مختصری از زندگی حضرت زینب کبری سلام الله علیها
ولادت
در تاریخ ولادت زینب علیها السلام اختلاف است. در ریاحین الشریعه آمده است که میلاد آن حضرت را، برخی پنجم ماهجمادی الاولای سال ششم، بعضی اوایل شعبان آن سال، بعضی در ماه رمضان و برخی دیگر در دهه آخر ماه ربیعالثانی و طبق نقلی ماه محرم سال پنجم هجرت ذکر کردهاند ولی هیچیک از این اقوال دلیل محکم تاریخی ندارد.
این عدم اتفاق نظر در مورد تاریخ وفات آن مخدره نیز به چشم میخورد به طوری که برخی آن را در ماه رجب سال 62 و بعضی در چهاردهم رجب سال 62 دانستهاند.
همچنین در مورد محل دفن و قبر ایشان نیز اختلاف است. برخی قبر آن بانوی بزرگوار را در مدینه، جمعی در شام و گروهی در قاهره پایتخت مصر میدانند.
نام و کُنیه و اَلقاب
«زینب کبری» بوده است و چنان که شیخ مفید و برخی دیگر گفتهاند «زینب صغری» همان خواهر مادری زینب یعنی «امّکلثوم» بوده است ولی شیخ مفید؛ در پایان کلام خود، در زمره فرزندان علی علیه السلام به زینب صغرای دیگری اشاره میکند که مادرش کنیز بوده است.
یکی از القاب حضرت زینب که در روایات هم آمده است «عقیله» یا «عقیله بنیهاشم» به معنای زن ارجمند و یکتا در میان خویشاوندان میباشد.
و در میان کنیههای زینب علیها السلام نیز «امّکلثوم» و «امّعبداللَّه» ذکر شده که بر اساس این نقل، زینب «امّکلثوم کبرا» و خواهرش «امّکلثوم صغری» است. با این حال در بسیاری از کتابها مانند «مناقب» ابن شهرآشوب و «شرح نهجالبلاغهی ابن ابیالحدید»، خواهر آن بانوی معظمه را امّکلثوم کبرا میدانند و برای زینب علیها السلام چنین کنیهای ذکر نکردهاند.
دوران کودکی
دختر بزرگوار فاطمه علیها السلام در سن پنج یا شش سالگی مادر خود را از دست داد. لیکن با همین سنّ کم چنان تربیت شده بود که از فاطمه علیها السلام حدیث و روایت نقل کرده و برخی از تاریخنویسان و محدثان، خطبه «فدک» را به نقل از همین بانوی بزرگوار یعنی حضرت زینب ذکر کردهاند.
به عنوان نمونه ابوالفرج در مقاتل الطّالبیین در شرح حال «عون بن عبداللَّه بن جعفر» مینویسد: «مادر عون زینب عقیله، دختر علی بنابیطالب است.» سپس ادامه میدهد:
«زینب همان زنی است که ابن عباس خطبه فدک فاطمه علیها السلام را از او روایت کرده است و در آغاز خطبه گوید: این خطبه را عقیله ما زینب دختر علی علیه السلام برای ما روایت کرد». 1
علم حضرت زینب سلام الله علیها
امام چهارم علیه السلام است که پس از سخنرانی زینب علیها السلام در کوفه، آن حضرت خطاب به او فرمود:
«یا عَمَّة! اسْکُتی انْتِ بِحَمْدِاللَّهِ عالِمَةٌ غَیْرُ مَعَلَّمَة، وَ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة ...»
[عمه جان! آرام باش و سکوت اختیار کن که تو بحمداللَّه دانشمندی معلم ندیده و فهمیدهای هستی که کسی به تو فهم نیاموخته است.]
عبادت حضرت زینب سلام الله علیها
«نیشابوری» یکی از مورخان نقل کرده است که: «زینب در فصاحت، بلاغت، پارسایی و عبادت همانند پدرش علی علیه السلام و مادرش فاطمه علیها السلام بود» 2
از برخی مورخان دیگر نیز نقل شده است که: «تهجد و شب زندهداری زینب علیها السلام در تمام مدت عمرش ترک نشد از حضرت سجاد علیه السلام روایت شده که فرمود: در شب یازدهم محرّم عمهام زینب را دیدم که در جامه نماز نشسته و مشغول عبادت است». 3
مرحوم «بیرجندی» در «کبریت احمر» مینویسد: از برخی مقاتل معتبره از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که فرمود: عمهام زینب با تمام مصیبتهایی که بر او وارد شده بود از کربلا تا شام هیچگاه نوافل خود را ترک نکرد.
همچنین روایت کرده است که چون امام حسین علیه السلام برای وداع زینب آمد از جمله سخنانی که به او گفت این بود که فرمود: «یا اخْتاه! لا تَنْسِنی فی نافلةِ اللَّیْل»؛ [خواهر جان! مرا در نماز شب فراموش نکن.]
درباره شب عاشورای زینب علیها السلام در کتاب مثیرالاحزان از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام نقل شده است:
«وَ امّا عَمَّتی زَیْنَب فَانَّها لَمْ تَزَلْ قائِمَةً فی تِلْکَ اللَّیلَةِ- أی عاشِرَة مِنَ المُحَرّم- فی مِحْرابِها تَسْتَغیثُ الی رَبِّها، وَ ما هَدَأَت لَنا عَیْنٌ وَ لاسَکَنَتْ لَنا زَفْرَة».
[و اما عمهام زینب، پس وی همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و بهدرگاه خدای تعالی استغاثه میکرد و در آن شب چشم هیچیک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.] 4
حضرت سجاد علیه السلام فرمود: