👇ادله عقلی و نقلی بر ایمان ابوطالب علیه السلام👇 ✅[1] مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إيمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمانِ (نحل106) كسانى كه بعد از ايمان كافر شوند- بجز آنها كه تحت فشار واقع شده‏اند در حالى كه قلبشان آرام و با ايمان است. این آیه در حق عمار یاسر نازل شده است که ایمان خود را کتمان می کرد. ابوطالب علیه السلام قبل از نزول این آیه از پیشتازان تقیه بود و همواره پیامبر ص را یاری می داد كان أبو طالب ممن عاين براهين النبي ، صلى الله عليه وسلم ، وصدق بمعجزاته ولم يشك في صحة نبوته (عمدة القاري ج 8 ص 182) بررسی روایت بخاری أَنَّهُ لَمَّا حَضَرَتْ أَبَا طَالِبٍ الوَفَاةُ جَاءَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَوَجَدَ عِنْدَهُ أَبَا جَهْلِ بْنَ هِشَامٍ، وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِي أُمَيَّةَ بْنِ المُغِيرَةِ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَبِي طَالِبٍ: " يَا عَمِّ، قُلْ: لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، كَلِمَةً أَشْهَدُ لَكَ بِهَا عِنْدَ اللَّهِ " فَقَالَ أَبُو جَهْلٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي أُمَيَّةَ: يَا أَبَا طَالِبٍ أَتَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ عَبْدِ المُطَّلِبِ؟ فَلَمْ يَزَلْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْرِضُهَا عَلَيْهِ، وَيَعُودَانِ بِتِلْكَ المَقَالَةِ حَتَّى قَالَ أَبُو طَالِبٍ آخِرَ مَا كَلَّمَهُمْ: هُوَ عَلَى مِلَّةِ عَبْدِ المُطَّلِبِ، وَأَبَى أَنْ يَقُولَ: لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ(صحيح البخاري (2/ 95) نکته اول : مِلَّةِ عَبْدِ المُطَّلِبِ و دین عبدالمطلب علیه السلام توحید ابراهیمی بوده ملة عبد المطلب ملة الآباء والأجداد: {إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ} [الزخرف:23]. (شرح سنن أبي داود للعباد ،342/ 56، بترقيم الشاملة آليا). واقعه شکست سپاه ابرهه ، مؤید دیگریست. نکته دوم: اگر ابو طالب علیه السلام ، طبق روایت فوق صحیح بخاری ، لا اله الله را نگفت چون تقیه همچنان باید باشد چرا که وقتی ابوجهل و عبد الله بن امیه بن مغیره در مجلس هستند طبق قول بن جوزی در ذیل آیه 106 سوره نحل ، الإكراه على كلمة الكفر يبيح النطق بها مجبور شدن بر گفتن کلمه کفر، گفتن آن را جايز مي کند (زاد المسير في علم التفسير ط- أخرى ، 4/ 496). مدعیان کفر ابوطالب علیه السلام حدیثی دیگر بیاورند که ابوجهل و عبد الله بن امیه آنجا حضور نداشته باشند. ✅[2] اگر واقعا ابوطالب علیه السلام کافر بوده چرا از پیامبر صلوات الله علیه و آله حمایت می کرد و بنی هاشم را به تبعیت از آن حضرت تشویق می کرد كان أبو طالب ممن عاين براهين النبي ، صلى الله عليه وسلم ، وصدق بمعجزاته ولم يشك في صحة نبوته (عمدة القاري ج 8 ص 182) قال عند موته يا معشر بني هاشم صدقوا محمد تفلحوا (تفسير النسفي = مدارك التنزيل وحقائق التأويل ، 2/ 649) ✅[3] فرق بین دو عمو : ابوطالب علیه السلام 👈از جان و مال حامی پیامبر هست و دیگران را هم تشویق به تبعیت از آن حضرت می کند و ابوجهل لعنة الله علیه👈شدیدا با پیامبر صلوات الله علیه و آله دشمنی دارد. و أبو لهب هو ابن عبد المطلب‏ عم النبي صلّى اللّه عليه و سلّم و كان شديد المعاداة له.(حاشيه محيى الدين شيخ زاده على تفسير القاضى البيضاوى ج‏8 /713). ادامه مطلب