#اصول_فقه ۶۱
#قیاس_اولویت ۵
#حجیت
#دلیل_منکرین
🖋 برخی از اخباری ها، منکر حجیت قیاس اولویت هستند و دلیل ایشان، برخی از روایات است که به زعم آن ها، بالعموم یا بالخصوص، دلالت بر ردع از حجیت قیاس اولویت دارد.
آن ها معتقدند که تمامی احادیث ناهی از قیاس، مطلق اند و قیاس اولویت را نیز شامل می شوند و تخصیص این روایات به قیاس مساوات، به دلیل و مخصص متقن نیاز دارد.
اشکال: اولا:
در لسان و ادبیات روایات، هر گاه قیاس آمده است، مراد قیاس مساوات است و نه در عرف آن زمان و نه در اصطلاحات رایج در زمان معصومین علیهم السلام، به قیاس اولویت، قیاس گفته نمی شد. بله، البته در ادبیات اصولیون متاخر، به قیاس اولویت نیز قیاس می گویند؛ ولی این اصطلاح، به تازگی رواج یافته است.
ثانیا: در خود این روایات نیز مراد از اصطلاح قیاس در آن زمان، تبیین شده است و به صراحت، به عمل به رای، تفسیر شده است.
نتیجه: به هیچ وجه این روایات، اطلاق ندارد و از اساس، هیچ ربطی قیاس اولویت، که از قبیل عمل به قطع یا اطمینان یا ظهور لفظی است، ندارد.
برخی روایاتی هم که ادعا شده است که بالخصوص، دلالت بر نفی حجیت قیاس دارد، یا از حیث سند و یا از حیث دلالت، ناتمام است و هیچ دلالتی بر مدعای ایشان، ندارد.
پایان بحث قیاس اولویت🌹
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945