شماره شبهه:2194 🔆متن شبهه: در جامعه‌ ای که زیاد شود در زمانش نازل نمیشود‌. پس چرا در اروپا و کشور‌هایی که گناهان در آن بیشتره، باران و هم بیشتر است ‌ 🔆پاسخ شبهه: 🔮آنجا نیز آفتاب در زمانش نمی‌تابد. به فرض که در مناطقی باران بیشتر ببارد، از کجا معلوم که رحمت بر آنان بیشتر میشود؟! مگر رحمت خلاصه در باران است و هر بارانی رحمت است؟! متأسفانه باید اذعان داشت که بسیاری از مردم، یک آیه، حدیث ، جمله یا قاعده‌ ای را میشنوند و سپس آن را به تمامی شرایط تعمیم میدهند و بالتبع برایشان چون و چراهای بسیاری پدید می‌آید! مثل اینکه بگویند: «ورزش سبب طول عمر میگردد»، بعد دیگرانی بگویند: اما ورزشکاران و اهل ورزش بسیاری را دیده ‌ایم که به رغم تمامی این رعایت‌ها، عمرشان کوتاه بود! بدیهی است که طول عمر صدها سبب دیگر نیز لازم دارد. 🔮نکته‌ ی قرآنی : در قرآن کریم آیات بسیاری را میخوانید که خداوند متعال میفرماید : چنین و چنان کنید، باشد که به فلاح برسید ـ باشد که متقی شوید - باشد که هدایت شوید - باشد که مورد رحمت قرار گیرید و ...؛ حال چرا میفرماید  – باشد که»؟ چون : فرمان داده شد، جهت تحقق یکی از سبب‌های مهم و مؤثر میباشد و اسباب دیگری نیز لازم است. در موضوعاتی چون نزول باران، نعمات دنیوی، بلاها و ... نیز همین‌طور است. 1⃣خداوند متعال، انسان را برای بهشت و برخورداری از نعمات آفریده است. متاع دنیا را به او داده، اما میفرماید که اینها نیازها و لذایذ تو در دنیاست و بدان که اصل حیات تو در آخرت است و نعمت پایدار و فراوان و غیر قابل قیاس آنجاست؛ اما میفرماید: برخی از بندگان من، همین دنیا را خواسته ‌اند و آخرت را پشت سر انداخته‌ اند، پس چه بسا در دنیا به آنها زیاد و زیادتر بدهم؛ بهشتشان همین باشد که میخواهند! تا جایی که خداوند متعال در کلام وحی میفرماید : «اگر برای انسان‌ها، مشکلاتی چون شک، تردید، حسادت، شبهه و گرویدن به باطل به خاطر متنعم دیدن اهل باطل ... ایجاد نمیشد، چه بسا سقف خانه ‌های بسیاری از کفار را طلا میکردم»! 2⃣نکته‌ ی بعدی "عذاب تدریجی" است که به آن "استدراج" میگویند. یعنی انسان (یا جامعه) با کمی نعمت مادی و دنیوی، چنان در کفر خود باقی میماند و مشغول به بازی و تنعم میگردد، که متوجه سرعت خود در سرازیری سقوط و هلاکت نمیگردد و ناگهان متوجه میشود که کار تمام شد، دیگر نه دنیایی هست و نه باران و نه مالی؛ و او در جهنم برزخی، منتظر جهنم معادی میباشد. آیا طی مراحل عملی و دانشمند شدن در یک یا چند رشته علمی، ثروت، قدرت و زیبایی برای همه خوب و مفید است ..؟! بسیاری با برخورداری از همین نعمات، خود و جامعه را به هلاکت کشیدند و برخی دیگر از این نعمات ، برای رشد و کمال خود و جامعه بهره بردند. 3⃣وقتی مقوله ‌ی کاهش نزول باران در برابر گناه مطرح میشود، مقصود "باران رحمت" است، یعنی بارانی که ضرر و زیان نرساند، خسارت جانی و مالی در بر نداشته باشد، سبب آبیاری کشتزارها، سیرابی زمین، جاری شدن رودهای مفید ، پر شدن مخازن آب‌های زیر زمینی و ... گردد. لذا چه در ایران اسلامی، چه در آمریکا، اروپا، چین، ژاپن، هندوستان و ...، همه ساله باران‌های بسیاری می‌بارد که سبب جاری شدن سیل‌ها، نابود شدن زمین‌ های کشاورزی و دام، ویرانی خانه‌ ها، آوارگی مردم و چه بسا کشته شدن انسان‌ها گردد. پس گاه همین «باران رحمت»، مبدل به «باران عذاب» میگردد. 4⃣اما، به طور کلی، چه کسی گفته که "باران خوب است"، و "آفتاب خوب نیست"؟! هر کدام برای خود در چرخه ‌ی طبیعت، جایگاه ، نقش ، حکمت و فوایدی دارند. در کشاورزی شاهدید که بسیاری از کشورهای باران خیز اروپایی، جنگل (و چوب) زیاد دارند، اما سبزی و میوه ندارند، چون آفتاب کافی ندارند. مردمان کشورهای اروپایی و باران خیز، به خاطر کمبود تابش خورشید و آفتاب در آن دیار، از کمبود ویتامین D رنج میبرند، نوزادان دیر دندان در می‌آورند و دندان ‌های بسیاری تا قبل از سن سی سالگی میریزد و مجبورند این نقیصه را با دارو جبران کنند. امروزه میگویند : «یکی از دلایل آمار بالای بیماری افسردگی در انگلیس و ... رطوبت هوا و کاهش آفتاب است. بنابراین ، همه چیز در طبیعت خوب و لازم است، حتی ، زلزله، طوفان ، آتشفشان – چنانکه گرگ، ببر و عقرب و ... نیز لازمه حیات جانداران است؛ منتهی آثار مفید یا مضر آن بر انسان و جامعه است که متأثر از ثواب و گناه میباشد؛ و البته گناه، نه تنها ایجاد مضیقه میکند، بلکه همان نعمات الهی را برای انسان، مبدل به "نقمت" می‌نماید. و نکته‌ ی آخر آنکه "گناه" به ترک نماز، یا العیاذ بالله زنا، شراب و قمار خلاصه نمیشود، بلکه نادانی، سوء مدیریت و کم گذاشتن در کار و کیفیت و ... همه گناه است. @GhararGahShayeat در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634