eitaa logo
کانال رسمی امیررحمان زنگنه
127 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
2هزار ویدیو
249 فایل
#کارشناس و پژوهشگر سواد رسانه و فضای مجازی #مشاور آسیب ها و اعتیاد به فضای مجازی و #بازی_های_دیجیتال و #اینترنت #مشاوره_معضلات_اجتماعی_خانواده #برای_گرفتن_وقت_مشاوره به آیدی زیر پیام بدین @Rzanganh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘شگردهای رسانه‌ های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب ▫️ گزینش موارد احساس برانگیز: ▪️ یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز و بازی کردن با احساسات مخاطبین است. ▪️خیلی از گزارش‌ها و مستنداتی که این رسانه‌ها درباره ایران کار می‌کنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام بعضی افراد»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است. ▪️در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد. ▫️پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است: ▪️اول مخاطب را با خود همراه می‌کند؛ ▪️پس از آن مخاطب را بر انگیخته و ▪️نهایتاً او را به واکنش وامی‌دارد و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است... ▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است. باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
🔸میزان افراطی‌بودن شبکه‌های اجتماعی بر اساس برخی پژوهش ها 1⃣ ۹۷٪ از پست‌های سیاسی شبکه‌ی ایکس (توییتر سابق) را تنها ۱۰٪ از فعال‌ترین کاربران، که افراطی‌ترین نظرات را دارند، منتشر می‌کنند. 2⃣ نظرات سیاسی حدود ۹۰٪ جمعیت تنها در۳٪ پست‌ها مجال بروز پیدا می‌کنند. 3⃣ تنها حدود ۳ درصد از حساب‌های فعال آنلاین، محتوای سمی (toxic) منتشر می‌کنند، اما این اکانت‌ها حدود ۳۳ درصد محتوای این شبکه‌ها را تولید می‌کنند. 4⃣ ۷۴ درصد دعواهای داغ توسط تنها یک درصد از گروه‌های کاربران ایجاد می‌شوند. 5⃣ یک ‌دهم ‌درصد از کاربران، حدود ۸۰ درصد اخبار کذب را در محیط آنلاین پخش می‌کنند.  6⃣ بیش‌ترین محتوایی که روی ایکس و فیس‌بوک منتشر می‌شود محتوایی حاوی داوری‌های اخلاقی و خصمانه نسبت به گروه‌های سیاسی دیگر است 🔹 به عبارت دیگر، اقلیتی بسیار کوچک اما افراطی مشغول ایجاد خشم و عصبانیت، پخش اطلاعات نادرست و تشدید اختلافات هستند. آنها هنجارهای کاذبی را تولید می‌کنند که ادراک کاربران دیگر را مختل می‌کند. ✅ دلیل این موضوع آن است که شبکه‌های اجتماعی بر اساس «اقتصاد توجه» کار می‌کنند؛ الگوریتم‌های این پلتفرم‌ها کاربران را تشویق می‌کنند که محتوایی با بیش‌ترین سطح درگیری مخاطب تولید کنند، نه محتواهایی که بازتاب واقعیت باشند.   🔸واقعیت این است که اکثریت کاربران فضای آنلاین ناظران خاموش هستند. آ‌نها نه نظر خود را ابراز می‌کنند و نه در بحث‌ها مشارکت می‌کنند. اما مدام در معرض نظرات افراطی و بحث‌های تنش‌زا اقلیت سمی هستند که با حجم بالا مشغول تولید محتوا هستند. ⁉️ نویسندگان مقاله می‌پرسند، مردم چگونه می‌توانند درست را از نادرست تشخیص بدهند، آن‌هم در شرایطی که دیدگاه‌های افراطیون بالاترین بسامد را در شبکه‌های اجتماعی دارد؟ به باور آنها این بزرگترین معضل فضاهای آنلاین است و اگر نتوانیم آن را حل کنیم، باید انتظار داشته باشیم که واقعیت‌های تحریف‌شده به شکل فزاینده‌ای فراگیر شوند. این پژوهش را از طریق لینک زیر بخوانید: کلر رابرتسون، کارینا دل رساریو و جِی ون‌بیول از اعضای گروه روانشناسی دانشگاه نیویورک هستند. باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
انیمیشن‌ها؛ ابزاری که روح کودکان را تسخیر می‌کند 🔹انیمیشن‌ها شاید در ظاهر فقط یک ابزار سرگرمی به نظر برسند اما با توجه به ماهیت و قدرت جادویی خود می‌توانند تجربیات مختلفی را پیش‌روی کودکان قرار دهند که به همین سبب نیز در دنیای امروز ساخت آثار فاخر ایرانی بیش‌ازپیش احساس می‌شود. 🔹ماهیت انیمیشن به شکلی است که بچه‌ها یک زندگی را به‌صورت خیالی و تصویری تجربه کرده و با هر آنچه در انیمیشن دیده می‌شود، همزاد پنداری می‌کنند؛ همراه با شخصیت‌های آن، خوشحال می‌شوند، مبارزه می‌کنند، گریان و حتی بیمار می‌شوند و این یعنی تجربه تمام احساسات جاری در زندگی فقط با دیدن یک انیمیشن! 🔹در انیمیشن های خارجی، از زاویه دید کودک به ماجرا نگاه می‌شود، به‌طوریکه وقتی کودک در حال دیدن یک سکانس است و سکانس بعد را در ذهنش تصور می‌کند، درست مشابه همان تصور، اتفاق می‌افتد که این یعنی فهم درست دنیای کودک و جذب حداکثری آن‌ها؛ اتفاقی که متأسفانه در اکثر انیمیشن‌ها ایرانی شاهد آن نیستیم.» 🔸️گزارش کامل را اینجا بخوانید @Fars_Zendegi آموزش صوتی و تصویری سواد و جریان شناسی رسانه ای و فکت چک ( راستی آزمایی محتواها) میخای یاد بگیری و فریب محتواهای جعلی رو نخوری باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
🔘شگردهای رسانه‌ های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب ▫️ گزینش موارد احساس برانگیز: ▪️ یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز و بازی کردن با احساسات مخاطبین است. ▪️خیلی از گزارش‌ها و مستنداتی که این رسانه‌ها درباره ایران کار می‌کنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام بعضی افراد»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است. ▪️در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد. ▫️پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است: ▪️اول مخاطب را با خود همراه می‌کند؛ ▪️پس از آن مخاطب را بر انگیخته و ▪️نهایتاً او را به واکنش وامی‌دارد و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است... ▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است. باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
نشست ویژه موضوع: بسیج با مردم، برای مردم با کارشناسی : استاد سیدمحمدرضا صافی (تحلیل گر مسائل سیاسی) زمان: پنج شنبه ۱ آذر ماه بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: مسجد ابوالفضل العباس(ع) ⭕️ به کانال رسمی «هیئت عاشقان مهدی(عج) » در ایتا، بپیوندید 👇 💠 @Asheghane_Mahdi
🔘بازنمایی در رسانه ✍️ سید علیرضا آل داود ▪️ بازنمایی در رسانه به معنای چگونگی نمایش و ارائه افراد، گروه‌ها، ایده‌ها، رویدادها و مفاهیم مختلف در رسانه‌ها مانند فیلم، تلویزیون، روزنامه، مجلات، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. ▪️در واقع، رسانه‌ها به عنوان واسطه ای بین واقعیت و مخاطب عمل می‌کنند و تصویری از جهان را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. این تصویر، لزوماً انعکاسی دقیق از واقعیت نیست، بلکه تفسیر و بازنمایی آن توسط سازندگان رسانه است. ▪️نکات کلیدی در مورد بازنمایی در رسانه: ▫️ انتخاب و حذف: رسانه‌ها در انتخاب موضوعات و ارائه اطلاعات، انتخاب‌های خاص خود را دارند. برخی موضوعات را برجسته می‌کنند و برخی دیگر را نادیده می‌گیرند. ▫️ساختاردهی و چارچوب: رسانه‌ها از طریق ساختارهای مختلف مانند داستان، تصاویر، موسیقی و زبان، به مخاطبان خود چارچوبی برای درک موضوعات ارائه می‌دهند. ▫️معنا و تفسیر: بازنمایی در رسانه‌ها به مخاطبان کمک می‌کند تا معنای رویدادها و مفاهیم را درک کنند. با این حال، این تفسیر می‌تواند تحت تأثیر دیدگاه‌های ایدئولوژیک، فرهنگی و سیاسی سازندگان رسانه باشد. ▫️تأثیر بر مخاطبان: بازنمایی‌های رسانه‌ای می‌توانند بر نحوه تفکر، احساس و عمل مخاطبان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، بازنمایی‌های کلیشه‌ای از گروه‌های مختلف می‌تواند به تقویت تعصبات و تبعیض منجر شود. ▫️ نقش قدرت: رسانه‌ها اغلب در دست گروه‌های قدرتمند هستند و می‌توانند از این قدرت برای ترویج دیدگاه‌های خاص و شکل دادن به افکار عمومی استفاده کنند. ▪️در نهایت، درک بازنمایی در رسانه‌ها به ما کمک می‌کند تا: ▫️ به طور انتقادی به اطلاعات ارائه شده در رسانه‌ها نگاه کنیم. ▫️تأثیر رسانه‌ها بر تفکر و رفتار خود را درک کنیم. ▫️ از قدرت رسانه‌ها برای ایجاد تغییر و ارتقای عدالت اجتماعی استفاده کنیم. باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
اینفوگرافی کاربرد های هوش مصنوعی.jpg
204.5K
🔘کاربرد‌های در عرصه های مختلف ▪️میتونید با آموزش دیدن و افزایش سواد رسانه خودتون، از همه ی کاربرد های هوش مصنوعی استفاده کنید. باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
11.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘مهندسی اجتماعی چیست؟ ▪️هکرها و مهندسان اجتماعی چگونه با جمع‌آوری اطلاعات و هنر دستکاری ذهنی، طعمه‌های خود را به دام می‌اندازند؟ ▫️حملات مهندسی اجتماعی چگونه می‌تواند به افراد و سازمان‌ها آسیب بزند؟ ▪️ سه نکته‌ی مهم برای در امان ماندن از این حملات باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
🔴 اینستاگرام متخصص "جعل" کردن شخصیت نوجوانان 🔺اینستاگرام بر اعتماد به نفس و حتی جهان‌بینی نوجوانان تاثیر میگذار و از روش‌های مختلفی برای "جعل" شخصیت آنان بهره می‌برد. 🔸ارائه ایده‌آل‌های غیرواقعی: اینستاگرام پر از تصاویر افراد با ظاهر بی‌نقص و زندگی‌های ایده‌آل است. نوجوانان با مقایسه خود با این تصاویر، دچار احساس خودکم‌بینی و ضعف اعتماد به نفس می‌شوند. 🔸ترویج زندگی پر از مصرف‌گرایی: اینستاگرام با تبلیغات و نمایش لایف‌استایل‌های مصرف‌گرا، نوجوانان را به خرید و مصرف زیاد تشویق می‌کند و این روی ارزش‌ها و شخصیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. 🔸تشویق به جلب توجه بیشتر: سیستم لایک‌ها و فالوورها نوجوانان را به دنبال جلب توجه بیشتر می‌کشاند. این رقابت برای محبوبیت و مقبولیت، ارزش‌های آن‌ها را تغییر داده و می‌تواند منجر به رفتارهای ساختگی برای جلب توجه شود. 🔸تحمیل استانداردهای خاص زیبایی: اینستاگرام استانداردهای خاصی از زیبایی را ترویج می‌دهد و این باعث می‌شود که نوجوانان از ظاهر طبیعی خود راضی نباشند و برای رسیدن به این استانداردها به تغییراتی در ظاهر خود فکر کنند. 🔸ایجاد حس عدم رضایت از خود: نوجوانان با دیدن زندگی‌های فریبنده دیگران ممکن است دچار این احساس شوند که زندگی خودشان کمبودهایی دارد و دچار حس عدم رضایت از خود شوند. 🔸انتشار محتوای ناپایدار و موقتی: ویژگی استوری‌ها و پست‌های موقتی، نوجوانان را به انتشار بیشتر محتوای احساسی و غیرمنطقی تشویق می‌کند که می‌تواند شخصیت ناپایداری را در آن‌ها ایجاد کند. 🔸الگوهای نادرست رفتاری: اینستاگرام با ترویج رفتارهای خاص مانند داشتن زندگی تجملاتی، ماجراجویی‌های غیرواقعی و رفتارهای افراطی، الگوهای رفتاری نادرستی را به نوجوانان نشان می‌دهد. 🔸فشار اجتماعی برای هم‌رنگی با دیگران: بسیاری از نوجوانان برای تطبیق با هنجارهای اینستاگرام و جلوگیری از احساس طردشدگی، ممکن است تغییراتی در شخصیت و سبک زندگی خود بدهند تا مقبولیت بیشتری داشته باشند. 🔸ایجاد شخصیت دوم و "نمایشی": برخی نوجوانان شخصیت واقعی خود را پنهان می‌کنند و شخصیتی نمایشی را برای اینستاگرام می‌سازند تا تصویر خاصی از خود نشان دهند. این "شخصیت دوم" می‌تواند با گذر زمان به تضادهای درونی و بحران‌های هویتی منجر شود. 🔸فیلترها و ابزارهای ویرایش: استفاده گسترده از فیلترها و ویرایش عکس‌ها باعث شده که افراد به ظاهر ایده‌آل دست پیدا کنند. این باعث می‌شود نوجوانان، تصویر غیرواقعی از خود ایجاد کرده و به دنبال آن باشند. 🔺اینستاگرام با استفاده از این روش‌ها می‌تواند شخصیت و رفتار نوجوانان را به شدت تحت تأثیر قرار داده و حتی جعلی از شخصیت واقعی آن‌ها ایجاد کند که باعث چالش‌های احساسی و روانی برای آنان می‌شود. باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
📲 شبکه‌های اجتماعی چه استنباطی از شما دارند؟ 🔻با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک و حجم عظیم داده‌ای که اکنون در مورد میلیون‌ها فرد دیگر در دسترس است، دیگر احتیاط برای محافظت از حریم شخصی کافی نیست. 🔻الگوریتم‌های کامپیوتری و تحلیل شبکه‌ها امروزه می‌تواند با دقتی نسبتاً بالا طیف وسیعی از اطلاعات را در مورد شما استنباط کند که شاید هرگز فاش نکرده باشید، مواردی نظیر حس‌وحال، باورهای سیاسی، گرایش‌ها و وضعیت سلامتتان. 🔻ایدۀ کلی «استنباط داده» چیز جدیدی نیست. مدت‌هاست که خرده‌فروشان، سازمان‌های خیریه و سیاست‌مداران لیست‌های مشترکین مطبوعات را می‌خرند چون اطلاعات مفیدی در مورد دیدگاه‌های مردم در اختیارشان می‌گذارد. باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
| 🔘غفلت و رسانه های فراگیر ▪️هر کس از ژورنالیسم وحشت نداشته باشد بیمار است - ژورنالیسم می گویم و رسانه های فراگیر مراد میکنم - و بر این مدعا، این ادعا را می افزایم که هر کس از وحشت امروز ژورنالیسم به حیرت دیروز بگریزد بیمارتر است. ▫️پیروان حکمت معنوی گفته و نوشته اند که لازمه ذات ژورنالیسم غفلت است؛ اما این قول اگر از سر غفلت طرح نشده باشد از سر مماشات با غفلت طرح شده است. مگر نه اینکه لازمه ذات بشر و حتی استن این آفرینش غفلت است؟ ▪️رسانه های فراگیر ابزار تحقق غفلت مضاعفند، اما غفلت نه در ذات رسانه ها بلکه در ذات بشری است که آنها را به خدمت نشر جعل و جهل و مجعول و مجهول گرفته است و در دست چنین بشری است که رسانه های فراگیر -روزنامه، رادیو، تلویزیون ماهواره - دشمنان حقیقت تفکر و مأموران تحقق بخشیدن به جهانی شده اند که در آن وهم و خیال بر«خرد برتر» غلبه کرده باشند. ▫️در دست چنین بشری است که وهم رسانه ای، مالیخولیای گردش بر مدار شهوات و خیال ،رسانه ای و هم شکار شهوات در برزخ ذهن و عین است: شهوات میگویم و اسباب جهان و کار افزایی اسباب جهان مراد میکنم. ▪️سخن گفتن از غفلت انگیزی ژورنالیسم، یعنی ساده ترین صورت رسانه های فراگیر و غفلت کردن از صورتهای مهیب دیگر خود غفلتی ژورنالیستی است. مگر نه اینکه ژورنالیست با توقف در خود و کار خود سبب غفلت دیگران میشود؟ ▫️جدی گرفتن خود مهمترین ویژگی غفلت ژورنالیستی است و به این معنا ما همه غرق در غفلتیم چون گمان زنده است می بریم با یافته ها و بافته های ما اگر نه سرنوشت تمام جهان در گرند لا اقل سرنوشت مردم خودمان دگرگون میشود و از یاد می بریم که سرنوشت ساز حضرت حق است نه لاغ و لیغ ما. 📚کتاب غفلت و رسانه های فراگیر صفحه ۱۵ باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 از تکنیک منفور سازی چه می‌دانید؟ ▪️بر اسـاس ایـن تکنیک، هر یـک از طرفین منازعـه در عملیات روانـی خویـش مـی‌‌کوشـد تـا تصویـری غیرانسـانی از حریـف ارائـه نمایند. به تصویر آن‌‌ها، این اقدام هم از مشروعیت، آن می‌‌کاهد و هـم اعمـال خشـن و تنـد خـود علیـه او را توجیـه مـی‌کند. ▪️انسـانیت زدایـی از حریـف، یعنـی نـه تنهـا بیگانـه دانسـتن دشـمن نسـبت بـه هویـت ملی خـود، بلکه خارج کـردن او از حیطه انسـانیت و درنهایـت سـزاوار دانسـتن او بـرای مردن... باماهمراه باشید با تازه‌ترین ها👇 📲به تنها کانال جامع تحلیلی، آموزشی و تخصصی خانواده و سواد رسانه‌ای بپیوندید 👇 @Family_literacy @family_literacy