📝برابری همه مسلمانان در مقدار برخورداری از بیت المال
🔹از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: اهل اسلام فرزندان اسلامند، و من در بخشش، آنان را برابر با یکدیگر در نظر میگیرم. فضایل آنها امرى است میان آنان و خدایشان! من به آنان همچون فرزندان یک مرد نگاه میکنم، همان طور که در مساله ارث، فضل و صلاح هیچ یک از فرزندان باعث ارث بیشتر نمیشود. بنابراین فرزندى که بالاتر است بیش از آن فرزندی ضعیفتر و ناقصتر است، سهم نمیبرد.
🔹آنگاه امام صادق فرمود: روش رسول خدا نیز از آغاز همین گونه بود؛ اما بعد کسانی غیر ما اهل بیت آمدند (که به سنّت پیامبر «ص» عمل نکردند، به کسانى امتیاز بیشتری دادند و) گفتند: کسانى را که سوابق اسلامى بیشتری دارند، بر دیگران مقدّم میداریم (و به آنان مبلغ بیشترى میدادند) رای آنها چنین بود که همگان به واسطه اسلام سهم میبرند اما همان طور که در مساله ارث برخی از دیگری به واسطه قرابت بیشتر به شخص میت، ارث بیشتری میبرند، در اینجا نیز اسلام مانند همین خویشاوندی است. [پس کسی که زودتر اسلام آورده مانند کسی است که به میت نزدیکتر است!] و خلیفه دوم عمر چنین میکرد.
🔸 محَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِيِّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ وَ سُئِلَ عَنْ قَسْمِ بَيْتِ الْمَالِ فَقَالَ أَهْلُ الْإِسْلَامِ هُمْ أَبْنَاءُ الْإِسْلَامِ أُسَوِّي بَيْنَهُمْ فِي الْعَطَاءِ وَ فَضَائِلُهُمْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ أُجْمِلُهُمْ كَبَنِي رَجُلٍ وَاحِدٍ لَا نُفَضِّلُ أَحَداً مِنْهُمْ لِفَضْلِهِ وَ صَلَاحِهِ فِي الْمِيرَاثِ عَلَى آخَرَ ضَعِيفٍ مَنْقُوصٍ وَ قَالَ هَذَا هُوَ فِعْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي بَدْوِ أَمْرِهِ وَ قَدْ قَالَ غَيْرُنَا أُقَدِّمُهُمْ فِي الْعَطَاءِ بِمَا قَدْ فَضَّلَهُمُ اللَّهُ بِسَوَابِقِهِمْ فِي الْإِسْلَامِ إِذَا كَانُوا فِي الْإِسْلَامِ أَصَابُوا ذَلِكَ فَأُنْزِلُهُمْ عَلَى مَوَارِيثِ ذَوِي الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَقْرَبُ مِنْ بَعْضٍ وَ أَوْفَرُ نَصِيباً لِقُرْبِهِ مِنَ الْمَيِّتِ وَ إِنَّمَا وُرِّثُوا بِرَحِمِهِمْ وَ كَذَلِكَ كَانَ عُمَرُ يَفْعَلُهُ.
🔗تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص 147؛ برای فهم بهتر ترجمه فقره آخر روایت، به ملاذ الاخیار، ج9، ص392 مراجعه شود. فیض کاشانی نیز در توضیح این روایت نوشته: «در کتاب الحجة گذشت که وقتی قائم (عجل الله تعالی فرجه) ظهور میکند، مال را به تساوی بین مردم تقسیم میکند و در باب سیره اهل بیت با مردم، آمد که این مطلب، حقی است که مردم بر ذمه امامشان دارند.» (وافی، ج10، ص204)
@Hadith1398