوب تر. " گفتم:" پس یه بسته لطف کنین. یه پنیر هم می‌خواستم." گفت:" پنیرمون خوب نیست. آوردم خبرتون می‌کنم." دو سه قلم جنس دیگه رو همگی با قیمتی متفاوت از قبل، خریدم؛قیمتی کمتر از "قیمت برای مصرف کننده" . گفتم :"اشتباه نکردین قیمتا رو؟"، گفت:" نه. دیدم دست و بال مردم بسته س و میشه با سود کمتر هم فروخت." یاد چند باری افتادم که سرِ قیمت باهاش دعوام شده بود... تو همین وضعیت، بنده خدایی وارد مغازه شد و یواشکی پولی داد دست احمد آقا و گفت هر کی نداشت از این حساب کن... 🔹داشتم از مغازه می اومدم بیرون که، دیدم گوینده اخبار شبکه خبر، نامه استعفای چند تن از وزرا رو، به دلیل اینکه می‌دونن و با کفایت تر از اونا برای این مسئولیتا وجود داره، داره خبری می‌کنه. رئیس جمهور هم خیلی زود با استعفای اونا موافقت کرده ... @Rushdisu 🔹اومدم بیرون دیدم رئیس موسسه مالی-اعتباری "غروب"، میزش رو گذاشته دم در شعبه اصلی و به همه مراجعین با ادب و احترام داره جواب می ده و توضیح می‌ده که چه اشتباهات و سوء استفاده‌هایی انجام شده و می‌گه که با تمام توان درصدد جبرانن و از مردم می‌خواد کمک کنن. گمانم اینه مردم حالا دیگه باور نمی‌کنن این حرفا رو، ولی اقلا احساس بهتری دارن... به خودم اومدم، دیدم انگار نه انگار شبه، همه چی عین اول صبح یه روز کاری برقراره... فقط بانکها برعکس همه جا تعطیلن. یه اطلاعیه هم به این مضمون زدن رو شیشه هاشون که با توجه به بانک مرکزی و باز طراحی ساختارش، امکان فعالیت بانکها موجود نیست. در اولین فرصت هم بجای این بانک‌ها، یکی دو بانک قرض الحسنه قرار می‌گیره تا فرایند ادای دیون و ادامه فعالیتها بررسی بشه. ته اطلاعیه هم به مردم قول داده که با دقت از اموال شون حراست می شه. جالبه که پای نامه رئیس کل بانک مرکزی رو، رئیس جمهور هم، امضا کرده و انگشت زده. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹از توی خیابون جمهوری دارم رد می شم. می‌بینم خبری از نمایش سگها و سگ بازی روی ال سی دی مغازه‌های دراندشت نمایندگی‌های فروش تلویزیون نیست، بیشتر دارن کوه و جنگل و دریا و آسمون و خلقت خدا رو با زیبایی تموم نشون می‌دن، یکی دو تا تلویزیون هم روی شبکه خبر تنظیم شده. می‌رم جلوتر می‌بینم که اعلام می‌شه تمام پروازهای به سمت عربستان کنسل شده و اجازه فرود داده نمی شه. با این حال تلویزیون اعلام می‌کنه لحظاتی پیش چند هواپیمای اختصاصی خط هوایی عربستان در فرودگاه امام خمینی اجازه فرود گرفته و یک نامه که حاوی دعوت از خانواده شهدای برای زیارت خانه خدا است رو تحویل مقامات داده ... خیلی جالب بود برام. 🔹به حاج حسین که از رفقامه، زنگ زدم ببینم اون چه کاره س و چه خبر از اضاع داره، گفت: مشغول راه اندازی یه کاروان بین المللیه که توش همه سن و همه جنس آدمی هستن و همگی از اونایی ان که تو راهپیمایی بودن . گفت برنامه دارن چه پیاده، چه سواره خودشون رو به عربستان برسونن. اسم کاروان هم 313 است...مثل همیشه حاج حسین پای کار بود، زودتر از همه. @Rushdisu 🔹همین طور که داشتم تو خیابون بالاتر می‌رفتم دیدم مسجدا پر جمعیت و مثل موقع جنگه و دارن کمک جمع می‌کنن. رفتم جلو و از یکی شون پرسیدم: "آقا !خدا قوت، کجا می‌برید این جنسا رو؟"، گفت: "هر جا که لازم باشه، از همین جنوب و شهر گرفته تا هر جای عالم"، گفتم:"چطور؟"، گفت: "بانی زیاده ...زیاد" 🔹دم در مسجد تلویزیون روشن بود. داشت خبر فرار بن سلمان و آل سعود به رو پخش می کرد. بیانیه دادن که بزودی با ارتش اسرائیل و ائتلاف جهانی وطن شون رو بازپس می گیرن. بیانیه ش توپ پر بود ولی خودش مث موش می لرزید و بغض کرده بود. جالبیش این بود که داشت با یونیفرم ارتش اسرائیل این بیانیه رو می خوند. 🔹همین طور که مسیر رو ادامه می‌دادم، رسیدم به یه موسسه فرهنگی، بالاش تابلو خورده بود: "صهبا "، بچه ها شون، پر از ذوق و شوق بودن و گفتن دو سه برابر قبل دارن کار می کنن. تلویزیون‌ موسسه شون، روی شبکه افق تنظیم بود، داشت مستند "محسن، حشمت، عطا" رو نشون می داد. جالب بود. سیر زندگی محسن مخملباف، حشمت الله طبرزدی و عطاء الله مهاجرانی. اولی، از فیلم" توبه نصوح" شروع کرد و با" بایسیکل ران" و "دستفروش" و "عروسی خوبان "، دنبال "" بود، آخرش به فرانسه رسید و الان مشغول مبارزه س. فقط یه منفی و مثبت اشتباه شده، فکر کنم. دومی با نشریه پیام دانشجوی بسیجی داغ داغ شروع کرد اما الان اونم با نون آمریکا، مشغول مبارزه س. سومی هم از کتاب ردیه‌ش بر آیات شیطانی بولد شد، ولی بعدها با سرمایه گذارایِ سعودیِ همون کتاب، هم پیاله شد و حالا هم دائما هوا به هوا میشه؛ بعضی وقتا، وجدان درد می‌گیره و بعضی وقتا هم، قبله قطب نماش به سمت کاخ باکینگهام یا قصرالضیافه می چرخه. 🔹خداحافظی کردم از صهبائیا. دم دمای فجر بود که اعلام شد جاده‌های منتهی به فرودگاه غلغله س و البته بیشتر، پروازای منتهی به اروپا و آمریکا برقراره و فول داره مسافر می‌بره. همون موقع،یکی از دوستام زنگ زد و گفت: چند تا از آقایون روسا و خانم، بچه هاشون هم با عجله داشتن می‌رفتن تا به بچه هاشون و دوستاشون تو ینگه دنیا برسن. @Rushdisu 🔹دینگ دینگ قبل از اذون صبح رو داشتن می‌زدن که اعلام شد اولین هواپیمای زوار بیت ا... که خانواده شهدای مدافع حرم توش بودن و به سمت عربستان حرکت کرده بود، به راحتی و بدون هیچ مانعی روی باند فرودگاه نشسته... 🔹با الله اکبر اذون، با خوشحالی رفتم برای وضو و نماز...تو خودم می گفتم: .. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 یا آنسوی دیوار ✴️جدیدترین فیلم با نام "آنسوی ابرها" با اکران محدود در جشنواره جهانی فجر به نمایش گذاشته شد. اثری متفاوت از مجیدی در کشور ۷۲ ملت هند، که با آثار ماندگار او همچون "بچه های آسمان" و "به رنگ خدا" فرسنگ ها فاصله دارد اما باز هم قابل اعتناست. 🔹داستان فیلم روایت زندگی پر تلاطم پسری به نام امیر - با بازی «ایشان کاتار»- است. او که توزیع‌کننده مواد مخدر است، در طی تعقیب و گریز پلیس به رختشویخانه‌ای فرار می‌کند که خواهرش "تارا" در آن مشغول به کار است. تارا به کمک یکی از همکاران مردش به نام «آکشی» برادرش و مواد مخدر او را از دید پلیس پنهان می‌کند. پس از چندی در حادثه ای تارا آکشی را زخمی کرده و آکشی به بیمارستان می رود... 🔹ریتم روایت در برخی قسمت های فیلم کند می شود اما تعلیق داستان نسبتا خوب است. شخصیت اصلی داستان امیر است که از طرفی درگیر درونی خود به دختر آکشی شده و از طرفی به فکر خواهرش تاراست. کنش درونی امیر ضعیف است و کنش بیرونی غالب بر کنش درونی شده و گاها به صورت رفتارهای غیر عقلایی ظهور می یابد که سبب ابهام و تنفر از قهرمان داستان و تبدیل او به ضد قهرمان می شود، نظیر چاقو کشی در بیمارستان. داستان عشق از عشوه های کلیشه ای آغاز و تا آخر داستان به صورت پیوسته اوج پیدا نمی کند. 🔹شخصیت تارا گاها اور اکت(بیش فعال) بوده و روان پریشی او در زندان بیش از حد اغراق آمیز است. دفاع یک زن روسپی از تجاوز به حریمش و بعد روان پریشی او در زندان و در ادامه در نقش یک مادر آرام و مهربان ظاهر شدن نشانه ای از شخصیت پردازی متضاد و ضعیف فیلم دارد. بازی آکشی در بیمارستان نیز بسیار تصنعی بود. @Rushdisu 🔹همه شخصیت های زن داستان مصیبت زده و همه بخاطر دنیای مردانه مقصر شده اند. یکی به خاطر ظلم شوهرش قاتل شده و محکوم به حبس ابد است، یکی بخاطر مستی شوهر طلاق گرفته و مورد تجاوز قرار گرفته، دیگری بخاطر دفاع از حریمش محکوم است، و مادر و دختری که مریض داری می کنند و.... همه این ظلم ها هم بخاطر و مردسالارانه بودن نظام اجتماعیست. 🔹فیلم مجیدی این بار با رویکرد توصیفی و منفعلانه روایت می شود و از این رو همه شخصیت ها مقهور بی عدالتی های نظام اقتصادی– اجتماعی اند؛ چه در نگرش و چه در کنش و ناچارا این فقر است که منشا بلند پروازی، تجاوز، دزدی، جرم، قتل و حتی خیانت دوست فقیر امیر به امیر می شود!! قهرمان داستان هم در بهترین حالت فرار منفعلانه از وضعیت کاری- اجتماعی خود دارد. 🔹در این نظام ناعادلانه یا باید مثل امیر، رابین هود وار همیشه فرار کرد و یا باید مثل تارا بخاطر مقاومت منتظر حبس ابد بود. به نظرم دوران این تحلیل های تک خطی شبه مارکسیستی که همه نگرش ها و کنش های انسانی را تقلیل به وضعیت اقتصادی می دهد تمام شده است!!! @Rushdisu 🔹هر چند مجیدی مثل همیشه تلاش کرده با نماهای زیبای بصری خود از محلات هند و شوخی های امیر با دختر آکشی و بازی تارا با کودک خردسال کمی از تلخی فقر و ظلم بکاهد، اما تلاش های ناکام شخصیت ها بر تلخی افزود. شاید تنها راه نجات از این دور باطل، دست غیبی است که از آسمان به کمک آید، اما چه کنیم که روایت فیلم خالی از است!!! 🔹هر چند فیلمساز تلاش کرده در سکانس آخر که پیوند نسل امروز و فرداست، با نمایش تلاش برای نگاه به ماه در شب بارانی روزنه ی امیدی به مخاطب نشان دهد، اما با این همه، برای نمایش آن جماعت کم همت و منفعل، بهتر بود "آنسوی دیوار" ساخت تا "آنسوی ابر". ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 عادلِ عدالتخواه ✴️ ، فضیلت محوری در حوزه فردی و اجتماعی و در حوزه اخلاق فردی، تدبیر منزل و سیاست مدن است. متفکر و مصلح اجتماعی معاصر؛ استاد شهید مرتضی با موضع انتقادیِ بدیع و کل گرایانه در تحلیل پدیده «سرمایه داری»، نگاه تحلیلی جدید به موضوع «ماشین» و فناوری های نابرابرساز و تأکید اصولی، نظام مند و ساختارگرا بر اصل عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی، از نقشی بی بدیل در میراث فکری معاصر در موضوع عدالت اجتماعی برخوردار است؛ جایی که بارها از عدالت اجتماعی به عنوان علت محدثه و مبقیه یاد کرد و آنها را تنها مسیر پیشروی حکومت اسلامی در ایجاد ارتباط عاطفی و اعتماد میان مردم و دولت برمی شمارد. 🔹یکی از مباحث مهم در مطالعات عدالت، تبیین ترابط و نسبت میان آنچه که در علم اخلاق به عنوان ملکه یا فضیلت عدالت خوانده می شود با اصل عدالت در ساحت حیات اجتماعی است. شهید مطهری با بررسی مفهومی و واکاوی مدلول های این مفهوم در آثار متعدد خود عدالت را به عدالت تکوینی، عدالت تشریعی، عدل اخلاقی و عدالت اجتماعی تقسیم می کند و در مورد عدل اخلاقی می نویسد: ساحت اخلاق حاکم شدن عقل بر وجود انسانی است؛... و ازاین‌جهت عدالت نوعی مزاج عقلی است». @Rushdisu 🔹در سال های اخیر برخی از زیربنا بودن عدل اخلاقی برای یاد کردند. اما به باور شهید مطهری بيشترين آيات مربوط به عدل در قرآن کریم، درباره عدل جمعى و گروهى اعم از خانوادگى، سياسى، قضائى و اجتماعى است. در این باره گزاره های زیر در اندیشه شهید مطهری قابل طرح است: 1⃣پیوند عدالت و معنویت 🔸به باور شهید مطهری، عدالت اجتماعی در منظر اسلامی بر پایه است. ایمان پشتوانه اخلاق و عدالت است و علم شرط لازم و نه کافی در اقامه عدالت اجتماعی است و لازمه اصلی اقامه عدالت، ایمان به مبدا حقیقی عالم برای اقامه عدالت است. 2⃣جود فضیلت فردی؛ عدل فضیلت جمعی 🔸در اندیشه شهید مطهری، نه‌تنها دو مفهوم عدالت و اخلاق در سطح اجتماعی از یکدیگر متمایزند بلکه حتی در سطح فردی نیز این دو را نمی‌توان همسان انگاشت یا به دیگری تحویل نمود. 🔹یکی از موقعیت هایی که استاد مطهری به تبیین نسبت عدل اخلاقی با عدالت اجتماعی پرداخته اند، در تبیین و تفسیر روایت مشهور از امام علی(ع) در نهج البلاغه در پاسخ به یک فرد باهوش و نکته سنج است که پرسید: «الْعَدْلُ افْضَلُ امِ الْجودُ؟.آيا عدالت شريفتر و بالاتر است يا بخشندگى؟» در اینجا این فرد از حضرت دو خصیصه انسانی را مورد پرسش قرار می دهد و به تعبیر استاد مطهری «على (ع)به دو دليل می گويد عدل از جود بالاتر است؛ ... الْعَدْلُ يَضَعُ الْامورَ مَواضِعَها وَ الْجودُ يُخْرِجُها مِنْ جَهَتِها. عدل جريانها را در مجراى طبيعى خود قرار می دهد، اما جريانها را از مجراى طبيعى خود خارج میسازد. زيرا مفهوم عدالت اين است كه استحقاقهاى طبيعى و واقعى در نظر گرفته شود و به هركس مطابق آنچه به حسب كار و استعداد لياقت دارد داده شود... و اما جود درست است كه از نظر شخص جود كننده- كه ما يملك مشروع خويش را به ديگرى می بخشد- فوق العاده باارزش است، اما بايد توجه داشت كه يك جريان غير طبيعى است » (مجموعه آثار، ج۱۶، ص: ۴۳۶). 🔹براین اساس، عدالت اجتماعی معنایی متمایز از عدل اخلاقی دارد و در سطوح فردی و اجتماعی دارای جایگاهی متمایز هستند و تقلیل آنها به یکدیگر صحیح نیست. در مقام اخلاق فردی، جود و احسان مقدم بر عدل و در مقام اجتماعی عدل مقدم بر احسان و جود است. @Rushdisu 3⃣تمایز مفهومی «عادل» از «عدالتخواه» 🔸هر عدالتخواه اصیل و مکتبی، باید خود باشد. اساسا در نهضت انبیای الهی، خصوصیت بارز پیامبران که مأموریت آنها اقامه عدالت اجتماعی بود، این بود که خود عادل بودند. اما کسی که عدالت را صرفا در سطح ملکات اخلاقی و ساحت فردی وجود خود تحقق داده است، پرچم اقامه و قیام برای قسط را بلند نکرده است. 🔹شهید مطهری در بررسی شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام با تمایزبخشی بین این دو معنا، به شهادت رساندن آن حضرت را ناشی از عدالت اجتماعی ایشان می دانند. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹تمایزی که حاوی تغیر مفهومی میان عدل به معنای یک فضیلت صرفا فردی با عدالت به عنوان یک اصل نظام ساز اجتماعی است. 4⃣ تأثیر عدالت اجتماعی بر عدل فردی 🔸اوج اندیشه شهید مطهری آنجاست که بیان می کند عدل در سطح اجتماعی را بر فضایل اخلاقی و ازجمله عدل اخلاقی نمی توان ابتناء بخشید بلکه برعکس است که زمینه را برای تحکیم فضایل اخلاقی درآحاد یک جامعه مهیا می‌سازد. انواع گوناگون عدل فرع بر عدالت اخلاقی نیست بلکه عدل، خود، بنیاد یک جامعه سالم است و خصوصیتی است که افراد اجتماع را به‌صورت یک واحد درمی‌آورد و از این حیث عدل اجتماعی شرط تحقق بسیاری از فضایل اخلاقی در سطح اجتماعی است. اگر حقوق مردم محفوظ، و جامعه عادل و متعادل باشد و تبعیض و محرومیت و احساس مغبونیت در مردم نباشد، عقاید پاک و اخلاق پاک و صفای قلب و اعمال خوب بیشتر می‌شود و زمینه برای وقوع معاصی و اخلاق رذیله و شیوع عقاید ناپاک کمتر است. @Rushdisu 🔹اما نسبت میان عدالت و معنویت دوسویه است. عدل، خود، بنیاد یک جامعه سالم است و خصوصیتی است که افراد اجتماع را بصورت یک واحد درمی‌آورد و از این حیث عدل اجتماعی شرط تحقق بسیاری از فضایل اخلاقی در سطح اجتماعی است. عدالت اجتماعی بر روی اخلاق فردی آحاد افراد جامعه اثرگذار و تعیین کننده است. 🔸جمع بندی: 🔹به نظر می رسد شهید مطهری به ‌تبعیت از افلاطون به‌نوعی نظريه اخلاقى خويش را در ضمن نظريه اجتماعی اش بيان می كند. به عبارت دیگر همچون افلاطون از شاخه سياست مُدُن به شاخه اخلاق می رسد و بحث خود را از عدالت اجتماعى آغاز می کند و به عدالت اخلاقى و فردى منتهى می شود. 🔹ثمره این دیدگاه(اقامه عدل اجتماعی) در برابر رویکرد اخلاقی به عدالت در نسخه اصلاح اجتماعی آنها است. برخلاف رویکردی که را اصل و پایه تحقق عدالت اجتماعی می داند، به اصلاح موضعی باور ندارد و بنیادهای روابط، ساختارها و کلیت نظام اجتماعی را در معرض اصلاح و تغییر تفسیر می کند. لذا ظلم اجتماعی را نمی توان با «عدل اخلاقی» (چه در قالب خیرات و مبرات و چه در قالب و اشکال جدید آن همچون تأمین اجتماعی) چاره کرد. (ترکش دوز، 1389). @Rushdisu 🔹خلاصه آنکه شهید مطهری معمولا از عدالت اجتماعی به عدل اخلاقی می رسد نه بالعکس. اگرچه مشخص است لازمه تحقق نیز عدالت فردی رهبران هدایت کننده اجتماع به سمت عدالت وآحاد جامعه انسانی است. شهید مطهری در مواردی از پایه بودن معنویت برای عدالت و یا پشتیبانی ایمان از عدالت سخن گفته اند، ولی در همان موارد هم مثال هایی را که ذکر می کنند جهت حرکت را از عدالت اجتماعی به عدل اخلاقی می کشاند. عدالت اجتماعی در سه مرحله فکر و نظر، شکل گیری ملکات اخلاقی و رفتارهای بیرونی در توسعه فضایل انسانی در جامعه نقش ایفا می کند. 🔹اعتدال فردی، عدالت خواهی جمعی را موجب می شود و اقامه عدالت اجتماعی به تحکیم خصوصیات مرتبط با اعتدال فردی و عدالت اخلاقی منجر می شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 تاملی فقهی بر گستره حریم خصوصی پیام رسان ها ✴️ رسانه به عنوان ابزاری در جهت انتقال صحیح پیام درست از فرستنده به گیرنده به کار می رود. از جمله رسانه های پر مخاطب امروز جامعه ایرانی پیام رسان ها است. پیام رسان ها به عنوان بستری برای انتقال سریع و گسترده پیام از فرستنده به گیرنده پیام در نظر گرفته می شوند. گیرنده و فرستنده پیام می تواند از یک یا چند نفر بوده و قالب پیام می تواند اعم از متن، صوت، فیلم، عکس و ... باشد و محتوای آن نیز می تواند شخصی یا جمعی در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی باشد. 🔹ازجمله ویژگی های لازم و ضروری یک کارامد حفاظت از امنیت و کاربران است. حریم خصوصی یکی از محترم ترین حقوق اشخاص در تمامی جوامع بوده و مورد توجه تعالیم دینی نیز قرار گرفته است. در اینجا لازم است، پس از تعریف حریم خصوصی مختار در حوزه رسانه، به گستره این موضوع در حوزه فعالیت پیام رسان ها در جهت حفاظت از امنیت و حریم خصوصی افراد اشاره گردد. 🔹حریم خصوصی در رسانه عبارت است از انعکاس افکار، گرایشات، رفتار، ویژگی ها و مختصات اشخاص و گروه ها که برای عموم آشکار نبوده و یا افراد قصد افشای آن را ندارند. بستر رسانه های جمعی نظیر پیام رسان ها می تواند موجب تعرض مجازی به حریم خصوصی و سلب امنیت فضای مجازی کاربران گردد. @Rushdisu 🔹اصل اولی، و اختیار افراد در تولید، توزیع و مصرف پیام در رسانه است و همه رسانه ها اعم از پیام رسان ها باید بستری امن جهت انتقال صحیح پیام درست از گیرنده به فرستنده فراهم آورند. تعرض به حریم خصوصی و اختلال در کاربران می تواند توسط خود رسانه و یا سایر کاربران صورت بگیرد. در ادامه به گستره حریم خصوصی و وظایف پیام رسان ها در این گستره اشاره خواهد شد: 🔸حفاظت از حریم کرامت انسانی 🔹کرامت ذاتی انسان شرافتیست که تمام انسان ها به جهت ذات انسانی به طور فطری از آن برخورد بوده و خالق هستی از ایشان خواسته تا آن را از پلیدی و زشتی دور نگه دارند. با توجه به ، رعایت و حفاظت از آن بر همه رسانه ها لازم و واجب است. لذا هر گونه افشای اطلاعات از حریم شخصی چه با اجازه افراد و چه بدون اجازه آنها، اگر چنانچه موجب وهن یا تحقیر کرامت انسانی گردد جایز نیست و رسانه باید از اشاعه آن جلوگیری نماید. از این رو پیام رسان ها باید از ترویج بی اخلاقی های رفتاری و گفتاری (که ازجمله مصادیق اشاعه فحشا بوده و) موجب وهن کرامت انسانی و سبب تعرض به امنیت روانی و فکری جامعه می گردد، جلوگیری نمایند. @Rushdisu 🔸حفاظت از حریم هنجاری جامعه 🔹جامعه به منظور رفع نیازهای فردی افراد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی شکل گرفته و بقای آن با شکل گیری و تداوم هنجارهای رسمی (قوانین و مقررات) و هنجارهای غیر رسمی (فرهنگ و سبک زندگی) صورت می گیرد تا افراد در بستر امنیت فرهنگی و قانونی بتوانند نیازهای خود را برطرف سازند. هر گونه اختلال نامطلوب در روند اجرای این هنجارهای اجتماعی موجب تعرض غیر مستقیم به اهداف زندگی افراد اجتماع می گردد و امنیت فرهنگی و امنیت قانونی افراد را مورد تعرض قرار می دهد. از این رو اصل حفظ نظام امت حاکم بر ادله آزادی و اختیار افراد در جامعه است. آزادی فعالیت افراد در رسانه ها نباید موجبات ترویج و آموزش هر گونه رفتارهای با هنجارهای فرهنگی و قانونی مطلوب جامعه گردد. از این رو پیام رسان ها باید از بسترسازی جهت ترویج پرهیز نمایند. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸حفاظت از حریم طبقات اجتماعی 🔹اصل راز داری، امانت داری و افشای کلام برای مخاطب مورد نظر، از جمله توصیه های اکید در روایات است. به طور مثال در روایت نبوی داریم: "یا اباذر المجالس بالامانه و افشا سر اخیک خیانه". در این روایت به لزوم جریان پیام در میان پیام اشاره شده است. از این رو رسانه ها به ویژه پیام رسان های عمومی باید بستری را مهیا نمایند که فقط مخاطبین مورد نظر، پیام خاص را دریافت نمایند، چراکه جریان پیام در میان غیرمخاطبین آن، گاها موجب برداشت های نادرست، انحراف فکری – اخلاقی و ... شده و تبعات ناگوار برای جامعه به همراه آورد. به طور مثال مطالعه برخی کتب ضلال فقط برای برخی از متخصصان علمی جایز است. @Rushdisu 🔹طبقات اجتماعی می توانند از لحاظ سنی، جنسیتی، شغلی، خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... دسته بندی شوند و می توان برای هر یک از دسته ها و طبقات یک هویت جمعی در نظر گرفت که انتقال پیام به غیر آن جمع جایز نیست. متناسب سازی پیام برای گروه های مختلف اجتماعی با در نظر گرفتن ویژگی های آن ها، از طریق کانال های ارتباطی مشخص و جلوگیری از جریان پیام در میان غیرمخاطبین از جمله وظایف پیان رسان ها می باشد. باید توجه داشت مخاطبین نه تنها یک تهدید برای رسانه نیست، بلکه می تواند به عنوان یک فرصت جهت تعمیق علمی مخاطبین و حتی سودآوری رسانه در نظر گرفته شود. 🔸حفاظت از حریم شخصی افراد 🔹 بنابر روایات وارده نظیر روایت نبوی" المومن حرام کله عرضه و ماله و دمه" تعرض و مخدوش نمودن حرام بوده و دفاع از آبروی وی ضروریست. روایت وارده در مورد کتمان سر و منع تجسس، استراق سمع، دروغ، غیبت و تهمت نسبت به مومن را می توان از جمله ادله این حکم دانست که همه آنها موجب وهن، تحقیر یا نارضایتی وی می گردد. از این رو افشای اطلاعات از رفتار، گفتار و خانواده، گذشته و حال زندگی خصوصی افراد از بستر رسانه جائز نیست. همچنین رسانه نیز نمی تواند به افشای اطلاعات مخاطبین خود بپردازد، از این رو در بستر رسانه های ارتباطی و پیام رسان ها نباید آبروی شخصی فرد و یا افرادی مورد تعرض واقع گردد و حتی با اثبات بودن اجازه ای بر هتک آبروی وی نداریم. لازم به ذکر است که روایاتی که بیانگر جواز افشای اطلاعات افراد است(نظیر جواز غیبت در هنگام مشورت) از باب تخصیص و به جهت مصلحت اقوی بوده و بیشتر ناظر به رفتارهای اجتماعی افراد می باشد که توضیح و تشریح این روایات از حوصله این یادداشت خارج است. @Rushdisu 🔸 با توجه به ظهور ادله، افشای اطلاعات کاربران توسط پیام رسان ها به صورت فردی و خرد جایز نیست. اما سوال اینجاست که آیا پیام رسان ها می توانند به صورت کلی و بدون جزئیات شخصی به افشا یا کاربران اقدام کنند؟ 🔹اگه چنانچه فروش و افشا اطلاعات کلی سبب گردد، بنا بر قاعده افشای اطلاعات کلی قطعا جایز نیست، اما اگر سبب تسلط اطلاعاتی نگردد، ظهور برخی ادله قدرت جریان بر عدم جواز افشای اطلاعات کلی را ندارد و در موضع شک برائت جاری می گردد. مخصوصا اگر مصلحت مهمتری به جهت رصد و حل مشکلات زندگی مردم با افشای اطلاعات کلی صورت گیرد که در این صورت قطعا جایز است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✴️ اشاره: آقای مسعود بنافی، از پژوهشگران مرکز رشد، مدتی است به منظور طی دوره فرصت مطالعاتی در دانشگاه surrey شهر گیلفورد کشور انگلیس مستقر شده اند. موضوع مورد مطالعه ایشان در دوره فرصت مطالعاتی "نقش شاخص های جهانی در هدایت و جهت دهی کشورها" است اما قرار است در یادداشت هایی کوتاه با عنوان به حاشیه های زندگی دانشجویی در انگلیس بپردازند. همراهشان باشیم: 📄 دانشگاه بدون دیوار 🔹 مسافت ایستگاه قطار تا ، دوازده دقیقه پیاده‌روی بود. پرس و جوکنان مسیر را پیدا کردم. آن قدر اسباب و اثاثیه همراهم سنگین بود که حداقل به دو نفر برای بردنش احتیاج باشد. وزن مقداری حبوبات، خرما و خشکبار و غذاهای کنسرو بعلاوه پوشاک و سایر وسایل به بیش از ۴۰ کیلو (غیر از کوله‌پشتی‌ام) رسیده بود. طاقت چمدانم در پرواز به انتها رسیده بود و بخشی از دسته‌اش توسط شرکت هواپیمایی شکسته بود. اینجا ظاهراً هیچکس عاطفه‌ای برای کمک و گرفتن گوشه‌ای از وسایل ندارد. 🔹 به محدوده دانشگاه که نزدیک شدم، منتظر دیدن دیوار دانشگاه و بودم تا برای ورود اجازه بگیرم. هر چه جلوتر رفتم خبری از آن‌ها ندیدم تا اینکه خودم را در وسط خوابگاه‌های دانشگاه کشف کردم. هیچ کس از من نپرسید شما این جا چه می‌خواهی و یا یک کارت شناسایی ارائه بده یا صبر کن با داخل هماهنگ کنیم! یاد نشت نشای امیرخانی افتادم. تا پیدا کردن محل اسکان دائمی در اطراف دانشگاه، برای مدت سه شب یک گست‌ روم (اتاق میهمان) در دانشگاه گرفته ۱۲۰ به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان ( پوند) بدون هیچ وعده غذایی. @Rushdisu 🔹هیچ کدام از اضلاع دانشگاه ندارد. هر کسی با هر تیپ و قیافه‌ای می‌تواند وارد دانشگاه شده و از سمت دیگر آن خارج شود. چون فروشگاه بزرگ تسکو و کلیسای بزرگِ جامع در اطراف دانشگاه قرار دارند، شهروندان می‌توانند از محوطه دانشکده‌ها و حتی خوابگاه‌ها بی‌دغدغه گذر کنند؛ اگر چه آن قدر هم شلوغ نمی‌شود که بی‌نظمی ایجاد کند. محوطه دانشگاه به گونه‌ای معماری شده که حضور خودروهای دارای مجوز معمولاً مزاحمتی برای دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها ایجاد نمی‌کند. پارکینگ دانشجوها در محوطه بزرگ ورودی قبل از فضای اصلی دانشگاه طراحی شده است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
🔔 بهتر ومتفاوت تر، مسائل روزِ #سیاسی | #اقتصادی | #فرهنگی| #دینی را در کانال مرکز رشد دنبال کنید: 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄بخل، ایمان به غیب و مسئله عدالت ✴️ ستون فقرات حیات انسانی است و بدون آن، قوام یافتگی جامعه انسانی دچار مشکل می شود. از این منظر است که بزرگترین هدف اجتماعی انبیاء برقراری عدالت اجتماعی بیان شده است: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط (حدید/25). اما برقراری عدالت با دو چالش جدی مواجه است: 1. که عدالت را به ضرر خود می داند و سعی دارد تا جامعه انسانی را به استثمار خویش درآورد. از این روست که برای برقراری عدالت اجتماعی، جهاد لازم است: و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب (حدید/25). 2. و دنیا طلبی که موجب می شود انسان از صراط مستقیم خارج گردد. 🔹این مسئله ریشه اصلی ظهور طواغیت خارجی و ناهماهنگی های داخلی جامعه عادلانه است. عدالت امری است که نیاز به عبور از هوای نفس، لذات زودگذر و ... دارد. یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ... فلاتتبعوا الهوی ان تعدلوا... (نساء/135). گاهی هوا به هواخواهی است و گاهی این هوا به بغض و دشمنی است که انسان را از صراط خارج می کند: یا ایها الذین آمنوا کونو قوامین للیه شهداء بالقسط و لایجرمنکم شنآن قوم علی الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی... (مائده/8). @Rushdisu 🔹یکی از مکانیسم های هوای نفس برای مخالفت با عدالت، است. انسان بخیل نه تنها خود را وارد جریان اقامه عدالت نمی کند بلکه دیگران را نیز از اقامه عدالت باز داشته و به بخل امر می کند. به نظر می رسد بخل آنچنان ریشه ای دارد که لازم می آید تا بخیل با ورود به حکومت، دیگران را به بخل وادارد: الذین یبخلون و یامرون الناس بالبخل و من یتول فان الله هو الغنی الحمید (حدید/24). واضح است که بخیل به بخل تشویق نمی کند بلکه امر می کند و لازمه امر، ورود در است. پذیرش این امر نیز تولی بخیل به شمار می رود. اما چرا بخل ایجاد می شود؟ 🔹بخیل کسی است که نسبت به آنچه از او فوت می شود مایوس می گردد و نسبت به آنچه خداوند به او می دهد شادمان است: لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتاکم و الله لایحب کل مختال فخور (حدید/23). او به این داشته ها، فخر فروشی می کند و به نداشته ها دچار یاس می گردد. چنین کسی طبیعتا همواره برای طمع و انبار کردن و تکاثر آمادگی دارد. زندگی او برای جمع کردن و نخوردن ساخته شده است. حتی خودش هم از این تکاثر در عذاب است. او می پندارد آنچه دارد، متعلق به خود اوست لذا به او پیدا می کند و نهایتا برای تدبیر حیات خویش، اتکا به غیرخدا خواهد داشت. وقتی هم که این داشته های فانی، از دست او خارج شوند، تمام اتکایش را از دست داده و دچار یاس خواهد شد. حال با این نوع افراد، چگونه می توان به اقامه عدالت دست زد؛ خصوصا اینکه این افراد، حاکم بر جامعه انسانی نیز شوند؟! 🔹قرآن کریم ریشه را در بی ایمانی به غیب، تعلق به حیات دنیا، اتکاء به آن و باور نداشتن به حیاتی دیگر می داند: اعلموا انما الحیاه الدنیا لعب و لهو و زینه و تفاخر و تکاثر فی الاموال و الاولاد کمثل غیث اعجب الکفار نباته ثم یهیج فتراه مصفرا ثم یکون حطاما و فی الاخره عذاب شدید و مغفره من الله و رضوان و ما الحیاه الدنیا الا متاع الغرور (حدید/20). طبیعتا کسی که دنیا و حیات دنیا را انتخاب نکند، باور دارد که آنچه در این زندگی کوتاه، بر او می آید همه از جانب خداست و او نیز خود را در ید اراده و قدرت الهی می بیند. اگر چیزی به او رسید، شکرگزار است و اگر فوت شد، مایوس نمی شود چون نقطه اتکایش در جای دیگری است. @Rushdisu 🔹عدالت اجتماعی نیازمند فرهنگی عمومی و حاکمانی است که نقطه اتکایشان را از حیات دنیا به تغییر داده باشند. مسیر این تغییر و بازگشت را در همان آیه 25 سوره حدید می توان یافت: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و النزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط... . قوام حیات انسانی صرفا به اقامه عمومی نسخه دینی برپایی عدالت ممکن است و هر راه خارج از آن، خارج از صراط مستقیم است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄معمای فیلترینگ تلگرام از منظر فقهی ✴️ آیا حکومت اسلامی می تواند به فیلترینگ رسانه ای همچون تلگرام اقدام نماید؟ 🔹اصل اولی آزادی و افراد در انتخاب رسانه های جمعی است مادامی که عنوان ثانویه ای حادث نگردد. بنابراین حکومت اسلامی به طور کلی نمی تواند با تضییع حق افراد به محدودیت یا تحمیل در انتخاب رسانه ای اقدام نماید. از این رو فیلتر کردن رسانه ای همچون تلگرام نیازمند دلیلی است که حاکم بر این اصل کلی گردد و در موضع شک، مجوزی برای فیلتر کردن رسانه ای وجود ندارد. در اینجا به چند دلیل برای اقدام به فیلترینگ اشاره می شود که البته هر کدام خالی از اشکال نمی باشد و شاید برای افرادی که تجمیع ظنون را قبول دارند می تواند به طور کلی مبنای استدلال قرار گیرند. @Rushdisu 1⃣برخی با تمسک به ادله نگه داشتن کتب ضلال، استفاده از تلگرام را گمراه کننده برای جامعه می دانند و از این رو معتقدند باید محدود و فیلتر گردد به طور مثال وجود کانال و پیام های غیر اخلاقی شاهدی بر ضلالت آور بودن این پیام رسان است. باید دانست که اولا هدف از ساخت این پیام رسان ها برای حصول ضلالت نیست هر چند ممکن است گاهی موجب ضلالت گردد. از این رو نوع رسانه ضلالت آور نیست. ثانیا آنچه موجب تحریم استفاده از این نوع رسانه ها است وجود یا احتمال قریب به ضلالت است از این رو به صرف احتمال آن هم احتمال نادر از منظر عقلا دلیلی بر جواز فیلتر شدن نمی باشد. 2⃣برخی با تمسک به استفاده از پیام رسان خارجی را همچون تلگرام را موجب ضرر رساندن و ضرر دیدن به دیگران می دانند و وجود تخلفات مجازی و مزاحمت ها را شاهدی بر آن می آورند. در جواب باید گفت اولا با توجه به اختلاف نظرات علما در تشریح این قاعده استفاده از این قاعده در این موضوع محل تامل و تردید است. ثانیا ملاک در تشخیص ضرر چه کسانی هستند؟ خبرگان و مطلعین یا عامه مردم؟ با توجه به نظر عامه در حال حاضر تلگرام ضرر متنابهی ندارد و وجود ضرر اندک آن هم در برای برخی مجوز منع نمی باشد. ثالثا آیا فیلتر شدن رسانه ای همچون تلگرام موجب اضرار به برخی از فعالین فرهنگی اقتصادی آن رسانه نخواهد شد؟ 3⃣سومین دلیلی که برای موجه دانستن فیلتر تلگرام می توان بیان نمود تمسک به قاعده است. این قاعده هرگونه کاری را که سلطه و نفوذ بیگانه را در پی داشته باشد حرام و غیر مشروع می داند. اشراف اطلاعاتی سرویس تلگرام به دلیل پوشش حدود 50 میلیونی کشور موجب سلطه رسانه و اطلاعاتی بر کشور اسلامی شده، از این رو استفاده از آن جایز نیست. البته برخی با توجه به ماهیت استقلالی امثال این پیام رسان ها و تعهد ایشان به حفظ اطلاعات کاربران، استفاده از این پیام رسان ها را سبب نمی دانند. 🔹البته باید در نظر گرفت که فیلتر کردن تلگرام نیز سبب تضعیف اعتماد به حاکمیت سیاسی و دینی می گردد که خود این کار جایز نیست. چرا که حفظ و استحکام نظام به نظر برخی مهم تر از اجرای سایر احکام است. هر چند برخی پیامد فیلترینگ را نارضایتی موقت کاربران می دانند ولی باید توجه داشت که پیامد این کار، سبب تضعیف حاکمیت در بلند مدت مبتنی بر نارضایتی های خرد و یا حتی واکنش ها در کوتاه مدت می شود. 🔹در صورت تمایل کاربران به استفاده از پیام رسان های خارجی با نصب فیلترشکن، نه تنها استقلال اطلاعاتی به دست نمی آید بلکه تضعیف حاکمیت و به طغیان از در سایر حوزه ها نیز عادی شده و شیوع پیدا می کند. @Rushdisu 🔹با توجه به دلایل هر دو طرف، در نگاه بدوی انتخاب خط مشی گذران بین دو راه استقلال اطلاعاتی در کوتاه مدت با فیلترینگ و جلوگیری از تضعیف نظام با عدم فیلترینگ قرار دارد که انتخاب اهم آن صعب است. البته شاید بتوان راه سوم را جستجو کرد و آن: 🔹 بدون فیلترینگ است تا از تضعیف حاکمیت نیز جلوگیری گردد. 🔹لازمه این کار تقویت بنیه پیام رسان های داخلی و تغییر تدریجی نگرش مردم به پیام رسان های خارجی است. هزینه در این عرصه را نباید یک شبه بر مردم تحمیل نمود چرا که پیامد بلندمدت تصمیمات شتاب زده گاهاً غیر قابل تخمین و اندازه گیری است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄دانشگاه یا تجارتخانه؟ 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️دانشجویان برای حضور در دوره دکتری، باید علاوه بر موافقت استاد، به فکر پرداخت دوره دکتری خود نیز باشند که مسئله‌ای گریبانگیر است. به عنوان مثال شهریه دوره دکتری در دپارتمانی که من حضور دارم، ۲۰ هزار پوند در سال (حدود ۱۷۲ میلیون تومان) است که برای هر سال، چهار درصد نیز به آن اضافه می‌شود. دوره دکتری حدود سه سال طول می‌کشد. 🔹این مبلغ برای دانشجویان دوره لیسانس، بسته به رشته و میزان حمایت مالی متغیر است ولی معمولاً مبلغی بین ۹ تا ۲۰ هزار پوند در سال است. @Rushdisu 🔹این شهریه برای دانشجویان انگلیسی یا اروپایی ۴ هزار پوند است، ولی دانشجویان با ملیت‌های دیگر باید ۵ برابر این شهریه را بپردازند. (یا خروج بریتانیا از اتحاد اروپا)، نگرانی‌هایی را برای آینده دانشجویان اروپایی برای پرداخت میزان شهریه ایجاد کرده است. 🔹طبیعی است که همه دانشجویان قادر به پرداخت این مقدار از شهریه نباشند، از این رو باید از جایی کمک بگیرند. سازمان‌های دولتی یا شرکت‌هایی هستند که نیازهای پژوهشی خود را اعلام کرده و حاضرند در ازای انجام آن توسط یک دانشجوی دکتری، شهریه دانشجو را پرداخت کنند. بعدا مالکیت یافته‌های پژوهش به نام آن سازمان یا شرکت می‌خورد. 🔹چنانچه دانشجو بتواند طی سال در یک کنفرانس یا دوره آموزشی شرکت کند، دانشگاه سالیانه تا یک هزار پوند از مبالغ اخذ شده از وی را به عنوان هزینه شرکت در به او برمی‌گرداند که حالت تشویقی نیز دارد. روزهای اول حضورم، با ماکسیم، دانشجویی از اتریش آشنا شدم که می‌گفت استادش او و همکلاسی‌هایش را برای شرکت در یک دوره چند روزه آموزشیِ در زمینه روش تحقیق تشویق کرده، که اگر شرکت نکنند، فرصتی که حقشان است را از دست می‌دهند. 🔹در عمده دانشگاه‌های انگلستان، از دانشجویانِ دوره فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت، مبلغی به عنوان بنچ‌فی (Bench Fee) دریافت می‌شود که در قبال ارائه خدماتی نظیر کامپیوتر، اینترنت، هزینه استفاده از خدمات مصرفی نظیر مواد آزمایشگاهی، کپی و پرینت و ... است. این مبلغ تنها در کشورهای معدودی اخذ می‌شود و مبلغ آن حدود ۵۰۰ پوند است. 🔹در دپارتمانی که من حضور دارم برخی از دانشجویان کشورهای عربی یا آفریقایی تمام این پول را از جیب خود پرداخت می‌کنند. برخی نیز بورس (تمام یا بخشی) دولت خود یا سازمانی از کشورشان شده‌اند. و البته تعدادی نیز توسط آژانس‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی انگلستان حمایت مالی می‌شوند که به نوعی حالت پرداخت حقوق را در طول دوره تحصیل برایشان دارد (مثلاً سالیانه ۱۴ هزار پوند به آن‌ها حقوق می‌دهد و این مبلغ صرفاً برای همین سه سال است و بعداً استخدام آن جا نمی‌شوند). @Rushdisu 🔹دانشجویانی که از کشورهای دیگر می‌آیند، سه ماه پس از اتمام دوره تحصیل، اگر در یک حرفه‌ای استخدام شدند با تمدید ویزایشان موافقت می‌‌شود وگرنه باید به کشور خود برگردند. 🔹حال با در نظر گرفتن تنوع و تکثر بسیار زیاد دانشجویان خارجی، حساب کنید سالیانه چه مقدار پول از سرتاسر دنیا به اینجا (یا سایر کشورهای مشابه) تزریق می‌شود؟ و این تزریق چه نقشی در رونق اقتصادی و ایجاد فرصت و شغلی در آن کشور ایجاد می‌کند. آیا این فرآیند یک نیست؟ به خصوص که جهت این منابع از شرق به غرب است. 🔹این نکته را به بند فوق اضافه کنید که در اکثر کشورها از جمله کشور خودمان، شرکت‌هایی وارد فرآیند صدور دانشجو به خارج از کشور شده‌اند و بعضاً با دانشگاه ها، برای اعزام دانشجو به خارج از کشور در کانال‌های رسمی دانشگاه‌ها تبلیغ کرده و فرآیند را تسهیل می‌کنند و از این طریق منابع مالی قابل‌توجهی برای شهریه‌های تحصیلی یا هزینه‌های زندگی از کشور خارج می‌شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu