که خیر آن را درک نمی‌کنیم در آن زمان را منکر شویم 🤲برای مثال فرد دعا می‌کند باران نیاید! حال آنکه این دعا هرچند در ظاهر به نفع کسب و کار آن شخص است که باران نمی‌خواهد اما ضرر بسیاری برای افراد دیگر را در پی دارد. حکمت الهی شاید بر این قرار بگیرد و مصلحت را در این ببیند که باران بیاید ولی ضرری که آن فرد متحمل شد با دعای طلب خیر و تلاش مضاعف این ضرر ظاهری را جبران می‌کند. و خودِ این شخصِ به ظاهر متضرر هم از برکات آن مصلحت و حکمت الهی استفاده می‌کند. 🔺3) عدل و سنت الهی 🔸سنت الهی در نظام هستی به این تعلق دارد هر کسی تلاش کند به هدفش برسد؛ خداوند متعال در سوره نجم آیه ۳۹ می‌فرماید: ♻️ «وَأَنْ لَيْس لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سعى؛و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.» آنچه انسان در زندگی خود می‌بیند حاصل تلاش خود اوست و در این تلاش توکل به خدا و طلب خیر از خدا قوت قلب او و هموار شدن بیشتر راه او و کم شدن موانع در مسیر او را در پی دارد. برای مثال از خدا می‌خواهیم در فلان مسابقه پیروز شویم حال آنکه حریف ما تلاش بیشتر کرده است و آمادگی بیشتری کسب نموده است. اینکه ما پیروز شویم و پیروزی را خدا برای ما رقم بزند این خلاف عدل الهی بوده و موجب بدبینی حریف ما به خداوند است که هم به خداوند متعال توکل کرده و هم آمادگی بیشتری دارد. و این پیروزی مفسده دیگرش این است که ما همچنان ضعیف می‌مانیم و تلاش نمی‌کنیم و حرکت به سمت قوت و پیشرفت باز می‌مانیم. البته در مورد حریف ظالم در جنگ و زندگی موضوع متفاوت است. گاهی یک شکست مقدمه‌ی پیروزی های دیگر است. اگر در رشته خود پیشرفت کردیم و از حریف خود قوی‌تر بودیم و بیشتر تمرین نمودیم و به خدا توکل کردیم در اینجا خدا هم کمک می‌کند.(مثلا با یک اشتباه یا استرس یا بدشانسی این بازی را نبازیم.) 🔺4) مصلحت 🔸چهارمین موضوع اینست که گاهی ما مصلحت خود را در چیزی می‌بینم که آن مطلب مصلحت ما نیست و اتفاقا شر ما در آن می‌باشد. خداوند که مصلحت ما را می‌داند بخاطر توسل و تضرع ما آن خیر را که ما خیر بودن آن را نمی‌دانیم برای ما رقم می‌زند. فرد می‌خواهد با دختری ازدواج کند و بسیار تضرع می‌کند تا جواب مثبت را بگیرد اما خداوند می‌داند این ازدواج به مصلحت وی نیست و به سرانجام خوبی ختم نمی‌شود. خداوند متعال در آیه ۲۱۶ سوره بقره می‌فرماید: ♻️«وَعسى أَن تَکْرَهُوا شیْئًا وَهو خیر لکم و عسى أَن تُحبُّوا شیْئًا وَهو شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ و بسا چیزى را ناخوش داشته باشید که آن به سود شماست و بسا چیزى را دوست داشته باشید که به زیان شماست، و خدا مى‌داند و شما نمى‌دانید.» اینجا مستجاب شدن طلب خیر من، این است که به آنچه می‌خواهم نرسم، چون خیر من در این نرسیدن است. ✅ در آخر اینکه یک فرد بدون دعا کردن با اتکاء به توان فردی و کسب قوت و قدرت می‌تواند به یک خواسته‌ی خود برسد و در این مسیر اموری مثل استرس و ترس یا به قول برخی بد شانسی موجب می‌شود در این راه خطاها و شکست های زیادی داشته باشد اما دعا و توکل به خدا به عنوان قوت قلب کمک می‌کند در صورتیکه فرد آمادگی های لازم را داشته باشد با کمترین خطا در صورت جهالت نکردن به خواسته اش در صورتیکه مصلحت وی باشد به آن برسد و در این مسیر دل ها با او همراه شوند و موانع به حداقل می‌رسند. ✅ نگاه معجزه آسا به دعا و این نگاه که با دعا تعیین تکلیف کنیم برای خداوند که خلاف حکمت و عدالت و مصلحت عمل نماید خلاف عقل و عقاید شیعه می‌باشد. برخی اعتماد به نفس را بهترین تکیه گاه برای قوت قلب جهت رسیدن به آنچه می‌خواهند می‌دانند که همین قوت و تکیه گاه محکمتر و استوارتر توکل به خداوند متعال است. ♻️در روایت قدسی خداوند متعال می‌فرماید: «لَا تَمَلَ‏ مِنَ‏ الدُّعَاءِ فَإِنِّی لا أَمَلُّ مِنَ الْإِجابة؛ تو از دعا خسته نشو، من هیچ‌وقت از اجابت خسته نمی‏شوم.» (بحارالانوار ج۹۰ ص۳۷۳) خداوند متعال دعای ما را به عنوان طلب خیر برای ما اجابت می‌نماید حال گاهی این اجابت تحقق آنچه خواستیم می‌باشد و گاهی این اجابت عدم تحقق آنچه می‌خواهیم است که در این صورت یا خیر دیگری را برای ما رقم می‌زند که مصلحت ما در آن است یا سبب رشد و حرکت ما به سمت پیشرفت و کمک به ما در این مسیر است مثل همان مثال ورزشکار که بیان شد. ♻️امام سجاد علیه السلام فرمودند: «اَلمؤمِنُ مِن دُعائِهِ علی ثَلاثٍ: إما یُدَّخَرُ لَهُ، و إمّا یُعَجَّلُ لهُ، وَ إمّا اَن یُدفعَ عنه ُبلاءٌ یُریدُ اَن یُصیبَهُ؛ مؤمن از دعای خویش یکی از سه بهره را دارد: یا برایش ذخیره می‌شود، یا برایش مستجاب می‌گردد، یا بلایی که مقدر بوده به او برسد، از او دفع می‌شود.» (تحت العقول ص ۲۸۰) منبع: the14.ir/4882 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe