😷 چرا خداوند متعال، روزه ماه مبارک رمضان را واجب فرمود؟ 1) هشام بن حكم مى‏گويد: از حضرت صادق عليه السّلام درباره علّت روزه سؤال كردم؟ فرمود: علّت تشريع روزه آن است كه به واسطه آن، فقير و غنى با هم مساوى شوند. چرا که اینگونه است كه غنى درد گرسنگى را حسّ نمى‏كند تا به فقير ترحّم نمايد، غنی هر گاه چيزى را اراده كند بر آن دست مى‏يابد، لذا خداوند عزّوجلّ خواسته است که بين خلقش تساوی برقرار سازد، و به اغنیا، طعم گرسنگی و درد را بچشاند تا بر ضعفا رقّت نموده و بر گرسنگان رحم نمایند. (بحارالأنوار، ج96، ص371 به نقل از علل الشرایع) 2) حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام نقل می کند که رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: ماه رمضان، ماه خداوند متعال و بهار فقراست. خداوند متعال این ماه را (همچون) قربانی قرار داده است تا فقیران شما از گوشت سیر شوند، پس آنها را اطعام نمایید. (بحارالأنوار، ج97، ص68 به نقل از نوادر) 3) ابن سنان از حضرت رضا علیه السلام نقل می کند که فرمود: علّت روزه آن است که انسان درد گرسنگی و تشنگی را چشیده، یک بنده ی ذلیلِ فروتنِ پخته شده با اخلاصِ صابر گردد، و همچنین با این دردها فرد روزه دار به یاد سختی های آخرت افتاده، خواهش های نفسانی او آرام شود. روزه، واعظ فرد در دنیا، و راهنمای او بر امر آخرت خواهد بود تا شدّت و سختی وارده بر فقرا و مساکین را در دنیا و آخرت دریابد. (بحارالأنوار، ج96، ص370 به نقل از علل الشرایع) 4) رسول خدا صلّی الله علیه وآله از خدای متعال نقل می کند که فرمود: روزه به خاطر من است، و من خود جزاى آن را مى‏دهم. روزه خواسته هاى نفسانى و شهوت ناشی از سرشت حیوانی را می میراند. روزه، باعث صفای قلب است؛ روزه، سبب پاکی جوارح است؛ روزه، عامل افزایش زاری و خشوع و گریه در درگاه الهی است؛ روزه، ریسمان پناه بردن به سوی خداست؛ روزه، سبب آرام شدن خواهش های نفسانی است؛ روزه، سبب کاهش گناهان و افزایش حسنات می شود. (بحارالأنوار، ج96، ص254 به نقل از مصباح الشریعة) 5) فضل بن شاذان از حضرت رضا علیه السلام نقل می کند که فرمود: اگر گفته شود: چرا افراد به روزه گرفتن امر شده‏اند ؟در پاسخ گفته مى‏شود به چند دلیل: الف: آن كه درد گرسنگى و تشنگى را بيابند و بدین وسیله متوجه فقر در آخرت شوند. ب: آن كه روزه دار به واسطه گرسنگی و تشنگی که به وی رسیده است، خاشع و ذليل و خاكسار و پخته شده و خالص و عارف و صابر گردد، و در نتيجه مستحقّ ثواب گردد. مضافا به اين كه روزه، سبب آرام شدن خواهش های نفسانی می شود. ج: روزه در دنيا براى روزه‏داران به عنوان یک واعظ عمل نموده، ایشان را در انجام آنچه خداوند مکلّف ساخته است همراه می سازد، و راهنمای ایشان برای آخرت خواهد بود. (بحارالأنوار، ج96، ص369-370 به نقل از علل الشرایع) د: روزه‏دار شدّت وسختیى که بر فقرا و مساکین در دنیا وارد می شود را دریافته، و اين سبب می شود كه آنچه را خداوند در وظایف مالی واجب نموده است، پرداخت نمایند. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»