👌🏻 نکات: تفسیر آیه ۳۴
*به فرموده قرآن، ابلیس از نژاد جنّ بود که در جمع فرشتگان عبادت مىکرد. «کان من الجنّ» [۲۷۴]*
*سجده بر آدم چون به فرمان خدا بود، در واقع بندگى و عبودیت خداست[۲۷۵] زیرا عبادت واقعى، عملى است که خداوند بخواهد، نه آنکه طبق میل ما باشد ابلیس حاضر بود قرنها سجده کند، ولى به آدم سجده نکند*
*ابلیس مرتکب دو انحراف و خلاف شد:*
*الف: خلاف عقیدتى؛ «أبى» که سبب فسق او شد. [۲۷۶]*
*ب: خلاف اخلاقى؛* *«استکبر» که سبب دوزخى شدن او گردید [۲۷۷]*
*سجده براى آدم نه تنها به خاطر شخص او، بلکه به خاطر نسل و اولاد او نیز بوده است چنانکه در جاى دیگر مىفرماید: «خلقناکم ثمّ صوّرناکم ثمّ قلنا للملائکة اسجدوا لأدم» [۲۷۸]*
*امام سجاد علیه السلام مىفرماید: رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: سجده بر آدم به خاطر ذرّیه و نسل او بود. [۲۷۹]*
*سجده فرشتگان موقّتى بود، امّا نزول آنها بر مؤمنان و استغفارشان براى آنان دائمى است «الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة» [۲۸۰]*
*سجده بر آدم نه به خاطر جسم او، بلکه به خاطر روح الهى اوست «فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین» [۲۸۱]*
*بىانصافى است که تمام فرشتگان بر انسان سجده کنند، ولى انسان براى خدا سجده نکند*🥹
۲۷۴) کهف، ۵۰
۲۷۵) عیون اخبارالرضا.
۲۷۶) ففسق عن امر ربّه« کهف، ۵۰
۲۷۷) فبئس مَثوى المتکبّرین« زمر، ۷۲.
۲۷۸) اعراف، ۱۱
۲۷۹) تفسیر صافى، ذیل آیه.
*۲۸۰) کسانى که گفتند پروردگار ما خداست و در این عقیده پایدار بودند فرشتگان بر آنان نازل مىشوند. فصّلت، ۳۰ و در جاى دیگر مىفرماید: »ویستغفرون للّذین آمنوا« یعنى فرشتگان براى اهل ایمان دائماً در حال استغفارند. غافر، ۷*
۲۸۱) حجر، ۲۹
*پیام ها:*
*۱- فرشتگان نیز مانند انسان، مورد خطاب وامر ونهى قرار دارند. «أسجدوا لادم»*
*۲- لیاقت، از سابقه مهمتر است فرشتگان قدیمى باید براى انسان تازه به دوران رسیده امّا لایق، سجده کنند. «أسجدوالادم»*☺️
*۳- خطرناکتر از نافرمانى در عمل، بىاعتقادى به فرمان است.«ابى و استکبر»*
*۴- تکبّر وجسارت ابلیس، سرچشمهى بدبختىهاى او شد. «کان من الکافرین»*
╭┅──────┅╮
❤
@Aynaammar2329
╰┅──────┅