❇️جلسه دوازدهم❇️ 👈طنین در پرده های مختلف ممکن است صدای کسی در یک پرده ای دارای طنین زیبا باشد ولی در پرده دیگر چنین حالتی را نداشته باشد. اگر به تلاوت استاد مصطفی اسماعیل دقت کنید معمولا در پرده های شروع و در پرده های بم خیلی مخاطب را جذب نمی کند. اما وقتی به حوزه های توسط صدا و اوج که می رسد زیبائی خاص خودش را پیدا می کند و از این نظر نقیصه ای ندارد و بالعکس بعضی صداها هستند که در پرده های بم بسیار زیبا هستند ولی وقتی این صداها به پرده های اوج یا جواب که می رسند زیبائی خودشان را از دست می دهند. نمونه این صداها، صدای استاد احمد بسیونی است که ایشان به خصوص در تلاوتهایی که در سالهای اخیر در ایران داشت وقتی که به اوج می رسید، صدا از آن حالت زیبائی و ملاحت خارج می شد ولی در پرده های بم صدای این استاد یکی از فاخرترین صداها در میان قراء مصری می باشد. یکی از خصوصیات صدا که در انتخاب گوینده در صدا و سیما و مراکز مهم است، طنین صدا است. یعنی در گویندگی کسی با نغمه پذیر بودن صدا یا با ارتفاع صوت یا مساحت صوتش کار ندارد. اما روی طنین صدا و جذابیت ذاتی صدا خیلی حساسیت وجود دارد. اکثر گوینده هایی که در مراکز صدا و سیما استخدام می شوند بر اساس تست های صوتی که مربوط به طنین صدای آنها است، گزینش می شوند. طنین صدا در مردان در پرده های باس و توسط قرار دارد. یعنی یک صدای فاخر و زیبا از نظر طنین در پرده های اوج کمتر یافت می شود. و بیشتر در پرده های بم و پائین خودش را نشان می دهد. https://eitaa.com/alhanqurani