👉۴- ترویج افکار انحرافی و نفرت و تبعیض بین اقوام جامعه؛ از کارهایی که فرقه انجام می‌دهد، اختلاف بین اقوام را تشدید می‌کند و اندیشه‌های تبعیضی را گسترش می‌دهد و به این ترتیب به راحتی در زمین دشمن بازی می‌کند. اینها عموما صدماتی است که فرقه‌های انحرافی در راستای پیشبرد اهداف استعماری به جامعه وارد می‌کنند. ◽️ايشان گفت: اما درباره‌ی برخورد با فرقه‌ها، حرف این نیست که با فرقه‌ها برخورد نشود. بلکه حرف این است که به جای اینکه همه حواس ما بر روی برخورد امنیتی با فرقه‌ها باشد، باید تمرکز روی محیطی باشد که زمینه‌های تشکیل فرقه در آن وجود دارد. این درحالی است که ما عموما در مرحله‌ای قرار می‌گیریم که مرحله‌ی برخورد است. درحالی‌که باید طرحی برای مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها داشته باشیم. البته این نافی برخورد و مواجهه امنیتی نیست. بلکه منظور این است که ما فضای مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها را خالی گذاشته‌ایم و صرفاً فضای مواجهه امنیتی را تقویت کرده‌ایم. این طرح باید به ما نظام بدهد، باید یک کلام استراتژیک و یک نظام استراتژیک بدهد. برای مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها نباید به کلام موجود بسنده کنیم و به یک کلام جدید نیازمندیم. متولی این امر نیز حوزه‌های علمیه است و اعتقاد دارم متأسفانه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ نتوانستند مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها داشته باشند و برای نجات جامعه از گرفتاری فرقه‌ها، به پاسخگویی به شبهات و ابهامات وارد شده از سوی فرقه‌ها پرداخته‌اند. این درحالی است که اعضای فرقه‌ها با مواجهه با شبهات منحرف نمی‌شوند که بخواهیم با پاسخ به شبهه آنها را هدایت کنیم. بلکه با مواجهه روانشناختی جذب فرقه‌ها می‌شوند و در ادامه شبهاتی هم وارد ذهن آنها می‌کنند. خب در مواجهه با چنین پدیده‌ای آیا می‌توان با پاسخگویی به شبهات با آنها روبه رو شد؟ خیر. بلکه باید با مواجهه روانشناختی و سایر انضمامات مثل روش‌شناختی، فقه الفرق و فقه، فرقه و سیاست و... با اعضای فرقه‌ها برخورد کرد. ◽️استاد جریان‌شناسی فرقه‌ها گفت: باید در مواجهه فرقه‌ها بدانیم که، عموماً محل چرخش اعضای آنها به سمت انحراف، مسئله ولایت فقیه است. ضعف اعتقاد در مسئله ولایت فقیه باعث می‌شود که ابتدا از این مسئله عبور کنند. به دنبال آن از اعتقاد به امامت هم دست می‌کشند و در نهایت اعتقاد به خداوند را از دست می‌دهند و به عنوان مثال آتئیست می‌شوند. لذا مسئله‌ی ولایت فقیه از مسائل مهم، راهبردی و اعتقادی است که در مواجهه اندیشه‌ای با فرقه‌ها، به‌جای اینکه بیشتر به عنوان مسئله‌ای سیاسی یا فقهی مطرح شود، باید به عنوان مسئله‌ای اعتقادی در حوزه‌ها و جامعه مطرح شود. ◽️حجت‌الاسلام محمدی هوشیار در پایان گفت: همچنین، از خطرناکترین فرقه‌ها نواخباریگری و جریان ضد فقاهت است که امروز به مراتب خطرناک‌تر از امثال فرقه احمد الحسن است. اگر فرقه‌ها را به دو دسته‌ی فرقه‌های گل‌زننده و فرقه‌های پاس دهنده تقسیم کنیم، فرقه‌هایی که زمینه را برای انحراف‌هایی ایجاد می‌کنند که بعداً باعث شکل‌گیری فرقه‌های دیگری می‌شود، خطرناک‌تر هستند که جریانات ضد فقاهت و نواخباریگری از این دسته هستند. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon