به نام، یاد و توکل بر او سلام و علی دانشگاه آکسفورد لندن پایان نامه عثمان الکلبانی دانشجوی عربستانی را بخاطر اشتباهات زیاد، رفتار ناشایست دانشجو در جلسه دفاع و واکنش غیر مؤدبانه وی به "طارق خان" رئیس هیأت داوران، رد کرد. یکی از موارد اختلاف این بود: دانشجو معنی "الاَنزَعُ البَطین" را تفسیر کرد و "انزع" را "ریخته شدن موی جلوی پیشانی" و "البطین" را "بزرگی شکم" بیان کرد. پروفسور طارق خان رئیس هیأت داوران گفت: این تفسیر اشتباه است؛ چرا که این کنیه را به شکل ظاهری آن تفسیر کردی، حال آن که تفسیر صحیح این است که، امام علی علیه السلام بُریده از شرک و سرشار از علم بود و اَلأَنزَع کنایه از عدم راه یابی شرک در اوست و اَلبَطین کنایه از فراوانی علم، ایمان و یقین حضرت است. وی ادامه داد: سند فراخی شکم و کوتاهی قد حضرت حیدر کرار (علیه السلام) ضعیف و بی اساس است و آن را دشمنان امام درست کرده اند و ابن تیمیه در زمان معاصر آن را ترویج داد. پروفسور طارق خان اشاره کرد: ابن تیمیه آشکارا با امام علی علیه السلام دشمنی می کرده و این سخن او هیچ حجتی بر مسلمین ندارد و روایت های بسیاری در کتاب های مسلمانان در این زمینه وجود دارد. وی افزود: از جمله این روایات، حدیث شریف نبوی است که می فرماید: " يا علي ان الله قد غفر لك و لذريتك و لشيعتك و لمحبي شيعتك و لمحبي محبي شيعتك، فابشر فإنك الانزع البطين، منزوع من الِشرك، مبطون من العلم " ای علی، خداوند تو را و خاندان و شیعیان و دوستان شیعیان تو را آمرزیده است، پس مژده باد تو را که تو اَنزع بطین هستی، از شرک بریده ای و از علم سرشاری؛ (الجويني در کتاب فرائد السمطين ۱/۳۰۸، ابن المغازلي در مناقب ،شیخ صدوق در عيون اخبار الرضا ۱/۵۲ مُسند زيد بن علي ۴۵۶ ) و روایت های دیگر آن را ذکر کرده است و این تفسیر با زهد امیر المؤمنین علیه السلام و سخنان آن بزگوار مطابقت دارد. طارق خان در خصوص امام علی علیه السلام به این حدیث امام اشاره کرد که فرمود: «و لكن هيهات أن يغلبني هواي, ويقودني جشعي إلى تخيّر الأطعمة و لعلّ بالحجاز أو باليمامة من لا طمع له في القرص، و لا عهد له بالشبع أو أبيت مبطاناً وحولي بطون غرثى, و أكباد حرّى …. أ أقنع من نفسی بأن یقال: هذا امیر المؤمنین و لا أشارکهم فی مکاره الدهر، أو أکون أسوه لهم فی جشوبه العیش! فما خلقت لیشغلنی اکل الطیبات کالبهیمه المربوطه همها علفها...»(نامه ۴۵ نهج البلاغه) هیهات که هوای نفس بر من غلبه کند و حرص و آزا مرا به برگزیدن غذاها وا دارد ـ در صورتی که ممکن است در حجاز یا یمامه (از شهر های یمن) کسی باشد که طعامی در حد یک قرص نان نداشته، و هیچ گاه سیر نشده باشد. یا این که با شکم پر بخوابم و کنار من شکم هائی گرسنه و جگر هائی (از تشنگی) سوزان باشد… آیا قناعت کنم به این که گفته شود این امیر المؤمنین است؟ و در سختی های روزگار با آنان شریک نباشم و الگوئی برای آنان در تلخکامی سخت زندگانی کردن نباشم؟ آری! من آفریده نشدم که غذاهای خوب، مرا ( از یاد آنان) غافل کند همانند حیوان بسته ای که اندیشه ای جز علفش ندارد. رئیس هیأت داوری تاکید کرد: این تفسیر دانشجوی سعودی غلط است و این تفسیر در زمان معاویه بن ابوسفیان رواج یافت که بسیار نسبت به اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله به ویژه خلیفه و وصی ایشان امام علی علیه السلام کینه و دشمنی می ورزید. پروفسور الدمنهوری: الازهر به ما آموخته است که امام علی علیه السلام هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده. پروفسور خالد الدمنهوری عضو هیأت داوران خطاب به دانشجوی عربستانی گفت: این که تو نام خلفای پیش از امام علی علیه السلام را جمله "کَرّم اللّهُ وَجهَه" آورده ای جایز نیست؛ چرا که امام علی علیه السلام تنها خلیفه ای است که خدا او را تکریم کرده. چون امام علیه السلام مقابل بت سجده نکرده و بر عکس خلفای پیش از خود مشرک نبوده است. وی ادامه داد: سخن تو که گفتی آن حضرت "چاق و کوتاه" بود، نادرست است؛ چرا که این ویژگی با شخصیتی که قهرمان میدان جنگ بود و شجاعت او در مقایسه با خلفای دیگر برجسته و بارز بود و با پهلوانان عرب هم چون "مَرحب" و "عَمرو بن عبدود" مبارزه می کرد و از طرف دیگر عقل نیز نمی پذیرد که چنین شخصیتی کوتاه قد باشد. الدمنهوری ادامه داد: مذاهب مختلف مسلمانان آورده اند که امام علی علیه السلام "مرحب" را از وسط دو نیم کرد و معروف است که "مرحب" قد بلند بود؛ حال چگونه امام با قد کوتاه می توانسته او را دو نیم کند با این حال که"مرحب" قدی بیش از دو متر و بدنی قوی داشته است. در خصوص "عمرو بن عبدود" نیز چنین است. وی افزود: تو می گویی که امام علی علیه السلام چاق بوده، مکاتب مختلف فکری مسلمین و از جمله الأزهر به ما آموخته است که، امام علی علیه السلام هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد، لاغر بوده است. استاد دانشگاه آکسفورد اشاره