📝روایت عایشه و ام سلمه از واکنش زنان پس از نزول آیات حجاب و پوشیدن چادر مشکی و حجاب اجباری در زمان پیامبر ص وی آیات 30 و 31 سوره نور را یکی دیگر از دلایل قرآنی وجوب حجاب عنوان کرد و گفت: در این آیات بحث حجاب ریزتر مطرح شده است و در این آیات حجاب و عفاف با هم مطرح شد و با تأکید بر مسئله نگاه عفیفانه و پاکدامنی می فرماید: " ...وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ..." به زنان بگو علاوه بر آن جلباب، خمار نیز بر سرها بیندازند که این خمار مثل مقنعه است که گردن و سینه ها و شانه زن را می پوشاند وبعد فرمود"... و لایبدین زینتهن ..." به زنان بگو زینتهایشان را نیز آشکار نکنند. معین الاسلام تصریح کرد: ام سلمه و عایشه می گویند که وقتی آیه جلباب نازل شد فردای آن روز دیدیم که زنان مسلمان پوششهایی بر سر داشتند که به مانند کلاغ سیاه شده بودند؛ این مسئله نشان می دهد که این زنان برداشتشان از جلباب این بود که باید رنگش سیاه باشد بدون اینکه سؤال کنند. چون واژه "جلباب" از "جلبه" گرفته شده است که در آن تاریکی و سیاهی نهفته است مثل اصطلاح "جلب اللیل" یعنی "سیاهی شب". لذا وقتی آیه نازل شد زنان از پیامبر سؤال نکردند که این پوشش ما به چه رنگی باشد و خودشان برداشت کردند که باید مشکی باشد و پیامبر نفرمود که برداشت شما از این آیه غلط بوده و نباید رنگ مشکی به سر کنید. رنگ مشکی رنگی وزین و سنگین است و پیام "نه" را دارد و به گفته رنگ شناسان مرز مطلق است و حریمی بین زن و نامحرم ایجاد می کند و مناسبترین رنگ در عرصه های عمومی است که خداوند آن را برای زنان برگزید لذا رنگ مشکی دقیقا ریشه در قرآن دارد و عدم اعتراض پیامبر و سکوت ایشان نشانه تأیید رنگ مشکی بود. mehrnews.com/xfNXn ویل دورانت طوری سخن می‌گوید که گوئی در زمان پیغمبر کوچکترین دستوری‌ درباره پوشیدگی در زن وجود نداشته است و پیغمبر فقط از پوشیدن جامه گشاد نهی کرده بوده است ! و زنان مسلمان تا اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم‌ هجری با بی حجابی کامل رفت و آمد می‌کرده‌اند . و حال آنکه قطعا چنین‌ نیست . تاریخ قطعی برخلاف آن شهادت می‌دهد . بدون شک زن جاهلیت همچنان‌ بوده که ویل دورانت توصیف می‌کند ولی اسلام در این جهت تحولی به وجود آورد . عایشه همواره زنان انصار را اینچنین ستایش می‌کرد : " مرحبا به زنان انصار ، همینکه آیات سوره نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید . سر خود را با روسریهای مشکلی‌ می‌پوشیدند . گوئی کلاغ روی سرشان نشسته است " کشاف ، ذیل آیه 31 از سوره نور . در سنن ابوداود جلد 2 صفحه 382 همین مطلب را از ام‌سلمه نقل می‌کند با این تفاوت که ام‌سلمه می‌گوید : " پس از آنکه آیه سوره احزاب ( « یدنین علیهن من جلابیبهن ») نازل‌ شد ، زنان انصار چنین کردند " . " کنت گوبینو " در کتاب سه سال در ایران نیز معتقد است که حجاب‌ شدید دوره ساسانی ، در دوره اسلام در میان ایرانیان باقی ماند . او معتقد است که آنچه در ایران ساسانی بوده است تنها پوشیدگی زن نبوده است بلکه‌ مخفی نگه داشتن زن بوده است. ➖➖➖ 🔗لینک کانال های شیخ قمی: | کانال سخنرانی جهادتبیین | حمایت مالی| فهرست سخنرانی های شیخ | رزومه شیخ | ادمین فروشگاه دوره تخصصی|پیام مستقیم به شیخ قمی|