هدایت شده از کانال آسمان ۲۵
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸 «لیلة الرغائب» سنّت یا بدعت؟! با سلام! چند سالی است به مدد تبلیغات صدا و سیما، اعمال «لیلة الرغائب» و به‌جاآوردن آن میان مردم، به‌ويژه نسل جوان خیلی رایج شده؛ امّا ظاهراً این اعمال، سندیّت درستی ندارد که مختصراً به آن می‌پردازیم. 🌷🌷🌷 ابتدا بخشی از صحبت‌های آیت‌الله مددی در درس خارج اصول در تاریخ 20/7/1390 را نقل می‌کنیم: «همین صلات لیلة الرغائب كه باز هم سید بن طاووس اين را نقل كرده؛ به عین اين سند و متن -كه اصلاً متن و سند هم مال آنها{يعني اهل تسنّن} است- در کتاب موضوعات ابن جوزی{سنّی} آمده!!... اسمش را هم گذاشته‌اند شب آرزوها!! لیلة الرغائب! يك حديثي است كه آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب اين چه درجه و قوت احتمالي براي آدم مي‌آورد؟!... چون اهل سنّت كه شما مي‌دانيد به چه وضعي نماز تراويح را مي‌خوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراویح، در طي سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع می‌شوند و اين نماز لیلة الرغائب را می‌خوانند؛ يعني لیلة الرغائب از ليالي مشهوره اهل سنّت بعد از تراويح است!! تراويح، درجه اوّل! به خاطر همين حديث جعلي و ليلة الرغائب، درجه دوم!!...» فایل صوتی این بخش از سخنان آیت‌الله مددي، همراه با این پیام ارسال می‌شود. 🌷🌷🌷 براي توضیح بیشتر می‌توان گفت: بحث لیلة الرغائب و اعمال آن شدیداً در میان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛ امّا علمای اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شدیدی داشتند. برای نمونه می‌توان از ابن جوزی و نووي و دیگر بزرگان حدیث اهل‌سنّت نام برد که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی ‌بزرگ شمرده‌اند. برخی از کتاب‌های حدیثی شیعه نیز، همان روایت ضعیف را نقل کرده‌اند. غیر از روایت «وسائل‌الشیعه» و «بحار الانوار» و روایت اهل‌سنت و روایت سید بن طاووس(ره) -که در واقع، همه یک روایت هستند و آن را حمید طویل از انس بن مالک نقل کرده و طبق بررسی سندی، ضعیف است- روایت معتبر دیگري در اثبات مستحب‌بودن نماز و دیگر اعمال لیلة الرغائب وجود ندارد. 🌷🌷🌷 در پایان بايد گفت: قاعدهٔ «تسامح در ادلّه سنن» مورد پذیرش همهٔ فقهاء نیست و به دلیل اشکالات سندی موجود، به‌جاآوردن این اعمال، به قصدِ ورود و مستحب‌بودن، اشکال دارد؛ امّا به‌جاآوردن به قصد رجاء، ظاهراً مانعی ندارد. اما از آنجا كه عموم مردم، قصد ورود و قصد رجاء را متوجّه نمي‌شوند و پس از فراگيرشدن تبليغات رسانه‌اي، اين اعمال را به گمان مستحب‌بودن انجام مي‌دهند، بايد تا آنجا كه مي‌شود مردم را آگاه كرد تا مبادا بدعتي چون ليلة الرغائب وارد دين شود و سال‌ها بعد، رنگ سنّت به خود بگيرد! بحث ما در «مشهورات زمانه» است كه كم‌كم با تبليغات رسانه‌اي كاري مي‌كنند كه اين شب، با عنواني خاص تجليل شود و رغبت‌ها و آرزوها و درخواست‌ها و تقديرهاي مردم به سوي آن رانده شود و چه بسا پس از سالياني، هم‌رديف شب‌هاي قدر قرار گيرد! اين جريان‌سازي نيازمند استناد معتبر به دين است؛ وگرنه به بدعت مي‌انجامد. 🌷🌷🌷 این پیام، خلاصه‌ای در حدّ یک‌چهارمِ مطلب اصلی بود؛ برای مطالعهٔ مطلب اصلی که شامل بررسی رجال آن حدیث و قاعدهٔ «تسامح در ادلّهٔ سنن» و اشکالات و پاسخ‌های آن است، به آدرس زیر رجوع‌کنید: http://aasemaan25.blog.ir/post/Raghaeb © @Aasemaan25Channel ------------------------------------------ 🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸