"فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التى فطرالناس عليها لا تبديل لخلق الله"
ارنست رنان(۱۸۲۳-۱۸۹۲) فیلسوف فرانسوی:( محال است که علاقه به دین متلاشی یا محو شود بلکه همواره باقی خواهد ماند)
سوال: خاستگاه دین چیست؟(منشا پیدایش یا راز گرایش به دین چیست؟)
۱-
ترس از حوادث طبیعی(دیدگاه ملحدانه)
شخصیت هایی چون برتراندراسل
انسان فاقد رشد عقلی، خدای پنداری را پناهگاهی برای درامان ماندن از خشونت های طبیعت می انگارد.
۲-
ناآگاهی از علل واقعی پدیده ها(نگاه ملحدانه)
اگوست کنت جامعه شناس فرانسوی:
روند تحول اندیشه بشری سه مرحله داشته است:
۱- مرحله ربانی/تخیلی
بطور مثال؛
درون هر درخت بلوطی روح جای دارد.
روحی عام برای همه درختان وجود دارد.
روح واحد برای همه روح درختان و روح دریاها و روح کوه ها و... وجود دارد.
۲- مرحله فلسفی/تعقلی
انسان به دنبال علت پدیده هاست.
۳- مرحله علمی
به جای چرایی از چگونگی پدیده ها سخن می گوید.
طبق این دیدگاه هرچه علم پیشرفت کند، خداباوری واپس می گذارد.
۳-
عقده های روانی
فروید
افسانه ادیپ(پسران) و الکترا(دختران)
احساس پشیمانی از پدرکشی خاستگاه اعتقادات دینی است.
۴-
از خود بیگانگی
فویرباخ
صفات شایسته انسانی را به موجودی بیگانه فرافکنده اند.
این افیون جامعه است.
۵-
تمایل به حفظ انسجام اجتماعی
امیل دورکیم
دینداران با انجام مناسک مذهبی ناخودآگاه به تحکیم پیوندهای اجتماعی می پردارند و براصالت جامعه تاکید می ورزند.
هرجامعه بومی توسعه نیافته، حیوان یا گیاه خاصی را مقدس می شمارد و محرماتی را برای حفظ حرمت آن پایه گذاری کرده اند.
۶- پیدایش دین بخاطر اراده خدا برای هدایت آدمیان و راز گرایش به آن افزون بردلایل عقلی درفطرت خداجوی انسان قابل پی جویی است.
کتاب کلام جدید
دکترحسن یوسفیان
#خاستگاه_دین
@AminM313