eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
167 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
🏠 💢 ✅چه کنیم تا زندگی هایمان مثل گذشته و شود⁉️ 🔹 باید داشته باشیم. 🔹 نمی شد چیزی داشته باشد، برادرش باشد. نمی شد یک کسی وضعش خوب باشد، اش ، اش، اش گیر باشد. 🔹همه به هم می رسیدند. مردم با هم بودند. 🔹آدم مگه می شد، یا داشته باشد و شام بخورد❗️ 🔹این شرایط بود که می گفتند: یا . 🌱 👤 حفظه الله (۱۱آذر۹۷) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 عدالت بر مدار لیبرالیسم ✴️ پیش فرض این بود که در طول تاریخ اندیشه های سیاسی، با اوج گیری مسأله و به همراه احساس دوگانگی بین آنها و عدالت از سوی انسان لیبرال، عدالت رفته رفته رنگ باخته و به حاشیه می رفت. آیا عدالت هنوز در حاشیه است؟ یا آنکه دوباره سربرآورده؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ دوم این سربرآوردن به چه شکل است و مسأله آن با فردیت و آزادی چگونه حل شده است؟ و یا تلاش می شود حل شود؟ این متن بیشتر نظر به آن دارد که آیا هنوز هم می توان به مانند گذشته سخن از بی تفاوتی لیبرالیسم به عدالت راند؟ جهت پاسخ به این پرسش دو دانشگاه برگزیده و بررسی شدند. دانشگاه متعلق به ایالات متحده و فراهم آورنده اندیشه های مورد نیاز حزب دموکرات آمریکا جهت اداره جامعه و مدرسه علوم اقتصادی لندن (LSE) که پایگاه طیف نخبگانی حزب کارگر انگلیس محسوب می شود. 🔹دانشگاه هاروارد دانشگاه هاروارد، قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده آمریکا، در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در سال ۱۶۳۶ میلادی تاسیس شد. این دانشگاه خصوصی همواره به عنوان یکی از ده دانشگاه برتر دنیا در رتبه سنجی های مختلف دانشگاه های برتر قرار داشته و دارد ( دانشگاه دنیا به صورت کلی و اولین دانشگاه برتر دنیا در علوم اجتماعی و مدیریت در رتبه سنجی سال ۲۰۱۵ QS). در ابتدای شکل گیری هاروارد مکانی برای آموزش روحانیون مسیحی بوده و تحت نظارت مشترک دولت محلی و کلیسا (با اولویت کلیسا) قرار داشت. بسیاری از پیوریتن های معروف آمریکایی (پارسایان پروتستانی که شهره به اخلاق و جدیت در دین بودند) فارغ التحصیل هاروارد بودند. با آنکه دانشگاه از ابتدا رسما به هیچ فرقه دینی وابستگی نداشت اما بسیاری از فارغ التحصیلان آن کلیساها شدند. اما از سال ۱۸۶۵ میلادی دانشگاه به طور کامل از کنترل کلیسا و دولت محلی خارج شده و هیأت مدیره آن از بین دانش آموختگان پیشین انتخاب شد. از سال ۱۸۸۶ میلادی نیز تمامی نمادها و آداب مذهبی به جای مانده از دوران کلیسایی بودن از این دانشگاه برچیده شده و دانشگاه به عنوان مکانی از امر مذهب شناخته شد. دانشگاه هاروارد دارای سرمایه مالی حدود ۳۷٫۶ میلیارد دلاری است و به جهت تقاضای بسیار بالای تحصیل تنها ۵٫۳ درصد از متقاضیان تحصیل در خود را می پذیرد. تاکنون فرم پذیرشی در دانشگاه اعمال می شده که در خروجی خود به افراد کم درآمد و اقلیت ها بود. البته قرار بر تغییر فرم پذیرش از سال آینده میلادی است. از جمله اتهاماتی که به دانشگاه هاروارد وارد می کنند، اتصاف آن به دانشگاه و دانشگاه است. می توان رگه های تلاش برای زدودن این دو صفت را در برنامه های دانشگاه برای دید. همچنانی که دانشگاه برنامه های در مناطق را در پاسخ به این دو صفت به راه انداخته و سالانه تعدادی از دانشجویان فقیر را می کند. 👆👆 👇👇
👆👆 👇👇 🔹عمده مباحث عدالت پژوهی در دانشگاه هاروارد در سه دانشکده جان. اف کندی (دانشکده )، دانشکده و دانشکده طرح می شوند.از اساتید مطرح دانشگاه هاروارد که در زمینه عدالت پژوهی کار کرده اند می توان به آمارتیا سن (اقتصاددان)، مایکل سندل (فیلسوف سیاسی)، مایکل والزر (فیلسوف سیاسی)، رابرت نوزیک (فیلسوف سیاسی) و جان رالز (فیلسوف عدالت) اشاره کرد. در نتیجه مبحث عدالت از سوی این دانشگاه جدی گرفته شده و بر روی آن در حال کار است. معروف ترین کلاس عدالت پژوهی ( ) در این دانشگاه در حال برگزاری است، کلاس های متعدد در رشته های مختلف در زمینه مباحث عدالت در حال برگزاری است و نیز موارد تعدادی پروژه پژوهشی با محتوای عدالت از سوی این دانشگاه در حال اجراست. 🔹در نگاهی کلی اقدامات آکادمیک این دانشگاه به دو بخش تقسیم می شود: الف) درباره مفهوم عدالت اقلیتی از کارها درباره خود مفهوم عدالت است. در این کارها عمدتا عدالت مطرح می شود. مانند ایجاد یازده کلاس درسی در مقاطع مختلف با عناوین “عدالت اقتصادی”، “نظریه انتخاب اجتماعی”، عدالت آموزشی”، “عدالت توزیعی جهانی”، “عدالت سیستمیک” و… . به همراه برگزاری دوره های آموزش آنلاین با عناوین “عدالت”، “عدالت اقتصادی” و ” مبانی فلسفی برای عدالت اقتصادی “ ب)درباره عدالت در عمده مباحث حول عدالت (شامل ۱۵ کلاس درس، ۷ همایش و کنفرانس، ۲ فرصت مطالعاتی و ۸ پروژه تحقیقاتی) در زمینه های و (با تمرکز بر سیاه پوستان و سرخپوستان آمریکایی) است. به این دو مبحث می توان و را نیز افزود. این چهار مبحث را می توان مسائل روز آمریکا نامید. در واقع دانشگاه سعی دارد به آنچه که نیاز جامعه خود است در قالب کلاس های درسی، پژوه های تحقیقاتی، همایش ها، بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی بپردازد. در زمینه نژاد اقدامات جالبی صورت پذیرفته مانند تلاش برای آموزش فعالیت مدنی ضدنژادپرستی. این اقدام به نوعی از حاشیه به متن آوردن گروه های خارج از چارچوب کلی جامعه بدون ایجاد تلاطم در جامعه است. همچنین در زمینه بهداشت و درمان، گویا مسأله عدالت بسیار جدی گرفته شده و در این رابطه کارهای بسیاری صورت می پذیرد. این مسأله نیز باید مورد توجه قرار گیرد که امر سلامت تأثیرات مهمی در رضایت فرد از زندگی در جامعه دارد. 🔹در کارهای آکادمیک دانشگاه، برخی از مباحث قابلیت پیگیری بیشتر را دارند، مانند برگزاری کلاس های آنلاین و یا برگزاری کلاس های “طراحی شهر عادل”، “جستجوی عدالت در طول تاریخ” و تشکیل کلاس های سمیناری عدالت پژوهی. 🔹مفهومی که از عدالت مدنظر دانشگاه هاروارد است و جهت ترویج آن یک فرایند جذب نیروی انسانی و مالی، پرورش و هدایت و ارائه خروجی های قابل اجرا در سطح جامعه ایجاد کرده است، یک مفهوم کاملا و متکی بر است. حتی کارهای خلاف جریان اصلی عدالت پژوهی نیز یا در نقد و یا در تکمیل نگاه رالزی صورت پذیرفته است.   🔹مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن (LSE) در سال ۱۸۹۵، در شهر لندن انگیس و توسط گروه ، بنیان نهاده شد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۵ رتبه دوم دانشگاه های برتر جهان را (رتبه بندی QS) در حوزه علوم اجتماعی (رتبه ۳۵ در کل حوزه ها) به خود اختصاص داده بود. ۱۶ تن از برندگان جایزه نوبل از اعضای هیأت علمی این دانشگاه یا فارغ التحصیلان آن بودند. پس از پیوستن گروه فابین به حزب کارگر انگلیس، LSE نیز با حفظ استقلال به دانشگاه فدرال لندن پیوست. رفته رفته نگاه های سوسیالیستی در LSE رنگ باخت و همراه با تغییر نگاه های حزب کارگر، LSE نیز تغییر نگاه پیدا نمود. در حال حاضر LSE نفوذ گسترده ای در سیاست، تجارت و مباحث حقوقی جامعه دارد. این نفوذ از طریق ، _مجریه و انگلیس اعمال می شود. برخی از اساتید و فارغ التحصیلان LSE پست های نمایندگی مجلس، فرمانداری و حضور در هیئت دولت را در اختیار دارند. 👆👆 👆👆
👆👆 👇👇 🔹LSE دارای بزرگترین علوم اجتماعی و سیاسی در جهان است.  درآمد این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ مبلغی معادل ۲۷۹ میلیون پوند و مخارج آن معادل ۲۶۱ میلیون پوند انگلیس بود.از جمله اساتید معروفی که در این دانشگاه تدریس داشته و دغدغه عدالت نیز داشته اند می توان به فردریش هایک، جیمز ادوارد مید، برایان بری و آمارتیا سن اشاره کرد. 🔹در LSE دو کلاس به بررسی مفهوم عدالت اختصاص یافته است. ۱۵ کلاس درس (با در نظر گرفتن دوره های کوتاه مدت تابستان) نیز به مسائل مرتبط با عدالت می پردازند. همچنین ۴ مرکز پژوهشی با موضوعات مرتبط به عدالت پژوهی در این دانشگاه ایجاد شده است. میزان توجه به مفهوم عدالت در LSE بیش از هر چیز در آن رخ می نماید. همگام با جهان لیبرال، لبه پژوهش های دانشگاهی LSE متوجه نظریه عدالت رالز، لیبرالیسم وظیفه گرا و عدالت از دید جماعت گرایان است. اما در محتوای کلاس های درسی و نیز آنچه به عنوان ثمره مراکز پژوهشی LSE به جامعه علمی عرضه می شود، جایگزینی نابرابری به جای مفهوم عدالت است. نابرابری و عدالت توزیعی به قدری در LSE پررنگ است که می توان گفت این دانشگاه عدالت را به مثابه مسأله می شناسد. در رهگیری دلایل چنین شناختی باید به اجتماعی-سیاسی LSE  اشاره کرد. LSE دانشگاهی بود که توسط سوسیال دموکرات ها پایه گذاری شد و در حال حاضر جزو بدنه حزب کارگر انگلیس به شمار می رود. LSE نه تنها این پیشینه را نفی نکرده بلکه سعی کرده نقش فعالی در هدایت آن داشته باشد. به نحوی که خود را در حصار جهان آکادمیک خلاصه نکرده و سعی دارد در متن زندگی انگلیسی حضور داشته باشد. این حضور هم در شکل ، مانند تعیین مکان اصلی دانشگاه در مرکز لندن و به شکل مرتبط با شهر، و هم در شکل ، مانند برگزاری جلسات سخنرانی عمومی، انتشار رایگان یافته های علمی و رساله ها، اظهارنظر در مورد مسائل روز انگلیس و…، خود را می نمایاند. عدالت به مثابه مسأله برابری و نابرابری موجب شده این دانشگاه اثرگذاری بسیاری در این حوزه داشته باشد و توان هدایت دیدگاه های جهان دانشگاهی در باب برابری و نابرابری را به خود اختصاص دهد. در نگاه کلی آنچه را نگارنده علاقمند است به عنوان سرخط آموخته ها از LSE ارائه نماید می توان در محورهای ذیل خلاصه نمود: 🔹تمرکز دانشگاه بر علوم اجتماعی و پرهیز از ورود به حوزه های فنی و پزشکی رویکرد میان رشته ای به مباحث و استفاده از توان حوزه وسیعی از علوم اجتماعی تعیین یک تعریف کلی از عدالت (برابری و نابرابری) و حضور اثرگذار در این تعریف اجازه دادن به پژوهشگران جهت بررسی دیگر تعاریف عدالت بدون صرف هزینه های پژوهشی در آن (مدیریت هزینه)متمرکز نمودن برنامه های پژوهشی نابرابری در چند مرکز پژوهشی مشخص سعی در اثرگذاری بر فضای جامعه انگلیس اهمیت داشتن نابرابری در مباحث ، ، (در کنار اولویت فرعی بودن حوزه های سیاست و نژاد)تمرکز بر روی سه منطقه ، و (با محوریت کشور آفریقای جنوبی) به عنوان حوزه جغرافیایی 🔹در نهایت می توان از علل موفقیت LSE در کسب جایگاهی معتبر در مباحث نابرابری، با تمرکز در حوزه های مشخص و تلاش برای کاربردی کردن پژوهش ها جهت اثرگذاری بر روی و دانست. با این حال پژوهش حول خود مفهوم عدالت در LSE کم رنگ است. مسأله ای که موجب ضربه خوردن جایگاه این دانشگاه در لبه علمی عدالت پژوهی می شود. به نظر نگارنده به عکس حوزه نابرابری، LSE در عدالت پژوهی و گشودن مسیرهای جدید حرفی برای گفتن نخواهد داشت و بیشتر پیرو سایر مراکز علمی جهان به خصوص دانشگاه های آمریکایی خواهد بود. به دیگر سخن، این پیشینه سیاسی-اجتماعی LSE نیست که مفهوم عدالت در جهان لیبرال را تغییر می دهد بلکه دانشگاه های آمریکایی در زمینه عدالت پژوهی در راستای سنت لیبرالی و تکمیل نقاط مبهم، به بن بست خورده و ناکارآمد لیبرالیسم است که آینده عدالت پژوهی لیبرالی را رقم خواهد زد. 🔗 لینک مطلب در سایت هسته عدالت پژوهی: 📎 yon.ir/Xr1am پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 شهادت محسن، برساخت امام حسین 🔶 به بهانه کتاب سربلند؛ روایت زندگی شهید محسن حججی ✴️ گر می روی بی حاصلی گر می برندت واصلی رفتن کجا؟ بردن کجا؟ اولین عکسی که از اسارت محسن در فضای مجازی دست به دست چرخید همه را شکه کرد. یادم هست که دوستان خودم تا چند روز درگیر آن بودند تا جایی که شب ها هم خواب آن عکس را می دیدند. چند روز پیش یکی از رفقا که کتاب شهید حججی را خوانده بود، سوالاتی را مطرح کرد که خیلی ذهنم را به خودش مشغول کرد. راستی مگر شهید حججی تنها شهید میان مدافعان حریم اسلام است که اینقدر در فضای رسانه ای شد؟ چرا شهید حججی اینقدر با دل‌ها بازی کرد و اینگونه در تاریخ ثبت شد؟ درگیر این سوالات بودم که مصاحبه نویسنده کتاب با خبرگزاری فارس را دیدم. ظاهرا نویسنده هم چنین دغدغه هایی داشت که گروه هایی از جمله صدا و سیما به اسم این که مقام والای این شهید را نشان بدهند، صرفا به گوشه ای از زندگی این فرد توجه می کنند و طبیعتا مبالغه آمیزی از شخصیت این شهید در جامعه شکل می‌گیرد. البته خودش می گفت که تمام تلاشش را هم کرده که بتواند تمام ابعاد زندگی شهید حججی را به تصویر بکشد؛ ابعادی که ممکن است مخاطب در گام اول تعجب کند ولی کم کم متوجه می شود که ماجرا از چه قرار بوده است و چگونه یک انسان، علی رغم فراز و فرودهایی که در زندگی خود داشته، به مقام می رسد. 🔹اولین تحلیلی که در ذهن مردم پس از مواجهه با چنین اخباری شکل می‌گیرد، این است که حتما این شهید بزرگوار اجر و قربی نزد خدای خود داشته که به چنین مقام والایی رسیده است. البته هیچ کسی چنین ادعایی ندارد که می‌تواند میان نزد خدا داوری و ارزش گذاری کند اما با این حال حس عمومی مردم این است که «هر که در این بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند» عارف شهير مولا محمد بيدآبادى تعبیر جالبی دارد: «من احب الله فصب البلاء عليه. يعنى، هركه دعوى دوستى با خدا كند و به دست ارادت حلقه در محبت او زند، يا هر كه حق - سبحانه و تعالى - خلعت محبوبيت بر او پوشاند، باران بلا از ابر محنت و عناء بر فرق او ريزان و شادى و بهجت و راحت از وى گريزان گردد كه: البلاء للولاء كالذهب لللهب.» و هر که خدا او را دوست بدارد محبوب آسمان ها و زمین می شود و محسن مقام قربش بود که او را محبوب جریان های مختلف فکری کشورمان قرار داد. از نظر قرآن کریم و بستری فراهم می کند که خدا انسان را محبوب آسمان ها و زمین قرار دهد. 🔹چه زیبا خداوند متعال در قرآن کریم بیان می کند که: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» دقت کنید نتیجه ایمان و عمل صالح ایجاد محبوبیت نیست بلکه نتیجه ایمان و عمل صالح این است که خدا در دل مردم محبتش را قرار می دهد. دوباره تکرار می کنم. خدا در دل مردم محبتش را قرار می دهد. اگر جا داشت صد بار این جمله را تکرار می کردم. طبیعتا محسن به درجه‌ای از قرب رسیده بود که به تعبیر آن عارف بزرگوار «جام بلا بيشترش می‌دهند و آن كه زدلبر نظر خاص يافت، داغ عنا بر جگرش می‌نهند. بلا، نه شربت شيرين است كه به اطفال طريقت دهند، بلكه قدح زهر ملال است كه بر دست بالغان راه نهند. در هر ميدان كه لواى ولا افراخته‌اند، فوج بلا را ملازم پاى آن، علم ساخته‌اند.» 👇👇 👆👆
👇👇 👆👆 🔹از سوی دیگر روشن فکر نماها همچون دیگر اقشار جامعه پیرامون شهادت و شهرت محسن تحلیل‌هایی طرح کرده اند که از زمان انتشار خبر اسارت ایشان و شهادتش گرفته تا زمان تشییع پیکر این شهید عزیز ادامه داشت و همچنان که کتاب این شهید چاپ شده است، ادامه دارد. یکی از معروف ترین تحلیل ها در این زمینه که همچنان گوشه و کنار جامعه عده ای مجذوب این نظر هستند، عظمت شهادت محسن را تبلیغات حکومتی و سوء استفاده از احساسات مردم می پندارند. منشا علمی این نظر به ماجرای روش های تفسیر از جامعه و نگاه برساخت گرایانه به بر می گردد. طبق این نظر، تمام اتفاقاتی که در مورد شهرت شهادت شهید حججی در جامعه رخ می‌دهد، ساخت و پرداخته خود انسان‌ها است. حاکمیت با خود، قهرمانی از نسل هفتادی ها برای جامعه ساخت که الگوی جوانان قرار بگیرد و طبیعتا به نحوی بتواند در زمانی که هجمه های فرهنگی علیه حکومت زیاد است، جوانان را جذب آرمان های انقلاب اسلامی کند و در نتیجه موجبات تثبیت بیشتر خودش را فراهم سازد. بر اساس این تحلیل، این چنین اتفاقاتی، برساخت است که هیچ ربطی به حقائق عالم ندارد و صرفا حاکمیت در فرآیند همراهی مردم با حکومت و تثبیت قدرت خودش به چنین اقداماتی روی می‌آورد. 🔹قبل از ورود به نقد این تحلیل لازم است که مقدمه ای را عرض کنم. هر چند نظریه برساخت گرایی به معنای دقیق کلمه‌اش در دنیای غرب شکل گرفته و با فضای و قرین شده است اما دقت کنید که نظیر این مفهوم در ادبیات حکمای اسلامی با عنوان اعتباریات مطرح شده است. نظریه اعتباریات نشان می دهد که علاوه بر جهان هستی که حقیقی و خارجی است و لزوما مادی نیست، جهان دیگری وجود دارد که ساخته خود انسان است و اساسا انسان جهان تکوین را در پوششی از جهان خود ساخته می بیند و درک می کند و به تعبیر جهان اعتبارات برای انسان همچون آب برای ماهی است. با این حال ایشان توضیح می دهد که درست است این اعتباریات ساخت انسان ها هستند ولی به این معنا نیست که تمام اعتبارات پندارهای ذهنی اند که صرفا از اوهام و خیالات انسان‌ها ناشی شده است. بلکه مبدا و مقصد این اعتبارات حقائق خارجی اند که البته این حقائق خارجی می‌تواند مرتبه حیوانی یا عقلی یا الهی انسان باشند. 👆👆 👇👇
👇👇 👆👆 🔹 با توجه به این مقدمه، صرف این که اثبات کنیم چنین گزاره هایی برساخت های حکومت هستند لزوما به معنای نیست بلکه اگر حاکمیت را ابزاری در دست انسان ها بدانیم، در این صورتی باید چنین سوالی طرح کرد که کدام حکومت و با چه مبدا و هدفی چنین برساخت هایی را ایجاد کرده است؟ اگر مبدا چنین برساخت هایی حقیقی الهی باشد که در این صورت نه تنها عوام فریبی نیست بلکه حاکمیت نقش اعدادی برای توجه جامعه به حقیقت فطری خودش را ایفا کرده است اما اگر حاکمیت به دنبال مبادی و اهداف حیوانی خود است، طبیعتا مسئله عوام فریبی به نحو جدی مطرح است چرا که حاکمان به دنبال سلطه حیوانی خود هستند و نه هدایت مردم به سمت حقیقت الهی خودشان. همچنین فراموش نکنید که حاکمیت حقیقی از آن است و نقش انسان های دیگر در حد اعداد و ایجاد زمینه در جامعه است، حال حکومت می تواند بستر رجوع به من حقیقی انسان ها را فراهم کند یا صرفا رجوع به من حیوانی جامعه را شکل دهد. بر همین اساس می‌توان اذعان داشت که یقینا ماجرای شهدا و مخصوصا ماجرای شهادت و شهرت محسن یک ماجرای برساختی(اعتباری) است و این مسئله لزوما به معنای مثبت یا منفی نیست. آنچه که همچون روحی در این برساخت دمیده می‌شود، مبدا و مقصد شکل گیری این برساخت است. از آنجا که برساخت هایی که منشا آن ها خیال و اوهام انسان هاست، متغیر و نسبی و جزئی و سطحی است، راحت تر شکل می گیرند و به حاکمان بهتر می توانند با استفاده از آن به عوام فریبی روی بیاورند ولی طبیعتا زودگذر و ناپایدار است اما برساخت هایی که منشا آن انسان ها هستند، ثابت و کلی و ضروری اند و با جان انسان ها سر و کار دارند. در این شرایط اگر حاکمان هم به این حقیقت الهی آگاه باشند، صرفا می توانند با فراهم کردن بسترها مردم را به حقیقت فطری خودشان رجوع دهند. اساسا حاکمان جمهوری اسلامی صرفا می توانند برساخت های مبتنی بر فطرت را تذکار دهند اما نمی توانند حقائق فطرت را که ناشی از حقیقت الهی جامعه است، بسازند. جریان های روشن فکر نما این گزاره را در ذهن خود ثبت کنند که صرفا به واسطه برساخت بودن، نمی توانند شهرت شهادت محسن حججی را زیر سوال ببرند و اگر هم حاکمیت اثرگذار بوده صرفا جایگاه اعدادی و زمینه سازی داشته است که عده ای معتقدند به همین اندازه هم حاکمیت نتوانسته این نقش را ایفا کند. بی شک شهرت شهادت حججی یک است که مبدا آن انسان است و نه حیوانیت انسان، انسانیتی که مقام انسان کامل است و از آن جهت که مقام انسان کامل، جایگاه حقیقی انسان است، چنین برساختی محبوب تمام افراد جامعه است و از جهت دیگری که مقام انسان کامل، حقیقت الهی انسان است، چنین برساختی، برساخت خداست و طبیعتا خود خداست که محبت چنین برساختی را در دل انسان ها قرار می دهد: «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا». 🔹یکی از رفقا جمله جالبی می گفت: حالا که داری برای درباره محسن متن می نویسی اسم آن را بگذار، حججی برساخت امام حسین تا نشون بدی همه برساخت ها به انسان های عرفی بر نمی گردد و برخی برساخت ها، برساخت انسان کامل است و واقعا هم وقتی کتاب سربلند را می خوانیم می توان از درون زندگی محسن این جمله را فهم کرد که شهادت محسن برساخت حاکمیت نیست، برساخت جامعه نیست، برساخت خودش هم نیست، برساخت امام حسین است، امامی که حقیقت الهی انسان ها است و از آنجا که برساخت انسانیت است، دل تمام حقیقت طلبان عالم را تکان می دهد. چه زیبا جمله روی جلد کتاب «سربلند» برساخت بودن الهی شهادت محسن را نشان می دهد: گر می روی بی حاصلی گر می برندت واصلی رفتن کجا؟ بردن کجا؟ ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 ابراهیم ۱۳۹۷؟ 🔶 به مناسبت روز پژوهش ✴️ با شور و شوق خاص نوجوانی، تمام طول هفته را منتظرش بودیم. ما دهه هفتادی‌های محلّه، حس و حال خوبی که از دیدن «ابراهیم خلیل‌الله» عایدمان می‌شد، قابل مقایسه با گل کوچیک و هفت‌سنگ که به خاطرشان سر می‌شکستیم نبود؛ داستان واقعی آن، سبک ساخت آن و ... برایمان جذّاب بود. 🔹روزی از روزهای آن دوران که ازقضا دیر کرده بودم، به اواخر فیلم رسیدم. «... با همان نخوت و غرور خاص خودش به همراه خدم‌وحشم به سمت زندان می‌رفت؛ زندان که ساختمان نداشت، بلکه یک سیاه‌چاله نمور و تاریکی بود که چند میله را به‌عنوان درب آن وصل کرده و قفلی به آن زده بودند. به زندانبان قدبلند و سیه چرده، دستور داد که درب زندان را باز کند. نمرود فریاد زد که: دو زندانی را بیاورید. یکی از زندانیان را با خنجری که در دست داشت و دیگری را کرد؛ سپس با یک حسّ پیروزی و تکبّر به همراهانش گفت: بروید به ابراهیم بگویید این من هستم که و ...». کمی بعد هم آن قسمت سریال تمام شد.! 🔹حال بدی داشتم، نفهمیدم چه شد! این سکانس فیلم برایم معمّا شد؛ فریاد نمرود که من زنده می‌کنم و می‌میرانم و کلا داستان از چه قرار بود؟ مدتی درگیرش بودم؛ تا اینکه علیه‌السلام را در قرآن دیدم (آیه مبارکه ۲۵۸ بقره). شاید همان معمّا و سؤال و در پی آن، درگیری فکری چند روزه در آن دوران، فهم گونه‌ای از زندگی و سبک و را در این دوران برایم رقم زده است؛ یا فرعونی و . 🔹 در یک جمله می‌توان گفت داستان گفتگوی حضرت ابراهیم علیه‌السلام با نمرود در مورد توهم « » نمرود بود؛ به‌طوری‌که همه انسان‌ها را در مقابل خودش می‌پنداشت. وقتی حضرت ابراهیم علیه‌السلام فرمودند «پروردگار من کسی است که زنده می‌کند و می‌میراند»، نمرود پاسخ داد: «من زنده می‌کنم و می‌میرانم» و برای اثبات این حرفش به زندان رفت و آن نقش را بازی کرد تا نشان دهد که زنده می‌کند و می‌میراند؛ ولی وقتی حضرت فرمودند «اگر راست می‌گویی و خدا هستی، یک روز آفتاب را از مغرب بیاور»؛ اینجا بود که دیگر ناتوانی‌اش آشکار شد و بهت او را گرفت. 👇👇 👆👆
👆👆 👇👇 🔹اگر نمرود در زمان ما، سال ۱۳۹۷، زندگی می‌کرد و راهبری و را برعهده داشت، به نظرم به خاطر اینکه خودش را خدا می‌دانست و اراده‌ای برای پژوهشگران زیردستش قائل نبود، و ، پژوهش و علم را نمی‌شناخت، دستور می‌داد که مثلا «...همه باید با روشی که من می‌گویم مقاله بنویسند؛ پایان نامه‌ای که من موضوع و روش و همه‌چیزش را تعیین می‌کنم باید انجام شود، یا همه باید در موضوعی که من تعیین می‌کنم پژوهش بکنند، اگر هم کسی از فصل الخطاب ها و بخش‌نامه‌های من تبعیّت نکند به أشدّ مجازات خواهد رسید...» 🔹 چون نمرود فکر می‌کرد واقعا می‌تواند زنده کند و بمیراند؛ اگر امروز هم در کسوت راهبری علم و پژوهش بود، فکر می‌کرد که می‌تواند پژوهش را با دستور و زنده کردن و کُشتن ظاهری پژوهشگر و تعیین فصل الخطاب و آیین‌نامه و ... جهت‌دهی و راهبری بکند؛ چون او می‌پنداشت پژوهش و پژوهشگر است؛ و اراده‌ای برای پژوهشگر و خدای او قائل نبوده و پژوهشگر باید تسلیم مطلق او باشد(فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه- آیه مبارکه ۵۴ زخرف). این گونه تغییر اراده پژوهشگران، که دستوری و بسیار سخت است؛ و به نوعی به جای بستر اراده پژوهشگر، خود را هدف می‌گیرد، با شیوه تغییر اراده‌ای که راهبری پژوهش ابراهیمی به ارمغان می‌آورد تفاوت بسیاری دارد. 🔹اگر حضرت ابراهیم علیه‌السلام در کسوت راهبری علم و پژوهش امروزمان بود چگونه عمل می‌کرد؟ به نظر می‌رسد اولین کارشان این می‌شد که فرض خدا بودن را از خودشان می‌کردند؛ و این یعنی اظهار نوعی از هر نوع در برابر خداوند متعال (البته نه به معنای تعطیل کردن هرگونه سعی برای تغییر، بلکه تعویض تغییر )؛ از طرف دیگر چون خودشان را خدای پژوهشگر نمی‌دیدند، برای انسان‌ها قائل به اراده می‌شدند، و کارشان در راهبری پژوهش هم فقط سعی در ایجاد بستری برای به اراده‌ها می‌شد؛ که از طریق شکستن بت‌های جهانی علم و پژوهش، حاصل می‌شد. پس از شکستن بت‌ها، فضا و بستری حاصل می‌شود که پژوهشگر اراده خودش را مسلوب و دربند خدایگان مختلف و بت‌ها نمی بیند؛ بلکه در آن اجتماع علمی ابراهیمی، نوعی و (متناسب با ذات انسان و ذات پژوهش) احساس می‌شود که شیوه و جنس جهت‌دهی و راهبری آن از طریق ساختن بسترها است، نه تخریب و تسلیب اراده پژوهشگر و زنده کردن و میراندن ظاهری و نمرودی. 🔹نمرود تا آخر نفهمید که نمی‌تواند خدایی بکند، یعنی نوعی راهبری بکند که همه اراده‌ها در تسلیم او باشد؛ بنابراین به جنگ با خدای ابراهیم رفت؛ خدای ابراهیم هم با یک که مأمور بود به سر نمرود وارد شود، نشان داد که عالم دست کیست. این نظام راهبری نمرودی باید در حکمرانی پژوهش امروزی فهم و اصلاح بشود؛ تا در ورطه شکست قرار نگیرد و این هم نیازمند نظام راهبری ابراهیمی، یعنی چیزی مثل و تجلّی آن در حوزه راهبری است. به امید فرار از نظام راهبری پژوهش نمرودی و رسیدن به نظام راهبری پژوهش ابراهیمی برای ایران عزیز. ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 درخشش مقاله پژوهشگران هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در اولین همایش علمی-پژوهشی اخلاق و رسانه ✴️ مقاله «تحلیل اخلاقی مسئله گمنامی در فضای مجازی» موفق به کسب رتبه اول در میان تمامی مقالات همایش اخلاق و رسانه و نیز رتبه اول در کمیسیون «بُعد فناورانه رسانه» این همایش شد. 🔹نویسندگان این مقاله، آقایان جواد آزادی، حسین زیبنده و سید امیررضا برقعی ، دانشجویان رشته معارف اسلامی و مدیریت دولتی جایزه این همایش را از سوی آیت الله اعرافی، ریاست محترم حوزه های علمیه و دکتر علی عسگری، ریاست محترم سازمان صدا و سیما دریافت نمودند. 🔹این مقاله که در کمیسیون «بُعد فناورانه رسانه» ارائه گردید، از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. ۱- معرفی مسئله گمنامی در فضای مجازی گمنامی(anonymity) در فضای مجازی به معنای مجهول بودن هویت افراد ، هویت جعلی ایشان و یا هویت های چندگانه انسان ها در فضای مجازی است که از این رو با مفاهیم مهمی مانند حریم خصوصی، امنیت، آزادی بیان، مسئولیت و تعهد و ...گره می خورد. دو رویکرد اصلی به مسئله گمنامی قبل و بعد از ظهور فضای مجازی وجود دارد. رویکرد اول فضای مجازی را توسعه دهنده و رویکرد دوم تحدید کننده گمنامی می داند. هم چنین در طبقه بندی انواع گمنامی، گم نامی به سه نوع گمنامی فرستنده ، گیرنده و فرآیند تقسیم شده است. عمدتا به گمنامی به عنوان یک تهدید در فضای مجازی نگاه می شود ولی این مسئله ظرفیت ها و آثار مثبت زیادی نیز می تواند داشته باشد. تسهیل‌کننده در تعاملات اجتماعی نظیر وقف، پیشنهادهای مزایده، فعالیت منابع خبری گمنام، فعالیت‌های تأمینی پلیس در قالب نظارت‌های نامحسوس و مشارکت بیماران خاص در نظر سنجی های مربوط به خط مشی سلامت از جمله آثار مثبت آن است. در مقاله به ۱۲ ظرفیت گمنامی که می تواند آثار مثبت زیادی داشته باشد، اشاره شده است. ۲- مکاتب اخلاق هنجاری ( مکتب وظیفه گرا ، مکتب غایت گرا و مکتب فضیلت گرا ) معیار صواب و خطای اخلاقی در مکتب وظیقه گرایی الزام درونی، در مکتب غایت گرایی غایت بیرونی و در مکتب فضیلت گرایی فضایل اخلاقی مشترک میان انسان ها است. ۳- تحلیل مسئله گمنامی از دیدگاه سه مکتب اخلاق هنجاری جهت سهولت در امر تحلیل اخلاقی ظرفیت های دوازدهگانه گم نامی در سه کلان ظرفیت هویت و حریم خصوصی، مسئولیت شخصی و مسئولیت اجتماعی دسته بندی مجدد شد و در نهایت موضع مکتب غایت گرا نسبت به هر سه کلان ظرفیت اقتضایی بود. مکتب وظیفه گرا نسبت به هویت و حریم خصوصی موضع مثبت، نسبت به مسئولیت شخصی موضع منفی و نسبت به مسئولیت اجتماعی موضع خنثی داشت. مکتب فضیلت گرا نسبت به هویت و حریم خصوصی موضع خنثی، نسبت به مسئولیت شخصی موضع منفی و نسبت به مسئولیت اجتماعی موضع مثبت داشت. ۴- پژوهش های آینده پژوهش های آینده هسته خط مشی فضای مجازی در موضوع گمنامی ( ناشناس بودگی ) در دو بخش بررسی جامع تر ، دقیق تر و عمیق تر این مسئله و تحلیل این مسئله در مکتب اخلاقی اسلام است. 🔹در حاشیه این همایش و با استقبال از موضوع این مقاله، زمینه بحث و تبادل نظر بیشتر با برخی صاحب نظران و شرکت کنندگان از فعالان حوزه خط مشی سلامت و امنیت سایبری فراهم شد. 🔗 cpolicy.ir/837 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 همزمان با میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، همایش ملی اخلاق و رسانه برگزار شد ✴️ یکی از مقالات برگزیده این همایش که در کمیسیون «بُعد تأثیر رسانه» برای ارائه شفاهی پذیرفته شده بود، مقاله «شاخصه های در رسانه حول » بود. پیش از قرارگفتن در جایگاه ارائه مقاله، آقای دکتر اسماعیلی، رئیس کمیسیون، به طرح تعریف از نظر پرداختند و کار را برای ارائه آسان کردند. 🔹 این ارائه با طرح یک آغاز شد؛ بروز و ظهور و روابط میان آنها، در رسانه های نوظهور. در ادامه مهمترین شاخصه اخلاق اجتماعی در رسانه های و تبیین شد. همچنین شاخصه های اخلاق اجتماعی در ، مورد بررسی قرار گرفت. 🔹 ، ، و به عنوان شاخصه های کلان رسانه اخلاق مدار، شمرده شدند. در سطح کلان مؤمنین، می توان شاخصه های را اینگونه برشمرد: سخن چینی، دروغ، شایعه پراکنی، ناسزا، دورویی، پرونده‌ سازی، بزرگنمایی، سرزنش، ترور شخصیت، غیبت و تهمت. 🔹 شاخصه های عبارت است از: خیرخواهی، پرده پوشی، حسن ظن، شادی آفرینی، ایجاد اصلاح و آشتی و امنیت روانی این مقاله با ارائه پیشنهادات عملی، در سطوح مختلف به پایان رسید. در حاشیه این همایش و با استقبال از موضوع این مقاله، زمینه بحث و تبادل نظر بیشتر با برخی صاحب نظران و شرکت کنندگان فراهم شد. 🔍🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 همزمان با میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، همایش ملی اخلاق و رسانه برگزار شد 🔹 یکی از مقالات برگزیده این همایش که در کمیسیون «بُعد تأثیر رسانه» برای ارائه شفاهی پذیرفته شده بود، مقاله آقای آرام با عنوان «شاخصه های در رسانه حول » بود. 🔹آقای آرام پژوهشگر مرکز رشد هست که هم اکنون ماموریت خود در حوزه را در دنبال می کند. پیش از قرارگفتن آقای آرام در جایگاه ارائه مقاله، آقای دکتر اسماعیلی، رئیس کمیسیون، به طرح تعریف از نظر پرداختند و کار را برای ارائه آسان کردند. 🔹 این ارائه با طرح یک آغاز شد؛ بروز و ظهور و روابط میان آنها، در رسانه های نوظهور. اینکه امروزه نهادهای اجتماعی و روابط افراد در این نهادها، در بستر شکل می گیرد. 🔹 آقای آرام، در ادامه مهمترین شاخصه اخلاق اجتماعی در رسانه های و تبیین کرد و شاخصه های اخلاق اجتماعی در را مورد بررسی قرار داد. 🔹 ، ، و به عنوان شاخصه های کلان رسانه اخلاق مدار، شمرده شدند.در سطح خانواده گرایی، ، ، تکریم نقش و و مثبت از و تصویرسازی منفی از ، جزء زیر شاخصه های خانواده گرایی در رسانه اخلاقی هستند. در سطح محلّه و نهاد همسایه، آقای آرام ایده شکل گیری رسانه های محلّی و پایگاه های خبری در با محوریت هر محله را مطرح کرد. 🔹 همچنین آقای آرام با استفاده از مجموعه ای از احادیث کتاب ، در سطح کلان مؤمنین، شاخصه های را اینگونه برشمرد: سخن چینی، دروغ، شایعه پراکنی، ناسزا، دورویی، پرونده‌ سازی، بزرگنمایی، سرزنش، ترور شخصیت، غیبت و تهمت. 🔹 در جانب مقابل، شاخصه های عبارت است از: خیرخواهی، پرده پوشی، حسن ظن، شادی آفرینی، ایجاد اصلاح و آشتی و امنیت روانی این مقاله با ارائه پیشنهادات عملی، در سطوح مختلف به پایان رسید. 🔹 در حاشیه این همایش و با استقبال از موضوع این مقاله، آقای آرام به بحث و تبادل نظر بیشتر با برخی از صاحب نظران و شرکت کنندگان علاقه مند به موضوع تکافل اجتماعی پرداخت. 🔍🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 گزارش کارگاه مقدمه ای بر شبکه ملی اطلاعات ✴️ کارگاه آموزشی «مقدمه ای بر شبکه ملی اطلاعات» با تدریس جناب آقای دکتر محمدحسین کاشی و با حضور اعضای هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام و برخی مهمانان بیرونی در سه جلسه در روزهای ۲۳ آبان و ۷ و ۲۱ آذر ماه سال ۱۳۹۷ در محل مرکز رشد برگزار شد. 🔹هدف از این کارگاه آموزشی که اولین برنامه از مجموع برنامه های پروژه «شبکه ملی اطلاعات» هسته خط مشی فضای مجازی بود، آشنایی با تعاریف و مدل های شبکه های ملی اطلاعات ، لایه های خدمات و محتوا ، خدمات دولت همراه و کسب و کارهای داخلی در فضای مجازی بود. 🔹سرفصل های ارائه شده در هر یک از جلسات به شرح زیر است : جلسه اول ۱.پیشینه شبکه ملی اطلاعات در ایران ۲.تعریف شبکه ملی اطلاعات •لایه های شبکه ملی اطلاعات •اجزاء شبکه ملی اطلاعات •مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات جلسه دوم ۱.پیش نیازهای شبکه ملی اطلاعات ۲.محتوا و خدمات ۳.سرویس های دولت همراه ۴.کسب و کارهای داخلی در فضای مجازی •انواع کسب و کارهای فضای مجازی oتجارت الکترونیک ( E-Commerce ) oکسب و کارهای خدمت محور oکسب و کارهای Paste-Copy •بازیگران کسب و کارهای فضای مجازی oشتاب دهنده ها oمراکز رشد oشرکت های سرمایه گذاری ( V.C ) oشرکت های سرمایه گذاری خصوصی جلسه سوم ۱.مطالعه تطبیقی مدل های شبکه ملی اطلاعات در سایر کشورها ( کره جنوبی ، ژاپن ، آلمان و ...) ۲.خدمات ارزش افزوده ( VAS ) •معماری خدمات ارزش افزوده •معماری جریان محتوا و خدمات در کشور oتولید کنندگان محتوا و خدمات oفراهم کنندگان محتوا و خدمات oتجمیع کنندگان محتوا و خدمات oاپراتورها •وضعیت اقتصادی این شرکت ها ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
👥| گزارش‌تصویری‌نمایشگاه‌مرکزرشددرکمیته‌امداد 🗒 از ۲۵ الی ۲۸ آذر ماه 💬 نمایشگاه ارائه پژوهش های حوزه خیر، احسان، فقر و عدالت به میزبانی کمیته امداد امام خمینی رحمه الله علیه و به مناسبت هفته پژوهش ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 چرا تعصب به کالای ایرانی نداریم؟! ✴️ «جوان ‌های ما تعصب دارند به فوتبال؛ یکی طرفدار تیم قرمز و یکی طرفدار تیم آبی است؛ حتی تعصب دارند به تیم ‌های خارجی مثل رئال و ...اگر همین اندازه تعصب را نسبت به اقتصاد ملی و تولید داخلی داشته باشیم، بسیاری از کارهای ما اصلاح خواهد شد». 🔹این تشبیه همراه با مزاح حضرت آقا در بیانات ابتدای سال، این پرسش را در افکار عمومی طرح می کند که چرا همچون تعصب یک هوادار دو آتیشه فوتبالی به تیمش، به تعصب نداریم؟ این یادداشت تلاش می کند از منظر عدالت اجتماعی و موضوع «سهم بری عادلانه عوامل تولید» به این پرسش پاسخ دهد. بدون تردید به این پرسش می توان از منظرهای دیگر همچون فرهنگ مصرفی و...نیز پاسخ داد. 🔹«کالای ایرانی» خروجی یک نظام است و آن «» است. این نظام، دارای ورودی هایی است که کلیت فعالیت این مجموعه را به مثابه سیستم حفظ می کند. این ورودی ها در واقع نهاده های تولید هستند. منابع طبیعی، سرمایه فیزیکی، سرمایه مالی، نیروی کار فیزیکی، سرمایه انسانی، کارآفرینی، مهندسی و طراحی(سرمایه دانشی) و سایر مواد اولیه و نهاده های تولید در کنار یکدیگر و به فراخور نوع محصول در این نظام دخالت دارند. 🔹صاحبان این نهاده ها حسب مناسبات و روابطی با یکدیگر در تعامل هستند. در طی سده های گذشته در تاریخ اندیشه اقتصادی، پرسش بزرگ نحوه سهم بری هر کدام از این صاحبان عوامل تولید از ارزش ایجاد شده است. بدون تردید آن است که هر کدام از صاحبان نهاده های تولید به تناسب ارزشی که خلق کرده است، از برخورداری های نهایی نظام تولید نیز بهره ببرد. آنگاه که ورودی ها با ستاده ها، آورده ها و شایستگی ها با برخورداری ها تطابق نداشته باشد، نظام تولیدی به تعبیر اقتصاددانان، وارد بازی جمع صفری می شود که قابل تداوم نخواهد بود. 🔹به دلایل مختلف، تعصب به کالای ایرانی به شکل مطلوب در میان ایرانیان وجود ندارد. یکی از این دلایل آن است که نظام تولید ایرانی، سالهاست که وارد یک بازی جمع صفر و یک حلقه تضعیف کننده ذاتی شده است. سهم بری صاحبان نهاده های تولید ایرانی عادلانه نیست و آنجا که نباشد، علاقه و دلبستگی وجود نخواهد داشت. 🔹اما چرا نظام تولید ایرانی عادلانه نیست؟ شاید چند آمار در این مورد کافی باشد. سهم نیروی کار در هزینه تمام شده در نظام تولید ما، حدود 5 درصد است و این یعنی ایرانی از پایین ترین دستمزد در میان کشورهای جهان برخوردار است. نسبت دستمزد به بهره وری نیروی کار نیز در نظام تولیدی کشور حدود ۳۰٪ است؛ این بدان معناست که کارگر ایرانی حدود یک سوم بهره وری خود دستمزد دریافت می کند. 🔹این نظام تولیدی بنا به عقلانیت و خردی که حتی سرمایه داری مدرن نیز حدود صد سال قبل به آن رسید، قابل تداوم نیست. زیرا نظام اقتصادی یک حلقه و شبکه به هم مرتبط است. تولید، مبادله و مصرف. اگر به عنوان مثال سهم کارگر به عنوان یکی از صاحبان نهاده های تولید، به اندازه ارزش ایجاد شده او نباشد، علاوه بر آنکه عدالت اجتماعی شکل نگرفته و برای اقلیت رقم می خورد، به چرخه اقتصاد طبیعی نیز صدمه می زند زیرا کاهش قدرت خرید آنها، در حقیقت کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان خروجی های این نظام تولیدی است و این خود به خود به کاهش خرید محصولات صاحبان بنگاه تولیدی منجر می شود. 🔹واضح است که اگر تعاملات در نظام تولیدی را در بلندمدت و در یک تداوم زمانی مشاهده کنیم، آنگاه است که در تحلیل آنچه رقم می خورد کمی متفاوت تر از حالت ایستا، عمل می کنیم. خانواده چند ده میلیونی کارگران ایرانی امروز خریداران بالقوه کالای ایرانی هستند اما نه قدرت خرید کافی برای این کار را دارند و نه تعصب به این کار را. 🔹هوادار یک تیم فوتبال، خود را با یازده نفری که در مستطیل سبز در تلاش برای پیروزی هستند، متحد و هم جبهه می داند اما کارگر ایرانی چنین تعلق را به خروجی نظام تولیدی که خود در آن فعال است، ندارد چون در افراطی ترین صورت به تعبیر مارکس، دچار نوعی شده است که آنچه تولید کرده است را متعلق به خود نمی داند. 🔹امروز دهک های پایین و متوسط درآمدی، در پرتو مناسبات غیرعادلانه نظام تولید ایرانی، به کالای ایرانی تعصب ندارد چون به دلیل قدرت خرید پایین خود، تنها فاکتور خرید خود را «قیمت» می بیند و پارامترهای دیگر را دارای اهمیت نمی تواند بداند. در سال گذشته، واردات در کشور بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش و در برآوردهای اولیه بیش از ۷۰ میلیارد دلار واردات قانونی و قاچاق در کشور صورت پذیرفته است. اگرچه بخشی از این واردات مربوط به کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه تولیدی است، اما مع الوصف بخش عمده کالاهای بی کیفیت اما ارزان متناسب با قدرت خرید این گروه های درآمدی است. 👇👇 👆👆
👆👆 👇👇 🔹وقتی «قانون پاداش دهی عوامل تولید» به گونه ای است که مولدها جریمه و غیرمولدها تشویق می شوند، آنگاه نیز به نظام تولید ایرانی و به تبع کالای ایرانی تعصب ندارند. برای دهک های بالای درآمدی که در اثر مناسبات رانتی و ظالمانه نهاده های تولید، به ثروت دست یافته اند، تعصب به برندهای خارجی اصل محوری قرار می گیرد چرا که مصرف نه برای رفع نیازهای حقیقی که برای تشخص یابی اجتماعی و ایجاد تمایز با گروه های دیگر اجتماعی صورت می پذیرد. این بینش به شکل ویروس گونه ای در میان طبقه متوسط شهری نیز به مرور سرریز می شود و رفتارهای فراتر از شکل و توان این طبقه با خرید برندهای خارجی به عنوان هنجار و ارزش پدیدار می شود. 🔹حمایت از کالای ایرانی، امروز علاوه بر ایجاد حمایت های گسترده مردمی و مداخلات حداقلی دولت با سیاست های تجاری، ارزی و بودجه ای، نیازمند باز طراحی ساختاری است به نحوی که برخورداری ها متناسب با صلاحیت ها و بر طبق الگوی عادلانه مناسبات صاحبان نهاده های تولید باشد. در شرایطی که سالانه بیش از 200 هزار میلیارد تومان سود به سپرده های بانکی و صاحبان سرمایه مالی، توسط نظام بانکی- که حیات نباتی و تنفس مصنوعی خود را از نظام تولیدی کشور می گیرد- پرداخت می شود، دشواری ها و مسائل برای برون رفت از این حلقه های تضعیف کننده تولید ملی نمایان می شود. 🔹در روایات اسلامی ثمره «»، آبادانی و رونق همگانی بیان شده است. بدون تردید اصلاح نهادهایی که به شکل تاریخی در نظام تولید ایرانی شکل و قوام گرفته اند به گونه ای که موجب به هم خوردن منطق ظالمانه شود، موجب حیات واقعی نظام تولید ایرانی به عنوان پیشران توسعه ملی و ایجاد علاقه و تعصب به برند «ساخت ایران» خواهد شد چرا که عموم افراد جامعه احساس می کنند در جبهه ای واحد قرار دارند و برخورداری ها و سختی ها هر دو عمومی است و متعلق به طبقه یا گروه اجتماعی خاص نیست. در این صورت است که نظام تولید ایرانی وارد یک حلقه بازتقویت شونده و یک بازی جمع مثبت می شود. رفتارهای تعاملی مبتنی بر تقابل و تعارض به رفتارهای تعاملی مبتنی بر همکاری تبدیل می شود و کالای ایرانی بعد از فتح بازارهای داخلی، وارد بازارهای منطقه ای و جهانی خواهد شد. 🔹از این جهت حمایت از کالای ایرانی، باید برای آنکه عادلانه باشد، حمایت ای ریشه ای و نظام مند، هدفمند و در چارچوب مشخص باشد به گونه ای که ناموجه و مخرب را از بین ببرد. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تحلیل بودجه نهادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (براساس لایحه بودجه ۹۸) ✴️ فناوری اطلاعات و ارتباطات با حوزه تأثیرات گسترده بر فرهنگ، اشتغال، اقتصاد، سیاست و … امروزه از بحث‌برانگیزترین و حساس‌ترین بخش‌های اداره کشور به‌حساب می‌آید. یکی از چالش‌های زمستانی این حوزه،لایحه بودجه و جایگاه فاوا در آن است که امسال انتقادات توئیتری وزیر ارتباطات را نیز برانگیخت و فضای بحث و گفتگو را از همیشه داغ‌تر کرد. 🔹با توجه به آراء و نظرات مختلف در این زمینه، در ادامه به تشریح چگونگی تخصیص بودجه به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نهادهای مرتبط با آن می‌پردازیم: با توجه به اینکه بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۸ مبلغی بالغ‌بر ۴۰۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است می‌توان گفت که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایجاد درآمد ۶۸۰۰ میلیارد تومانی حدود ۱٫۶٪ در تأمینبودجه عمومی و ۳٪ در میزان درآمدهای دولت سهم دارد. این در حالی است که مهم‌ترین منابع عمومی دولت یعنی منابع نفتی ومالیاتی به ترتیب حدود ۳۵٪ و ۳۷٪ درمجموع بودجه عمومی نقش دارند... ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🖇 ادامه مطلب در پیوند زیر: 🔗 http://cpolicy.ir/853/ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📣📣📣 💬 اولین قرار سالیانه هسته نوآوری؛ آیین رونمایی ‌از اولین شماره نشریه باحضور دکتر ⏰ دوشنبه ۱۷ دی از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 سالن شهید مطهری(ره) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu