سوال: آیا هیات ها در دوران این ویروس جدید که وارد کشور شده،باید تعطیل شود؟ پاسخ: همه در این اتفاق نظر دارند که حفظ الصحه واجب است و اگر امر بر این دائر شود که مستحبات به خاطر حفظ الصحه ترک شود (تعارض واجب و مستحب) بدون شک واجب اولویت می یابد و مستحبات ترک می شود . از نظر حکم هیچ اختلافی نیست بلکه بحث ، موضوعی است بحث این است که آیا اجتماع مومنین در حرم و یا هیئت و حسینیه و مسجدو نماز جمعه و … موجب ضرر به صحت فردی و اجتماعی می شود یا نه ؟ اگر محرض شود که حضور در اجتماعات ضد حفظ صحت است حتما آن را ترک می کنند مثلا معانقه کردن از مستحبات مومنان است ولی بدون شک معانقه کردن موجب انتقال ویروس کرونا می شود بدون شک معانقه کردن در این شرایط ضد سلامتی و به حکم ثانویه جایز نمی باشد. پس حکم واضح است و بحث موضوعی است. حال سوال اینجاست که مرجع تشخیص موضوع بهداشتی کیست؟ بدون شک پزشک متخصص و گروه پزشکی در جامعه ما معیار تشخیص این موضوع است . حال که جامعه پزشکی تشخیص داده که حضور در تجمعات موجب انتقال سریع این ویروس می شود حضور در تجمعات مباح و مستحب جایز نمی باشد مگر این که مصلحتی قوی تر ایجاب کند. حضور در مجالس مذهبی، هیئت ها، حرم ها ، نماز های شلوغ جماعت مانند جمعه و.. به تشخیص جامعه پزشکی موحب انتقال بیشتر ویروس کرونا می شود پس جایز نیست مگر این که مصلحتی (نوعی) ایجاب کند. از طرفی توسل به ائمه اطهار و توجه به آنها و زیارات منحصر به حضور در هیئت ها و حرم ها نیست (گر چه اگر مانعی نباشد حضور ارجح است) بلکه می توان از راه دور و حتی در منزل توسلات را داشت و هر روزه مجلس روضه خانگی برپا کرد و حال و هوای حرم را در خانه ها ایجاد کرد و از این تهدید هم فرصت ساخت و توسلات را در محیط زندگی برپا کرد. به هر حال باید بدانیم اگر به علت اهمیتی که مرجع تشخیص اهمیت آن گروه پزشکی هستند حضور در حرم ها و هیئت ها محدود شد اولا که جفای به اهلبیت حساب نمی شود و ثانیا موجب غربیت آنها نیست چرا که آن حضرات خود طرفدار عقلانیت بوده و سلامت جامعه در اولویت امور آنها قرار داشته و دارد. و ثالثا می تواند موجب فرصتی برای ایجاد جلسات خانگی در خانه های مومنین شود. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat