Anti_liberal🚩
🍃أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ🍃 🌺 بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌺 ☀️روزمان را با قرآن شروع م
🍃أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ🍃 🌺 بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌺 ☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️ 🌺سوره یونس آیه (94)👇 فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (94) پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك دارى، از آن كسانى كه كتاب آسمانى پيش از تو را مى خوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوى پروردگارت به سوى تو آمده است، پس از شك آوران مباش. 🌺 نکته ها 👇👇 در روايتى از امام هادى عليه السلام مى خوانيم: افراد جاهل مى پرسيدند: چرا به جاى پيامبر، فرشته اى بر ما نازل نمى شود؟ خداوند با نزول اين آيه و اينكه همه ى انبيا داراى زندگى مردمى بوده اند، پاسخشان داد. [354] سؤال: با آنكه كتب آسمانى گذشته تحريف شده است، چرا علماى اهل كتاب، در اين آيه مرجع و داور قرار داده شده اند؟ پاسخ: زيرا با آنكه بخشهايى از كتب آسمانى گذشته تحريف شده، امّا ميان دانشمندان اهل كتاب، اشخاص و حرف هاى قابل استنادى يافت مى شود. [355] پرسش و پاسخ قرآنى سؤال: چگونه قرآن مى فرمايد: «ان كنت فى شكٍّ» اى پيامبر! اگر در حقّانيّت قرآن شك دارى، از اهل كتاب سؤال كن. با آنكه پيامبرصلى الله عليه وآله هرگز در شك نبوده است؟ و عقل نمى پذيرد كه پيامبرى، در وحى شك كند؟ پاسخ: - كلمه ى «اِن» (اگر) فرض است و نشانه ى حتميّت و وقوع نيست. مثل «ان كان للرحمن ولد» [356] اگر خداوند فرزندى داشت. با آنكه آيه ى «لم يلد ولم يولد»، فرزند داشتن را صريحاً نفى مى كند. - در آيه ى 104 اين سوره از قول پيامبر خطاب به مردم آمده است: اگر در دين من شكّ داريد. «ان كنتم فى شكٍّ من دينى»، پس خود آن حضرت شكّ نداشت، وگرنه تحدّى نمى كرد. همچنين قرآن مى فرمايد: «آمن الرسول بما انزل اليه» [357] پيامبر به آنچه به او وحى مى شد ايمان داشت. - گاهى خطاب قرآن به پيامبر است، ولى مخاطبِ مورد نظر ديگرانند. مثل اين آيه: «امّا يبلغنّ عندك الكبر احدهما اوكلاهما...» [358] اگر پدر و مادرت در نزد تو به سنّ پيرى رسيدند. در حالى كه پدر حضرت رسول قبل از تولّدش و مادر او در سنّ كودكى آن حضرت از دنيا رفتند و در هنگام نزول اين آيه، پيامبر پدر و مادرى نداشت تا پير باشند. آيه از بابِ «به در بگو تا ديوار بشنود» است، كه در زبان عربى مى گويند: «ايّاك اعنى و اسمعى يا جاره». در مسائل تربيتى هم گاهى خطاب به بزرگان و شخصيّت ها مى كنند، تا ديگران حساب كار خودشان را بكنند. - گاهى آيه اى خطاب به پيامبر است، ولى مسلمانان مورد خطاب اند چنانكه جمله ى بعدى آن نيز جمع است. مانند: «يا ايها النبى، اذا طلقتم...» [359] و نيامده «طلّقت». به علاوه مى دانيم كه پيامبر هرگز زنى را طلاق نداده است. - اگر بنا باشد با اين آيه، وحى زير سؤال و شك برود، بايد در حقّانيّت همين آيه هم كه مى گويد: «اگر شك دارى»، شك كرد!! - براى اهل كتاب، شك و سؤالى مطرح بود و از پرسيدن خجالت مى كشيدند، خداوند با اين بيان راه سؤال را به رويشان گشوده است. - ممكن است از باب مماشات و همراهى با طرف در بحث باشد، مثل حضرت ابراهيم كه به ستاره پرستان گفت: «هذا ربى» [360] اين (ستاره) خداى من است. - رسول اكرم صلى الله عليه وآله چون اين آيه را شنيد، فرمود: من شكّ ندارم. امام صادق عليه السلام نيز فرموده است: واللَّه پيامبر شك نداشت. [361] ----- 354) تفسير نورالثقلين. 355) تفسير كبيرفخررازى. 356) مريم، 91. 357) بقره، 285. 358) اسراء، 23. 359) طلاق، 1. 360) انعام، 76 - 78. 361) تفسير صافى. 🌺 پیام ها 👇👇👇 ✨ از بين بردن شكّ در عقايد، ضرورى است. «ان كنت فى شكّ» ✨ هنگام شك بايد به عالمان رجوع كرد. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب» (پس سخن عالم حجّت است) ✨كتاب هاى آسمانى مؤيّد يكديگرند. «يقرؤن الكتاب» ✨بعضى اهل كتاب، حقّ را مى گويند. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب» ✨رهبر بايد قاطع باشد وهيچ ترديدى به خود راه ندهد. «فلاتكوننّ من الممترين» ✨فضل آن است كه دشمنان به آن گواهى دهند، آيا با اعتراف مخالفان به حقّانيّت آن، باز هم شك داريد؟! «فلاتكونن من الممترين» @AntiLiberalism