♦️تقسیم کار اجتماعی؛ زنان و قضاوت اگر صحبت از ارزش دادن باشد، به‌طور قاطع می‌گویم که اسلام ارزش علاوه، به مرد نداده است. بار علاوه روی دوشش گذاشته، نه اینکه ارزش علاوه به او داده است؛ این مطلب عادی است. همین مسئله زمامداری، ارزش علاوه نیست. مسئله زمامداری شوخی نیست. زمامداری یک جامعه رنج دارد، زحمت دارد، کار دارد، فشار دارد. اصلا خیلی‌ها هستند تا به این مقام‌ها نرسیده‌اند هوس می‌کنند، چون می‌بینند برای این نخست‌وزیر تشریفات چنین و چنان قائلند، ولی وقتی وارد می‌شوند می‌بینند رنجش چقدر است. بنابراین، معنای این که اسلام بگوید کارهای مربوط به زمامداری بیشتر در خور مردان است، توهین به زن نیست. پایین آوردن قدر او هم نیست. تقسیم صحیح کار در اجتماع است براساس استعدادها؛ این غلط نیست. اما قضاوت از نظر اسلام. کار قاضی و قضاوت از نظر فقه اسلامی برای مردان است، هر چند دلیل صددرصد قاطعی بر هیچ‌یک از این دو مطلب (زمامداری و قضاوت) هنوز هم نداریم، یعنی واقعا من خودم هم شخصا هنوز فرصت نکردم که این مطلب را به‌صورت صددرصد قاطع ببینم که به طور مسلم دليل قاطعی بر این داریم یا نه. می‌شود گفت؛ نظر علمای اسلام عموما نه صددرصد؛ نظر غالب آنها بر این بوده است که سمت زمامداری و سمت قضاوت در اسلام مخصوص مردان است. حالا ما فرض کنیم چنین چیزی هم در اسلام باشد، آیا توهین به زن است؟ نه. 📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۷- ۱۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti