*آیا لباس سياه پوشیدن در عزاداري بدعت است؟* https://www.aparat.com/alhojah *پاسخ👇🏼👇🏼* *1- طبق روايت معتبر در كتب اهل سنت، در فرداي خاك سپاري امير مؤمنان عليه السلام، فرزند بزرگ آن حضرت، يعني امام حسن عليه السلام در ميان مردم و جمعيت عزادار و سوگوار كوفه حاضر شد و خطبه ايراد كردند . ايراد سخن آن حضرت در حالتي بوده است كه ايشان *با لباس مشكي و عمامه سياه* در ميان مردم ظاهر شد و از فضائل بي‌نظير آن حضرت سخن به ميان آورد. اين روايت در كتاب «فضائل الصحابه» با سند معتبر اين‌گونه نقل شده است: *حدثنا عبد الله قال حدثني أبي نا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ عَاصِمٍ، عَنْ أَبِي رَزِينٍ، قَالَ: خَطَبَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ بَعْدَ وَفَاةِ عَلِيٍّ وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ، فَقَالَ: لَقَدْ فَارَقَكُمْ رَجُلٌ لَمْ يَسْبِقْهُ الأَوَّلُونَ بِعِلْمٍ، وَلا يُدْرِكُهُ الآخَرُونَ.* ابي زرين مي گويد: بعد از در گذشت علي [عليه السلام] ، (پسرش) حسن [عليه السلام] در حالي كه عمامه سياه برسر داشت براي ما خطبه خواند. و فرمود: مردي از ميان شما رفت كه از نظر مقام علمي كسي [جز رسول خدا] بر او پيشي نگرفت و بعد از او نيز همانند او نخواهد بود. الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، فضائل الصحابة، ج 2، ص600، تحقيق د. وصي الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولي، 1403هـ - 1983م. ذهبي همين روايت را (بدون اشاره به ماجراي شهادت اميرمومنان) در دو جاي كتابش از ابي رزين نقل مي كند، كه طبق اين گزارش، امام حسن عليه السلام لباس سياه برتن، و عمامه سياه بر سر داشتند: *شريك عن عاصم عن أبي رزين قال خطبنا الحسن بن علي وعليه ثياب سود وعمامة سوداء*. از ابي رزين روايت شده است كه حسن بن علي براي ما سخنراني كرد ، در حاليكه لباس سياه و عمامه سياه برتن داشت . الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص267 و ص272، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ. اين روايت، علاوه بر اين كه ساهپوشي امام حسن عليه السلام را در سوگ حيدر كرار بيان مي‌كند، از عمق مصيبت و عزادار بودن آن حضرت و بقيه اهل بيت عليهم السلام نيز حكايت دارد؛ چرا كه لباس سياه در بر كردن با عزادار بودن مي‌سازد. اگر كسي توهم را نمايد كه عمامه سياه بستن ، سيره و عادت هميشگي صحابه بوده است، پس عمامه سياه امام حسن عليه السلام نشانه عزاداري نيست. پاسخ اين گمان را خود همين روايت داده است؛ زيرا طبق اين روايت، ايشان علاوه بر عمامه سياه، لباس مشكي هم بر تن كرده بودند،‌ آيا مي‌توان گفت كه صحابه هميشه لباس مشكي هم مي‌پوشيدند؟ *دستور پیامبر اسلام ص به سياه پوشی زنان در شهادت جعفر طیار*👇🏼👇🏼 *2-احمد ابن حنبل در مسند خود مى‌نویسد : *عن أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَیْسٍ قالت لَمَّا اصیب جَعْفَرٌ أَتَانَا النبی صلى الله علیه وسلم فقال أمى ‌البسی ثَوْبَ الْحِدَادِ ثَلاَثاً ثُمَّ اصنعی ما شِئْتِ.* اسماء‌ بنت عمیس مى‌‌گوید:‌ هنگا مى ‌که جعفر به شهادت رسید، *رسول خدا صلى الله علیه وآله به من فرمود:‌ مادر من! سه روز جامه عزا در بر کند پس از آن هرچه خواستى انجام بده.* (أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، (متوفای241) ‌مسند، ج 6، ص438 ح 27508 ، ناشر: مؤسسة قرطبة مصر.) *3-روایت مشهوری* در این باب وجود دارد که مورخین و محدثین متعددی به آن اشاره کردند. روایت این است که پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) زنان بنی هاشم لباس سیاه و عزا بر تن کردند و حتی از گرما و سرما هم شکایت نمی‌کردند و امام سجاد (علیه السلام )برای ماتم زدگان طعام و غذا تهیه می‌کرد. این روایت در محاسن برقی (1)، هدایة الامه (2)، بحار الانوار (3)، عوالم العلوم (4)، وسائل الشیعه (5) آمده است. 1. برقی، احمد، المحاسن، ج 2، ص 420، دارالکتب الاسلامیه، قم، 1371 ش. 2. حر عاملی، محمد، هدایة الامه الی احکام الائمه، ج 1، ص 324، آستان قدس رضوی، مشهد ، 1414 ق. 3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 45، ص 188، دار احیاء التراث العربی، بیروت ، 1403 ق. 4 . بحرانی، عبدالله، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال‏، ج 17، ص 412، موسسه امام مهدی، قم، 1413 ق. 5. حر عاملی، محمد، وسائل الشیعه، ج 3، ص 238، موسسه آل البیت، قم 1409 ق. *تذکر: وهابی ها می‌گویند پوشیدن لباس سياه بر میت بدعت است، آیا پيامبر ص از این بدعت بی اطلاع بودند؟ و آیا وهابی ها پیرو سنت پیامبر هستند یا بني اميه؟* *نتيجه:👇🏼👇🏼* *عزاداري و سياهپوشي در عزا و مصيبت بر خلاف گمان وهابی ها امری جايز است و بدعت نيست. شيعيان با اقتدا به اهل بيت عليهم السلام و پیروی از دستور پیامبرص در ایام شهادت اهل بيت عليهم السلام عزاداري مي‌كنند و لباس سياه بر تن مي‌كنند.*