متن شبهه: فیلم شبکه‌های اجتماعی: مهدی نصیری: ما در دوران تاریخ اسلام حکمرانی پیامبر و حکمرانی امیرالمومنین با هیچ موردی مواجه نیستیم که کسی را به خاطر بی حجابی یا به خاطر شل حجابی مجازات کرده باشند. یعنی شل حجابی بوده، بعضا بی حجابی بوده. امام صادق میفرمایند که سه دسته از زنان نگاه کردن به موهاشون اشکالی ندارد یکی نگاه کردن به موی زنان اهل کتاب که اونها حجاب براشون واجب نیست، یکی نگاه کردن به موی کنیزان، سوم امام میگه اون اعراب بادیه نشینی که از مرکز دور بودند و گاهی میامدند مدینه حجاب کاملی نداشتند حرف اینه. حالا اهل کتاب که واجب نبود که جدا، کنیزان هم همینجور بعد اینجا ی استثنای جالب توجه وجود داره که از همین روایت بیرون آمده. میگه ی سری از زنان مسلمان به هر دلیلی نمیخوان حجاب کامل رعایت کنن به هر دلیلی. میگه نگاه کردن به موی اونها شرعا اشکالی نداره شما نگران آن نباشید البته بدون قصد شهوت. فقط در چه صورتی نگاه کردن به موی زن مسلمان حرامه؟ سرک بکشید خونه کسی مثلا ولی خانمی که میخواد بی حجاب باشه، خانمی که میخواد حجابش ناقص باشه، خانم مسلمان و غیر مسلمان که معلومه ایرادی ندارد مجری: یعنی با این صحبت شما کل فلسفه گشت ارشاد میره زیر سوال پاسخ شبهه: 🔰 استدلال اقای نصیری: ⭕ اگر درباره یک عملی،گزارش تاریخی نداشته باشیم، حق نداریم آن را انجام دهیم. 🚫 درباره برخورد با بدحجابی گزارش تاریخی نداریم،پس حق نداریم با بدحجابی برخورد کنیم. ♻️ این استدلال صحیح نیست.به دلایل زیر: 1️⃣ حاکم جامعه، حق دارد طبق مبنای شرع و در راستای مصالح جامعه، حکم صادر کند. سابقه تاریخی نداشتن احکام هیچ مانعی برای صدور حکم محسوب نمی‌شود. 🔹آقای نصیری هم قبول دارند که حجاب در اسلام واجب است و بی‌حجابی منکر 💠نهی از منکر هم واجب است و مرحله قهری نهی از منکر به عهده حکومت. 2️⃣ کتاب‌های تاریخی و حدیثی زیادی در طول 1400 سال گذشته از بین رفته است. 👈 بنابراین اگر درباره برخی موضوعات گزارش تاریخی نداشته باشیم، منطقاً نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که آن موضوع هیچ گاه رخ نداده است. 3️⃣ آیا بی‌حجابی در زمان حکومت پیامبر و امیرالمومنین، تا این حد مفسده‌زا بوده که بخواهد برخورد جدی با آن بشود؟ 👈 در روایتی پیامبر اکرم(ص) با لحنی توبیخی و تهدیدآمیز از پوشش زنان آخر الزمان می‌گویند و این دالّ بر این است که زنان دوران صدر اسلام، چنین رفتاری نداشته‌اند: 📖 «در آخر الزمان، و نزديكى قيامت، كه بدترين زمان‌هاست نمايان شوند زنانى كه برهنه و عريانند، و خود را براى مردان بيگانه آرايش مى‌كنند، اينها از دين خارجند و در فتنه‌ها داخلند، به شهوات مايلند، و به سوى لذّتها شتابانند، و حلال شمارندگان محرّماتند، جاودانه در دوزخند!!» 📚من لايحضره الفقيه، ج‏3، ص390. 4️⃣ اگر گزارشی از برخورد حکومتی با بدحجابی وجود ندارد، درعوض گزارش‌هایی از امر به پوشش و نهی از منکر بدحجابی فراوان است: 📖 پیامبر اکرم(ص) خطاب به حولاء (یکی از زنان مدینه) می‌فرماید: «ای حولاء! زینت خود را برای غیر همسرت آشکار مکن؛ ای حولاء! بر زن جایز نیست که زیبایی‌های دست و پای خود را (بالاتر از مچ) برای مردی غیر از شوهرش آشکار کند، که اگر چنین کرد، همیشه در نفرین، خشم و کینه الهی و فرشتگان او خواهد بود و در قیامت، برای او عذابی دردناک فراهم است.» 📚مستدرک الوسائل/ج14/ص242 📖 عایشه نقل می‌کند که؛ دختر عبدالله بن طفیل که برادر مادری من بود در حالی که زینت کرده بود به خانه‌ام آمد. در همان هنگام پیامبر(ص) نیز وارد شد و او را دید و از او روی برگرداند. عایشه گفت یا رسول الله این دختر، برادرزاده من و خردسال است! پس پیامبر(ص) فرمود: هنگامی که زن به دوران عادت ماهانه رسید بر او جایز نیست که جز روی خود، موضع دیگری را نمایان کند.» 📚 طبری، جامع البیان/ج9/ص305 📖امام صادق(ع): «لَا یَنْبَغِی لِلْمَرْاَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَهَا إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِهَا؛ برای زن مسلمان شایسته نیست وقتی از خانه بیرون می‌آید لباس‌هایش را براق نماید.» 📚کلینی، الکافی/ج5/ص519 🔸https://hawzahnews.com/x6fK6 5️⃣ اما درباره روایتی که در انتها به آن اشاره می کنند: 📖امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: نگاه كردن به موهاى زنان تهامه و باديه نشينان و روستاييان و كافران اشكالى ندارد؛ چون اينان اگر نهى شوند دست نمى‌كشند.(لأنّهُم إذا نُهوا لا يَنتهَونَ) 📚كافي (ط - دار الحديث)، ج‏11، ص: 205 ✅ در این روایت، تأکید بر این است که این زنان، دربرابر نهی از منکر مقاومت می‌کنند و به حکم الهی عمل نمی‌کنند، از این رو نگاه کردن به آنها گناهی ندارد (اگر با قصد لذت نباشد). 👈 اما درباره وظیفه حکومت در قبال این زنان سخنی نمی‌گوید. 👈 همچنین این روایت در صدد این نیست که بی‌حجابی این زنان را تأیید کند.