در جزء10 قرآن (با تکیه بر تفسیر نور) 1️⃣ پذیرفته بودن اشخاص حقوقی: «لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی»(41 انفال) 2️⃣امکان صرف خمس برای توسعه : «خُمُسَهُ...ابْنِ السَّبِیلِ»(41 انفال) 3️⃣ (ضرورت) در اسلام: هدف مسلمانان از جنگ،رفع فتنه است(۳۹ انفال)،امّا هدف دیگران، سلطه جویی است«بَطَراً وَ رِئاءَ النّاسِ» (47 انفال) 4️⃣ ممنوعیت سوء استفاده از : «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» (61 انفال) 5️⃣لزوم در پیش گرفتن همزمان سیاستهای تشویقی و تنبیهی: «فَإِنْ تُبْتُمْ … خَیْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا» (توبه: 3) 6️⃣ و : «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ» (6 توبه). از دیگر مباحث این آیه، امنیت جانی و مالی است. 7️⃣حکومت اسلامی باید زمینه ی شنیدن کلام خدا و فرصت مطالعه آن را برای دیگران فراهم کند (برداشتن موانع بجای تحمیل عقیده) «حَتّی یَسْمَعَ کَلامَ اللّهِ» (6 توبه) 8️⃣ و باورهای فرهنگی و ممنوعیت تحریف آنها: «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیادَهٌ فِی الْکُفْرِ» (37 توبه) 9️⃣به همه مردم اجازه ی سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به سادگی متّهم شوید«یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ» (61 توبه) 🔟گاهی بخاطر باید از بعضی شنیده ها تغافل کرد. «أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ».گاهی آثار اجتماعی یا سیاسیِ سکوت،بیش از برخورد و اعلام موضع است «أُذُنُ»(61توبه) https://eitaa.com/HumanRightsInWorld