⚫️ اسناد مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخش « هتک حرمت خانه حضرت زهرا س »_ قسمت چهارم ✅ سند چهارم : طبری در « تاریخ الامم والملوک » 🔹مورخ معروف ، محمد بن جریر بن یزید بن خالد طبری ( م ۳۱۰ ) در کتاب تاریخی خود رویداد هتک حرمت خانه وحی را چنین بیان می کند: « أتی عمر بن الخطاب منزِلَ علی و فیه طلحة و الزبیر و رجال من المهاجرین ، فقال والله لأَحرِقَنًَ علیکم أو لَتَخرُجَنً الی البیعة فخرج علیه الزبیر مُصلتا بالسیف فَعَثَرَ السیفُ من یدهِ فسقط السیفُ من یده ، فَوَثَبُوا علیه فَأَخَذُوهُ » 🔸ترجمه : « عمر بن خطاب به خانه علی آمد در حالی که طلحه و زبیر و گروهی از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. وی رو به آنان کرد و گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش می کشم مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید . زبیر از خانه بیرون آمد در حالی که شمشیر کشیده بود ، ناگهان پای او لغزید ، شمشیر از دستش افتاد و دیگران بر او هجوم آوردند و او را گرفتند. » منبع 👈 « تاریخ طبری ، ج۲ ص۴۴۳ ، چاپ بیروت » ✴️ بررسی سند تاریخ طبری 🔺شخصیت طبری ذهبی در خصوص وی می گوید : « الامام الجلیل ، المفسر ، صاحب التصانیف الباهرة ، ثقة ، صادق » _ میزان الاعتدال ج۳ ص۴۹۸ ، شماره ۷۳۰۶ _ بنابراین به لحاظ معیارهای مقبول علم رجال اهل سنت ، در امانت و صداقت و وثاقت طبری سخنی نیست. ⚜ طبری رویداد مزبور را با سند زیر نقل می کند: « حدثنا ابن حمید ، قال: حدثنا جریر ، عن مغیره ، عن زیاد بن کلیب » ▪️بررسی وثاقت افراد واقع در این سند: ابن حمید 👈 یحیی بن معین می گوید: او وارد بغداد شد ، من و احمد بن حنبل از او اخذ حدیث نمودیم و در او جز نیکی ندیدیم عبدالله بن احمد بن حنبل ، از قول پدرش می گوید : تا ابن حمید زنده بود شهر ری مرکز دانش بود. و نیز می گوید : احمد بن حنبل او را می ستود _ تهذیب التهذیب ، ج ۳ ص ۴۹۸ جریر بن عبدالحمید 👈 از راویان صحاح است . نسائی و احمد بن عبدالله عجلی او را توثیق کرده اند _ تهذیب التهذیب ، ج۲ ص ۷۵و۷۶ مغیرة بن مقسم 👈 ابوبکر بن عیاش می گوید : من فقیه تر از مغیره سراخ ندارم. عجلی می گوید : مغیره فقیه و ثقه بود و گرایش عثمانی داشت و نسائی نیز اورا توثیق کرده است _ تهذیب التهذیب ، ج۱۰ ص ۲۷۰_ زیاد بن کلیب 👈 وی از رجال صحیح مسلم و ابوداوود و ترمذی و نسائی است . عجلی و نسائی و ابن حبان همگی او را توثیق کرده اند. _ میزان الاعتدال ، ج۲ ص ۹۲ _ ⚠️ این قسمت از تاریخ اسلام گویای آن است که بیعت گرفتن برای خلیفه به جبر و زور بوده است ، و هرکس از بیعت سرپیچی می نموده با تهدیدهای گوناگون از قبیل آتش زدن و تخریب خانه مواجه می شده است. 🚫 پایان قسمت چهارم ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/