🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (15) ➖➖ 🔺در روز غدیر هوا گرم نبوده است. توضیح: اگر از نرم افزارهاي رايانه اي براي محاسبه زمان واقعه غدير استفاده کنيد متوجه مي­شويد 18 ذي الحجه يعني واقعه غديرخم در روز 29 اسفند بوده و نمي‌توانسته چندان گرماي شديدي در محيط وجود داشته باشد. .....از فاصله زماني 25 اسفندماه تا 10 فروردين ماه اين دوسال (سال 1384و 1385 شمسي)درجه هواي منطقه رابغ (که غدير در آن واقع است) در گرمترين ساعات روز از 30 درجه بيشتر نمي‌شود و با توجه به اينکه هواي زمين طي هزار سال گذشته دو درجه گرمتر شده با اطمينان قريب به يقين، مي‌توان گفت: درجه هواي غدير خم در 29 اسفند سال 10 هجري: 28 درجه يا چيزي نزديک به آن، بوده است و چنين درجه حرارتي نه تنها گرماي شديد و حتي گرماي معمولي نيست، بلكه بسيار فرح انگيز و روح بخش است. 〰️〰️ 🔹جواب: نه تنها شیعه بلکه بزرگان اهل سنت نیز به گرمای هوا اشاره نموده اند که به برخی از نظرات فرقین در این زمینه اشاره می کینم: 1. شیعه: 1.1. سید بن طاووس روایتى از زبان یکى از حاضران در غدیر به این صورت نقل می‌کند:« «ما زمانى به غدیر رسیدیم که اگر تکه گوشتى را روى زمین می‌انداختى از شدّت گرما پخته می‌شد» (اقبال الاعمال، ج ‏1، ص 456.) + 1.2. قاضى نعمان نیز روایتى را به این صورت نقل می‌کند:« هیچ روزى گرم‌تر از روز غدیر ندیده بودیم. » ( شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار(ع‏)، ج ‏1، ص 99.) === 2. سنی: 2.1. ابن کثیر ناصبی می نویسد:« برای صحبت کردن پیامبر لباسی رابر روی درختی انداختند و با آن سایبانی درست کردند تا آفتاب به ایشان نخورد. » (.ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج5،ص294. ) + 2.2. حاكم در روايت صحيحي چنين نقل مي كند: « ...فأمر بروح فكسح في يوم ما أتي علينا يوم كان أشد حرا منه... ؛ از مكّه خارج شديم، در روزي كه تاكنون گرم تر از آنروز بر ما نگذشته بود،» (حاكم نيسابوري،المستدرك علي الصحيحين،، ج 3 ص 613 رقم 6272. ) + 2.3. طبری از زید بن ارقم:« قال:لَمّا نزل النبيّ صلى الله عليه و سلم بغدير خُمّ في رجوعه من حجّة الوداع، و كان في وقت الضحى و حرّ شديد، » (علامه امینی،الغدیر،ج1،ص214.) + 2.4. همچنین: طبراني ، احمد بن حنبل در دو كتاب خود يعني مسند احمد و فضائل الصحابه ، خطیب بغدادی در تلخيص المتشابه و تفتازاني از متكلمين بزرگ اهل سنت به چنین مطلبی اشاره کرده اند. (طبرانی،المعجم الكبير، ج 5 ص 171؛ أحمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج 4 ص 372 رقم 19344 ؛ خطیب بغدادی (متوفاي463هـ)، تلخيص المتشابه ج 1 ص 244 ؛ تفتازانی،)، شرح المقاصد في علم الكلام، ، ج 5، ص: 273 .) ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water