بسمه تعالی شانه شرح حدیث شریف کساء قسمت بیستم (مقام رسالت) قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاَیّامِ در متن حدیث شریف کساء از شئون مختلف حضرت محمد صلی الله علیه و آله بیشتر به رسول بودن ایشان توجه شده است. در مناصب مختلف الهی؛محدث بودن، نبی بودن، رسول بودن، اولوالعزمی و مقام ختمیت، منصب رسالت در این روایت مورد تأکید بوده و در مقام خطاب نیز عبارت «رسول الله» استفاده می‌شود. رسول از غیب، اخبار ملکوت را شکار می کند و وظیفه دارد به مردم ابلاغ کند و ایشان را هدایت نماید.  همه مناصب الهی، ظهور ولایت هستند. یعنی تا کسی به مقام ولایت نرسد نمی تواند نبی و رسول و محدث شود. هر گاه عقل جزئی به عقل کل (ولایت) اتصال پیدا کرد قابلیت گرفتن اخبار غیبی و حقایق ملکوتی را می یابد، زیرا عقل کلی، جامع همه فعلیات مادون است. لذا در صورتی فرد به مقامات دست می یابد و به مناصب الهی منصوب می گردد که در قوس صعود، اتصال به ولایت پیدا کرده باشد. به عبارت دیگر؛ بهره هر نبی و رسول از نبوت و رسالت به میزان اتصالش به ولایت برمی گردد، لذا قرآن می فرماید: « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۘ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللَّهُ ۖ وَرَفَعَبَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ ۚ..» (بقره/۲۵۳) این فضلنا به میزان اتصال به ولایت  مربوط می شود. خداوند متعال در جای دیگر می فرماید: « لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ »(بقره/۲۸۵) یعنی فرقی میان رسولان نیست از جنبه ولایت، زیرا همه رسل در مقام روح کلی ولایت به حضور واحد حاضرند. انسان کامل همه اسماءالله را در جان خود تحقق بخشیده و دارای اسماءالله است یعنی دارای ولایت است از اینرو الهی ترین شخص است و آنکه اسماء و صفات الهی بیشتری را داراست به خلیفة اللهی و هدایت بندگان و رسالت اولی تر است لذا رسالت حضرت ختمی مرتبت مورد تاکید حضرات قرار گرفته تا سبقت ایشان در مقامات و مناصب الهی متجلی شود. نکته لطیف اینکه؛ حضرت ختمی مرتبت با همه مناصب و مقاماتشان به حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها پناه می آورند زیرا ایشان محور هستند و تکمیل اهل کساء به فاطمه است ؛ «فَلَمَّا اكْتَمَلْنا جَمیعاً ». ادامه دارد التماس دعا صادقزاده