eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
168 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
🏠 💢 🔹گویا را خلاصه کرده ایم در نماز و روزه و دعا و قرآن خواندن و بر سرگرفتن. حال آنکه فریضه بسیار مهمی است که سه بار در مورد تأکید قرار گرفته است. 🔹پیامبر(ص) در ابتدای این خطبه دستور می دهند به طور ویژه در ماه مبارک رمضان با قوم و خویشان خود ارتباط برقرار کنید: «وَ صِلُوا أرحامَکُم» 🔹در ادامه خطبه صله رحم در این ماه را اینگونه بیان می کنند که: « مَن وَصَلَ فیه رَحِمَه وَصَله اللهُ برحمَتِهِ یومَ یَلقاه» هر کس در این ماه با خود رابطه برقرار کند، خداوند نیز در روز قیامت با او رابطه رحمانی و محبّت آمیز برقرار می کند 🔹 اگر کسی در ماه مبارک رمضان نخواند، نکند، نخواند، ندهد و نکند، گناه نکرده است؛ امّا اگر با فک و فامیلش قطع رابطه کند، قطعاً مستوجب است: « وَ مَن قَطَعَ فیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللهُ عَنهُ رَحمَتَه یومَ یَلقاهُ »: و هر کس در این ماه با خویشاوندان خود کند، خداوند نیز در روز قیامت او را از رحمتش محروم می کند. 🔷یادمان باشد یکی از واجبات و مقدم بر تمام مستحبات رمضان است. 👤 : پژوهشگر مرکز رشد 🌱 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄غذای دانشجویی 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️عمده هزینه‌های زندگی دانشجویی در توسط خود دانشجویان تأمین می‌شود. این امر علاوه بر هزینه شهریه است. یکی از این موارد، غذای دانشجوییست. 🔹 بر خلاف دانشگاه‌های ، چیزی به نام غذای یارانه‌ای وجود ندارد. شاید یکی از اولین مطالباتی که دانشجویان در ایران از بدو تحصیل دارند، وضعیت غذا باشد. اما این جا، غذای دانشجویان و ژتون دانشجویی، از جمله مواردیست که دانشگاه‌ها به کلی از عهده خود برداشته‌اند. بجز یک وعده غذایی که در آستانه سال نو به مناسبت کریسمس به رایگان به دانشجویان بین‌المللی داده شد. 🔹در عوض، تأمین غذا به بخش خصوصی سپرده شده است. بدین منظور در دانشگاه چندین غذاخوری، اغذیه‌فروشی، کافه و سوپرمارکت وجود دارد. با سالن‌های کوچک و بزرگ، که همگی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و با به دانشجویان، اساتید، کارکنان یا سایر افراد غذا یا نوشیدنی ارائه می‌کنند. @Rushdisu 🔹 بنابراین اعتراضات دانشجویی، چیدن سینی در کف حیاط دانشگاه، قاشق به سینی زدن و سایر مطالبات و اعتراضاتی که معمولاً دانشجویان ایرانی حق خود می‌دانند، از اساس وجود ندارد. 🔹 وعده غذایی ناهار در انگلیس، وعده‌ای است: معمولاً یک ساندویچ کوچک، یا غذای مختصری که افراد با خود از منزل می‌آورند. بعضی‌ها نیز یک لیوان قهوه با مقداری بیسکویت می‌خورند. البته هواداران غذای سنگین هم وجود دارند. 🔹 در مقابل، افراد صبحانه و شام مفصل‌تری می‌خورند، که معمولاً حجیم نیست. وعده شام، معمولاً زود، حدود ساعت ۶ صرف می‌شود. دانشجویان عمدتاً خود به پخت شام اقدام کرده یا گاهی اوقات از بیرون خریداری می‌کنند. @Rushdisu 🔹 مقایسه این وضعیت با «ناهار چربِ مفصلِ حجیم و یارانه‌ای» در دانشگاه‌های ایران شاید عجیب باشد. خصوصاً که در پی آن، خستگی و خواب‌آلودگی نیز هست. این تازه غیر از وعده شام و صبحانه‌ایست که عمده دانشگاه‌ها خود را درگیر آن کرده‌اند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 استاندارد EMV، استاندارد فناوری برای امنیت ✴️ روزانه با آمار و حوادث زیادی از سرقت پول و حساب‌های بانکی در صفحۀ حوادث روزنامه‌ها یا سایت‌های خبری و یا در مشاهدات محیط پیرامونی خود، مواجه می‌شویم؛ که حاکی از تعقیب و گریز دائمی خلافکاران و حافظان امنیت می‌باشد و برونداد آن، شاید یکی از پیشران‌های فناوری به حساب آید! 🔹 بایستی در زمینه به این نکته توجه ویژه‌ای کرد که نوار مغناطیسی پشت کارت‌های بانکی به راحتی قابل کپی‌برداری است. سارقان، نوار مغناطیسی کارت شما را در هنگام خریدی که انجام داده‌اید به وسیله دستگاه اسکیمر در لحظاتی کپی می‌کنند و شما که به راحتی رمز کارت خود را در هنگام خرید گفته‌اید، با سرقت حساب بانکی خود مواجه می‌شوید؛ چرا که گمان می‌کنید تا زمانی کارت بانکی در دست خودتان است، هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند! اما رمز شما به سرقت رفته و مشابه کارت بانکی مغناطیسی شما نیز ساخته شده است. 🔹 راه حل چیست؟ فناوری‌ها در این خصوص به کمک جامعه امروزی آمده‌اند. یکی از لازمه‌های حرکت به سمت فناوری‌های نوین در دنیای کنونی، شناخت و رصد فناوری‌های مختلف و تأثیرگذار در گسترۀ تجربه‌های جهانی است. در این میان، یکی از فناوری‌های مهمی که شبکۀ بانکی کشور بایستی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، بهره‌گیری از فناوری است. 🔹 استاندارد فناورانه‌ EMV، استانداردی در زمینه بانکداری و است که نام آن برگفته از سه شرکتی (یوروپی، مسترکارت، ویزا) است که چنین امری را رقم زده‌اند. استقرار چیپ کامپیوتری برای کارتها و هوشمند نمودن آنها باعث می‌شود که در ابتدا صحت کارت بانکی تأیید شده و سپس به نقل و انتقال وجوه اقدام گردد. 🔹 البته برای تأیید اصالت کارت بانکی و برقراری اتصال میان چیپ کامپیوتری و دستگاه کارتخوان الزاماً نیازی به وارد کردن کارت در داخل دستگاه نیست. بهره‌گیری از فناوری‌های مکمل نظیر فناوری ان اف سی 1⃣ این امر را با سهولت بیشتری انجام می‌دهد. 🔹 باید توجه داشت که بهره‌گیری از هر فناوری نیازمند زیرساخت‌های لازم است؛ تبدیل کارت‌های بانکی(حدود ۴۵۱ میلیون کارت در کشور در دست مردم است) و مجهز نمودن به چنین فناوری‌ای، آموزش مردم از سوی دیگر برای استفاده و فرهنگ‌سازی آن، و همچنین مجهز‌نمودن دستگاه‌های کارت خوان(بیش از سی میلیون دستگاه) از جمله لوازم تحقق نقل و انتقال پول در این زمینه به شمار می‌رود. 1⃣ ان اف سی (مخفف Near-field communication) فناوری‌ای که بر اساس فناوری radio-frequency identification ساخته شده است و از نزدیکی دو وسیله به هم، به انجام تراکنش، تبادل اطلاعات و یا انجام عملیاتی خاص می‌پردازد(مثال‌هایی از این فناوری: نزدیکی سویچ ماشین و باز شدن درب آن، نزدیکی موبایل مجهز به این فناوری به پرینتر و انتقال اطلاعات و چاپ مطلب، پرداخت عوارض راه با گذر ماشین از عوارضی و …) ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📣📣📣 آغاز ثبت نام مجموعه نشست های علمی راهبردی-جامعه شناسی و مدیریت افکار عمومی و تغییرات اجتماعی پیرامون بیم و امید در چهل سالگی انقلاب اسلامی؛ با حضور صاحب نظران ✅ حضور در نشست ها صرفا با ثبت نام پیامکی ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 تفسیر طبیعت 🔻 تحلیلی بر آیات قرآن درباره طبیعت کشاورزی و محیط زیست، ✴️ طبیعت جلوه جمال جمیل، بروز قدرت خدای قدیر، نمایش حکمت پروردگار حکیم، و هنر آفریدگار لطیف است. به راستی زیبا است بلکه زیباتر از زیبایی که نشانه ای از جمال معبود است. به درستی پخته، سخته و سنجیده است، چه آن را خدای توانای دانای عالم الغیب و الشهاده ساخته و پرداخته است. شگفت انگیز است، چه آنکه از ذاتی نشأت گرفته است که تفکر در آن جز حیرت نمی آورد. نیازهای آدمیان، جنبندگان، پرندگان و آبزیان را بر می آورد، زیرا خدای غنی حمید آنرا پدید آورده است. که می تواند زیبایی ها، هنر آفرینی ها و نقش و نگار صفحات بشکوه طبیعت را توصیف کند. 🔹چه کسی قادر است بیان کننده عظمت ابعاد مختلف آن باشد کدام نخبه و دانشور توانایی دارد سختگی و سنجیدگی و هزاران قانون به کار رفته در آفرینش طبیعت را با زبان و قلم بیان کند یا حتی در ذهنش و درونش تصور نماید. کیست که قدرت داشته باشد، لطافت، سختی و صلابت سنگ ها، وزانت کوه ها، روانی و زلالی آب ها، پرواز پرندگان، چشم نوازی رنگ های گل ها و گیاهان در دشت و صحرا، صدای گوشنواز پرندگان، قامت سرسبز درختان، طعم لذت آفرین میوه ها و هزار و یک صحنه و نکته بشکوه، شگفت آور، تحسین برانگیز و .. دیگر عناصر طبیعت را ـ جز اندکی از آنها را ـ بفهمد و درک کند. انسانی که خود را و طبیعت را نشناخته است، چگونه می تواند قانون برای آن بنویسد؟! @Rushdisu 🔹آری، تنها و تنها اوست که می تواند طبیعت را بنمایاند و بشناساند؛ همو که آن را آفریده و سامانش داده است؛ باید کلمات، خطوط و صفحات کتاب تکوین را او برای ما معنا کند و تنها تبیین و توصیف اوست که اطمینان آور است و راه را از چاه می شناساند. او در کتابش، که ترجمان راستین کتاب تکوین است، هزار آیه برای توصیف (طبیعت) آورده است. باید از قرآن انتظارهایی داشت که شایسته آن است، قرآن کتاب زندگی چگونه زیستن است، خدای متعال در آن که مایه هدایت مؤمنان و به مثابة نوری است که آدمی در پرتو آن می تواند راه را از بیراهه و کژراه بشناسد و در سایه آموزه هایش به سمت و سوی سعادت حرکت کند، به آدمی آموخته است که طبیعت آفریده اوست که نظم و نظامی حیرت آور دارد و آدمی می تواند در دامان گرم و باصفای طبیعت با نشاط و شادابی سالم، پاک، زندگی کرده و به سوی کمان در حرکت باشد. 🔹آری طبیعت به عنوان بستری برای کشاورزی و قوانین بسیار دقیق، پیچیده و شگفت‌انگیز رابطۀ آب، خاک و گیاه و رویش و پویش نباتات، آیت هستی پروردگار و گروهی از صفات اوست. اما انسان غالباً از این نعمت و آیت الهی غفلت می‌ورزد؛ نه به اهمیت توجه دارد و نه از نعمت و آیت بودنِ این امور، یاد می‌کند. از این رو قرآن همواره در انسان تنبه می‌آفریند و اهمیت، فضیلت و سودمندی‌های کشاورزی و طبیعت را به عنوان بستری برای آن، به آدمیان یادآور می‌شود؛ باشد که انسان‌ها از خواب غفلت بیدار شده و جایگاه واقعی و منزلت درخور کشاورزی را دریابند. ✍ حجت الاسلام و المسلمین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 بازیِ شرم و فاجعه 🔻 در باب ضرورت تربیت جنسی خانواده محور ✴️ اخباری به گوش می‌رسد؛ تعرض، آزار و یا به دختری، پسری، درخانه، در مدرسه، توسط ناپدری، توسط معاون، ... 🔹 اتفاقاتی می‌افتد، نامه رهبری به مسئول قوه‌ای، دستگیری مجرمی؛ جریان‌هایی به راه می‌افتد مدعی ضرورت به کودکان، در مدرسه، توسط والدین در خانواده، در مهدکودک، رد اسناد بین المللی، ضرورت استعفای وزیر آموزش و پرورش، لزوم تصویب فلان لایحه و طرح در مجلس، پذیرش و اجرای اسناد بین‌المللی، ضرورت اجرای اسناد مصوب داخلی و ... 🔹 انتقال مفاهیم جنسی امری مهم است؛ در ضرورت تبیین این مفاهیم به کودکان و نیز بزرگسالان، جای شبهه و انکار نیست؛ اما در چند و چون آن مباحثی وجود دارد که باعث اختلاف نظرهایی شده است. @Rushdisu 🔹 امور جنسی نباید به صورت عمومی و گفته شود زیرا حریم‌هایی از میان برداشته می‌شود و اصلاح که نمی‌کند هیچ، ضربه هم می‌زند؛ اما این نباید باعث شود که حاکمیت، دولت، روحانیت و افراد دلسوز برنامه‌ای برای امر جنسی جامعه نداشته باشند. یکی از مواردی که لازم است برای آن تدبیر شود مقوله‌ تربیت جنسی است. تربیت اعم است از آموزش و شامل آموزش هم می‌شود. تربیت همه سنین را در برمی‌گیرد و برای هر سن، برنامه‌ای دارد. 🔹 این‌که کودکان باید بدنشان را بشناسند امری بدیهی است. اما این امر بدیهی متأسفانه مورد غفلت واقع شده است. والدین شرم دارند با کودکشان در این باره صحبت نمایند و مباحث جنسی را نامتعارف می‌پندارند (چیزی که در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند به وضوح مطرح شد). اگر هم بخواهند صحبتی در این باره داشته باشند، آموزشی ندیده‌اند. ابتدا باید ضرورت آموزش چنین مواردی برای آن‌ها بیان شود و توجیه شوند که در کنار انواع تربیت فرزند اعم از علمی، بدنی، اقتصادی، اجتماعی ،عقیدتی و سیاسی، یک تربیت دیگر هم وجود دارد و آن است که باید از ابتدای تولد صورت گیرد؛ به طور مثال والدین نباید آلت تناسلی فرزندان را لمس نمایند طوری که موجب جلب توجه او بشود و یا اینکه وقتی می‌خواهند وارد اتاق او شوند با اجازه باشد تا او هم با اجازه وارد اتاق خواب آن‌ها بشود. توصیه‌ای که مضمون آن در آیه 58 سوره نور در قرآن کریم هم هست. بحث محرم و نامحرم، و یا خودداری از ارتباطات خارج از چارچوب ازدواج مانند دوستی دختر و پسر نیز مصادیقی از همین تربیت جنسی است. تربیت جنسی هم باعث شکوفایی صحیح غریزه جنسی می‌گردد، و هم ضامن حفاظت فرزندان از آسیب‌های احتمالی عده‌ای انسان‌نما که میل و عادتی شیطانی به تجاوز دارند. @Rushdisu 🔹 حال این تربیت بر عهده کیست؟ می‌توان کاندیداهایی را برای آن در نظر گرفت؛ پدر و مادر، مربی مهدکودک، معلم مدرسه، مربی بهزیستی، امام جماعت محله، مربی سرای محله، مشاور مدرسه، دوستان و رفقا، کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، چت‌روم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌ها و فیلم‌های ماهواره‌ای، کلیپ‌های پورن، کتاب‌های داخلی و خارجی، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌های) تلفن همراه و ... 🔹 همانگونه که می‌دانیم هر یک از گزینه‌های بالا اکنون دارند این وظیفه را به نوعی انجام می‌دهند! حال از سر خیرخواهی باشد یا خیانت!! اما وظیفه اصلی بر دوش کیست؟ چه کسی می‌تواند این وظیفه را از روی خیرخواهی با کمترین درجه انحراف (توجه داشته باشیم که غریزه جنسی یکی از لغزشگاه‌های انسانی در تمام ادوار تاریخ بوده است) و به صورتی مؤثر انجام دهد؟ 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔶 پاسخ سؤالات فوق، یک کلمه است؛ . معمولاً دلسوزتر از پدر و مادر برای فرزند وجود ندارد. استثناهایی هم ممکن است وجود داشته باشد ولی عام و فراگیر نیست. والدین بچه هستند که از ابتدای تولد، همه نیازها و ویژگی‌های جسمانی و از آن مهم‌تر روانی او را می‌شناسند و اگر چند بچه داشته باشند تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی درمی‌یابند و نحوه مواجهه درست با هر یک از آن‌ها را می‌دانند. دوست دارند که فرزندشان سعادتمند شود و زندگی خوبی داشته باشد و همه استعدادهایش شکوفا گردد. 🔹 همه می‌دانیم نام نیک فرزند، اولین نشانی‌اش، تربیت خوب خانواده است و اگر خدای ناکرده فرزندی ناخلف شد پدرش نخستین فحش را از مردم نوش جان می‌کند. تربیت، تکلیفی الهی است بر عهده پدرِ فرزند و خداوند از پدر، بابت این تکلیف، پاسخ می‌خواهد. پس تربیت جنسی هم بر عهده است، و اگر آن‌ها صلاح دیدند قسمتی از آن را با مدیریت و نظارت خود به فرد یا نهادی دیگر می‌سپارند. آموزش احکام غسل جنابت را به روحانی محل یا معلم دینی مدرسه می‌سپارند. آموزش نحوه ارتباط با جنس مخالف را به مشاور متدیّن و امین مدرسه. در زمان نزدیک ازدواجش، کتاب مناسبی را برای او خریداری می‌نمایند یا این‌که پدر برای پسر و مادر برای دختر، قسمتی از ضروریات زناشویی را تبیین می‌کنند. در همه این امور، پدر و مادر مراقبند که چگونه غریزه شگفت جنسی که ضامن بقای نسل انسان است، ره به سعادت ببرد. همچنین مراقبند که فرزند را از ورود به کانال‌ها و گروه‌های هرزه‌نگاری و فان جنسی خارجی و داخلی حفظ کنند. از ارتباط فرزند با فرد یا محافلی که برای زیست جنسی سالمش خطرناک است منع کنند. تربیت عبارتست از ایجاب و سلب؛ عبارتست از توصیه‌ها و بازداشتن‌ها؛ با ظرایفی که دارد و هنری که باید به خرج داد ... @Rushdisu 🔹 در تربیت یکی از مباحث خیلی مهم، است. سن است که بهترین زمان برای انتقال یک مفهوم را تعیین می‌نماید. اگر این را در نظر داشته باشیم دیگر به کودک پنج ساله در مهدکودک، واقعیت مطلب در مورد چگونگی تولد فرزند را نمی‌گوییم. به نوجوانان 13 ساله روش استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری را آموزش نمی‌دهیم ولو به بهانه مقابله با باشد. از سوی دیگر، قبل از شروع زندگی مشترک مطمئن می‌شویم که دختر و پسر تازه عروس و داماد مباحث اصلی و حتی ریزه‌کاری‌های جنسی خودشان و جنس مخالف و بهترین نحوه ارتباط و ارضای جنسی را بدانند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تعاملات استاد و دانشجو 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️رابطه استاد - دانشجویی رابطه‌ای بسیار است. تقریباً به همه درخواست‌های علمی با روی‌گشاده و اختصاص وقت مناسب پاسخ داده می‌شود. البته در عین صمیمیت، این رابطه کاملاً جدیست. 🔹 برای ارائه مشاوره و راهنمایی، معمولاً درخواست از طرف انجام می‌شود و استاد همراهی می‌کند. کمتر پیش می‌آید استاد پیگیر دانشجو باشد. درخواست زمان ملاقات با استاد، معمولاً از طریق ایمیل رسمی دانشگاهی انجام می‌شود؛ نه ایمیل‌های متفرقه و نه شبکه‌های ارتباطی. @Rushdisu 🔹 همه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌کنند؛ حتی اساتید و رئیس دانشکده را. من هنوز در قالب ذهنی خودم گرفتارم و عنوان پروفسور (استاد) و فامیلی اساتید را استفاده می‌کنم . برایم سخت است بگویم استیو! 🔹 دستشویی بین اساتید و دانشجویان مشترک است. حتی دستشویی‌های ایستاده! حتی گاهی که استاد، دانشجو را در فضای سرویس بهداشتی می‌بیند، وضعیت کارهایش را در آن جا از او جویا می‌شود. خلاصه اینجا تابلویی با عنوان «دستشویی اساتید» دیده نمی‌شود. 🔹 اساتید روزهای جمعه (که در این جا روز کاری است) مجازند دورکاری کنند. در این ساعات موظفند از طریق تلفن و ایمیل در دسترس بوده و پاسخگو باشند. 🔹 روزهای (یعنی شنبه و یکشنبه)، دانشجویان با استاد تماس تلفنی نمی‌گیرند. اگر هم ایمیلی ارسال کنند، نباید انتظار پاسخ را در این دو روز داشته باشند. @Rushdisu 🔹 هدیه و سوغاتی دادن و گرفتن نیز مرسوم نیست. حتی گاهی می‌تواند معنای منفی داشته باشد. عمدتاً هستند که شیرینی یا هدیه تهیه می‌کنند که معمولاً اساتید، آن‌ها را در آبدارخانه برای استفاده همگانی قرار می‌دهند. مقایسه کنید این وضعیت را با برخی دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در ایران، که اگر زمان جلسه دفاعیه دانشجو به وقت ناهار بخورد، زحمت تهیه ناهار نیز بر دوش دانشجو می‌افتد. 🔹 در دانشگاه، پوشیدن لباس‌های غیررسمی بیشتر مرسوم است تا لباس‌های رسمی. کت و شلوار بیشتر در شرکت‌ها و سازمان‌ها پوشیده می‌شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تجاوز؛ از ثمرات نگاه تجاری به مدارس ✴️ یکی از داغ ترین مسائلی که این روزها در فضای افکار عمومی جامعه مطرح است، ماجرای تاسف بار تجاوز به نوجوانان است که این بار در فضای خودش را نشان داده است. این ماجرا همچون ماجراهای مشابه دست خوش استفاده های سیاسی فرهنگی قرار گرفته است. در این میان جریان های که در چنین رخدادهایی خود را دایه دلسوزتر از مادر معرفی می‌کنند، به دنبال احقاق حقوق کودکان و نوجوانان هستند لکن سوالی که در اینجا می توان طرح کرد این است که جریان های به اصطلاح روشنفکر چه نقشی در شکل گیری چنین رخدادهای تاسف باری در جامعه دارند. 🔹 چنین جریان هایی از یک سو مدرسه را دانش آموزان معرفی می‌کنند تا جایی که خانواده ها احساس می کنند که مسئول اصلی تربیت فرزندان آنها مدارس هستند و از سوی دیگر مدرسه را به یک تقلیل داده اند که صرفا به دنبال آماده سازی دانش آموزان برای آزمون کنکور است. به بیان دیگر، مواجهه جریان های غرب زده با فضای مدرسه صرفا مواجهه آموزشی است؛ آموزشی که بتواند به عنوان یاد دادن مهارت های تست زنی، آینده شغلی و اجتماعی دانش آموزان را تضمین کند. @Rushdisu 🔹 در چنین شرایطی که نه خانواده خود را متولی تعلیم و تربیت فرزندان می داند و نه مدرسه، جای تعجب ندارد که آموزش های فرا کنکوری از جمله بی صاحب بماند و هر کسی با سلیقه و برداشت خود به این مسئله بپردازد و در نتیجه عده ای از این موقعیت سوء استفاده کنند و خیانت های جبران ناپذیری برای خود و جامعه به وجود آورند. تا زمانی که جریان های به اصطلاح روشنفکر این دو نگاه را نسبت به فضای آموزشی در جامعه ترویج می دهند همچنان باید منتظر چنین اتفاقات تاسف باری در مدرسه باشیم. 🔹 راهکار مواجهه با چنین رخدادهای زشتی چیزی نیست جز این که فراموش نکنیم محوری ترین و اصلی ترین نهاد تعلیم و تربیت، است و مسئولیت خانواده ها در زمینه تعلیم و تربیت به هیچ عنوان قابل تفویض به نهادهای دیگری از جمله مدرسه نیست. طبیعتا انتظار می رود که خود خانواده ها تربیت جنسی فرزندان به عهده بگیرند و به هیچ عنوان این مسئله را به نهاد یا ارگان رسمی یا غیر رسمی واگذار نکنند. 🔹 از سوی دیگر مدرسه را به یک نهاد تبدیل نکنیم که در نتیجه هر کس و ناکسی به خود اجازه دهد در این عرصه وارد شود و به اسم تعلیم و تربیت یک تجارت بزرگ برای خود ایجاد کند. ترویج و نهادینه کردن نگاه تجاری به مسئله آموزش بزرگترین خیانت به آموزش وپرورش است که متاسفانه بروز چنین اتفاقات ناگواری در فضای آموزشی از کمترین ثمرات این شجره خبیث در مدرسه است. @Rushdisu 🔹 نگاه تجاری به مدرسه موجب می‌شود که مسئولین مدرسه صرفا به دنبال معلم هایی باشند که تخصص تست زدن داشته باشند تا دانش آموزان رتبه های خوبی در آزمون کنکور کسب کنند، حال فرقی نمی کند که این معلم ها به اصول و موازین دینی، اخلاقی و انسانی متعهد باشند یا نباشند. در چنین فضایی دیگر معلمان معلم نیستند بلکه صرفا دبیرانی هستند که یک سری مهارت های تست زنی به دانش آموزان آموزش می دهند و در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که امنیت دینی، اخلاقی، فکری و جنسی دانش آموزان در معرض خطر باشد. 🔹 حال متوجه می شویم همان کسانی که در چنین وقایعی خودشان را مدافعان حقوق کودکان معرفی می کنند و رسانه هایشان در دفاع از آزار جنسی کودکان گوش فلک را کر کرده اند، از متهمان ردیف اول چنین پرونده هایی هستند چرا که با خلع مسئولیت تربیت از پدر و مادر و همچنین ترویج نگاه تجاری به مدارس زمینه ساز بروز چنین اتفاقاتی می شوند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 یگانه دوران ✴️ به تعبیر آیت الله جوادی آملی، هم «» بود و هم «». نه تنها فهمید که دین چه می گوید، بلکه کوشید تا دین را از صفحه کتاب به صحنه جامعه بیاورد. مصلح اجتماعی روزگار ما موجی را در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی شکل داد که بگوییم عصر ما عصر امام خمینی(ره) است. 🔹 عصری که گفتار و نگرش او مبدأ تحول جدی در چندین نسل از مردمان این سرزمین و حتی فراتر از جغرافیای مرسوم دولت-ملت در جبهه مستضعفین عالم شد. او با طرح یک نظام فکری و عملی که نخ تسبیح و مرکز نظام معنایی آن اسلام بود، حیات مجدد را به پیکره بی روح جامعه اسلامی دمید. اسلام به روایت اصیل و ناب آن که همواره در معرض دو تهدید بالقوه تحجر و التقاط بود اما به جهت شخصیت او، جامع و کامل بود. شخصیتی که جمع فقه و فلسفه و عرفان بود. 🔹 به تعبیر رهبر انقلاب در 14 خرداد 1389، اولین و اصلی‌ترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله‌ی اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالت‌خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. ارائه دهنده یک مکتب با ابعاد کامل که در کنار یکدیگر معنادار است. 🔹 اما چرا امام خمینی در روزگار معاصر ما یگانه دوران شد؟ چرا در میان همه خط مشی و مسیرهای بدیل، مشی و مکتب او به عنوان مسیر نجات بخش جامعه امروز ما جلوه کرد؟ چه تمایزهایی میان جریان اصلاحی امام با سایر جریان های اصلاح گر در سده معاصر جامعه ایرانی وجود دارد؟ متأسفانه نپرداختن به این پرسش بنیادین موجب شده است نهضت اسلامی به رهبری امام و جریانی که او را در جامعه معاصر ایرانی رقم زد در تداوم تحرکات پیشین جامعه ایران، همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت، یا نهضت مشروطه خواهی تلقی و تفسیر کنند. 🔹 جریان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در بهمن 57، نه صرفاً از حیث حدود تأثیرگذاری کمی و ظاهری، بلکه به لحاظ ماهوی و محتوایی دارای تفاوت جوهری با جریان های پیش از خود است. بخش عمده این تفاوت ها نیز به مشی و سیره رهبر این جریان باز می گردد. خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد شخصیت و سیره او به این جریان نیز وجه تمایز می بخشد و چهره او را به عنوان یک «» نمایان می کند. 🔹 بخش عمده این تفاوت در امام و به تبع جریان تحت هدایت او و اعطا شأن تأسیسی به او، حاصل نگرش خاص امام به «اسلام ناب» و نسبتی که این الگو با دنیای معاصر داشت، باز می گردد. مکتب امام خمینی(ره) با خصوصیات جامع آن باید مورد مطالعه و بحث قرار گیرد و در این جهت چند ویژگی برجسته و شاید مهم ترین آنها را نباید از نظر دور داشت: 1⃣ باور قلبی و ایمانی به نیروی لایزال الهی در کل مسیری که آن را «» می دانست. او در همان اولین یادداشتهای سیاسی خود در دهه 20 شمسی، از « قیام لله» به عنوان تنها راه اصلاح دو جهان غیب و شهود یاد می کند. 2⃣ باور به ظرفیت مردمی و برگرداندن عزت به معنای واقعی به عموم افراد جامعه که توامان آگاهی بخشی عمومی و در کل جریان مبارزات و اداره کشور را به دنبال خود دارد. او تنها شخصیتی در تاریخ معاصر ما بود که پایگاه مشی مبارزاتی خود را عامه مردم از هر قشر قرار داد و در این مسیر تکیه اصلی خود را بر طبقه مستضعفین به معنای کلان خود(نه لزوما با فهم اقتصادی) قرار داد. 3⃣ تغییر نسبت افراد جامعه با و تلقی فهمی فراتر از تکالیف فردی در مورد دین و دینداری به یک اثرگذار برای تغییر. حرکت مبارزاتی امام بر اساس باورها و اعتقادات دینی مردم سامان می‌یافت و مردم، حرکت امام را ادامه طبیعی باورهایی می‌دانستند که نسلها با آنها زندگی کرده بودند. 4⃣ حفظ جریان اصلاحی با پافشاری بر نظریه «نه شرقی، نه غربی» در مقام نظام سازی و تدقیق طرح و نسخه خود 🔹 حرکتی که او در عصر ما رهبری کرد، برآمده از اصلی بود که امیرالمومنین علی(ع) در خطبه شقشقیه بیان کردند که خداوند از عالمان دین و دانشوران آیین خود تعهد گرفته است که در برابر شکمبارگی ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان آرام نگیرند و آن بی عدالتی را با سکوت و قعود خود آرام نگذاشته و امضا نکنند. این مشی و مسیر است که موجب می شود به تبع از مولای خود که سفر به حیات حقیقی را فوز و رستگاری دانست، او نیز با قلبی آرام و ضمیری مطمئن راهی دیدار معشوق شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄رئیس جمهور بشاگرد 🔶 به داد بشاگرد برسید! ✴️ حاج عبدالله والی یکی از اسوه‌های درخشان عمل و اقدام جهادی است که در لبیک‌گویی به (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) که فرموده بودند: «به داد بشاگرد برسید!» به منطقه‌ی دورافتاده و محروم بشاگرد هجرت کرد. 🔹 در عمل به تکلیف، سال‌ها با بشاگردی‌ها نفس کشید و با آنان زندگی کرد. وی در بیست و سه سال خدمت و تلاش مخلصانه این دیار محروم را به آبادانی نسبی رساند. این هجرت و جهاد عظیم، اسفند 1360 آغاز و در هشت اردیبهشت ۱۳۸۴ با رحلت او با مسئولیت برادر ایشان یعنی حاج محمود و حاج امیر والی وارد مرحله‌ای جدید گردید. @Rushdisu 🔶 ، دیروز و امروز 🔹 بشاگرد به عنوان یکی از محروم‌ترین نقاط کشور، منطقه‌ای است واقع در جنوب شرقی استان هرمزگان که از شمال به استان کرمان و از شرق به استان سیستان و بلوچستان و از جنوب به سواحل دریای عمان، سیریک، جاسک و از غرب با شهرستان میناب هم‌مرز است. این منطقه به دلیل بی‌توجهی‌های رژیم منحوس گذشته در فقر مطلق نگه‌داشته شده بود. 🔹 قبل از ورود حاج عبدالله والی و امدادگران با فرمان امام خمینی (ره) به منطقه بشاگرد، امکانات اولیه زندگی مانند جاده، آب بهداشتی، مدرسه، حمام، مسجد و سایر تأسیسات عمومی وجود نداشت اما به واسطه اقدامات مؤثر و تحسین برانگیز این نهاد و شخص حاج عبدالله والی، منطقه بشاگرد امروزه در ابعاد مختلف عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و معیشتی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. هم اکنون همه اساتید حوزه علمیه، معلمان و مدیران بشاگرد از فارغ التحصیلان نسل اول مدارس و حوزه علمیه بشاگرد هستند، در حالی که قبل از انقلاب در منطقه بشاگرد به تعداد انگشتان یک دست باسواد وجود نداشت. 🔹 اهمیت اقدامات فرهنگی حاج عبدالله والی و برادران ایشان در شرایطی بهتر درک می‌شود بدانیم جریان در سال‌های اخیر در اطراف بشاگرد به شدت نفوذ و گسترش یافته اما مردم بشاگرد همچنان بر عقاید خود استوار مانده‌اند. شاید به همین دلیل باشد که امام (ره) فرموده‌اند که یاران خوبی برای امام زمان (عج) در این منطقه تربیت خواهند شد. 🔶 کار بدون تابلو 🔹 در سال‌های اول انقلاب بعضی از مسئولین معتقد بودند که برای نجات بشاگرد کشور باید مانند مسئله جنگ با بشاگرد برخورد کند و همه امکاناتش را بسیج کند. لذا با طرح‌ریزی برنامه‌های کلان و جامع در پی رفع محرومیت از این نقطه بوده‌اند اما به علت کمبود بودجه این اقدامات به نتیجه نمی‌رسید. اما نگاه و مدیریت حاج عبدالله ، جهادی، ساده و در عین حال فراگیر و همه جانبه بود. @Rushdisu 🔹 ایشان با انجام اقدامات محدود کار پیشرفت و آبادانی بشاگرد را شروع می‌کنند و در ادامه راه با کمک‌های خیرین و تلاش‌های خود مردم بشاگرد کارهای بزرگ‌تری انجام می‌شود و این جز با اخلاص و کمک خداوند شدنی نیست. رهبر معظم انقلاب از عمل با اخلاص حاج عبدالله والی به عنوان «» یاد می‌کنند: 🔹 «شما زندگی و خانواده و زن و بچه و مادر و پدر و همه‌ی این‌ها را گذاشتید اینجا، رفتید آنجا بی‌سروصدا مشغول خدمت شدید، نه جایی ثبت کردید، نه جایی تابلو زدید. بعضیها هستند، هر کاری میخواهند بکنند، قبل از اینکه کار انجام بگیرد، تابلویش را میزنند! مدتها این تابلو آنجاست، هیچ کاری هم انجام نگرفته. بعضیها هم نه، کار را انجام میدهند، هیچ تابلویی هم ندارد. کار مرحوم حاج عبدالله والی و شماها از این نوعِ دوم است، یعنی بی‌تابلو رفتید و برای خدا کار واقعی کردید، این‌ها خیلی با ارزش است. شما بدانید، اینجور کارهای بی‌سروصدا و خاموش و خالصانه، نه فقط برای شما پیش خدای متعال درجه و مرتبه درست میکند، بلکه در کل بنای اثر میگذارد، مثل سیمانی است که در یک بنایی تزریق کنند و آنرا مستحکم کنند...» 🔶 رئیس جمهور بشاگرد 🔹 مهم‌ترین وجه تمایز الگوی پیشرفت بشاگرد نسبت به الگوهای دیگر، نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرای متمرکز و همه جانبه امور عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم تحت کمیته امداد امام خمینی (ره) و شخص حاج عبدالله والی بوده است؛ به صورتی که از ایشان به عنوان رئیس جمهور بشاگرد یاد می‌شود. 🔹 کارهای ایشان تنها به دادن مستمری و تحت پوشش قرار دادن نیازمندان محدود نمی‌شد و تمام نیازهای مردم از جمله راه، ارتباطات، برق، آموزش و پرورش، فرهنگی، اشتغال، بهداشت و درمان و...توسط کمیته امداد برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شده است و نهادهای دیگر به عنوان پشتیبان و حامی فعالیت می‌کردند. به عبارت دیگر هیچ کدام از این نیازها از یکدیگر جدا نبوده و به یکدیگر وابسته‌اند، لذا باید به صورت یکپارچه و همه جانبه برای آن‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 این الگو در نهاد جهاد سازندگی نیز مشاهده شده بود. هر زمان که دستگاه‌های متولی با یکدیگر هماهنگ بوده و تحت یک مدیریت قرار گرفته اند؛ یک منطقه پیشرفت کرده است و هر زمان که هر دستگاهی به صورت مجزا کار کرد شاهد درجا زدن و پس رفت یک منطقه بوده‌ایم. 🔶 مدیری از جنس مردم بشاگرد 🔹 وجه تمایز دیگر این الگو این است که حاج عبدالله والی به واسطه اخلاص خود و تعامل خوب با مردم در قلب‌های آنان جای گرفته است لذا مردم از ایشان تبعیت کامل دارند و این عامل مهمی در کمک مردم و پیشرفت منطقه بوده است. ایشان با تشویق مردم به کار کردن و آموزش و رشد آنان توانسته است آنان را به خودکفایی برساند. استفاده از نیروهای بومی در کارهای امداد و آموزش آنان همواره جزو اصول حاج عبدالله بوده است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین تأثیر ایشان ایجاد روحیه در مردم بوده است. @Rushdisu 🔹 حاج عبدالله طوری با مردم بشاگرد برخورد کرده بود که ایشان را عضوی از خودشان می‌دانستند و با او درد و دل می‌کردند. ایشان با لهجه بشاگردی با مردم صحبت می‌کرد. این رابطه تا حدی بود که اختلافات بین خودشان را نزد حاج عبدالله مطرح می‌کردند تا مشکل را حل کند. ایشان همواره عزت و کرامت مردم را حفظ نموده است و نگذاشت دست مردم جلوی دیگران دراز شود. در منطقه بشاگرد هیچگاه کالاهای دست دوم میان مردم توزیع نشد. 🔶 حضور مردم، رمز موفقیت 🔹 از اقدامات مهم حاج عبدالله والی، استفاده از ظرفیت عظیم خیرین و گروه‌های مختلف مردم در بشاگرد بوده به نحوی که چندین برابر کمک‌های دولتی و منابع کمیته امداد، از منابع استفاده می‌نمود. ایشان از همه اصناف و گروه‌ها مانند مسئولین، پزشکان، مهندسان، اساتید و دانشجویان، بازاریان و...دعوت می‌کرد تا شخصاً مشکلات و سختی‌های مردم را از نزدیک نگاه کنند و در حد توان خود به مردم خدمت کنند. لذا ارتباطات گسترده‌ای با مسئولین و خیرین داشت و در زمان مورد نیاز از آن‌ها استفاده می‌نمود. 🔹 از جمله سیاست‌های اصلی در مدل توسعه بشاگرد، استفاده از برای کمک به مردم منطقه بود. در سال‌های مختلف پیشنهادهای زیادی در مورد استفاده از اموال توقیفی برای کمک به مردم بشاگرد شد اما حاج عبدالله از ورود آن‌ها جلوگیری نمود و معتقد بود که این‌گونه پول‌ها برکت را از بین می‌برد. @Rushdisu 🔶 اقدامات اساسی 🔹 یکی از علل عقب ماندگی منطقه بشاگرد، نداشتن راه دسترسی به منطقه بوده است. مهم‌ترین اقدام زیرساختی و ماندگار حاج عبدالله در توسعه بشاگرد، احداث جاده و ایجاد امکان دسترسی روستاها به راه بود. با این اقدام مردم بشاگرد توانستند حداقل امکانات مورد نیاز زندگی خود را تأمین کنند. 🔹 ایشان در ابتدا با کمک مردم و وسایل اولیه، اصلاحاتی در جاده ایجاد می‌کند و خیرین با مشاهده این تغییر، دستگاه‌های راه سازی را خریداری و در اختیار منطقه قرار می‌دهند و در نتیجه تاکنون بیش از هزار و پانصد کیلومتر راه روستایی در بشاگرد احداث شده است. 🔹 اقدامات فرهنگی همواره جزو اولویت‌های اصلی حاج عبدالله بود. در زمینه فرهنگی در کنار انجام کارهای فرهنگی اولیه مانند پخش فیلم و برگزاری نمایشگاه، اعزام مبلغین و مبارزه با مردم، اقدامات بلندمدت و ریشه‌ای نیز در جهت خودکفایی مردم منطقه انجام می‌گرفت. ساخت مدرسه و حوزه علمیه از کارهای اساسی و ریشه‌ای بود که در سال‌های اولیه حضور ایشان انجام گرفت و نقش مهمی در ساخت نسل بعدی بشاگرد داشت. 🔹 با توجه به سوء تغذیه مردم و شیوع بیماری‌ها در بشاگرد، از اقدامات اولیه کمیته امداد، توزیع مایحتاج ضروری مردم، ویزیت و درمان مردم و دادن آموزش‌های بهداشتی به مردم بود. همچنین حاج عبدالله معتقد بود که تنها راه نجات و توسعه منطقه بشاگرد ایجاد شغل‌های کوچک و پایدار است. اگر مردم درآمد داشته باشند خود می‌توانند بشاگرد را بسازند و آباد کنند. 🔶 یار و همراه همیشگی 🔹 در کنار مجاهدت‌های مرحوم والی و برادران ایشان، همسران آنان نقش مهمی در این حرکت داشته‌اند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با مرحوم والی در این باره فرمودند: @Rushdisu 🔹 «این را هم من به شما خانم‌ها - بخصوص همسران - بگویم؛ بخش عمده از ثواب کاری که انجام می‌گیرد، مال شما است، چون شماها اگر چنانچه همراهی نمی‌کردید، نق می‌زدید، دعوا می‌کردید ـ این چه وضعی است؟ این چه زندگی‌ای شد؟ شما که اینجا پیداتان نمی‌شود ـ مردان شما دیگر طاقت نمی‌آوردند. بالاخره هر چه هم آدم انگیزه داشت، دیگر نمی‌توانست. این همراهی شماها است که به این‌ها دل داد، جرئت داد، و رفتند.» ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تغییر رویه؟ 🔶 اول. ✴️ در اوایل سال 2016، در پاسخ به خبرنگارانی که از چرایی مصالحه ترکیه با درباره اتفاق کشتی مرمره پرسیده بودند، گفت: 🔻 "نیاز داشتنمان به اسرائیل را باید قبول کنیم". 🔶 دوم. 🔹 اردوغان در اواخر پاییز سال 2017 در تجمع حزبی اش در شهر سیواس یک سخنرانی فوق العاده کرد: 🔻 "اسرائیل دولت ترور است... اسرائیل دولت اشغالگر است". 🔶 سوم. 🔹 اواخر سال 2017، روزنامه اسلام گرای ینی شفق که به نزدیک است، یادداشتی نوشت با عنوان "اگر در برابر اسرائیل ارتش اسلام تشکیل شود..." و در آن با عدد و رقم خواست بگوید در صورت اتحاد نظامی کشورهای اسلامی اسرائیل عددی نیست و اصلا خود ارتش ترکیه، به عنوان ارتشی که عملیات سپر فرات را در سوریه با موفقیت انجام داد، برای مقابله با ارتش اسرائیل کفایت می کند. این یادداشت پس از اعلام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نوشته شده بود و در آن پیام اردوغان نیز درج شده بود: 🔻 "کسانی که امروز خود را صاحب قدس می دانند، فردا حتی درختی را هم نخواهند یافت که پشت آن پنهان شوند". 🔶 چهارم. 🔹 گذشت و گذشت تا رسید به واقعیت یافتن انتقال سفارت آمریکا به و شهادت تعداد زیادی از فلسطینیان و تجمع مردم استانبول در اعتراض به اسرائیل و آمریکا و سخنرانی اردوغان در جمع مردم: 🔻 "تنها زبانی که ظالم بی اخلاق [اسرائیل] می فهمد، زور است... مبارزه واقعی با صهیونیست هاست". 🔶 حیرانی. 🔹 از زمان به قدرت رسیدن اردوغان در ترکیه، یعنی از سال 2003 تا 2016، رابطه او با اسرائیل کم فراز و فرود نداشته. اما همیشه حداقلی از ارتباط را با رژیم صهیونیستی حفظ می کرد. حتی قطع رابطه با این رژیم در جریان کشتی مرمره و شهادت تعدادی از عدالت طلبان، نتوانست دوام داشته باشد و اردوغان با گفتن جمله به اسرائیل نیاز داریم، آب سردی بر حرارت عدالت طلبی آن بخشی از اسلام گرایان ترکیه پاشید که تصور می کردند به رهبری اردوغان، پس از دمشق [!]، نوبت آزادی بیت المقدس خواهد بود. 🔹 اما اکنون چه اتفاق افتاده؟ اردوغان تغییر کرده؟ 🔶 جستجو. 🔹 اول ببینیم اردوغان قبل از سال 2017 چه نظری درباره مسئله فلسطین داشته؟ اردوغان از جمله اسلام گرایانی است که قائل به پذیرش دو دولت در سرزمین فلسطین، مبتنی بر قطعنامه های سازمان ملل و توافقات فلسطینیان با صهیونیست ها در است. می توان اشکال گرفت که بسیاری از لائیک های ترکیه نیز بر چنین مسیری معتقد هستند پس اردوغان با پیشینیان خود چه تفاوتی می کند؟ تفاوت آنجاست که در بازی دو دولت سازی، اردوغان بیشتر طرفدار فلسطینی هاست. کفه ترازو را به سمت فلسطینی ها سنگین می کند و از بین گروه های فلسطینی روابط خود را با حماس مستحکم می کند. 🔹 طرفداری از فلسطینیان در بازی دو دولت سازی یعنی چه؟ یعنی اینکه از دید اردوغان در سرزمین فلسطین دو دولت وجود دارد: دولت مستقل فلسطین و دولت اسرائیل. دولت اسرائیل باید بیت المقدس را به عنوان پایتخت ابدی فلسطین به دولت فلسطین بازپس دهد. ارتباط زمینی کرانه باختری و غزه را امکان پذیر سازد، از سرزمین های دولت فلسطین خارج شود، به محاصره غزه پایان دهد، مسائل آبی بین خود و دولت فلسطین رو حل کند و در کل دولت مستقل فلسطین، دولتی شود مانند بقیه دولت های دنیا. اما تندروها مصادر امور دولت اسرائیل را از ابتدای تأسیس آن در دست گرفته اند و آن را مبدل به نموده اند. اصلا همین تندروها اسرائیل را تشکیل داده اند و در دوره های زمانی مختلف، هر حزبی که در تل آویو بر سر کار آمده، در قبال فلسطین و فلسطینیان حزبی تندرو و تروریست بوده. اما اکنون زمان جابجایی قدرت در اسرائیل است. 🔹 پس از نظر اردوغان، مسئله اصلی فلسطین آن است که در یک سمت ماجرا تندروهای صهیونیست دولتی تروریست را تشکیل داده اند اما مبارزه با این تندروهای صهیونیست به معنای تلاش برای نابودی اصل دولت اسرائیل نیست. بلکه دولت در اسرائیل باید به آن بخشی از شهروندان اسرائیل تحویل داده شود که معتقد به صلح و بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه هایشان و بازپس دهی بیت المقدس به فلسطینیان هستند. 🔶 تغییر؟ 🔹 کاش می شد دل به حرفهای اعتراضی آن دسته از لائیک های ترکیه داد که داد می زنند اردوغان به تدریج در حال شکل دهی به حکومت اسلامی ترکیه است و مسیر این کار را در تبدیل شدن خود به آتاتورک اسلامی می بیند. کاش می شد گفت حرف هایی که از اردوغان در فضای ایران پخش شد، همه حرف های او بود و تغییر در قبال فلسطین، بخشی از تدریج اردوغان در شکل دهی به دولت اسلامی ترکیه است. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 اما متاسفانه باید گفت نه. رفتار و دیدگاه اردوغان در قبال مسئله فلسطین تغییری نکرده. به همان سخنرانی چند روز پیش او در تجمع مردم استانبول برمی گردیم: 🔻 "ما مردم اسرائیل را به مبارزه علیه شیطانی که در حکومتشان رخنه کرده، دعوت می کنیم". توجه کنید که گفت مردم اسرائیل. 🔹 یا بیایید به نشست مشترک خبری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری های اسلامی که همین چند روز پیش در استانبول و به سبب انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس برگزار شد برویم. اردوغان گفت: 🔻 "[خطاب به مردم یهودی اسرائیل] شما صهیونیست نیستید، شما را از آن ها جدا می کنم... به پایبندی خود به راهکار دو دولتی تاکید و از تمامی تلاش های فلسطین در این مسیر حمایت می کنیم". 🔹 بازی همان بازی 15 سال اخیر است.جامعه ترکیه به شدت طرفدار فلسطین است. اسرائیل را توطئه غرب جهت زمین زدن می داند. فلسطین جزئی از خاطرات خوش آنان است. خاطراتی که امید بازگشت به آنها را در سر می پرورانند. حامی اصلی فلسطین رهبر جهان اسلام خواهد بود و رهبری جهان اسلام یعنی افزایش قدرت کشور، یعنی افزایش غرور مردمی. و اهالی ترکیه در جستجوی این غرور هستند. به همین خاطر طرفداری از فلسطین رأی آور است. به همین خاطر همه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ترکیه چفیه می اندازند و علیه اسرائیل سخنرانی می کنند. 🔹 اردوغان از این امکان غافل نیست؛ از یک سو سخنرانی های مهیج علیه دولت تروریست و اشغالگر صهیونیست ها انجام می دهد؛ صهیونیست هایی که دولت اسرائیل را در دست گرفته اند و باید توسط مردم اسرائیل از قدرت خلع ید بشوند تا بتوان دو دولت اسرائیل و فلسطین را تشکیل داد؛ دولت فلسطین به پایتختی بیت المقدس. 🔹 اما از سوی دیگر افزایش روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل و امضای چندباره قراردادهای نظامی میان این دو کشور و در اختیار نیروهای امنیتی صهیونیست گذاردن پایگاه های جاسوسی در مرز ترکیه با سوریه و سفرهای گردشگری از تل آویو به استانبول هنوز ادامه دارد. 🔹 و از سوی دیگر، ساخت بیمارستان و ارسال پزشک و بازسازی نیروگاه برق در غزه و اعطای بورسیه به دانشجویان فلسطینی جهت تحصیل در ترکیه و درمان بیماران فلسطینی در ترکیه و پخش نذورات و زکوات در غزه. خرج مالیات حاصل از درآمد مشروب فروشی ها برای توسعه مساجد. 🔹 و از سوی دیگر، حزب دموکراتیک خلق ها (حزب اصلی اکراد ترکیه) در پارلمان ترکیه طرحی مبنی بر ابطال تمام قراردادهای فی مابین دولت ترکیه و اسرائیل را به دلیل اتفاقات اخیر ارائه می کند اما اکثریت پارلمان، اکثریتی که در دست حزب عدالت و توسعه است، اکثریتی که در دست اردوغان است، آن را رد می کند. 🔶 ارتش اسلامی؟ 🔹 یادداشت روزنامه ینی شفق بیانگر آرمان آن بخشی از است که نمی خواهند واقعیت اردوغان را بپذیرند. چرا که تجربه تلخ حکومت لائیک ها آنها را ترسانده و از شدت ترس به دامن خیال پناه آورده اند. اگر هم اردوغان حرفی از اقدام نظامی زده، حداکثر در قالب استقرار نیروهای نظامی ترکیه در قالب نیروهای صلح بان در غزه خواهد بود و نه بیشتر. 🔹 باید با واقعیت ها کنار بیاییم. حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان کارهای بسیاری در جهت تسهیل اسلام گرایی و بازگشت ترکیه به دامان اسلام انجام داده است. این حزب و این فرد همراه خوبی در قصه پرغصه فلسطین هستند اما "تا یک جایی". این "تا یک جایی" را نباید فراموش کنیم. و نیز افق های پس از آن را. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 اضمحلال اسرائیل فراتر از آرمان وآیین ✴️ در رابطه با آزادی شریف عمدتاَ از منظرگاه دینی و یا آرمانی انقلابی سخن به میان آمده و برخی را چنین گمان حاصل شده است که این یک تقابل صرفاً احساسی-آیینیِ بی دلیل است و نباید برای آن هزینه ملیِ گزاف داد. در این وجیزه به چرایی ضرورت اضمحلال دولت جعلی اسرائیل فراتر از آرمان و آیین خواهیم پرداخت. 🔹 از سال1917 با تلاش برخی سرمایه داران یهودی عضو مجلس عوام اولین تلاش های بین المللی برای مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد و 29نوامبر 1947 این تلاش ها به ثمر نشست و با قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل متحد سرزمین فلسطین به دو کشور عبری و فلسطینی تقسیم شد و مقرر شد شهر بیت المقدس (اورشلیم) به صورت بین المللی اداره شود. نهایتاً در14 مه 1948 با پایان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین، اسرائیل با صدور منشور استقلال اعلام موجودیت کرد. 🔹از آن زمان تاکنون مجمع عمومی سازمان ملل یا شورای امنیت سالانه متوسط یک یا دو قطعنامه(هرچندتشریفاتی) علیه این رژیم صادر کرده است و در برخی از آنها مانند قطعنامه 3379 را یک رژیم نژادگرا و ضد صلح و امنیت جهانی دانسته (درسال1991با فشار آمریکا این قطعنامه لغو شد). زیرا در این سالها این رژیم هیچ وقت نتوانست به محدوده اشغال شده اولیه خود پایبند بماند بلکه هربار با توسعه طلبی و تجاوز به کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بیت المقدس شرقی، صحرای سینا، ارتفاعات جولان سوریه، جنوب لبنان تا مرز رودخانه لیطانی و حمله هوایی به عراق نشان داد، سودایی فراتر از اسکان در "سرزمین پدری" در سر دارد. 🔹چنین عملکردی را نمی توان صرفاً منتسب به عمل چند سیاستمدار نابخرد در دولت اسرائیل دانست و آن را طبیعی جلوه داد. بلکه این عملکرد برخواسته از عمق تفکر و بینش های دینی و اعتقادی قومی است که خود را برتر از هر نژاد و انسانی دانسته و داعی حکمرانی در سرزمین مقدس بلکه بر کل جهان را دارد. نظام بینشی و اعتقادی یهود در کتاب مقدس آنها تورات، با منبع جانبی و تفسیری (رکن فرهنگ و فقاهت یهودی) ابعادی از دستورالعمل دینی را برای حیات فردی و اجتماعی آنها پدید آورده است که می تواند یکی از مهمترین عناصر تهدیدکننده جهانی محسوب شود. @Rushdisu 🔹 می توان به راحتی این نسبت را داد که بسیاری از سیاستگذاری های حکومتی دولت جعلی اسرائیل مبتنی بر این نظام خطرناک عقیدتی است. تلمود به عنوان مهمترین تفسیر و آراء علمای یهودی از کتاب مقدس که مرجع اصلی در فهم دین نیز محسوب می شود، بشریت را به دو نوع یهودی و غیر یهودی تقسیم نموده و دزدی اموال غیریهودیان، تصرف، اشغال و دست اندازی به املاک و ناموس آنها و بردن حیواناتشان را حق یهودیان و راه تقرب به خدا تلقی نموده است. غیر از مطالب توهین آمیز که به ذات اقدس اله و پیامبران الهی در برخی نسخ این کتاب نسبت داده شده است، تأکید بر قوم برگزیده بودن یهود وجه ممیزی است که بسیاری از سیاست های ضد بشری اسرائیل جنایتکار را مبتنی بر آن تفسیر نمود. با وجود مطالب واضح البطلانی که در این کتاب آمده است، هم اکنون یهودیان تلمود را به عنوان تورات شفاهی از چنان تقدیسی حاکی می دانند که به همراه کتاب مقدس به قوم یهود ابلاغ شده است. آنها معتقدند تورات کتبی دستور صریح داده است که یهودیان در فهم احکام خود از آراء و نظرات علمای یهودی که در کتاب تلمود آمده است، پیروی کنند. 🔹اگرچه امروزه بسیاری از فرامین وارده توسط اندیشمندان معتدل ایشان، تعدیل و توجیه می شود ولی نمی توان وجود چنین دستورات دینی ضد بشری در منابع مهم اعتقادی آنها را منکر شد. در کنار این منابع می توان به پروتکل های بزرگان یهود نیز اشاره کرد که در صورت صحت انتساب، ریشه در افکار و اعتقادات کاملاً ضد بشری و نژادپرستانه صهیونیسم جهانی دارد. ایجاد بحران های عظیم بین المللی، تأکید بر نابودی کامل گوییم(غیریهود) با قرار دادن صنعت برپایه رقابت، رخنه در نظام آموزشی جهان، توسعه عیاشی و لذت جویی در بین غیر یهود و... همگی از برنامه های مذکور صهیونیسم در این پروتکل ها است. @Rushdisu 🔹ازاین رو نمی توان سخن از مقابله با چنین جرثومه فسادی را صرفاً یک آرمان دینی دانست. بلکه بشریت برای حفظ امنیت فرهنگی و اجتماعی خود وظیفه مقابله با دولت خود خوانده اسرائیل در این منطقه را دارد. تبارشناسی اندیشه و عمل آنها در طول تاریخ همین چند دهه به وضوح ثبات می کند که کمک به اضمحلال این عنصر مخرب و ضدانسانی یک و بشری است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu