قسمت 4⃣ ✅ مشاهده و قضاوت 📌 هیچ فرقی ندارد كه ما بیننده‌ی عادی سینما، منتقد یا دانشجوی سینما هستیم. فیلم را تماشا می­‌كنیم كه سرگرم شویم یا عالم سینما برای ما چیزی ورای سرگرمی است و آن را خیلی جدی می‌­گیریم. در هر صورت بعد از مشاهده‌ی یك فیلم، احتمالاً نخستین كاری كه انجام می­‌دهیم، داوری و قضاوت كردن درباره‌ی آن است. اما باید دانست كه اگر چهارچوب هر رسانه‌­ای را نشناسیم و بدون شناخت دقیق و درست دست به قضاوت بزنیم، درواقع با هرنوع قضاوت و اعلام مواضعی، در حقیقت خودمان را در معرض قضاوت دیگران قرار داده‌­ایم. اما اگر مناسبات و چهارچوب­‌های مختلف سینما و فعل و انفعال فیلم دیدن و ضرورت­‌هایش را بشناسیم، داوری ما درباره‌ی فیلم‌­ها بی‌‌اساس نخواهد بود و چه بسا قضاوتی نزدیك به حقیقت باشد. بنابراین خوب است در ابتدا بدانیم كه هنگام تماشای یك فیلم به چه عناصری باید توجه كرد تا درك و داوری درستی درباره‌­اش داشته باشیم. 1⃣ تمركز بر درونمایه درونمایه، فكر اصلی، پیام فیلم و یا نكته‌­ای كه كلیت یك اثر سینمایی، یك رمان یا یك نمایش را در بر بگیرد، اصطلاحاً درونمایه‌ی آن اثر نامیده می­شود؛ هرچند تعریف درونمایه چیزی فراتر از این­‌هاست. سیدنی لومت كارگردان سرشناس معتقد است «درونمایه‌ی فیلم، یعنی حرفی كه فیلم می­‌زند؛ تعیین می­‌كند كه چگونه باید بازیگران را برای آن فیلم انتخاب كرد، چگونه باید تماشایش كرد، چگونه تدوین شود، چه نوع موسیقی لازم دارد، چطور باید تمام این‌­ها را با هم تركیب كرد، فیلم، چه نامی داشته باشد و اگر تهیه­‌كننده خوبی داشته باشد؛ چگونه باید یك فیلم را اكران كرد. درونمایه‌ی یك فیلم نشان می­‌دهد كه چگونه باید آن را ساخت.» یك فیلم‌­ساز ممكن است بر روی ایده خاصی تمركز كند اما دقیقاً باید روی یكی از این چهار عنصر تأكید كند: ۱- طرح داستانی، ۲- تأثیر حسی یا حال ‌و ‌هوای فیلم ۳- شخصیت و ۴- سبك یا بافت فیلم. یادمان نرود كه مفهوم گسترده‌­تری از درونمایه به ما كمك می‌­كند تا بتوانیم فیلم­‌هایی با طیف وسیعی را ببینیم و مورد بررسی قرار دهیم: از تلقین (۲۰۱۰) ساخته‌ی كریستوفر نولان تا درخت زندگی (۲۰۱۱) از ترنس مالیك و از دختری كه با آتش بازی كرد (۲۰۰۶) ساخته‌ی دنیل آلفردسون تا ساعات تابستانی (۲۰۰۸) از اولیویه آسایاس. 2⃣ تمركز بر طرح داستانی در داستان­‌های حادثه‌­ای و آثار كارآگاهی، فیلم‌­ساز بر روی طرح داستانی متمركز می­‌شود و برایش مهم است كه چه اتفاقی رخ می­‌دهد. عموماً هدف چنین آثاری گریختن از ملال و یك‌نواختی زندگی روزمره است، بنابراین كنش‌­ها در این نوع فیلم­‌ها هیجان‌انگیز است و ریتم تندی دارد. شخصیت‌­ها، اهداف و تأثیرات حسی و عاطفی تابع رخداد­ها و حوادث هستند و نتیجه‌ی نهایی اهمیت دارد. اگرچه كه رخداد­ها و نتیجه‌ی نهایی مهم هستند اما این اهمیت صرفاً در چهارچوب خاص داستانی كه روایت می‌­شود؛ قرار می‌­گیرد و بیرون از آن، دارای­ چندان اهمیت طبیعی نیستند. درونمایه‌ی چنین فیلم‌­هایی را به بهترین شكل می­‌توان در خلاصه‌ی طرح داستان­‌شان ملاحظه كرد. فیلم­‌هایی مانند مرد عنكبوتی ۲(۲۰۰۴) ساخته‌ی سم ریمی یا آثار جیمزباندی این‌گونه‌­اند... 🌿 @GeraFilm1