🌺نڪتھ ها👇👇👇 🍃✨️شيطان، آدم و حوا را وسوسه مى كرد كه خوردن از اين درخت، شما را فرشته مى كند يا ابدى مى سازد و خداوند چون نمى خواهد شما به اين مقام برسيد، دستور داده كه از آن نخوريد. 🍃✨️در اينكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را ناديده گرفت و از درخت ممنوعه خورد، ذيل آيه 21 پاسخ داده شده كه نهى در اينجا عنوان كراهت دارد، نه تحريم، و مانند نهى پزشك از يك غذا براى بيمار مى باشد كه اگر بيمار آن غذا را بخورد به زحمت مى افتد و آثار و عوارض مربوط به خود را دارد، نه آنكه حرام باشد. 🍃✨️سؤال: آيا ملائكه از آدم برتر بودند كه حضرت آدم به خاطر فرشته شدن، تحت تأثير وسوسه ى شيطان قرار گرفت؟ 🍃پاسخ: برترى آدم بر ملائكه، روشن است و امّا رغبت و ميل آدم به ملك شدن، به خاطر كمالات آنان بود كه حضرت آدم عليه السلام مى خواست علاوه بر آنچه خود دارد، آنها را نيز داشته باشد كه اين، دليل برترى آنان نيست. (41) 🍃✨️از امام صادق عليه السلام سؤال شد ملائكه افضل هستند يا بنى آدم؟ آن حضرت روايتى را از حضرت على عليه السلام نقل كردند كه فرمود: خداوند ملائكه را از عقل بدون شهوت و حيوانات را با شهوت بدون عقل آفريد، امّا انسان را با تركيبى از عقل و شهوت آفريد، اگر عقل انسان بر شهوتش غالب شود، از ملائكه برتر است و اگر شهوتش برعقلش غالب شود، از حيوانات پست تر است. «فمن غلب عقله شهوتَه فهو خير من الملائكة و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم». (42) 🍃✨️آدميزاده طرفه معجونى است كز فرشته سرشته و از حيوان گر كند ميل اين، شود به از اين ور كند ميل آن، شود پس از آن آرى خوبى ها ودرجات آدميان متفاوت و داراى مراتبى است، چنانكه در ملائك نيز چنين است، پس هر انسانى را نمى توان گفت از همه ى ملائكه برتر است و يا بالعكس. (43) 🍃✨️خداوند، شيطان را با ماهيّتى پليد نيافريده است، بلكه او را موجودى قابل تكامل آفريد و در گذرگاه هستى هدايت كرد و اين شيطان بود كه خود را منحرف و پليد ساخت، وگرنه اگر ماهيّت او پليد بود، اشتغال به تسبيح و تقديس، كه سالها بدان مشغول بود، معنا نداشت. همان گونه كه خداوند فرعون و ابن ملجم را چنان خلق نكرد، بلكه آنان نيز شايستگى رشد و اعتلاى انسانى را داشته اند، ولى به اختيار خود منحرف شده اند. (44) 🍃✨️سؤال: چرا خداوند شيطان را بر انسان مسلّط كرد؟ 🍃پاسخ: رابطه ى شيطان با انسان و امكان تأثير او در آدمى، بيشتر و زيادتر از تأثير غرائز حيوانى در انسان نيست. خداوند در مقابل آن غرائز حيوانى، انديشه و تعقّل و وجدان را عطا فرموده و بهترين وسيله ى تعديل و تنظيم غرائز را در اختيار آدمى قرار داده است. 🍃✨️علاوه بر آنكه شيطان، بر انسان سلطه ندارد واراده و اختيار را از انسان نمى گيرد، چنانكه خودش مى گويد: «ما كان لى عليكم من سلطان الاّ أن دعوتكم فاستجبتم لى فلاتلومونى ولوموا انفسكم ما انا بمصرخكم و ما انتم بمصرخى» (45) كار او كمك به غرائز حيوانى است و اگر بخواهد تأثيرى بگذارد، مجبور است با يكى از قواى درونى يعنى غرائز و توهّمات و وسوسه ها وارد شود كه در مقابل آنها دو نيروى عقل و وجدان همواره انسان را به خيرات ونيكى ها دعوت مى كنند. (46) -----🌺🌺🌺 ✨️41) تفسير منهج الصادقين ✨️42) وسائل، ج 15، ص 209 ✨️43) تفسير اطيب البيان، ج 1، ص 512 ✨️44) شرح مثنوى، علاّمه جعفرى، ج 5، ص 207 ✨️45) ابراهيم، 22 ✨️46) شرح مثنوى، ج 5، ص 207 @Antiliberalism