تأویل قرآن برای توجیه سازشکاری و انفعال در برابر دشمن ♦️ رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند و باز برای بار دوم و سوم و … پیامبر با آنان عهد می بست و آنان هم عهد می شکستند. و در ادامه استفاده می کند که در روابط بین الملل راه همین است. ⭕️در پاسخ این برداشت نا درست باید به چند نکته اشاره کرد: ۱. نادیده گرفتن عقل و فهم عقلایی عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود. ۲. شما در مقام عهدی که نقض شده باید آیه بیاورید و امروز مسئله کشور عهدی است که نه تنها نقض شده بلکه اصلا عمل نشده است. این مسئله در ادامه آیات پاسخ داده شده که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برامدند عهدشان را به سوی شان بیفکن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸. ۳. احتمال دارد آیه ناظر به عهدهایی است که با طرف های درون جبهه کفر و شرک بسته شده است نه اینکه که این عهد ها همه بایک طرف بسته شده باشد. یعنی پیامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». چنانکه احتمال دارد ناظر به عهدهایی باشد که حضرت در طول هم و در موضوعات مختلف و در زمانهای مختلف و بعد از مجازات آنها به خاطر نقض عهد قبلی با آنها بسته باشد. ۴. آیات دیگری دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره می شود: از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم) در ادامه به این نکته هشدار می دهیم به ایشان که نبی اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»! آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند. (کنز العمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲) https://eitaa.com/Basir_MN