*اسما الهی در مرتبه ی ذات* مطالبی از حضرت امام (رض) در کتاب مصباح الهدایه انتخاب شده است: می فرمایند خدای عزوجل اراده فرمود و تجلی کرد. سپس اول فیضی که صادر شد، اسم الله اعظم متجلی شد و آن اسم شریف الله است. * پس اسم شریف الله ، اول تجلی حق است * و این اسم شریف تمام اسماء و صفات را در خود دارد و در نتیجه این اسم شد درواقع خلیفه الله الاعظم. بعد می فرمایند اول چیزی که ظهور کرد از این خلیفه کبری که اسم الله باشد، مقام رحمانیه و رحیمیه است. اسم شریف رحمان و رحیم تجلی فرمود. در مرتبه ذات این اسماء و صفات عین ذات اند. درست؟! خوب اگر عین ذات اند پس هر اسمی همه اسماء رو در خودش دارد. پس همان طور که اسم الله همه اسماء را در خود دارد پس اسم رحمان، اسم رئوف هم دارد. اسم علیم، اسم حکیم هم دارد. در مرتبه ذات این جوری است. همه اسماء جمالیه در مرتبه اسم عین ذات اند. پس می فرمایند که این جور فکر نکنید که این اسماء در مرتبه ذات یکی بالاتر است یکی پایین تر است. اگر کسی این حرف رو بزند این میشه تعیّن. این میشه تشخص. شما اینها رو ازشون جدا کردید گفتید یک اسم کامل تره و یکی کامل تر نیست که عقیده ناصوابی است. 🎤استاد سعادت فر @hobbenamaz