◀️ متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین بابی را در اصول کافی با عنوان باب العبادة منعقد کردند و شیخ کلینی در ذیل این باب روایاتی را آورده است. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لَا أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَمْلَأَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي وَ إِنْ لَا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا ثُمَّ لَا أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ. یکی از روش های تعلیمی اهل بیت علیهم السلام نقل کردن از انبیاء سابقین و یا از کتاب های آسمانی قبلی است و اینجا از تورات نقل کردند که خداوند متعال خطاب میکند به همه انسان ها تا روز قیامت و ما هم مخاطب هستیم. يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي به تعبیر امروز برای عبادت من وقت بگذار و برای عبادت من صرف وقت بکن و اگر این کار را کردی و عبادت من را به جا آوردی أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى یعنی قلب تو را پر از غنا میکنم یعنی چه این کلام؟ ظاهرا مراد این است که اگر انسان رابطه عبادتی با خداوند متعال داشته باشد و عبودیت را کاملا رعایت کند و به وظائف عبودیت کاملا قیام کند؛ این قلب آرامش پیدا میکند و اطمینان پیدا میکند و در قلب شک و شبهه و وسوسه راه نخواهد داشت. تمام مشکلاتی که بر ما عارض می شود و گرفتاری هایی که پیدا میکنیم مبدأش قلب است که وقتی قلب سلیم نباشد وقتی در قلب مشکلی وجود داشته باشد آن مشکل از قلب سرایت می کند به اعضای انسان و اگر به اعضاء سرایت کرد لامحاله انسان مرتکب گناه می شود از طریق چشم و گوش و دست و پا و ...به جهت اینکه قلب حکومت دارد بر اعضای بدن انسان و اعضاء تابع قلب هستند . اگر انسان بندگی خداوند متعال را داشته باشد این قلب اطمینان پیدا میکند و قلب سالمی خواهد بود و به تبع سلامت قلب سایر اعضاء سالم خواهند بود و قهرا انسان مرتکب معصیت نمی شود . عبادت باری تعالی یک چنین اثری بر قلب انسان می گذارد و قلب هم که حاکم بر اعضاء و جوارح است لامحاله انسان می شود آدم که مورد خطاب یا ابن آدم قرار میگیرد. أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لَا أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ اگر عبادت کنی و بنده درستی باشی من تو را به خودت و خواسته های خودت واگذار نمیکنم و خودم متکفل امور تو خواهم شد. وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَكَ یعنی بر عهده من است که اگر این چنین باشی من تمام خلل هایی که در زندگی تو وجود دارد پر میکنم و کمبودها را بر طرف میکنم. کمبود ها بر دو قسم است: مادی و معنوی؛ و این عبارت اطلاق دارد و آن چه را که انسان نداشته باشد خداوند متعال آن را به دارایی تبدیل میکند. وَ أَمْلَأَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي و قلب تو را پر از خشیت و خضوع و خوف نسبت به خودم میکنم. که معلوم می شود یکی از نعم الهی و رحمت های خداوند متعال این است که در قلب بنده خوف خودش را قرار بدهد. اگر انسان از خدا فقط خوف داشته باشد چون قلب پر از خوف خداست دیگر جایی باقی نمی ماند تا انسان از غیر خدا بترسد زیرا که ترس از خدا کمال است و خداوند متعال قلب انسان را کمال می دهد و به خوف از خودش و خشیت و خضوع نسبت به خودش کامل میکند. اگر بنده خوبی باشیم این الطاف به ما می شود و شامل حال ما خواهد شد و خداوند متعال ضمانت کرده و متعهد شده است. حال اگر بر خلاف این شد و انسان نسبت به عبودیت خداوند متعال کوتاهی کند کاملا بر عکس می شود که گوید: أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا یعنی تمام هم و غم انسان مشغول به امور دنیوی می شود . اگر یک مشکل برطرف شد یک مشکل جدید پیدا می شود و این یکی از مصائب بر ابن آدم است که تمام هم و غمش دنیا باشد و این یک غضب الهی است. آن فقر و فاقه و گرفتاری و مشکلات دنیایی همیشه برقرار است و آخرش دنیای انسان هم درست نخواهد شد و آخرت هم که خراب شده است. و بعد می فرماید وَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ و این خیلی بد است که خداوند متعال انسان را به خودش واگذارد و آنی که خدا انسان را به خودش واگذارد همان آن سقوط و هلاکت انسان خواهد بود. 🆔@bonyad_emamat