.
#نکته
📣📣📣 لا یلزم من الاصلاح ان یکون المصلح فیروی فی الخبر : مرو بالمعروف وان لم تعملوا به کله و النهوا عن المنکر وان لم تنتهوا عنه کله...
✴️
شیخ ولید بن راشد السعدیان (از داعیان و مشایخ معاصر عربستان، صاحب کتاب تلقیح الافهام و...)
حتی #شرط_عامل_بودن_آمر، در بیان علمای اهل سنّت هم نیست...👇👇👇
انسان باید بین دو کار، فرق بگذارد✌️
1⃣ قیام خودش به واجب
2⃣ امرکردن دیگران به آن واجب !
همچنین بین ...
1⃣ ترک منکر
2⃣ نهی کردن دیگران از آن منکر !
✳️
هرکدام اینها #واجبات_مستقل از یکدیگر هستند، پس بر هر انسانی واجب است که هم امر به معروف کند، هم عمل به معروف کند👌
و بر هر انسانی واجب است که هم ترک منکر کند و هم نهی از منکر کند.👌
❌ اما اگر کسی یک واجب را انجام نداد، در کار اول، مخالفت خدا کرده است و این جواز آن نمیشود که بهانه کند و در کار دوم هم مخالفت خدا کند و مردم را به آن واجب امر نکند🤷♂️
اینگونه : دو واجب را ترک کرده و گناهش بزرگتر میشود❗️
مثلا اگر کسی برای نماز یا شب زنده داری کوتاهی کند، دلیل نمی شود که دیگران را به آن امر نکند.🤷♂️
👈
#اهمال در یک واجب، بهانه قابل قبولی نیست که بتواند به این بهانه، در امر نمودن دیگران به آن واجب هم اهمال کند.
پس اگر بپرسی که چرا خدا فرموده:
《اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسهم》
میگوئیم:
خدا نکوهش کرده به خاطر 👈 فراموشی خودشان، نه به خاطر امر کردن دیگران به خوبیها !
چرا که امر به معروف طاعت و عبادت است و خدا آن را نکوهش نمیکند!
👌👈
پس آنها سرزنش و عقوبت شدند بخاطر #ترک_معروف؛ نه بخاطر #امر_به_معروف.
✅ پس باید بین این دو فرق گذاشت ✅
همچنین اگر انسانی منکری را انجام داد، حق ندارد به این بهانه دیگران را از آن منکر نهی نکند،
بلکه باید نهی کند.
پس اگر کسی شرب خمر میکند، باید دیگران را از شرب خمر نهی کند ... کسی که خودش به والدینش احترام نمیکند، باید دیگران را به احترام والدین امر نماید، چرا که دو واجب بر او است👇
1⃣ یکی ترک منکر و
2⃣ دیگری نهی از منکر !
✅
پس اگر در دستور اول، مخالفت خدا کردی، حق نداری در دستور دوم مخالفت خدا کنی❗️
و اگر کسی درباره روایتی بپرسد که برخی اهل دوزخ می گویند :
《ما شما را امر به خوبی میکردیم و خودمان عمل نمیکردیم》
میگوئیم: آنها عقوبتشان بخاطر آن است که خودشان عمل نمیکردند! نه بخاطر اینکه امر به معروف میکردند!
✍برگرفته از کتاب دروغی بنام رطب تالیف شده زیر نظر #دکتر_علی_تقوی
.