✅ پارادایمشناسی تطبیقی
🏡 کلبه کرامت - جلسه ۱۰۰۲
🔖 سرفصل : نقشه خدا و هندسه الهی
🗓 برگزارشده در ۶ بهمن ماه ۱۴۰۱
🔸 سختترین بخش مطالعاتی در مسائل تحقیقاتی و پژوهشی هنگامی است که پارادایمشناسی میکنید. در علوم استقرایی وقتی شما در مورد یک مساله جزئی پژوهش میکنید این کار سادهای است. یک قطعه از یک مبحث علوم انسانی و نظری را بررسی میکنید، این درک و فهمِ سخت و دشواری ندارد. اما مطالعات پارادایمی و نظریهپردازی در سطح پارادایم دشواریهایی دارد. دشوارتر از آن، تبیین پارادایمهای مقارن و معارض با آن است.
🔸 تنظیم نقشه خدا و هندسهالهی منوط به تبیین دو پارادایم ابروادی خداگرایی و سوپرپارادایم امانیسم است. در سوپرپارادایم امانیسم روند با تریدیشن شروع میشود و در یک بازه ۵٠٠ ساله، از عصر کلیسا به عصر بشری و در دوره جدید به عصر حیوانی میرسد.
🔸 اینجا همهی مناسبات انسان با محاسبات حیوانی ارزیابی میشود. اصالت بشر، اصالت خود، اصالت هوی نفس و سیطنیسم و شیطانگرایی موضوعیت دارد. از این جهت تمدن غرب، یک تمدن نکبت و ضاله است.
🔸 مهمترین اصل در جهاد تبیین، تبیین پارادایمی است.
🔸 در ساختارهای پارادایمی اگر کلیت پارادایم را در نظر نداشته باشیم ممکن است در جزییات دچار مشکل شویم. ابتدا باید کلیات را دید و سپس جزئیات. هرگاه میخواهید دچار التقاط، انحراف فکری و ذهنی نشوید، یک مفهوم را در سطح پارادایم مطالعه کنید. یک عامل اصلی انحرافات فکری، عدم تطبیق پارادایمی است و عدم اشراف به پارادایم هاست.
🔸 در ابروادی خداگرایی ممکن است مؤمنین گناهانی را مرتکب شوند، خطاهایی کنند اما به دلیل باور و ایمان به خدا، توبه و استغفار میکنند. با وجود انجام گناه و خطا، چون در پارادایم حق هستند، احتمال رستگاری دارند. در مقابل در وادی امانیسم، اصالت با بشر است و خدا در پیرامون تعریف می شود، در این پارادایم اگر انسان خطا و گناه هم نکند، باز از او قبول نیست. چون ریشه عمل صالحی که فرد انجام می دهد در ایمان نیست. بزرگترین ظلم، شرک به خدا است و انسان لیبرال، برای خدا شریک قائل است و انسان را محور قرار داده است.
🔸 آیه ۶ سوره بقره مصداق کسانی است که امکان بازگشت و توبه ندارند و انذار روی آن ها تاثیری ندارد.
➖
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ
💬 همانا كسانى كه كفر ورزيدهاند، براى آنها يكسان است كه هشدارشان دهى يا هشدارشان ندهى. آنها ايمان نخواهند آورد.
🔸 اگر فهم پارادایمی نباشد، توجه به جزئیات ما را گمراه میکند و دچار خطا و اشتباه محاسباتی میشویم. اگر کل خوب است، اجزاء قابل اصلاح است. اگر کل بد است، اجزاء و عناصر داخل آن، قابل اصلاح نیست.
🔸 هدف خلقت انسان این است که به راز عبودیت پی ببرد. عالم پر از علامت و نشانه است و انسان با استفاده از این نشانهها به خدا میرسد. چنانچه انسان هدف خلقت را گم کند، اگر هر چه کارهای خوب هم انجام دهد، از او قبول نخواهند کرد. هر چه در پارادایم باطل، اعمال خوب انجام دهیم قبول نیست. در مقابل در پارادایم حق، اگر گناه و خطایی از ما سر بزند، میتوانیم با توبه و استغفار زمینه بازگشت خود را به سوی خدا رقم بزنیم.
🔸 مهم ترین عمل صالح، اصلاح نظام فکری است. نسبت ایمان و عمل صالح نسبت یک به صفرهاست. ایمان همانند شماره یک(۱)ای است که در پشت صفرها قرار می گیرد و به سبب عدد یک صفرها خواند میشود. اما اگر ایمانی در پشت عمل صالح ما نبود، اعمال صالحی که انجام میشود مقبول نمی شود.
🔸 ۶۵ بار در قرآن ایمان و عمل صالح باهم تکرار شده است.
〰〰〰
💠
در سوپر پارادایم امانیسم، ۳ عصر داریم:
1⃣ عصر کلیسا
2⃣ عصر بشری
3⃣ عصر حیوانی
🔸 بشر محور همه چیز است. مرکز می شود بشر و همه چیز در پیرامون است حتی خدا.
➿➿
💠
در ابروادی خداگرایی، ۳ عصر داریم:
1⃣ عصر جهل
2⃣ عصر ایمان
3⃣ عصر عقل
🔸 خدا مرکز است و همه چیز به خدا سجده می کند.
〰〰〰
❌ عامل حرکت اجتماعی در جامعه مدرن، نو به کهنه است. در تجدد و مدرنیته، دغدغه اصلی جدید و نو شدن هر مساله است. هدف نو شدن است. همه چیز را کهنه دیدن و در همه پدیده ها شهوت نوسازی داشتن.
✳️ عامل پویایی در قرآن حرکت از جهل به عقل است. اولین پدیده ای که خلق شد، عقل است. خدا مبتنی بر عقل، عالم را شکل داد و خلق کرد.
❓ چه عاملی در پارادایم خداگرایی صیرورت و رشد را شکل میدهد؟ مفهومی به نام حرکت از جهل به عقل.
📹
دریافت فیلم جلسه با کیفیت بالا از یوتیوب و آپارات:
👉
youtu.be/9CA4vdD45SQ
👉
aparat.com/v/sQHLm
@Hasanabbasi_ir