اسلام ناب و اسلام آمریکایی؛ هندسه نصیحت، نقد و نفاق - ۲ ♦️شورشیان خوارج هم- که سران آن با اردوگاه معاویه بسته بودند- پس از آشکار شدن خسارت‌های حکمیت، مدعی «لا حکم الّا لله» شدند که آیه قرآن بود. آنها خود، مذاکره و صلح را تحمیل کرده بودند و حالا می‌گفتند "یا علی! ما توبه کردیم، تو هم که حکمیت را پذیرفتی، باید توبه کنی! امام در پاسخ آنها فرمود «کَلِمَهًْ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِل»‌. لا حکم الا لله، کلمه حقی است اما آنها باطل از آن دارند". 🔹هرکس سیره قرآن و اهل بیت (ع) را آگاهانه و میل خود تکه تکه کند، مغضوب پروردگار خواهد بود؛ چنان که در سوره حجر خطاب به پیامبر (ص) فرمود: "وَ قُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ. كَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ. الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ . فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ، عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ. ♦️و بگو: همانا من، انذار دهنده (از عذاب الهی) هستم که با دلیلی روشن آمده‌ام. (ما بر آنها عذاب مي ‏فرستيم) همان گونه كه بر تجزيه گران آيات الهي (یهود و نصارا) فرستاديم؛ آنان که قرآن را جزء جزء و پاره پاره کردند (بعضی را قبول و بعضی را رد کردند). به پروردگارت سوگند، قطعا همه آنها را به خاطر آنچه انجام می دادند، مورد سوال و بازخواست قرار خواهیم داد". 🔹سیره امیر مومنان (ع)، منظومه و کل به هم پیوسته، با هندسه ای مشخص است. او قرآن ناطق است و هر کس این سیره را تجزیه و مصادره به مطلوب کند، باز خواست خواهد شد. آن حضرت، از خیر خواهان مشورت می گرفت و مخالفان را -تا جایی که مرتکب فتنه انگیزی و شرارت نشدند- تحمل می کرد؛ اما کمترین جایی برای فریبکاری منافقین و شبیخون باقی نمی گذاشت. ♦️ وقتی تصمیم به تعقیب فتنه انگیزان جمل (صحابی پیامبر ص). گرفت، برخی پیشنهاد کردند از تعقیب منصرف شود. امام در پاسخ فرمود "به خدا سوگند چون کفتار نباشم که با آهنگ خوابش کنند و فریبش دهند و شکارش کنند". (خطبه 6 نهج البلاغه). 🔹به بقایای خوارج و خانواده کشته های آنها از بیت المال سهم داد، اما از در آوردن چشم فتنه -که در قالب مسلمان های نماز شب خوان و پیشانی های پینه بسته جولان می داد- و هلاکت لشکر چند هزار نفری خوارج، لحظه ای تردید نکرد. 💢اکنون باید باید به مطلب مهم دیگری در سیره امیر مومنان (ع) اشاره کرد: حضرت، قله حق طلبی و عدالت خواهی بود و در طول تاریخ، از او منتقد تر و مطالبه گر تر نمی توان یافت. اما این مطالبه گری و عدالت خواهی را مجوزی برای حلال کردن حرمت ها نمی دانست. 🔹شرط عدالت، مرزبندی با اهل جور و ستم به ویژه سران ظلم است. به همین دلیل هم وقتی با خیرخواهی، از امام خواسته می شد فعلا سراغ امویان نرود یا با آنها ائتلاف تشکیل دهد، این آیه را تلاوت می کرد ""وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً. من گمراهان را به یاری نمی گیرم". امام به تبعیت از رسول خدا (ص) با مستکبران داشت که مغضوب آنها شد؛ و گرنه سران کفر، با پیامبر و امیر مومنان کنار می آمدند. 💢ادامه دارد💢 @IMANI_mohammad