⭕️ آزمایش بندگی آیت الله بهجت(ره): از مرحوم آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نقل شده که فرمود: 🔰آیا هیچ شده است که خود را در صدق عبودیت و بندگی امتحان کنید تا بدانید آیا بنده خدایید یا نه؟ 🧐 فکر کنید اگر زن و فرزند خود را به قصد زیارت کربلا، مهیای حرکت سفر نموده و با زحمت فراوان و هزینه زیاد تا لب مرز برسید، ولی در آنجا می‌بایست حرامی ـ مانند کشف حجاب یا نظر اجنبی به همسر و دختران همراه ـ را مرتکب شوید تا مقدمه خروج از گمرک و گرفتن گذرنامه و مجوز عبور از مرز باشد، دراین‌صورت خود را چگونه می‌یافتید؟ 🤔 آیا با خود می‌گفتید: این یک حرام عیب ندارد، ما که این همه زحمت کشیده و هزینه نموده‌ایم تا به اینجا رسیده‌ایم، بگذار این حرام انجام گیرد و عبور کنیم. و یا با کمال شجاعت و مردانگی و متانت مثل گُل با آن همه رنج و دوری راه و تحمل مخارج و هزینه سفر، با عائله خود برمی‌گشتید؟ زیرا کسی که فرموده: ✅ زیارت مستحب است، و همان کسی که من به قصد قربت و به داعی (انگیزه) امر او تا به اینجا آمده‌ام و متحمل این همه خسارت شده‌ام، ارتکاب حرام را جایز نمی‌داند و به داعی نهی و زجر او باید دوباره بدون هیچ‌گونه نگرانی و ناراحتی برگردم؛ چراکه من بنده‌ام، من می‌خواستم زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را برای رضای خدا انجام دهم، نه برای خواهش دل خود. ✅ اگر برای خداست، خدا می‌فرماید: کار حرام را انجام نده و با انجام گناه به زیارت مرو، لذا باید امتثال نمایم و برای او به زیارت نروم. ❇️ بنابراین، اگر این‌طور نکرد و برنگشت، یقیناً ناقص‌الایمان است؛ زیرا خداوند سبحان می‌فرماید: 📜 «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً؛ 📃 پس به پروردگارت سوگند، ایمان نمی‌آورند، مگر اینکه در اختلافی که میان آنها پیش آمده تو را حاکم کنند، سپس از آنچه قضاوت نمودی در دل خود هیچ‌دلتنگی احساس نکنند، و چنان‌که باید خود را تسلیم [خدا و حکم شما] کنند».(١) ❇️ بنده ی با ایمان باید تسلیم فرمان و حکم الهی باشد، نه تابع خواسته‌های خود و مطیع نفس و شیطان. ⬅️ در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۴۱ ١.نساء: ۶۵. https://bahjat.ir/fa/content/9796