🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه) :
💠 قرائت در هر نشئه صورتی دارد، قرائت این نشئه با این لب و دهن است. و مطابقِ عوالم و نشئآت، قرائتها تفاوت دارد.
♻️ شما در بیداری که حرف میزنید طوری است، و در عالمِ خواب که با بدنِ برزخی حرف میزنید طور دیگر است؛
💠 آن دهن کاری به این دهن ندارد. آن گویا است و این بسته و خاموش.
♻️ و از این مرحلهی عالَم خواب هم بالاتر برویم و به باطنِ عالَم نزدیکتر بشویم و هکذا.
💠 هرچه به عالَم بالاتر و عالی و اعلی، اِرتقاء و اعتلاء بیابیم، آیات قرآنی و قرائتها و بدنها و حرفها و درجات تفاوت دارند.
♻️ و تفاوت(آنها) به کمال و اَکمل، و تمام و اَتَمّ است. همانطور که امامِ باقرِ علومِ نبیین(علیهم السّلام) فرموده است:
💠 اللَّهُمَّ انّی اسْئَلُکَ مِنْ کَلِماتِکَ بِاتَمِّها، وَ کُلُّ کَلِماتِکَ تامَّهٌ ، اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِكَلِماتِكَ كُلِّها (دعای سحر) (نکته ۵۰۵)
♻️ اصل و بنا بر این است که دیدهی دل، ملکوت را ببیند، چنانکه دیدهی سَر، مُلک را (میبیند) در دیدن، شگفت نیست، شگفت در ندیدن است. که بَصَر و بصیرت را باید درمان کرد. (نکته ۵۰۹)
💠 كانَ اللَهُ وَ لَمْ يَكُنْ مَعَهُ شَيْءٌ وَ الانَ كَمَا كَانَ (حدیث نبوی ص)
♻️ و حدیث موسی بن جعفر(ع)
كَانَ اللَهُ وَ لَا شَیءِِ مَعَهُ وَ هُوَ الْانَ كَمَا كَانَ
💠 معنی واقعی و حقیقیِ آن این است که خدا است و شئای نیست تا با او باشد. یعنی اصطلاحاً به انتفاء موضوع است که شئای باشد، نه اینکه خدا بود و هیچ (چیز) نبود. و بعد از فاصلهای زمانی، خلق را آفرید.
♻️ و نه اینکه ماسِوای او، مَعَ او نیست. (مع او= با او، عینِ او) یعنی کُفو او نیست. بلکه دونِ اوست. و چون معلول است مَعَ علت نیست بلکه بعد او است.
💠 زیرا که معنی دوم موهون است (= سست، ضعیف) و معنی سوم اگر چه صحیح است ولی اِقناعی است. و باز دو دیدن است. حال آنکه يَا هُوَ يَا مَنْ لَا هُوَ إلَّا هُوَ
♻️ و پوشیده نیست که معنیِ دوم حرف متکلّمین است و معنی سوم کلام مشایین و دیگر حکمای الهی است. و معنی اوّل، حقّ عارف بالله است. (نکته ۵۱۳)
📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۲۶۳ الی ۲۶۷
هیئت محبان المهدی(عج)آمل
t.me/Heyate_Moheban_ALmahdi
instagram.com/mohebanalmahdi.ir
http://eitaa.com/Heyate_Moheban_ALmahdi
splus.ir/heyate_moheban_almahdi
https://chat.whatsapp.com/HvtuISIIgIE2goCnzx4CwE