🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️ 🌺سوره انعام آیه (44)👇 فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّي إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ (44) پس چون اندرزهايى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رويشان گشوديم (و در رفاه و ماديات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتيم پس يكباره محزون و نوميد گرديدند. 🌺تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇 ✨ هميشه رفاه زندگى، علامت رحمت نيست، گاهى زمينه ى عقوبت است. «نسوا - فتحنا» ✨ مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافكاران، يكى از سنّت هاى الهى است. «فلمّا نَسُوا...فتحنا» ✨ قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذكّروا...اخذناهم» ✨ تنگناها و گشايش ها به دست خداست. «اخذنا... فتحنا» ✨ مرگ و قهر الهى، ناگهانى مى آيد، پس بايد هميشه آماده بود. «بغتة» ✨ شادى عيّاشان، ناگهان به ناله ى مأيوسانه تبديل خواهد شد. «فرحوا - مبلسون» 🌺نڪتھ ها👇👇👇 🍃✨ «مبلسون» از «ابلاس»، به معناى حزن و اندوه همراه با يأس است. حالتى كه مجرمان، هنگام پاسخ نيافتن در دادگاه پيدا مى كنند. (331) 🍃✨ در دو آيه ى قبل فرمود: ما افرادى را گرفتار مى كنيم تا تضرّع كنند، در اين آيه مى فرمايد: برخى در لحظه هاى گرفتارى هم خدا را فراموش مى كنند. «نَسوا ما ذُكّروا...» 🍃✨ در قرآن مى خوانيم: «و عسى اَن تحبّوا شياً وهو شرّ لكم» (332) ، چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه براى شما شرّ است و حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «اذا رأيت سبحانه يتابع عليك نعمه و أنت تعصيه فاحذره» (333) اگر ديدى خداوند نعمت هايش را بر تو مدام مى دهد، ولى تو گناه مى كنى، پس به هوش باش، چه بسا اين لطفها عاقبت خوشى ندارد. دنيا وبهره هايش، هم مى تواند براى انسان نعمت باشد، هم نقمت. در آيه مورد بحث، دنيا نقمت به حساب آمده است. امّا ايمان وتقوى، بركات آسمان وزمين را براى اهلش به دنبال دارد، چنانكه در آيه 96 سوره اعراف آمده است: «ولو أنّ أهل القُرى آمنوا واتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والارض»، بنابراين غفلت، درهاى خير را بر روى انسان مى بندد. 🍃✨ پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: »اذا رأيت اللّه يعطى على المعاصى فان ذلك استدراج منه«، اگر مشاهده كردى كه دنيا به كام گنهكاران است خوشحال مباش، زيرا اين استدراج الهى و به تدريج هلاكت كردن اوست. (334) و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند. 🍃✨ امام باقرعليه السلام در تأويل آيه فرمودند: چون مردم ولايت على بن ابى طالب عليهما السلام را ترك كردند و حال آنكه به آن امر شده بودند، «فلمّا نسوا...»، دولت آنان را در دنيا بسط داديم، «فتحنا عليهم...» تا حضرت قائم عليه السلام قيام كند، «حتّى... أخذناهم بغتة». (335) 🌺🌺🌺 ✨331) تفسير الميزان. ✨332) بقره، 216. ✨333) نهج البلاغه، حكمت 25. ✨334) تفسير مجمع البيان. ✨335) تفسير عيّاشى. @Antiliberalism