🌸 چهل حدیث درباره نیّت ١ـ «پیامبر گرامی خدا صلی‌الله علیه و آله»: اِنّ الله لایَنظُرُ الی صُوَرِكُم وَ اعمالِكُم وَ اِنّما یَنظُرُ اِلی قُلوبِكُم و نِیّاتِكم. خداوند به شكل و قیافة شما نظر نمی‌كند بلكه توجه او تنها به دلها و نیّتهای شماست. (جامع‌الاخبار، ص ١١٧) ٢ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: حُسنُ النِّیّةِ جَمالُ السّرائِرِ. حُسن نیت، زیبائی باطن انسان است. (فهرست غرر، ص ٣٩٨) ٣ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: اَلرّاضی بفِعْلِ قَوْمٍ كَالدّاخِلِ فیهِ مَعَهُم. کسی که از عَمل قومی راضی و خشنود باشد، همانند کسی است که آن عمل را مرتکب شده است. (نهج‌البلاغه، کلمة ٨٤٦) ٤ـ امام حسن مجتبی(عليه السلام): أَسلَمُ القُلوُبِ ما طَهُرَ مِنَ الشُّبُهاتِ. سالم‌ترین دل‌ها آن دلی است که از آلودگی‌های شک و شبهه پاکیزه باشد. (تحف‌العقول، ص ٢٣٨) ٥ـ مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): لایَكمُلُ صالِحُ العَملِ اِلاّ بِصالِحِ النِّیّةِ. عمل صالح جز با نیّت صالح به حد کمال نمی‌رسد.(فهرست غرر، ص ٣٩٩) ٦ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: صاحبُ النِّیّةِ الصّادِقَةِ صاحبُ القَلبِ السَّلیمِ. آن کس که قلب سالم و سلیم دارد نیّتش خالص و صادقانه خواهد بود. (سفینه، ج ٢، ص ٦٢٨) ٧ـ رسول اكرم(صلي الله عليه و آله): مَن اَحبَّ قَوماً حُشِر مَعَهُم. هر کس هر قوم و گروهی را دوست داشته باشد فردا با آن‌ها محشور خواهد شد. (سفینه، ج ٢، ص ٩٢٩) ٨ـ مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): عَلی كُلِّ داخِل فی باطِلٍ اِثمانِ: اِثمُ العمل بِه و اثِمُ الرِّضابِه. هر کس معصیت و کار خطایی مرتکب شود دو گناه کرده است: یک گناه با ارتکاب آن عمل و دیگر خشنود بودن از ارتکاب آن است. (که خود گناه دیگری است). (نهج‌البلاغه، کلمة ١٤٦) ٩ـ «پیامبر گرامی خدا صلی‌الله علیه و آله»: إنّ بِالنِّیاتِ خُلِّدَ اَهلُ الجَنّةِ فی الجَنّةِ و اَهلُ النّارِ فی‌ النّارِ. به خاطر حُسن نیّت و سوء نیّت است که بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم مخلّد و جاویدان گشته‌اند. (بحار، ج ٧٠، ص ٢١٢) ١٠ـ مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): عَلی قَدرِ النِّیةِ تكونُ مِنَ الله العَطِیَّة. فضل و رحمت الهی برای هر کس بر حسب نیّت و اهداف او است. (فهرست غرر، ص ٣٩٩) ١١ـ مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): عَوِّد نفسَكَ حُسنَ النّیةِ و جَمیلَ المَقصَدِ تُدرِكْ فی مَباغیكَ النَّجاحَ. خود را به حسن نیّت و اهداف پسندیده عادت بده با موفقیت به خواسته‌های خود خواهی رسید. (فهرست غرر، ص ٣٩٩) ١٢ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: اَلعبادةُ حُسنُ النِّیةِ بِالطَّاعِة مِنَ الوَجهِ ‌الّذی اُمِرَ بِهِ. عبادت، یعنی اطاعت از خدا با نیّت صادقانه از همان راهی که او دستور داده است. (نه راه‌های دیگر) (وسائل، ج ١، ص ٣٨) ١٣ـ حضرت رسول(صلي الله عليه و آله): مَن استَحسَن قَبیحاً كانَ شریكاً فیهِ. کسی که کار زشت و قبیحی را خوب بداند، در آن کار شریک خواهد بود. (بحار، ج ٧٨، ص ٨٢) ١٤ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»: اِنَّ اللهَ یُحِبُّ أَنْ تَكونَ نِیّةُ الانسانِ جَمیلةً. خدا دوست دارد که انسان همیشه خیرخواه و خوش‌نیت باشد. (فهرست غرر، ص ٣٩٨) ١٥ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: لاَیَقبَلُ اللهُ مِن مؤمنٍ عملاً وَهُوَ مُضِمرٌ علَی أَخیه المؤمِنِ سُؤاً. کسی که نسبت به برادر مؤمن خود خیال بد داشته باشد خداوند هیچ عملی از او قبول نخواهد کرد. (اصول کافی، ج ٤، ص ٦٥) ١٦ـ مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): اِنّما عَقَر ناقةَ ثَمودَ رجلٌ واحدٌ فأصابَهُمُ العذابُ بِنِیّاتِهِم فی عَقرِها. شتر قوم ثمود را یک نفر پی کرد و از پای درآورد ولی به خاطر سوء نیت آن‌ها و رضایت دادن به عمل او، عذاب الهی همگان را فرا گرفت. (المسترشد، ص ٤٠٧) ١٧ـ امام جواد(عليه السلام): اَلقَصدُ الیَ اللهِ تَعالی بِالقُلوبِ اَبلغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمال. نیت و اهداف باطنی انسان زودتر از اعمال بدنی او به پیشگاه خداوند متعال می‌رسد. (خداوند پیش از عمل، به نیت توجه می‌کند.) (بحار، ج ٧٨، ص ٣٦٤) ١٨ـ مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): مِنَ الشقاءِ فَسادُ النِّیَّةِ. نیّت پلید و ناپاك، دلیل بر شقاوت و نگون‌بختی انسان است. (فهرست غُرر، ص ٣٩٩) ١٩ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: إِنّ اللهَ یَحشُرُ الناسَ عَلی نِیّاتِهم یَومَ القِیامَةَ. خداوند در روز قیامت مردم را بر حسب نیّت و مقاصد باطنی‌شان محشور می‌گرداند (وسائل، ج ١، ص ٣٤) ٢٠ـ «پیامبر گرامی خدا صلی‌الله علیه و آله»: لِیَكُنْ لَكَ فی كُلِّ شَیءٍ نیَّةٌ صالحةٌ حَتَّی فی ‌النَّومِ وَالأكلِ. در هر چیزی نیت خوب داشته باش حتی در خواب و خوراک. (مکارم‌الاخلاق، ص ٤٦٤) ٢١ـ مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): حُسنُ النِیّةِ مِن سلامَةِ الطّوِیّةِ. حُسن نیت نشانة ضمیر پاک و سلامتی باطن آدمی است. (فهرست غرر، ص ٣٩٨) https://eitaa.com/Basir_MN