. ♻️ این پنج اصطلاح معمولا در جای غلطی به کار می‌رود: ۱. خدا بد نده! وقتی کسی دچار بیماری شده یا گرفتار است و دچار مشکل شده، نباید به او بگویید "خدا بد نده!" این کلام اهانت به پروردگار است. مگر خدای مهربان و خالق هستی، بدی کسی را می‌خواهد! خدای تعالی در قرآن فرموده: هیچ خوبی به شما نمی‌رسد مگر از ناحیه خدا و هیچ بدی به شما نمی‌رسد مگر از ناحیه خود شما (در حقیقت این نتیجه اعمال و رفتار هر یک از ماست که به خودمان باز‌می‌گردد.) ۲. جوان ناکام! این اصطلاح‌ عامیانه معمولا برای جوان‌هایی که قبل از ازدواج از دنیا می‌روند بکار برده می‌شود. درحالی‌که ازدواج کام حقیقی یک انسان نیست که اگر ازدواج نکرد به او بگویند ناکام بلکه کام حقیقی انسان رسیدن به مقام بندگی خداست و استفاده درست و صحیح از عمر و فرصتی است که خدا به او در دنیا فانی داده تا در زندگی ابدی بهره ببرد. ۳. عیسی به دین خود، موسی به دین خود! این جمله را معمولا کسانی به کار می‌برند که درباره رفتار غلط یا کار ناپسندشان مورد تذکر قرار گرفته‌اند. گوینده با این ضرب المثل فارسی، تلاش می‌کند خود را تبرئه کند و اعمال انسان‌ها را مثل دو دین متفاوت، با حکم متفاوت بداند. خصوصا که بین پیامبران خدا، کوچکترین اختلافی نبوده و همه آنها وظیفه و مسیر یکسانی از طرف پروردگار عالم نسبت به هدایت بندگان خدا داشته‌اند. ۴. ولش کردی به امان خدا ! این سخن می‌تواند تعبیری غلط و یا درست باشد. بستگی دارد از چه زاویه‌ای دیده شود. اینکه ما سر رشته امور را ول و رها کنیم تا هر چه شد، شد. قطعا غلط است. اما اینکه سر رشته امور را بر اساس اصول الهی و قواعد بنا نهاده شده در دنیا دنبال کنیم اما برای نتیجه به خدا توکل کنیم و کار را به او بسپاریم، قطعا درست است. اتفاقا اکثر مواقع مشکل اینجاست که ما بر اساس قواعد غلط دنیا اقدام می‌کنیم و ادعای سپردن کار را به دست پرودگار داریم! در حقیقت بسیاری از مواقع ولش می‌کنیم به حال خودش نه به امان خدا ! ۵. انسان جایز الخطاست! این هم حرف غلطی است. زیرا انسان برای خطا کردن آزاد و مجاز نیست. پیامبران الهی و اولیای خدا و آخرین دین به عنوان کاملترین دین که اهل بیت عصمت و طهارت نگهبان آن هستند، جملکی برای نشان دادن راه درست از خطا به انسان مبعوث و معین شده‌اند. با این همه چطور من به راحتی در برابر خطاها و گناه‌هانی که انجام داده‌ام، نفس خود را با جایزالخطا بدانم! بله انسان معصوم نیست و ممکن الخطاست ولی پیامبران الهی برای همین مبعوث شده‌اند تا در این امکان و عدم امکان گناه، ما تبعیت از دستورات الهی را انتخاب کنیم.