🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
☀️
روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️
🌺سوره اعراف آیه (165و166)👇
فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ (165)
فَلَمَّا عَتَوْاْ عَن مَّا نُهُواْ عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَاسِئِينَ (166)
پس چون تذكّرى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، كسانى را كه نهى از منكر مى كردند نجات داديم و ستمگران را به سزاى نافرمانى كه همواره انجام مى دادند، به عذابى سخت گرفتيم.
پس چون از آنچه نهى شده بودند تجاوز كردند، به آنان گفتيم: به شكل ميمون هاى طرد شده در آييد.
🌺تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇
✨ نهى از منكر، اگر سبب هدايت ديگران نشود، سبب نجات خود ناهيان مى شود. «أنجينا الّذين ينهون»
✨ فراموشى، اگر در اثر بى توجّهى و بى اعتنايى باشد كيفر دارد. «فلما نسوا ...»
✨ هر كه راه موعظه را بر روى خود ببندد، راه قهر الهى را به روى خويش باز كرده است. «نسوا - أخذنا»
✨ نهى از منكر، يك وظيفه دائمى است. «ينهون» (فعل مضارع نشان استمرار است)
✨ بى تفاوتان، ظالمند. «الّذين ظلموا» (در آيه ى قبل، بنى اسرائيل به سه دسته تقسيم شدند: متجاوزان، واعظان و سكوت كنندگانِ بى تفاوت. در اين آيه سكوت كنندگان هم جزو ظالمانِ هلاك شده به حساب آمده اند، زيرا تنها ناهيان از منكر نجات يافتند، «انجينا الّذين ينهون» پس سكوت، هم ظلم و هم زمينه ى هلاكت است.)
✨ از بزرگ ترين و شديدترين عذاب ها، سقوط از مرحله ى انسانيّت است. «عذاب بئيس، كونوا قردةً خاسئين»
✨ متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانيّت و مسخ شدن را دارد و كيفر مستكبر، طرد و تحقير است. «عتوا، قردةً خاسئين» آرى، ملّتى كه در برابر قانون الهى گردنكشى كند، ميمون وار از ديگران تقليد خواهد كرد.
✨ آنان كه حكم خدا را با حيله، مسخ و دگرگون كنند، چهره شان مسخ مى شود. بازيگرِ با دين، به صورت حيوان بازيگر (ميمون) در مى آيد. «كونوا قردة»
🌺نڪتھ ها👇👇👇
🍃✨ كلمه ى «بئيس» از «بأس»، به معناى شديد و «عَتوا»، به معناى عصيان و سركشى است.
🍃✨ طبق روايات، چون موعظه كنندگان بنى اسرائيل ديدند پندشان در قوم خود بى اثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهكاران و سكوت كنندگان را در برگرفت. (320) و اين تبديل و تحوّل، از تصرّفات تكوينى الهى است.
🍃✨ در آيه 60 سوره مائده آمده كه گروهى به خاطر نافرمانى، به صورت خوك وميمون درآمدند و اينجا فقط ميمون ذكر شده است. ابن عباس مى گويد: هر دو آيه درباره ى يك گروه است.
🍃✨ از ظاهر آيه استفاده مى شود كه نه تنها خصلت آنان، بلكه شكل ظاهرى آنان نيز تبديل به ميمون شد. آرى، خدايى كه با يك فرمان، آتش را بر حضرت ابراهيم گلستان مى كند، مى تواند موجودى را به موجود ديگر و انسانى را نيز ميمون كند. البتّه مسخ شدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرموده ى پيامبر صلى الله عليه وآله چندروزى بيشتر زنده نبودند. (321)
🌺🌺🌺
✨320) تفسير نمونه
✨321) تفسير مجمع البيان
#قرآن #تفسیر
@Antiliberalism