eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
167 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📄 چرا تعصب به کالای ایرانی نداریم؟! ✴️ «جوان ‌های ما تعصب دارند به فوتبال؛ یکی طرفدار تیم قرمز و یکی طرفدار تیم آبی است؛ حتی تعصب دارند به تیم ‌های خارجی مثل رئال و ...اگر همین اندازه تعصب را نسبت به اقتصاد ملی و تولید داخلی داشته باشیم، بسیاری از کارهای ما اصلاح خواهد شد». 🔹این تشبیه همراه با مزاح حضرت آقا در بیانات ابتدای سال، این پرسش را در افکار عمومی طرح می کند که چرا همچون تعصب یک هوادار دو آتیشه فوتبالی به تیمش، به تعصب نداریم؟ این یادداشت تلاش می کند از منظر عدالت اجتماعی و موضوع «سهم بری عادلانه عوامل تولید» به این پرسش پاسخ دهد. بدون تردید به این پرسش می توان از منظرهای دیگر همچون فرهنگ مصرفی و...نیز پاسخ داد. 🔹«کالای ایرانی» خروجی یک نظام است و آن «» است. این نظام، دارای ورودی هایی است که کلیت فعالیت این مجموعه را به مثابه سیستم حفظ می کند. این ورودی ها در واقع نهاده های تولید هستند. منابع طبیعی، سرمایه فیزیکی، سرمایه مالی، نیروی کار فیزیکی، سرمایه انسانی، کارآفرینی، مهندسی و طراحی(سرمایه دانشی) و سایر مواد اولیه و نهاده های تولید در کنار یکدیگر و به فراخور نوع محصول در این نظام دخالت دارند. 🔹صاحبان این نهاده ها حسب مناسبات و روابطی با یکدیگر در تعامل هستند. در طی سده های گذشته در تاریخ اندیشه اقتصادی، پرسش بزرگ نحوه سهم بری هر کدام از این صاحبان عوامل تولید از ارزش ایجاد شده است. بدون تردید آن است که هر کدام از صاحبان نهاده های تولید به تناسب ارزشی که خلق کرده است، از برخورداری های نهایی نظام تولید نیز بهره ببرد. آنگاه که ورودی ها با ستاده ها، آورده ها و شایستگی ها با برخورداری ها تطابق نداشته باشد، نظام تولیدی به تعبیر اقتصاددانان، وارد بازی جمع صفری می شود که قابل تداوم نخواهد بود. 🔹به دلایل مختلف، تعصب به کالای ایرانی به شکل مطلوب در میان ایرانیان وجود ندارد. یکی از این دلایل آن است که نظام تولید ایرانی، سالهاست که وارد یک بازی جمع صفر و یک حلقه تضعیف کننده ذاتی شده است. سهم بری صاحبان نهاده های تولید ایرانی عادلانه نیست و آنجا که نباشد، علاقه و دلبستگی وجود نخواهد داشت. 🔹اما چرا نظام تولید ایرانی عادلانه نیست؟ شاید چند آمار در این مورد کافی باشد. سهم نیروی کار در هزینه تمام شده در نظام تولید ما، حدود 5 درصد است و این یعنی ایرانی از پایین ترین دستمزد در میان کشورهای جهان برخوردار است. نسبت دستمزد به بهره وری نیروی کار نیز در نظام تولیدی کشور حدود ۳۰٪ است؛ این بدان معناست که کارگر ایرانی حدود یک سوم بهره وری خود دستمزد دریافت می کند. 🔹این نظام تولیدی بنا به عقلانیت و خردی که حتی سرمایه داری مدرن نیز حدود صد سال قبل به آن رسید، قابل تداوم نیست. زیرا نظام اقتصادی یک حلقه و شبکه به هم مرتبط است. تولید، مبادله و مصرف. اگر به عنوان مثال سهم کارگر به عنوان یکی از صاحبان نهاده های تولید، به اندازه ارزش ایجاد شده او نباشد، علاوه بر آنکه عدالت اجتماعی شکل نگرفته و برای اقلیت رقم می خورد، به چرخه اقتصاد طبیعی نیز صدمه می زند زیرا کاهش قدرت خرید آنها، در حقیقت کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان خروجی های این نظام تولیدی است و این خود به خود به کاهش خرید محصولات صاحبان بنگاه تولیدی منجر می شود. 🔹واضح است که اگر تعاملات در نظام تولیدی را در بلندمدت و در یک تداوم زمانی مشاهده کنیم، آنگاه است که در تحلیل آنچه رقم می خورد کمی متفاوت تر از حالت ایستا، عمل می کنیم. خانواده چند ده میلیونی کارگران ایرانی امروز خریداران بالقوه کالای ایرانی هستند اما نه قدرت خرید کافی برای این کار را دارند و نه تعصب به این کار را. 🔹هوادار یک تیم فوتبال، خود را با یازده نفری که در مستطیل سبز در تلاش برای پیروزی هستند، متحد و هم جبهه می داند اما کارگر ایرانی چنین تعلق را به خروجی نظام تولیدی که خود در آن فعال است، ندارد چون در افراطی ترین صورت به تعبیر مارکس، دچار نوعی شده است که آنچه تولید کرده است را متعلق به خود نمی داند. 🔹امروز دهک های پایین و متوسط درآمدی، در پرتو مناسبات غیرعادلانه نظام تولید ایرانی، به کالای ایرانی تعصب ندارد چون به دلیل قدرت خرید پایین خود، تنها فاکتور خرید خود را «قیمت» می بیند و پارامترهای دیگر را دارای اهمیت نمی تواند بداند. در سال گذشته، واردات در کشور بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش و در برآوردهای اولیه بیش از ۷۰ میلیارد دلار واردات قانونی و قاچاق در کشور صورت پذیرفته است. اگرچه بخشی از این واردات مربوط به کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه تولیدی است، اما مع الوصف بخش عمده کالاهای بی کیفیت اما ارزان متناسب با قدرت خرید این گروه های درآمدی است. 👇👇 👆👆
👆👆 👇👇 🔹وقتی «قانون پاداش دهی عوامل تولید» به گونه ای است که مولدها جریمه و غیرمولدها تشویق می شوند، آنگاه نیز به نظام تولید ایرانی و به تبع کالای ایرانی تعصب ندارند. برای دهک های بالای درآمدی که در اثر مناسبات رانتی و ظالمانه نهاده های تولید، به ثروت دست یافته اند، تعصب به برندهای خارجی اصل محوری قرار می گیرد چرا که مصرف نه برای رفع نیازهای حقیقی که برای تشخص یابی اجتماعی و ایجاد تمایز با گروه های دیگر اجتماعی صورت می پذیرد. این بینش به شکل ویروس گونه ای در میان طبقه متوسط شهری نیز به مرور سرریز می شود و رفتارهای فراتر از شکل و توان این طبقه با خرید برندهای خارجی به عنوان هنجار و ارزش پدیدار می شود. 🔹حمایت از کالای ایرانی، امروز علاوه بر ایجاد حمایت های گسترده مردمی و مداخلات حداقلی دولت با سیاست های تجاری، ارزی و بودجه ای، نیازمند باز طراحی ساختاری است به نحوی که برخورداری ها متناسب با صلاحیت ها و بر طبق الگوی عادلانه مناسبات صاحبان نهاده های تولید باشد. در شرایطی که سالانه بیش از 200 هزار میلیارد تومان سود به سپرده های بانکی و صاحبان سرمایه مالی، توسط نظام بانکی- که حیات نباتی و تنفس مصنوعی خود را از نظام تولیدی کشور می گیرد- پرداخت می شود، دشواری ها و مسائل برای برون رفت از این حلقه های تضعیف کننده تولید ملی نمایان می شود. 🔹در روایات اسلامی ثمره «»، آبادانی و رونق همگانی بیان شده است. بدون تردید اصلاح نهادهایی که به شکل تاریخی در نظام تولید ایرانی شکل و قوام گرفته اند به گونه ای که موجب به هم خوردن منطق ظالمانه شود، موجب حیات واقعی نظام تولید ایرانی به عنوان پیشران توسعه ملی و ایجاد علاقه و تعصب به برند «ساخت ایران» خواهد شد چرا که عموم افراد جامعه احساس می کنند در جبهه ای واحد قرار دارند و برخورداری ها و سختی ها هر دو عمومی است و متعلق به طبقه یا گروه اجتماعی خاص نیست. در این صورت است که نظام تولید ایرانی وارد یک حلقه بازتقویت شونده و یک بازی جمع مثبت می شود. رفتارهای تعاملی مبتنی بر تقابل و تعارض به رفتارهای تعاملی مبتنی بر همکاری تبدیل می شود و کالای ایرانی بعد از فتح بازارهای داخلی، وارد بازارهای منطقه ای و جهانی خواهد شد. 🔹از این جهت حمایت از کالای ایرانی، باید برای آنکه عادلانه باشد، حمایت ای ریشه ای و نظام مند، هدفمند و در چارچوب مشخص باشد به گونه ای که ناموجه و مخرب را از بین ببرد. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تحلیل بودجه نهادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (براساس لایحه بودجه ۹۸) ✴️ فناوری اطلاعات و ارتباطات با حوزه تأثیرات گسترده بر فرهنگ، اشتغال، اقتصاد، سیاست و … امروزه از بحث‌برانگیزترین و حساس‌ترین بخش‌های اداره کشور به‌حساب می‌آید. یکی از چالش‌های زمستانی این حوزه،لایحه بودجه و جایگاه فاوا در آن است که امسال انتقادات توئیتری وزیر ارتباطات را نیز برانگیخت و فضای بحث و گفتگو را از همیشه داغ‌تر کرد. 🔹با توجه به آراء و نظرات مختلف در این زمینه، در ادامه به تشریح چگونگی تخصیص بودجه به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نهادهای مرتبط با آن می‌پردازیم: با توجه به اینکه بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۸ مبلغی بالغ‌بر ۴۰۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است می‌توان گفت که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایجاد درآمد ۶۸۰۰ میلیارد تومانی حدود ۱٫۶٪ در تأمینبودجه عمومی و ۳٪ در میزان درآمدهای دولت سهم دارد. این در حالی است که مهم‌ترین منابع عمومی دولت یعنی منابع نفتی ومالیاتی به ترتیب حدود ۳۵٪ و ۳۷٪ درمجموع بودجه عمومی نقش دارند... ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🖇 ادامه مطلب در پیوند زیر: 🔗 http://cpolicy.ir/853/ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📣📣📣 💬 اولین قرار سالیانه هسته نوآوری؛ آیین رونمایی ‌از اولین شماره نشریه باحضور دکتر ⏰ دوشنبه ۱۷ دی از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 سالن شهید مطهری(ره) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 مسئله شناسی بازار کار ایران ✴️ ششمین نشست علمی هسته عدالت پژوهی مرکز رشد با موضوع «مسئله شناسی بازار کار ایران»، صبح روز دوشنبه ۱۰ دی ماه در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. 🔹 یکی از حوزه های فعالیت هسته عدالت پژوهی، جهت پیگیری اقامه عدالت اجتماعی در جامعه ایران، حوزه است. بدین جهت، در اولین گام جهت بررسی این موضوع، ششمین ارائه علمی پژوهشگران هسته عدالت پژوهی، اختصاص به مسائل بازار کار ایران داشت. 🔹در این نشست، آقای حسین سرآبادانی (پژوهشگر هسته عدالت پژوهی مرکز رشد) در ابتدا به معرفی حوزه میان رشته ای « کار» و ابعاد گوناگون این حوزه مطالعاتی در رشته های گوناگون همچون اقتصاد کار، حقوق کار، اقتصاد سیاسی کار، جامعه شناسی کار، روان شناسی کار و خط مشی کار پرداخته و در ادامه به آسیب شناسی مطالعات کار در فضای کشور پرداختند. فقدان میان رشته ای، سطح کمی نازل و سطح کیفی ناقص در مطالعات کار همراه با پیوند این مطالعات با جریان های مارکسیستی، از جمله آسیب های مورد اشاره ایشان پیرامون مطالعات کار در فضای جامعه علمی کشور بود. به باور ایشان، عمده مسائل کارگری و حوزه بازار کار به صورت عام، متمرکز بر مسائل مستقیم اقتصادی در محیط کار با تأکید بر مقوله است، در حالی که بازار کار به عنوان یک حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دارای وجوه تحلیلی گوناگون است... ✍ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🖇 ادامه مطلب در پیوند زیر: 🔗 yon.ir/xhXhP ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 حجاب نورانی شفافیت ✴️ سلطان سکه دستگیر می شود،نامش، چهره اش، دستیاران و برنامه هایش، اعترافات و اقداماتش و … همه و همه منتشر می شود. بعد از رسیدگی به پرونده اش حکم «اعدام» برای او اعلام و بعد اجرا شده و رسانه های مختلف این اعدام را به سرخط خود تبدیل می کنند. واکنش بخشی از جامعه (مخصوصا در فضای مجازی) به این قضایای کاملا شفاف چه بود؟ «با سکه هایش چه کردید؟ به همان حساب های نجومی رئیس قوه قضائیه ریخته شد؟» یا «این از خودشان بود، فقط سهمش را نداده بود….» حتی برخی اعدام را از اساس منکر بودند و می گفتند «اگر راست می گویید و اعدامش کردید چرا هیچ تصویری از او هنگام اعدام یا حتی از جنازه اش منتشر نشد؟» 🔹شکل گیری و جهت دهی به افکار عمومی معادلات پیچیده ای دارد که گاه نه دو یا سه، بلکه صدها مجهولی می شود. گاه یک حرکت اشتباه یک میلیمتری می تواند افکار عمومی را کیلومتر ها جابه جا کند. یک کلمه ی نا به جا در توییت محسن رضائی می تواند آشوبی به پا کند که برای آرام کردنش باید «حاج قاسم سلیمانی» پا در میدان بگذارد. اما از این مقدمه که بگذریم، باید متوجه این نکته باشیم که یکی از مهمترین معادلاتی که امروزه افکار عمومی را هدایت می کند بی اعتمادی گسترده در جامعه است. بر اساس آمار های افکارسنجی های مختلف، میزان اعتماد عمومی مردم به نهادهای مختلف نظام در حال کاهش است. در چنین فضایی است که یک کانال تلگرام، یا یک خبر ماهواره ای می تواند در باره ی رویدادی که پیش چشم مردم ایران رخ داده شبهه افکنی کنند. 🔹برخی برای برون رفت از این وضعیت و مبارزه با فساد، با آب و تاب فراوان از «شفافیت» به عنوان یک راه حل عمومی و کلان سخن به میان می آورند. برای نقد و بررسی جایگاه درست شفافیت باید به چند نکته توجه داشت: ۱- شفافیت بیشتر و افشای بیشتر اطلاعات و داده ها، وقتی می تواند باعث ایجاد و تقویت اعتماد عمومی شود که زمینه ی دریافت و فهم این داده ها در جامعه وجود داشته باشد. در جامعه ی بی اعتماد و بدبین امروز، انتشار داده های بیشتر، اعتماد را افزایش نمی دهد، چرا که هرچقدر که داده ها صادقانه منتشر شوند، اما باز هم جامعه با ذهنیت خود و روایتی که رسانه های معاند برای آن ها از این داده ها دارند برداشت خواهند کرد. «این ها را که می دانیم، آن پشت پرده ای ها و راز های مگو را بگو!» ۲- شفافیت بیشتر مساوی است با رسوایی های بیشتر. آیا به این مسئله فکر شده که انتشار بیشتر اطلاعات و داده ها، تازه مسئله ای به مسائل پیشین ما اضافه خواهد کرد که بسیاری از تخلفات و فسادها رو خواهد شد؟ و این رسوایی های پی در پی چه تاثیری می تواند بر ادراک عمومی از جمهوری اسلامی داشته باشد؟ آیا مهارت، زیرساخت و راهبرد رسانه ای لازم برای اینکه این رسوایی ها قاطعیت نظام برای مقابله با فساد تصویر شود طراحی شده است یا باز هم قرار است به رسانه های معاند خوراک داده شود که «ببینید جمهوری اسلامی غرق در فساد است!». شاید گفته شود که شفافیت، به دنبال حل مسئله ی اعتماد عمومی نیست و تنها مسئله ی حل فساد را مد نظر دارد. در پاسخ باید دو نکته ی دیگر را گوشزد کرد: 👇👇 👆👆
👇👇 👆👆 ۳- طبق گفته ی سیاست گذار عالی انقلاب اسلامی یعنی رهبر معظم انقلاب، نا امید ساختن و سلب اعتماد مردم از جمهوری اسلامی نقطه ی کانونی فعالیت های دشمنان است. پس مسئله ی اعتماد عمومی یکی از مسائل کلیدی و نه حاشیه ای امروز جمهوری اسلامی است و نمی توان بدون در نظر گرفتن عواقب سیاست های شفافیت در حوزه ی اعتماد عمومی به اقدام پرداخت. ۴- به فرض که مبارزه با فساد هدف اصلی باشد، باز هم باید این نکته را گوشزد کرد که شفافیت نمی تواند به کلی با فساد مبارزه کند چرا که اگر اینطور بود اختراع قفل نیز باید به پدیده ی دزدی پایان می داد! در حالی که تنها شیوه های آن را تغییر داد. شفافیت نیز نمی تواند به فساد خاتمه بخشد، تنها باعث سخت تر شدن فساد و هوشمند شدن مفسدان می شود. البته سخت تر شدن و محدود شدن فساد نیز می تواند موفقیتی بزرگ باشد اما نباید به هدف تبدیل شود. 🔹 جمع بندی و پیشنهاد: ۱- شفافیت جزئی از راه حل است و نه تمام آن. شرط لازم هست، اما شرط کافی نه. ۲- برای ایجاد زمینه ای که داده های «شفاف» توسط افکار عمومی درست و به نفع نظام برداشت شود، ابتدا باید روی سازه ی اعتماد اجتماعی کار کرد، چرا که شفافیت بدون اعتماد این سازه را ویران تر می کند. ۳- برای ساخت اعتماد باید مسئولین با مردم و مردم با مردم ابتدا با یکدیگر گفت و گو کنند و سپس حرف یک دیگر را گوش کنند. شفافیت, ارائه ی داده به مردم و ((حرف زدن)) برای آنها امروز راهی به جایی نمی برد, چرا که مردم امروز تشنه ((شنیده شدن)) و ((دیده شدن)) هستند! ۴- یکی از راه های شنیدن حرف دل مردم نیز توجه به افکار عمومی و داده های افکار سنجی های مختلف است و مسئولین باید گوش شنوای مردم را داشته باشند تا بتوان به آینده امیدوار بود. ✍ پژوهشگر حلقه افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 ازدواج برای فرار از فقر ✴️ رسول اکرم (ص) به جوانی که از فقر شکایت کرده، دستور ازدواج می دهد و جوان هرچه می گوید چیزی ندارم، جز همان دستور چیزی نمی شوند. یکی از عوامل اضطراب درون و نبود است. آنچه در جوان این تعادل را به هم می زند، عصیان و سرکشی است. غریزه همانطور که بر خون و پوست صورت اثر می گذارد، بر فکر و روح هم اثرخواهد گذاشت، در نتیجه جوان نمی تواند فکر کند که چه بخرد و از کجا بخرد و چطور بفروشد و کجا بفروشد؛ در نتیجه سرمایه هایش اسیر زیان می شود و خسارت ها او را به فقر می کشانند. و این فقر چیزی نیست که با سرمایه دادن از میان برود. و این فقر چیزی نیست که با توبیخ و سرزنش، جبران شود. پیش از هرکار، باید او را به زن رسانید تا به تعادل روحی و آرامش درونی برسد و فکرش آزاد شود و به ثروت ها دست یابد. 📝 استاد علی صفایی (عین.صاد) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📣📣📣 #اطلاعیه 💬 اولین قرار سالیانه هسته نوآوری؛ آیین رونمایی ‌از اولین شماره نشریه #نوآفرین باحضور دکتر #روح‌الله_رحمانی ⏰ دوشنبه ۱۷ دی از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 سالن شهید مطهری(ره) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 از قیاسش خنده نآمد خلق را ✴️ تئوری های انگیزش به دو نوع و طبقه بندی شده اند. یکی از نظریه های فرایندی معروف، تئوری برابری استیسی آدامز است. این نظریه از فراگرد ایجاد شده است. مقایسه اجتماعی عبارت است از ارزیابی وضعیت خودمان در چهارچوب وضعیت‌هایی که سایرین دارند. ایده‌ی اصلی نظریه برابری آن است که افراد در فراگرد مقایسه اجتماعی«آورده های خود و دیگران را به سازمان» با «دریافتی های خود و دیگران از سازمان» مقایسه می کنند و احساس برابری یا نابرابری(مثبت یا منفی) به آنها دست خواهند داد. این احساس عامل اصلی انگیزش وی برای تنظیم فعالیت های خود در سازمان خواهد شد؛ اعم از اینکه ورودی های خود را کم یا زیاد کند، دریافتی های خود را کم یا زیاد کند، مبانی مقایسه خود را تغییر دهد، سازمان را ترک کند(عدم امید به اصلاح نابرابری) و.... . در روانشناسی اجتماعی دامنه ی مباحث نظریه مقایسه اجتماعی از موضوع انگیزش بسیار فراتر می رود و به ساخت هویت های فردی و گروهی و ... نیز کشانده می شود. 🔹مردم و دائما در حال مقایسه هستیم. مقایسه خود با برادرمان، مقایسه خانواده خود با خانواده عمه یا خاله، مقایسه خود با پسر همسایه، مقایسه ماشین‌مان با ماشین بغلی پشت چراغ قرمز، مقایسه خود با استادمان، مقایسه هسته علمی خود با هسته های علمی دیگر، مقایسه سازمان خود با سازمان دوست‌مان، ، مقایسه نمایندگان مجلس، مقایسه شهر خود با شهر بغلی، مقایسه استانی، مقایسه کشوری و.... .ما چندین و چند ساعت از روز را به مقایسه مشغولیم و بقیه ساعت های روز را هم مشغول عمل بر مبنای آن مقایسات هستیم. حتی بعضا دامنه ی این مقایسات به ساعت های خوابمان هم کشیده می شود و در آنجا هم مشغول مقایسه خود با ....یا با... یا.... هستیم. 🔹 قیاس دروازه و از جامعه است. قیاس آن کنش فعال و آگاهانه ای است که ارزش ها، انتظارات و هنجارهای اجتماعی را در وجود ما فعال می کند و به تدریج هویت ما در فرایندی تکرار پذیر و بسیار پیچیده ساخته می شود. بعد از مدتی(بخوانید هبوط بیشتر) این قیاس خودش موضوعیت پیدا می کنم و انسان ها و ماها"هستیم" چون مقایسه می کنیم. به عبارتی تمام هویت ما را جامعه ساخته و دائما در حال ساخت آن است و ما آغوش خود را برای آن بازکرده ایم. در این مرحله قیاس از حالت کنش فعال و آگاهانه به رفتاری عادتی و حتی ناخودآگاه تبدیل می شود به طوری که در پستوهای نفس ما، این قیاس‌ها هستند که تصمیم نهایی را می گیرند. دامنه ی این بحث بسیاری از نظریه ها و اصول سازمان و مدیریت را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در درون سازمان به نحوی و در ارتباط سازمان با بیرون (آنچه محیط سازمان خوانده می شود) به نحوی دیگر. در درون سازمان تجویز ما به مدیران و کارمندان چیست؟ بر تنور قیاس و مقایسه اجتماعی بدمند یا آن را خاموش نگه دارند؟ درارتباط با محیط تجویز ما چیست؟ با تغییر میزان قیاس چه تغییری در مفاهیم سازمانی چون استراتژی، رقابت، اثربخشی، بازاریابی، ماموریت گرایی و غیره حاصل می شود؟(اگر تأملی روی سازمان و تشکیلات کنونی خود داشته باشیم، بهتر مسأله جا می افتد) 🔹این موضوع با مفاهیم زندگی اسلامی که مفاهیم سازمان و تشکیلات جزئی از آن است، نیز مربوط می شود. شکر، قناعت، ایثار، حب دنیا، حب ذات و...همگی مفاهیمی اند که وقتی می خواهند به تجویز برسند، میزان مقایسه اجتماعی را در انسان کم و زیاد می کند و به آن جهت می بخشد. شکر و شکرگذاری بدون تنظیم کم و کیف میزان مقایسه اجتماعی ره به جایی نمی برد. با این حال به خاطر عادی شدن این فرایند زبان حال ما اینگونه قابل بیان است: حمد بر کف، شکر بر لب، در قیاس دائمم ، وز قیاسم این عجب بین، خنده نآید خلق را !! 🔹مقایسه اجتماعی که میگی یعنی همون چشم و همچشمی خودمون؟ بله اما نه. چشم و همچشمی جنبه ی منفی دارد و ضمنا مقایسه ظاهر زندگی خود با ظاهر و مادیات زندگی دیگران است؛ لذا نتیجه ی آن در تشریفاتی شدن زندگی ها خودش را نشان می دهد. اما در مقایسه اجتماعی از رابطه‌ی فرد و جامعه صحبت می کنیم و مقایسه اجتماعی به عنوان دروازه ی نفوذ جامعه بر انسان و بالعکس طرح می شود که لزوما کاری منفی و مذموم نیست. اصلا بریم سراغ همین مسأله. 🔹شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا قیاس و مقایسه اجتماعی به کلی بد و مذموم است و باید با آن مقابله کنیم؟ سوال این است که قیاس را حذف کنیم، محدود کنیم، قیاسی گزینشی داشته باشیم، یا نه، اصلا مقایسه اجتماعی باید آزاد و به طور کامل انجام شود؟ 👇👇 👆👆
👆👆 👇👇 ۱- حذف قیاس؛ اینکه اصل مقایسه اجتماعی امری مذموم است و مانع رشد و تعالی انسان است. انسانی که در قیاس با اجتماع امری را بپذیرد یا تصمیمی را بگیرد، انسان رشید و یافته ای نیست و نمی تواند درجات عالی آدمیت را طی کند.به قول خواجه حافظ شیرازی:« ببر ز خلق و چو عنقا قیاس کار بگیر ،که صیت گوشه نشینان ز قاف تا قاف است» ۲- تحدید قیاس؛ ما به طور طبیعی قیاس اجتماعی خواهیم کرد و نمی توان انسان را از آن منصرف کرد ولی می توان در یک فرایندی انسان را استقلال بخشید تا کمتر قیاس کند. قیاس محدود باعث می شود که انسان رشد شخصیتی داشته باشد و این خودش باشد که برای خودش تعریف می کند نه ارزش ها و انتظارات اجتماعی. ۳- گزینش قیاس؛ ما نباید موضعی از پیش تعیین شده برای این مساله داشت باشیم. کم یا زیاد بودن قیاس بستگی به تعالی جامعه ای که در آن فرد زندگی می کند، دارد. انسان باید یاد بگیرد که اولا قیاس امری عادی است، ثانیا این قیاس ها را خودآگاه کند و ثالثا روی آنها تعقل و تأمل داشته باشد و نهایتا قیاس های خوب را گزینش کند. ۴- آزادی قیاس: مقایسه اجتماعی باید آزاد باشد. اگر مقایسه اجتماعی نباشد، نه حرکتی از فرد دیده می شود، نه اعتراضی، نه و خلاقیتی و نه اصلاح امور و ونه. . . پس ما باید قیاس اجتماعی را ترویج کنیم و بدانیم این به صلاح فرد و جامعه است و هر دو را در یک فرایند خود تقویتی به تعالی می رساند. بنده نیز مانند شما نیازمند تأمل و تفکر هستم. خوشحال می شوم نظرات شما را راجع به این مسأله و نوشته بشنوم و استفاده کنم. پ.ن: من شاعر نیستم و این شعر را با الهام از این بیت قدسی مشهدی « سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از ذوق گناه، معصیت را خنده می‌آید ز استغفار ما» توانستم بسازم. ادامه دارد... ✍ پژوهشگر حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 قرار سالیانه هسته نوآوری؛ با محوریت رونمایی از شماره اول نشریه «نوآفرین» ✴️ پشرفت، نوآوری، خلق ارزش، معاون نوآوری، خودباوری و حمایت از کالای ایرانی مهمترین کلیدواژه‌هایی بود که در قرار سالیانه هسته نوآوری به گوش می‌رسید. قرار سالیانه هسته نوآوری؛ با محوریت از شماره اول نشریه «نوآفرین» روز دوشنبه ۱۷ دی ۹۷ با حضور گسترده دانشجویان و اساتید برگزار شد. 🔹در ابتدای جلسه، برنامه‌ها و هسته توسط اعضای هسته تبیین شد و زمینه‌های ارتباطی که در قالب فرم ارتباط با هسته طراحی شده بود در اختیار حضار قرار گرفت. سپس، جایگاه و ضرورت تولید نشریه در مجموعه اقدامات هسته نوآوری تشریح شد و بخش‌های مختلف نشریه معرفی گشت. آیه نوآوری، اول قدم، کاغذ اخبار، نوآوری فلش، هسته دونقطه، لوحه، دانش‌سرا، نوآفرینان، رادیوما، نوآوری پلاس، کرکره، سینمانوآفرین، دارالفنون و ته‌مقاله، بخش‌های اصلی این نشریه هستند که هر کدام از مناظر مختلف به موضوع می‌پردازند. 🔹در مجموع، این نشریه، ۳۶ مطلب دارد و ۱۸ نفر به صورت مستقیم در تولید آن نقش داشته‌اند. در بخش لوحه به موضوع حمایت از پرداخته شده و ۱۳ یادداشت از اعضای هسته نوآوری در آن ارائه شده است. همچنین در بخش نوآوری پلاس، سه یادداشت کوتاه درباره هیئت میثاق با شهدا به عنوان سوژه اصلی این بخش نگارش شده است. در بخش‌های رادیوما و نوآفرینان، تجارب مدیرعامل سابق ایران خودرو، معاون اجرایی شرکت گلدیران و مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در حوزه نوآوری و حمایت از کالای ایرانی ثبت شده است. 🔹در ادامه جلسه، دکتر رحمانی که پیش‌تر به عنوان مدیر برنامه و مشغول بودند و اینک در معاونت نوآوری در ایران فعالیت می‌کنند، بر ضرورت نوآوری در اقتصاد اشاره کردند. ایشان رویکرد مرسوم پیمانکاری در پروژه‌های توسعه تکنولوژی در دنیا و ایران را آسیب شناسی کردند و رونق فضای را راه حلی برای رویکرد پیشین ارزیابی کردند. رویکردی که جوانان مستعد را در کشور حفظ می‌کند و ایده‌ها را در نهایت به سرمنزل مقصود می‌رساند. 🔹بخش دوم صحبت‌های ایشان به تفصیل وظایف معاونت نوآوری در یک سازمان اشاره داشت. در سازمان‌های فعلی ایران، سمتی به نام معاونت نوآوری کمتر وجود دارد و شرکت دیجی‌کالا در راه‌اندازی این سمت از بوده است. آقای دکتر رحمانی با مفهوم‌سازی این جایگاه سازمانی، هشت کارکرد کلیدی را برای معاونت نوآوری برشماردند و توسعه این معاونت را در سازمان‌های بزرگ ایرانی حتی خودروسازها هم بسیار مفید ارزیابی کردند. 🔍🔍🔍 🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 اخبار خط مشی ✴️ الحمدلله، جلسه مجمع عمومی هسته خط‌مشی فضای مجازی در روز چهارشنبه، به اولین جلسه کارگاه «خبرنویسی خط مشی عمومی» با تدریس جناب آقای دکتر سید مجتبی امامی اختصاص یافت. 🔹 استاد در ابتداء به صورت کلی مراحل تدوین یک خبر خط مشی عمومی را پس از مواجهه با یک خبر به شرح زیر بیان کردند : ۱. جست و جو برای یافتن خبر • پیشینه خبر ( نویسندگان ، فرآیند شکل گیری و ...) • ادبیات خبر • فارسی و غیر فارسی مرتبط با خبر ۲. خبر بر اساس رهیافت های مطالعه خط مشی عمومی (فصل۱ کتاب خط مشی عمومی،شفریتز) • رهیافت • رهیافت نگاری • رهیافت • رهیافت • رهیافت • رهیافت ( (Policy Paper • رهیافت ۳. یافتن منابع و مستندات بیشتر بر اساس رهیافت منتخب و خبر خط مشی عمومی تدوین شده ۴. تدوین انواع • گزارش • policy brief • نگاشت • ... ایشان هم چنین خبر خط مشی عمومی را در کاهش عدم قطعیت در فهم مسئله عمومی بسیار موثر دانستند و متذکر شدند که مناسب است در تدوین خبر خط مشی عمومی دو نکته زیر رعایت شود : • عدم قضاوت و نتیجه گیری در ابتدای تدوین خبر خط مشی عمومی ( زبان خبر خط مشی عمومی زیاد هنجاری نباشد) • خبر خط مشی عمومی در به سوالات چه کسی ؟ چه چیزی؟ چرا؟ کی؟ کجا؟ چگونه؟ چه میزان ؟ 🔹 در پایان جلسه اول این کارگاه مقرر شد، هر یک از یاران هسته برای جلسه دوم یک خبرخط مشی بر اساس مراحل یاد شده تدوین بفرمایند. 🖇 لینک خبر در سایت هسته: 🔗 yon.ir/bda6L 🔍🔍🔍 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 بررسی سند لایحه بودجه ۱۳۹۸ از منظر عدالت اجتماعی ✴️ نشست «بررسی سند لایحه بودجه ۱۳۹۸ از منظر عدالت اجتماعی» با ارائه دکتر فرشاد مومنی به همت هسته عدالت پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام، عصر روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۹۷ برگزار شد. 🔹دکتر فرشاد مومنی؛ استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای هسته عدالت پژوهی مرکز رشد و سایر پژوهشگرانی که دغدغه توسعه عادلانه برای ایران معاصر را دارند، پیگیری نظری و مطالبه عملی عدالت اجتماعی در شرایط خطیر جامعه معاصر را دارای اهمیت و ضرورت برشمردند و انتخاب های درست و نادرست در این شرایط را متضمن خلق حماسه ماندگار یا فاجعه عظیم دانستند. وی با اشاره به خاطره ای از استاد خود؛ مرحوم «عالی نسب» افزود: ایشان همواره به بنده توصیه می کردند، زمانی که پای خود را به دفتر نخست وزیری می گذاری باید با همان حسی باشد که گویی پا در «دریای خون» گذاشته اید. به مانند رزمندگان اسلام در خط مقدم باید در این عرصه وارد شوید گرچه کار شما حتی در ابعادی پیچیده ترو عذاب آورتر هم هست و باید در اینجا خون دل بخورید. دکتر مومنی افزود: شرایط کنونی ایران از نظر درجه شکنندگی پذیری بسیار در مرحله خطرناکی است و می خواهم همه را دعوت کنم با همان احساسات، حریت و شجاعت وارد میدان شوند و  این کار را نوعی تکلیف شرعی برای همه علاقه مندان به کشور بدانند تا حسب وُسع و ظرفیت خود به وظایف عمل کنند. 🖇 ادامه مطلب در پیوند زیر: 🔗 http://qevam.rushd.ir/13971019-2/ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 *چه کسی باور دارد که انقلاب شده است؟* ✴️ چهل سال از بهمن ۱۳۵۷ می گذرد و همچنان بر سر تحقق یا عدم تحقق شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی بحث و مجادله است. اما قبل از آن به نظر می رسد برای بحث در خصوص تحقق ها و عدم تحقق ها، باید پرسشی دیگر مطرح کرد. به نظر شما چهل سال است که از اتفاق خاصی می گذرد یا خیر؟ آیا واقعا باور دارید که اتفاقی افتاده است؟ 🔹به نظر می رسد برخی به صورت جدی باور دارند که نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ در ادامه نهضت ۱۴۰۰ ساله اسلامی جریان اصیل شیعی، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به ثمر نشست و ورق تاریخ را برگرداند تا صفحه دیگری برای تاریخ آغاز به نگارش کند که این بار قرار است ثمره این جریان انقلاب اسلامی و این صفحه جدید، رسیدن به عصر ظهور منجی باشد تا جهان را پر از عدل و قسط کند در حالیکه پر از ظلم و جور شده است. بله برخی باور کرده اند که انقلاب شده است و تمام همت و توان خویش را پای کار آورده اند. تمام منابع خود را به کار می گیرند، مجاهدانه تلاش می کنند، تشکیلات می سازند و سعی دارند جهان را در این نقطه متمرکز کنند. بگذارید از خود بپرسیم که این ها چه کسانی هستند که همه چیز خود را پای کار آورده اند؟ درست است. امریکا و اسرائیل و منافقین داخلی و هر مستکبری در عالم، سیلی سال ۵۷ را به خوبی نصب العین خود کرده است و برای ریشه کنی انقلاب اسلامی ایران، از هیچ چیزی فروگذاری نمی کند. قطعا بدانیم اگر کاری نمی کند، نمی تواند. آن ها لبه تیز چاقوی انقلاب بر حنجره خویش حس می کنند. و در سوی دیگر، انقلابیونی هستند که اگر کاری نمی کنند، خیلی علت ها دارد غیر از آنکه بگوییم نمی توانند. خصوصا روحانیون، جامعه علمی و طیف انقلابی-حزب اللهی که شاید کمترین فهم و باور نسبت به انقلاب اسلامی دارند. ادعا نیاز به اثبات ندارد بلکه به صرف مشاهده، تایید می شود. اگر باور داشتیم این قدر خسته و نشسته نبودیم. اگر باور داشتیم درگیر روزمرگی ها نبودیم. اگر باور داشتیم، به جای تشکیل بسیج جهانی مستضعفین، سعی در کوبیدن انقلاب اسلامی نمی داشتیم. خیلی که به ما فشار بیاید پز روشنفکری ما را می گیرد و همین را هم که هست نقد می کنیم. نقد چیز خوبی است اما ما خوب نیستیم. همیشه می گویم که بعد از یک چلو کباب بره، با برنج محلی و روغن حیوانی و دوغ گوسفندی در کنار چشمه آب روان روستای پای کوه، می چسبد لم دهیم و در باب فقر، اندیشه و مباحثات کنیم. 🔹ما باور نکرده ایم که انقلابی شروع شده و الان باید ادای تکلیف کنیم و بار آن را به دوش بکشیم. باید بسازیم و اگر مشکلی هست رفع کنیم. ما باید خون دل بخوریم و بجنگیم؛ حداقل به همان میزانی که دشمنان کمر همت بر ریشه کنی ما بسته اند. بله درست است. ما هنوز باور نکرده ایم. والله اگر انقلاب اسلامی به دست نفهمی، جهالت و سستی ما از بین برود، اولین کسی که خونش به خاطر بی لیاقتی اش ریخته می شود و هستی اش را پایمال می کنند، ماییم. جوری از انقلاب حرف می زنیم که انگار در کره دیگری زندگی می کنیم. انقلابیون نا امید و خسته و بی مسؤولیت، سرمنشا مشکلات انقلاب هستند و الا دیگران که قرار نبوده برای انقلاب کمکی بدهند. 🔹بسیار زمان می برد تا بفهمیم که پس از صدر اسلام، اولین باری است که چنین بسط ید و قدرتی در تحقق کلمه الله داریم. ما هنوز نوک بینی خود را می بینیم و متوجه نیستیم که در یک فرصت تاریخی با اثرگذاری جهانی قرار داریم که ثمره تلاش ۱۴۰۰ ساله جریان اصیل شیعی به رهبری علمای اسلامی است و اکنون می تواند جهان را متحول کند همان طور که مانع اضمحلال آن در قرن بیستم شد. مشت انقلاب اسلامی بر نسخه های مادی بشری، آن قدر سهمگین بوده است که ما همواره یک طرف اخبار در فضای جهانی هستیم. حتی حضور فیزیکی نداشتیم اما ادعاهایمان، پرسشی بزرگ بر ویترین های رنگارنگ جهان مادی بوده است. 🔹شاید بهتر باشد که بپرسم چرا ما ادعای «انقلاب ما» را داریم؟ ما مگر چه کرده ایم که این میراث گران سنگ انبیاء و اولیاء الهی را به نام خود مصادره کرده و حالا در پز روشنفکری به کوبیدن ریشه های آن می پردازیم. کسانی درباره انقلاب حرف بزنند که برایش می جنگند برای همیشه. دیگران بروند و برای حیات دنیوی و روزمرگی ها و انقلاب تخیلی خودشان، دلسوزی کنند و کاری به «انقلاب اسلام ناب محمدی» نداشته باشند. 📝 آقای پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ *مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)* 🌐 *سروش* ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 *ایتا* ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 *بله* ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 آقا سربازِ سربالا می‌خواهد... ✴️ امروز سالگرد دیدار دانشجویان واساتید دانشگاه امام صادق علیه السلام با در ۸۴ است. یکی از پژوهشگران مرکز رشد در سال ۹۰ در نشریه مطلبی یه این بهانه نوشته بود که امروز عینا آن را بازنشر می کنیم. 🔹آقا، سربازِ سربالا می خواهد... ۱. در حیات سی ساله دانشگاه امام صادق (ع)، سعادت نصیب شده که همه امام صادقی ها به محضر ولی امر زمانشان برسند. یکی در دوره رهبری امام (رضوان ا... علیه) و یکی هم در دوره مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی). ۲. در دیدار امام، در کنار گروهی از اقشار مردم، امام صادقی ها هم بودند. لذا دیدار مختص امام صادقی ها نبود. سخنان امام نیز متناسب با شرایط روز کشور و بود. ۳. اما ملاقات با مقام معظم رهبری در عید غدیر سال ۱۳۸۴، دیداری بود که تنها امام صادقی ها اعم از خواهران و برادران، دانشجویان و اساتید و کارکنان و متولیان امر، همه و همه حاضر بودند. ۴. تا کنون برای به صورت مستقل این دیدار اتفاق نیفتاده است. البته مقام معظم رهبری بارها در دانشگاه ها حضور پیدا کرده اند و با دانشجویان دیدار داشته اند؛ اما اینکه دانشجویان یک دانشگاه در یک دیدار اختصاصی و انحصاری محضر شریف معظم له را درک کنند، بی سابقه و از بسیاری جهات پیام دار و ممتاز است. ۵. شش سال از دیدار غدیر می گذرد. از دانشجویانی که در آن دیدار حاضر بودند، تنها معدودی از دانشجویان ورودی ۸۳ و کل ورودی ۸۴ در حال گذران آخرین روزهای تحصیل خود هستند. ۶ ورودی دیگر از دانشجویان هستند که غالباً به صورت ناقص و کددار چیزهایی از آن دیدار شنیده اند. ۷. این دیدار پر از شور و نشاط بود. چه در قرائت قرآن استاد . چه در صحبت های اساتید و دانشجویان، چه در فرمایش های رهبر فرزانه انقلاب، چه قبل از دیدار، چه بعد از دیدار، چه در لحظه لحظه این واقعه تاریخی برای دانشگاه. ۷. دیدار غدیر هنوز در کام بسیاری از دانشگاهیان امام صادقی باقی مانده است. آن دیدار به خودی خود، گوارا و دلچسب بود. اما در کنار آن، رهبر معظم انقلاب، دقیقی را برای دانشگاه امام صادق (ع) ترسیم نمودند. این چشم انداز در مفهومی عمیق، غنی و پرمحتوا، با عنوان " " جاسازی و کارسازی شده بود. امریه رهبر فرزانه انقلاب هم بود و هم دانشگاه را از بلاتکلیفی و سردرگمی در می آورد و چراغ راه چند دهه پیش رو را روشن می نمود. ۸. امریه رهبر حکیم انقلاب، نیازمند و برنامه ای جامع، دقیق، منسجم و منعطف است. با این برنامه جامع همه چیز می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. شاید به این برسیم که نهادهای جاری می توانند حامل تکلیف مأمور باشند و شاید نیاز به داشته باشیم. شاید نیاز به سازمان دانشگاه، فرآیندها، رشته ها، مقاطع، برنامه های درسی و حتی آدم های مورد نیاز و مستقر در هر موضعی داشته باشیم. ۹. زودتر باید کاری کرد. همه کس در جایگاه خودش و به اندازه ظرف قابلیت ها و توانمندی هایش مسئول است. زودتر باید جنبید. شاید دیدار مجدد باشد. آن وقت مائیم و دستان خالی و عرق شرم و سر پائین. با سر پائین هم آقا را نمی توان دید. آقا، سربازِ سر بالا می خواهند. زودتر باید، زودتر... ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 کوته‌ گفتاری در اخبار طبی ✴️ در حاشیه پنجمین جلسه‌ از سلسله ‌جلسات «درآمدی بر نظام سلامت در جهان اسلام» هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) 🔹بحث بحث ماست؛ ولی فقط بحث امروز نیست! شیخ صدوق رحمه الله در کتاب که در اصل کتابی کلامی‌ست و مباحث اصولَین (اصول دین و اصول فقه) در آن هست، یکباره در باب چهل وچهارم، از اخبار وارد در طب بحث می‌کند. شاید توجیه آن این باشد که این اخبار در آن زمان چهره‌ی را مخدوش کرده که شیخ صدوق در مقام از مذهب برآمده است؛ زیرا خود می‌گوید: «ومنها ما دلسه المخالفون فی الکتب لتقبیح صورة المذهب عند الناس». 🔹ما اکنون هم در این زمان با این مسئله مواجه‌ایم. برخی از این اخبار می‌تواند چهره‌ی دین و مذهب را خراب کند. شیوع کنونی بررسی و نقد این اخبار در این چند سال اخیر نیز شاید واکنشی‌ست به امثال آقای که معتقد به (پیامبر و امامان) هستند و فقط آن‌چه در این دست اخبار آمده را می‌پذیرند و حجت می‌دانند و این غیر از طب سنتی‌ست. بسیار گسترده هم وارد شدند. به یاد دارم که سال ۹۳ ایشان در سالن اجتماعات مدرسه‌ی طب مبتنی بر اخبار تدریس می‌کردند و چندصد طلبه پای آن درس می‌نشستند و البته، من متعجب بودم که چگونه چنین درسی با این گستردگی در فیضیه تشکیل شده است! پیش از آن نیز در پردیسان و اصفهان تدریس داشتند و آثارشان را نیز منتشر کردند و می‌کنند و خودشان و برخی شاگردان‌شان نیز مشغول طبابت‌اند. 🔹چند نکته درباره‌ی اخبار طبی مهم است. برخی می‌گویند: را در سطح طب پایین نیاورید. از نظر من هیچ چیز نیست که از رسول الله صلوات‌الله‌علیه و امامان علیهم‌السلام در این‌باره احادیثی صادر شده باشد؛ زیرا امر روزمره و مردم بوده و دور نیست که مردم از ایشان در این‌باره‌ها کنند. از سوی دیگر، لازم‌ست که معصومان وارد کلیات مباحث و سلامت که مرتبط با و پیش‌گیری‌ست، شوند؛ زیرا در راستای است. بحث دیگر این‌که برخی می‌گویند: از احادیث بسیار معتبر واردشده، نمی‌توان دریافت! حال آن‌که بارها از آیت الله آملی شنیدم که می‌فرمودند: شیخ رحمه الله از یک حدیث «لاتنقض الیقین بالشک» این کتاب ژرف و دشوار را پدید آورد! 🔹برخی گفتند: این اخبار را نقل کرده‌اند! گویا، مقصودشان این است که ذی‌نفعی و در آن است. باید بررسی کرد؛ اما از قضا، جا دارد را عطارها نقل کنند. این امری مشهورست که امام صادق علیه‌السلام شاگردانی داشتند که به صورت تخصصی حدیث نقل می‌کردند. فارغ از این، باید ثقه بودن هر راوی را بررسی کرد. 🔹کسی که اخبار طبی را نقد می‌کند، باید توجه داشته باشد که بکار بردن عبارت « » نیازمند است و از سوی دیگر، جا دارد آقایان بدین بپردازند که این اخبار از کجا و چگونه پدید آمده است و بدین بسنده نکنند که مرسل یا ضعیف یا ... است! از سوی دیگر، بگویند که همین اخبار با آن اوصاف چه جایگاهی دارد و چه کاربردی می‌تواند داشته باشد. ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐 ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐 بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu