💥 کسی که میگوید حضرت اباعبدلله(ع) به
#کوفه رفت تا حکومت اسلامی تشکیل دهد، معنای
#تکاملگراییِتاریخی را نمیفهمد.
عاشورا ترکیب «ستیز» و «عاطفه» بود، برای
#هدایتتاریخبشر.
✔️ استاد مرحوم سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی (بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم):
«اينكه میگويند حضرت اباعبدالله(ع) آمده بود حكومت اسلامی تشکیل بدهد (کتاب
#شهيدجاويد اين را میگفت)، بهخاطرِ این است که معنای «تكاملگرايی تاريخی» را نمیفهمند.
تكاملگرايی تاريخي، خيلی
#عظيمتر از تكاملگرايی
#اجتماعی است.
تكاملگرايی تاريخی، باقی میماند بدون اينكه شخص باشد و در همه جريانات تكاملی، موضوع رشد و تكامل قرار میگيرد؛ لذا
#گرايش كه الان به حضرت اباعبدالله(ع) در سراسر جهان وجود دارد، قطعاً در سده اول وجود نداشته است.
⬅️ کسی میتواند به
#زبانتاريخ صحبت كند كه
#ستيز و
#عاطفه را بتواند به عالیترين شكل تاريخیاش تركيب كند.
در قضيه عاشورا و جريانات بعدش، كاملاً اين امر، واضح است؛ يك ذره آثار
#ذلّت در اُسرا ديده نمیشود؛
⬅️ نه يك ذره هم پايشان را از
#مقاومت در برابر دشمن پايين میگذارند، و نه يكديگر را توصيه میكنند به اينكه ابزار
#عاطفه نكنيد!
در ابراز عاطفه كردن هم خيلی
#شديد هستند! اين با هيچ نظام جنگی كه بخواهد در
#وهله،
#ساختار بسازد، نمیسازد.
اين را در جاهای مختلف مشاهده میكنيد. اينکه در جنگ، عمروعاص خودش را لخت میكند، حضرت او را رها میكنند، اين دقيقاً معنای
#انسانگرايی است.
معنايش اين است كه او ابراز
#ذلت میكند و من به آدمی كه ابراز ذلت میكند، ابراز
#قدرت نمیكنم!
آيين ما اين است كه
#فراری از جنگ را تعقيب نكنيد؛ هر چند يقين داشته باشيد او همين كه توانست فرار كند، دوباره نامردی و نامردمی خودش را به شديدترين وجه ابراز میكند.
اين دقيقاً يعنی باز كردن مشت عمروعاص. يعنی آيين عمروعاص را شكسته؛ نه شخصش را. آيين
#خودمحوری را در برابر آيين
#ارزشمحوری شكسته.
⬅️ اصلاً شمشير علیبنابیطالب(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) میزند برای اينكه ارزش، بر
#تاريخ مسلط بشود؛ نه اینکه مثل انقلابهای اجتماعی، ساختاری، در [آن] وهله، ايجاد بشود».
۷۹/۱۲/۶
@IslamicRevolutionaryAnalysts