🔰تبلیغ در جهات مختلف نیاز به دانش دارد.
🔘سالهاست ما منتظر ایجاد یک تحول در نگاه حوزه به تبلیغ بودیم
🔘ادبیات رایج برای تبلیغ دین از ادبیات قرآن فاصله دارد
🔘تبلیغی که رهبرانقلاب میفرمایند فقط در منبر و خطابه و حتی رسانه خلاصه نمیشود
🔴رسانه
KHAMENEI.IR در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است. - قسمت اول:
▫️مهمترین نکتهی رهبرانقلاب اسلامی در دیدار مبلغین، اولویت پیدا کردن تبلیغ در نگاه حوزهی علمیه بود. مبنای این نگاه نیازمند تشریح است. بنظر شما مبنای اولویت پیدا کردن تبلیغ چیست؟
▫️سالهاست ما منتظر ایجاد یک تحول در نگاه حوزه به تبلیغ بودیم. نگاه به تبلیغ در حوزه باید از حالت درجهی دو، به درجهی یک تبدیل بشود و این یک تحول است. شاید لازمهی اینکه تبلیغ در حوزهی علمیه، در اولویت درجهی یک قرار بگیرد اولاً این باشد که ما در حوزهی علمیه تبلیغ را یک امر دانشی تلقی کنیم، نه یک امر ذوقی. ما باید تبلیغ را نیازمند دانشورزی بدانیم. هم تولید دانش، هم کسب دانش، هم پژوهشهای فراوان، تا امر تبلیغ به سامان بشود. وقتی ما در حوزه تلقیمان این باشد که «همین درسهای رایج حوزه را هر کسی خواند، یک ذوق و نَفَسی هم داشت، رفت بالای منبر و برای تبلیغ احتیاج به دانش مجزائی ندارد» این یعنی امر تبلیغ را دانشی تلقی نکردیم. تبلیغ در جهات مختلف نیاز به دانش دارد. هم وجوه تبلیغی در قرآن کریم و کلام معصومان را ما کشف، تبیین و تئوریزه نکردیم. هم دانشهای مورد نیاز تبلیغ را در حوزهی علمیه عموماً تولید نکردیم.
▫️رهبرانقلاب یک اشاره به مخاطبشناسی کردند که یکی از پایههای اساسی در دانش تبلیغ است. چند واحد درس برای مخاطبشناسی وجود دارد؟ چند واحد درس برای آشنایی یا شناخت اصول و مبانی تبلیغ در قرآن وجود دارد؟ آیا اینها حرف قابل توجهی ذیلش نمیشود زد؟ تولید علم نباید بشود؟ یقیناً در حوزهی علمیه درجه یک بودن تبلیغ لازمهاش این است که ما امر تبلیغ را نیازمند دانش بدانیم. دانشی که خیلی از آن باید تولید بشود. بعد از اینکه تولید شد، این دانش منتقل بشود به کسانی که اهل دانش هستند. متأسفانه ما در خیلی از موضوعات مبتلابه ــ مثل همین موضوع حجاب ــ نیامدیم خطوط تبلیغی قرآن را شناسایی بکنیم. ادبیات رایج برای تبلیغ دین از ادبیات قرآن فاصله دارد. ادبیات ما در حوزه، ادبیات فقهی یا کلامی یا فوقش فلسفی است. اینها هیچ کدام ادبیات توصیفی نیستند بلکه استدلالی و استنباطی هستند. میخواهیم افراد را به وسیلهی اثبات حقانیت حقایق متقاعد کنیم. در حالی که در قرآن کریم برای متقاعد کردن افراد بیشتر از توصیف استفاده شده است، نه استدلال. قرآن بهشت را توصیف میکند، جهنم را توصیف میکند. آیا توانمندی و برخورداری از تدبیر و حکمت برای توصیف کردن حقایق، دانش نیست؟ من میخواهم عرض بکنم دانشی که برای توصیف حقایق دینی نیاز داریم بسیار گستردهتر و عمیقتر است از دانشی که برای استدلال و اثبات حقایق و استخراج احکام عملی داریم. شما برای مباحث کلامی و احکام به چند آیه از آیات قرآن مراجعه میکنید؟ اما اگر بخواهید به توصیف حقایق بپردازید باید بر تمام آیات قرآن اشراف داشته باشید.
▫️تبلیغی که رهبرانقلاب میفرمایند فقط در منبر و خطابه و حتی رسانه خلاصه نمیشود. تعلیم و تربیت دینی در مدارس و دانشگاهها هم زیرمجموعهی تبلیغ است. آیات قرآنی که در سال اول ابتدایی باید یاد داده بشود کدام آیات است؟ در سال دوم کدام آیات است؟ در سطح دانشگاه کدام آیات باید تبیین بشوند؟ برای دخترها کدام آیات؟ برای پسرها کدام آیات؟ برای عموم جامعه کدام آیات؟ کسی میتواند موفق باشد که اصول و مبانی پاسخ به این سؤالات را اول بلد باشد و بعد درک کرده باشد در متون دینی چگونه انگیزهی رفتار دینی ایجاد میشود؟
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/53419
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian