✅اهل و و ياغی بودند: 🔹 در تلخیص احمد ابن علی در تایید گفتار یافعی نقل میکند: قَوْلُهُ ثَبَتَ أَنَّ أَهْلَ الْجَمَلِ وَصِفِّينَ وَالنَّهْرَوَانِ بُغَاةٌ هو كما قال وَيَدُلُّ عليه حَدِيثُ عَلِيٍّ أُمِرْت بِقِتَالِ النَّاكِثِينَ وَالْقَاسِطِينَ وَالْمَارِقِينَ رَوَاهُ النَّسَائِيُّ في الْخَصَائِصِ وَالْبَزَّارُ وَالطَّبَرَانِيُّ وَالنَّاكِثِينَ أَهْلُ الْجَمَلِ لِأَنَّهُمْ نَكَثُوا بَيْعَتَهُ وَالْقَاسِطِينَ أَهْلُ الشَّامِ لِأَنَّهُمْ جَارُوا عن الْحَقِّ في عَدَمِ مُبَايَعَتِهِ وَالْمَارِقِينَ أَهْلُ النَّهْرَوَانِ لِثُبُوتِ الْخَبَرِ الصَّحِيحِ فِيهِمْ أَنَّهُمْ يَمْرُقُونَ من الدِّينِ كما يَمْرُقُ السَّهْمُ من الرَّمِيَّةِ. گفتار يافعی كه گفته اهل جمل و صفين و نهروان بودند، درست است و روايت [حضرت علی عليه السلام به نقل از پيامبر صلي الله عليه وآله] كه فرمود من به جنگيدن با و و امر شده ام، بر اين مساله دلالت دارد. .... مقصود از اهل هستند زيرا [بعد از بيعت] بيعت علی عليه السلام را شكستند؛ مقصود از ، اهل هستند زيرا از حق تجاوز كردند و بيعت نكردند و هم اهل هستند زيرا روايت صحيح پيرامون آنها داريم كه آنها از دين جدا شدند همان گونه تير از كمان جدا ميشود. 📚 التمييز فی تلخيص، ابن حجر عسقلانی، ج6، ص2704 ═इमाम👑الغدیر{حق‌مشبک}👑अली═ https://eitaa.com/joinchat/3251437753Cfbf6c03517